olaf79 schreef:
Over het verlies van snelheid zijn verschillende meningen, maar nergens hoor ik een prestatiewinst. Dat zou ook vrijwel onmogelijk zijn. Dan nog gaat het erom dat de processor dus niet gerepareerd wordt, maar met kunst en vliegwerk wordt er om de problemen heen geslalomd.
Het verlies aan snelheid is vooral afhankelijk hoe je je pc gebruikt. Bijvoorbeeld als je veel virtuele machines gebruikt (zoals ik), dan merk je dit terdege. Allerlei cloud hosting bedrijven verliezen capaciteit en maken dus minder winst of moeten hun prijzen ter compensatie verhogen. Zij zullen nog wel een appeltje met Intel te schillen hebben.
Het gaat er mij om dat een fout die af fabriek in een product zit, recht geeft op gratis vervanging of reparatie, als beide niet het geval is, wat hier zo is, dan heb je recht op je geld terug. Zo is de wet in NL.
Prestatie winsten zijn te zien in een paar benchmarks van diverse reviewers, niet dat deze winsten zeer significant zijn of dat je deze in dagelijks gebruik gaat merken. Meningen over het prestatie verlies zeggen niet zoveel, dit kan allemaal gemeten worden. Momenteel doen er wel veel wild west verhalen de rondte die allerlei gekopieerde systhetische performance nummers neer gooien, en andere media die dit weer overnemen, terwijl je juist de ter zake doende real world performance metingen amper ziet in de media, ik verwacht omdat deze niet spannend genoeg zijn daar de performance impact in veel gevallen nihil lijkt te zijn. Ik denk dat je beter even kan wachten tot alles een beetje gekalmeerd is en dan zullen de echte real world performance impacts wel duidelijk worden, hopelijk ook in de media.
Als ik bijv. naar de op vSphere en Hyper-V gebaseerde virtualisatie clusters die ik beheer, zowel in (private) cloud omgevingen als bij klanten on-premise zie ik in het gros van de omgevingen amper een impact bij de voor veel bedrijven standaard workloads als ik de voor en na performance grafieken uit vSphere, SCOM of andere monitoringstools vergelijk. Vrijwel alles valt binnen de eerder genoemde 0-5% aan extra cpu gebruik. In een paar zeer specifieke weinig voorkomende gevallen met extreem veel storage I/O zien we een impact van +- 15% maar dat is het dan ook wel. Dit betreffen clusters uiteenlopend met Xeon V3 Haswell gebaseerd, Xeon V4 Broadwell gebaseerd en Scalable Xeon cpu's. Over het algemeen genomen zien wij inderdaad een kleine impact zoals ik eerder ook al aangaf, maar nergens op de schaal van de vaak in de media gepubliceerde verhalen.
Ik moet zeggen dat ik ook zeer benieuwd ben naar eventuele rechtszaken, maar wat ik zo hoor lijkt over het algemeen de tendens te zijn dat advocaten / juristen aangeven dat er binnen de EU regelgeving niet veel te halen zal zijn. Maar nogmaals, ik ben erg benieuwd, de eerste zaken, als ze komen, zullen het wel uitwijzen.