Volgens de Australische consumentenbehartiger Choice zijn de Playstation 3 en de Xbox 360 stroomslurpers:
http://www.choice.com.au/viewArticle.as ... =Computers'
En dat dus in tegenstelling tot Nintendo's Wii, die slechts ongeveer eentiende van de stroomkosten veroorzaakt van de bovengenoemde apparaten.
Waarin onderscheidt de Wii zich van de twee andere concurrenten, dat dat stroomverbruik zoveel lager is?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe houdt Nintendo het stroomverbruik zo laag?
Re: Hoe houdt Nintendo het stroomverbruik zo laag?
Even vluchtig gezocht wat ze er in hebben gestopt :
Wii :
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_(microprocessor)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gekko_(microprocessor)
Play station :
http://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cell_(processor)
X-box :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
Het komt er op neer dat de allemaal PowerPC architectuur gebruiken.
De PowerPC is een RISC processor door IBM ontworpen. IBM heeft dan ook mee gewerkt aan de ontwikkeling van alle 3 de systemen.
( Je zou ze kunnen bellen )
Een RISC prosessor staat voor Reduced Instruction Set computer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/RISC
Deze kan op een eenvoudige chip geplaatst worden en verbruikt weinig energie. ( Vergelijkbaar mer ARM ) Je vindt deze dan ook vaak in embedded applicaties zoals :
routers, modems etc etc. M.a.w. in apparaten waarin je het niet verwacht.
Omdat het zo'n kleine processor is hebben ze bij de Xbox en playstaion er meerder op 1 chip gestopt. ( tot wel 6 stuks )
De bedoeling is dat meerder chips sneller werken. ( net zoals de multi core techniek.) echter neemt dan ook het energieverbruik toe. Niet alleen om dat er 6 op zitten, maar ook het geheugen moet daardoor sneller werken en verbruikt meer stroom.
Het geheel kan dus zo wel 10 keer meer stroom verbruiken.
Wii :
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadway_(microprocessor)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gekko_(microprocessor)
Play station :
http://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cell_(processor)
X-box :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
Het komt er op neer dat de allemaal PowerPC architectuur gebruiken.
De PowerPC is een RISC processor door IBM ontworpen. IBM heeft dan ook mee gewerkt aan de ontwikkeling van alle 3 de systemen.
( Je zou ze kunnen bellen )
Een RISC prosessor staat voor Reduced Instruction Set computer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/RISC
Deze kan op een eenvoudige chip geplaatst worden en verbruikt weinig energie. ( Vergelijkbaar mer ARM ) Je vindt deze dan ook vaak in embedded applicaties zoals :
routers, modems etc etc. M.a.w. in apparaten waarin je het niet verwacht.
Omdat het zo'n kleine processor is hebben ze bij de Xbox en playstaion er meerder op 1 chip gestopt. ( tot wel 6 stuks )
De bedoeling is dat meerder chips sneller werken. ( net zoals de multi core techniek.) echter neemt dan ook het energieverbruik toe. Niet alleen om dat er 6 op zitten, maar ook het geheugen moet daardoor sneller werken en verbruikt meer stroom.
Het geheel kan dus zo wel 10 keer meer stroom verbruiken.
Re: Hoe houdt Nintendo het stroomverbruik zo laag?
Dank je voor de explicatie.
Blijft de vraag, merkt men dat verschil daadwerkelijk in de snelheid van de toestellen en de spellen?
Blijft de vraag, merkt men dat verschil daadwerkelijk in de snelheid van de toestellen en de spellen?
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36
Re: Hoe houdt Nintendo het stroomverbruik zo laag?
zeker, ik zie GTA 4 niet op de wii draaien, net zoals veel andere games
op de wii bijna alleen party games
op de wii bijna alleen party games