Het schijnen toch wel erg moeilijke tijden te zijn voor het eens zo onaantastbaar lijkende IBM.
Het bedrijf wil volgend jaar het vakantiegeld voor haar rond 22.000 werknemers in Duitsland schrappen, omdat de Betriebsrat zich verzet heeft tegen het idee van de Amerikaanse concerncentrale om de pensioenkosten van het bedrijf te verlagen.
Hoe lang zal het duren voor er een Nederlandse politicus komt die dit soort ideeën omarmt om ons toekomstige pensioenprobleem aan te pakken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] IBM Duitsland wil volgend jaar vakantiegeld schrappen
Re: IBM Duitsland wil volgend jaar vakantiegeld schrappen
Volgens mij is er nog wel een heel verschil tussen IBM als bedrijf en de Nederlandse overheid.
Vakantiegeld is voor zover ik weet geen verplichting, maar meer een manier van sparen. Er wordt per maand een percentage van je loon ingehouden wat je na 1 jaar uitgekeerd krijgt. Kun je in principe ook zelf doen, maar op deze manier wordt het je makkelijk gemaakt.
Ze kunnen het je dus niet eens afpakken het is gewoon je eigen loon wat met een beetje uitstel betaald wordt.
Ik zou me dus voorlopig nog geen zorgen maken.....
Vakantiegeld is voor zover ik weet geen verplichting, maar meer een manier van sparen. Er wordt per maand een percentage van je loon ingehouden wat je na 1 jaar uitgekeerd krijgt. Kun je in principe ook zelf doen, maar op deze manier wordt het je makkelijk gemaakt.
Ze kunnen het je dus niet eens afpakken het is gewoon je eigen loon wat met een beetje uitstel betaald wordt.
Ik zou me dus voorlopig nog geen zorgen maken.....
-
Martin1976
ik zie dit hier idd. ook niet gauw gebeuren, vakantiegeld is iets wat sinds jaar en dag al wordt uitbetaald in vrijwel iedere bedrijfstak en wat per CAO is vastgelegd. Niet van wakker liggen dus
Zoekt u eens via www.wetten.nl naar "wet mimumloon en minimumvakantiebijslag", in het bijzonder artikel 15 lid 1:Vakantiegeld is voor zover ik weet geen verplichting
Uit de overeenkomst, waarop een dienstbetrekking berust, heeft de werknemer jegens de werkgever aanspraak op een vakantiebijslag ten minste tot een bedrag van 8% van zijn ten laste van de werkgever komende loon ...
Ht is toch echt wel een verplichting om de wet te volgen hoor.
Oke dank je wel, weer wat geleerd vandaag.
zijn er nou geen andere fora voor dit soort onderwerpen. Als je kijkt waar dit forum voor bedoeld is, vallen de polls van NONO telkens weer uit de toon. Ik vind het interessant om problemen met computers, garantie hierover, service e.d. te lezen. Niet of IBM het vakantiegeld afschaft.... Misschien is tweakers.net meer wat voor je oid.