LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Stel. Ik koop een HP computer bij jou. De computer gaat na drie maanden kapot. Ik eis van jou dat jij het product herstel of vervang. (Van mij mag je dus kiezen.) De fabrikant kijkt er naar en wil het product niet herstellen of vervangen. Jij gaat naar de rechter om dat te eisen. En nog voordat die uitspraak er licht ga ik naar de rechter en eis ontbinding omdat jij het product niet binnen een redelijke tijd hebt hersteld of vervangen. Het kan namelijk lang duren voor dat er een uitspraak licht. Ik ben in mei 2008 mishandeld op straat en de vrouw die mij mishandeld heeft komt pas in feb 2009 voor de rechter.
Daarom deugt dat systeem van die rechtzaken ook niet.
We moeten dat schrappen.

De situatie die heel vaak voorkomt:

Een laptop is 13 maanden en gaat kapot, de garantie is verlopen.
HP rekent gewoon alle kosten door, wat HP ook mag doen.

BCC (in dit geval) wordt dus verplicht volgens Europa om gedurende 3 jaar kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren.

BCC kan die kosten niet bij HP declareren, omdat HP aangeeft dat zij de goede werking na de garantieperiode niet meer kunnen garanderen.

En het bovenstaande is echt waar.
Ik heb diverse keren met HP gebeld bij problemen en zij gaven aan via de telefoon dat zij de goede werking na het verlopen van de garantieperiode niet meer kunnen garanderen.
Het nadeel is wel dat zij dit niet schriftelijk mededelen, en zodoende kan ik je dat ook niet laten verifiëren.

Het gaat er mij niet om als een product in de garantieperiode zit, maar wel daarbuiten.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daarom deugt dat systeem van die rechtzaken ook niet.
We moeten dat schrappen.
Wat wil je dan alternatief?

Regel 1 De winkelier heeft altijd gelijk.
Regel 2 Als de winkelier geen gelijk heeft zie regel 1.

Wel leuk voor jou, maar ik zie niet in wat hier rechtvaardig aan is.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Ulbe »

Als je dit zo leest is het natuurlijk gek aanstekerij voor de consument én de detaillist,

Stel, mijn PC gaat kapot na 1½ jaar, er zit 3 jaar garantie op, Asus geeft bijv. 1 jaar garantie op het moederbord,

Ik kan als klant naar de detaillist en mijn computer laten repareren op zijn kosten!, de fabrikant kan domweg declareren aan de zelfstandige!, de zelfstandige moet maar betalen door een storing in een product van de fabrikant!,

Om de klant te houden wordt de rekening door de detaillist betaald, die graag een tevreden klant de winkel uit ziet lopen,

De detaillist verkoopt producten, de fabrikant maakt ze, als er een fout in een product zit, wie zou je dan aansprakelijk stellen?, de fabrikant zou je zeggen, die maakt tenslotte de producten, de detaillist verkoopt alleen en geeft service,

Het is een scheve verhouding hoe de wetgeving in elkaar steekt, :?

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als de overheid aangeeft dat de consument bepaalde rechten heeft, moet dit voor de gehele keten gelden en niet voor de keten winkelier-consument.
Je heeft er altijd weer blijk van, dat je een andermans post niet leest en/of belangrijk vindt. Nog 1 keer dan: De Nederlandse overheid zou dat kunnen doen met Nederlandse fabrikanten( mits EU regels dat toestaat). Europees wordt alweer lastiger. En buiten de EU heeft Nederland helemaal geen moer te vertellen. Een Japanse of USA fabrikant zou zelfs helenaak geeb garabtie kunnen geven. Dat kan de |Nederlabdse overheid dan niet tegen houden. Duidelijk genoeg?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Kijk, je geeft het zelf al aan dat het qua regelgeving heel lastig is.

Dus moet je als overheid dan niet de consument bepaalde rechten toekennen, terwijl je als overheid weet dat de verkopende partij die kosten dan niet bij de fabrikant kan declareren.

Want de degene die de producten fabriceerd en op de markt brengt moet bij problemen voor de schade opdraaien, en niet de verkopende partij van de consument.

Als de verkopende partij niet het product zelf maakt, dan is hij geen fabrikant, en mag hij juridisch niet als fabrikant worden bestempeld.

Ik vind het goed dat de consument beter beschermd wordt, maar op de manier zoals het nu wordt gedaan klopt gewoon niet.

De SER heeft al diverse keren aan de minister aangegeven om ook de winkelier te beschermen en ook de kleine ondernemer.
De minister vind dat niet nodig.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ulbe schreef:De detaillist verkoopt producten, de fabrikant maakt ze, als er een fout in een product zit, wie zou je dan aansprakelijk stellen?, de fabrikant zou je zeggen, die maakt tenslotte de producten, de detaillist verkoopt alleen en geeft service,
Dat zou een vrijbrief inhouden voor de winkelier juist niet selectief te zijn in wat hij in zijn assortiment opneemt. De winkelier merkt er dan immers nooit wat van als hij alleen ondeugdelijke producten verkoopt.
Het is een scheve verhouding hoe de wetgeving in elkaar steekt
Het beeld dat je schets klopt niet. Als de consument recht heeft op herstel of vervanging, dan heeft winkelier recht op vergoeding van de kosten die hij daarvoor moet maken. De fabrikant is dus eind aansprakelijk.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:De SER heeft al diverse keren aan de minister aangegeven om ook de winkelier te beschermen en ook de kleine ondernemer.
De minister vind dat niet nodig.
Dit is gewoon keihard een leugen. De ondernemer heeft precies dezelfde beschermingsgraad als de consument. Consument en winkelier hebben rechten die zijn opgenomen in dwingende wetgeving. Als consumenten een geschil hebben met de winkelier dan moeten ze naar de rechter, als de winkeliers een geschil heeft met de fabrikant dan moeten ze ook naar de rechter.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door gravedigger »

Jurudisch wordt gesproken over verkopende partij. In het even of die zelf produceert of niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat zou een vrijbrief inhouden voor de winkelier juist niet selectief te zijn in wat hij in zijn assortiment opneemt. De winkelier merkt er dan immers nooit wat van als hij alleen ondeugdelijke producten verkoopt.
Tuurlijk merkt die winkelier dat wel. Immers is de winkelier het aanspreekpunt voor de consument.

En waarom zou een winkelier alleen maar ondeugelijke producten willen verkopen?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Sorry hoor, maar waarom luisteren je niet naar elkaar i.p.v. telkens een weerwoord te geven op welke stelling ook? Wat is nu jullie doel hier? waarom zitten je op dit forum? Om te communiceren of om je eigen verhaal te verkopen? Wat is nu jullie DOEL? Eigen gewin? Gestreelde ego's?

Alfatrion trekt zich 0,0 iets aan van stellingen tegen zijn verhaal en BBCS trekt zich wel iets aan van wat er gezegd wordt, maar kan door de frustratie de woorden niet vinden.

Het is heel erg simpel. De overheid heeft ervoor gekozen dat de consument beschermd moet worden wanneer deze iets aanschaft. Hiervoor zijn allerlei regels in het leven geroepen, zoals een uitgebreide garantie, recht om gratis herstel of zelfs vervanging, etc. etc. Open consuwijzer eens voor de lol. De consument heeft de winkelier als aanspreekpunt en moet verder nergens mee te maken krijgen. Wanneer er kosten zijn dan is het de winkelier en niet de consument die erg zijn moeite moet gaan doen om geld te halen en in de praktijk is dat net zo lastig als wanneer de consument dat zelf zou moeten doen. De man van de winkel op de hoek heeft echt het geld niet om een proces te beginnen en bovendien is hij ook nog eens afhankelijk van zijn leverancier. Je bijt niet in de hand die je voedt. Kan de winkelier dan niet zijn prijzen ophogen om dit in te calculeren? Ja, op papier kan dat, maar in de praktijk is dat zo goed als onmogelijk. Omdat de wet zo krom in elkaar zit doet het overgrote deel van de winkels niet wat er van hen geeist wordt. De winkelier die alles volgens het boekje zou doen hoogt dan zijn prijzen op terwijl de rest dat niet doet. Dat kost de winkelier zijn klanten. De enige die wel de prijzen op kan hogen is de fabrikant, maar deze blijven volledig buiten schot. De enige zaken die her en der iets kunnen claimen bij een fabrikant zijn de grote afnemers (wederzijdse afhankelijkheid), en zelfs daar gaat dat moeilijk in de praktijk.

Dat consumenten niet opgelicht mogen worden ben ik het volledig mee eens, maar van de winkelier perfecte artikelen eisen voor een paar jaar is ook niet redelijk. Zeker niet wanneer de fabrikant zelf al zegt dat het maximaal een jaar foutloos gebruik garandeert. Wanneer een fabriek silicium produceert, en Intel bakt er een processor van die Acer in zijn notebook stopt die de winkelier verkoopt, en het blijkt dat het silicium niet in order was waardoor de pc er vroegtijdig mee stopt, wie is er dan schuldig? Volgens de wet de winkelier: "jij hebt hem het laatst aangeraakt"... Het is toch veel complexer dan makkelijk de laatste schakel aan te wijzen als dader? Natuurlijk is het voor de consument lekker opgelost, maar eerlijk is het zeker niet. Ook de winkelier heeft schade en voor hem geldt de wet ineens niet? Hij is opeens geen burger die eerlijk beschermd moet worden?

Stel dat de winkelier een pc koopt voor 600 euro en hij verkoopt deze voor 700. Hij heeft 30 tot 40 euro kosten (pand, personeel, bestelkosten, opslag, etc) en maakt dus nog 60 euro winst. Helaas gaat na 5 jaar een chip op het moederbord stuk en de klant eist een andere pc omdat de betreffende onderdelen niet meer te bestellen zijn. De winkelier moet dan uit eigen zak 600 euro ophoesten om dit te bekostigen aangezien de fabrikant niet thuis geeft. Eventueel was voor 300 euro nog wel iets te regelen met de fabrikant om alsnog te repareren. In het eerste geval heeft de winkelier 60-600= -540 euro verdient en in het tweede geval is het 60 - 300= -240 euro. Hij moet daarvoor dan 9 tot 6 pc's verkopen zonder problemen om te compenseren, anders kan hij sluiten en winst heeft hij pas als hij er 1 meer verkoopt dan 9 of 6. Dit zijn zulke grote kostenposten die geen enkele middenstander of ander gezond bedrijf kan ophoesten. Het is te zot voor woorden dat het goedkoper is om niets te verkopen.

Als je echt vind dat deze wetgeving deugt, wees dan voorbereid op het onontkombaar gevolg dat er dankzij deze wetgeving geen enkele middenstander over zal blijven omdat zij simpelweg het volume niet draaien om het verlies te compenseren. Door dit soort onzinnigheden te eisen draai je alle winkels op de hoek de nek om. De grote jongens hebben een langere adem, maar niemand kan het opbrengen om 100% verlies te maken op een verkocht produkt. Ook zij zullen daarna het loodje leggen of massaal de prijzen moeten verhogen. Deze eenzijdige wetten werken niet!!! Garantie is niet te eisen; het moet te koop zijn.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Als je echt vind dat deze wetgeving deugt, wees dan voorbereid op het onontkombaar gevolg dat er dankzij deze wetgeving geen enkele middenstander over zal blijven omdat zij simpelweg het volume niet draaien om het verlies te compenseren. Door dit soort onzinnigheden te eisen draai je alle winkels op de hoek de nek om. De grote jongens hebben een langere adem, maar niemand kan het opbrengen om 100% verlies te maken op een verkocht produkt. Ook zij zullen daarna het loodje leggen of massaal de prijzen moeten verhogen. Deze eenzijdige wetten werken niet!!! Garantie is niet te eisen; het moet te koop zijn.
Daarnaast wil ik er aan toevoegen dat veel regels gebaseerd zijn op draagkracht van grote winkelketens en concerns.

De vele rekenvoorbeelden die verschillende forumgebruikers hebben laten zien, bewijzen dat ook nog eens.

Daarnaast valt het vaak op dat die grote winkelketens behoorlijke steken laten vallen, en de overheid treedt er dan tegen op met regels.
Regels die voor die ketens wel pijn doen, maar te overleven zijn, terwijl diezelfde regels voor de kleine ondernemer gewoon de doodsteek is.

Komt ook nog als de Aldi een grote bek geeft tegen Medion, dat Medion wel degelijk naar de Aldi luistert, hoef ik als kleine ondernemer niet te proberen.
Hiervoor zijn allerlei regels in het leven geroepen, zoals een uitgebreide garantie, recht om gratis herstel of zelfs vervanging, etc. etc.
Is mooi, maar hoe moet die winkelier dan die kosten vergoed krijgen?

Wanneer er kosten zijn dan is het de winkelier en niet de consument die erg zijn moeite moet gaan doen om geld te halen en in de praktijk is dat net zo lastig als wanneer de consument dat zelf zou moeten doen. De man van de winkel op de hoek heeft echt het geld niet om een proces te beginnen en bovendien is hij ook nog eens afhankelijk van zijn leverancier.
Precies. Maar daar heeft de overheid maling aan.
Het is het probleem van de winkelier en hij moet het maar uitzoeken met de fabrikant en anders kan hij een beroep doen op het regresrecht via de rechter.

Als ik dat echt zo hoor, dan plof ik echt uit mijn vel.

Op papier werkt het allemaal mooi.
In de praktijk is het waardeloos.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Magel schreef:Sorry hoor, maar waarom luisteren je niet naar elkaar i.p.v. telkens een weerwoord te geven op welke stelling ook? Wat is nu jullie doel hier? waarom zitten je op dit forum? Om te communiceren of om je eigen verhaal te verkopen? Wat is nu jullie DOEL? Eigen gewin? Gestreelde ego's?

Alfatrion trekt zich 0,0 iets aan van stellingen tegen zijn verhaal (...)
Je klaagt dat ik niet zou luisteren en me niets aan zou trekken van stellingen tegen mijn verhaal.

Als eerste het luisteren. Luisteren is de kunst van de ander begrijpen. En dit doe je door feedback te geven en goede vragen te stellen. In het kort te reageren op het geen wat er schreven wordt. Dit heb op diverse momenten in deze draad gedaan.

Toen hij beweerde dat alle problemen opgelost zouden zijn op het moment dat het monetaire systeem vervangen zou worden door eentje in nature, heb ik vragen gesteld om er achter te komen waarom hij dat vind. Maar in plaatst van argumenten krijg ik in herhaling dezelfde stellingen. Daarop heb ik vervolgens feedback gegeven.

Dat brengt me op de stellingen. Stellingen zijn een onderdeel van discussieren. Discussieren draait om de ander te overtuigen van je stellingen door deze met argumenten te onderbouwen. Helaas ontbreekt het toch aan argumenten die aangegeven waarom er iets gevonden wordt. Je kunt van alles stellen, maar dat maakt het nog niet waar. En dat men zich niets aantrekt van stellingen die niet waar zijn vind ik niet vreemd. Hij heeft ruimte gekregen om deze stellingen te onderbouwen.

Wie ben jij eigenlijk om met stenen te gaan werpen? Uit je recente berichten blijkt helemaal niet dat je de kunst van het luistert zelf zo goed verstaat.

Je legt mij stellingen in de mond die ik nooit geuit heb. Je speelt de discussie op de man om daarna je eigen stelling nog een keer te herhalen. Je gaat je in op mijn onderbouwing (nota bene een kamer stuk), maar herhaalt simpel weg nog een keer je eigen stelling.
Het is toch veel complexer dan makkelijk de laatste schakel aan te wijzen als dader? Natuurlijk is het voor de consument lekker opgelost, maar eerlijk is het zeker niet. Ook de winkelier heeft schade en voor hem geldt de wet ineens niet? Hij is opeens geen burger die eerlijk beschermd moet worden?
Na je kritiek toon je dat je zelf niets aantrekt van mijn argumenten, door niet in te gaan op het argument dat ik reeds op pagina twee heb gegeven, dat de winkelier beschermd wordt met half-dwingend regresrecht en daarmee dezelfde beschermingsgraad geniet als de consument.

Je kunt wel blijven herhalen dat de winkelier niet beschermd wordt, maar daarmee is het nog niet waar!
Stel dat de winkelier een pc koopt voor 600 euro en hij verkoopt deze voor 700. Hij heeft 30 tot 40 euro kosten (pand, personeel, bestelkosten, opslag, etc) en maakt dus nog 60 euro winst. Helaas gaat na 5 jaar een chip op het moederbord stuk en de klant eist een andere pc omdat de betreffende onderdelen niet meer te bestellen zijn. De winkelier moet dan uit eigen zak 600 euro ophoesten om dit te bekostigen aangezien de fabrikant niet thuis geeft. Eventueel was voor 300 euro nog wel iets te regelen met de fabrikant om alsnog te repareren. In het eerste geval heeft de winkelier 60-600= -540 euro verdient en in het tweede geval is het 60 - 300= -240 euro. Hij moet daarvoor dan 9 tot 6 pc's verkopen zonder problemen om te compenseren, anders kan hij sluiten en winst heeft hij pas als hij er 1 meer verkoopt dan 9 of 6. Dit zijn zulke grote kostenposten die geen enkele middenstander of ander gezond bedrijf kan ophoesten. Het is te zot voor woorden dat het goedkoper is om niets te verkopen.
De inkomsten en uitgave geef je niet juist weer. Deze computer is aan het einde van de gemiddelde levensduur (ik ga uit van zes jaar), waardoor er bij ontbinding 1/6 van 700 moet terug betalen. Dat is ongeveer 115 euro. Herstel is onmogelijk en de kosten vervanging zijn buiten verhouding, waardoor hij dus geen 600 euro hoeft op te hoesen maar 115. Daarnaast neem de PC die de winkelier heeft verkocht en wel goed zijn niet mee. En dan laat je ook nog eens links liggen dat de winkelier dit alleen hoeft te doen als de consument kan aantonen dat het product non-conform is. Dat zal in dit geval toch zeer lastig blijken. Dit voorbeeld klopt aan alle kanten dus niet. Afgezien daarvan is de marge wel de lage kant; hij zou dit product niet moeten laten gaan voor minder dan 800 euro.

En ja, ik vind echt dat deze wetgeving deugt omdat het uitgangspunt is dat als de consument kan bewijzen dat hij niet ontvangen heeft waar hij voor betaald heeft, de winkelier dan bepaalde verplichtingen heeft. Als de winkelier niet aan deze verplichtingen kan voldoen omdat hij zijn producten te goedkoop verkoopt moet hij de aankoopprijs verhogen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 jan 2009 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Het is het probleem van de winkelier en hij moet het maar uitzoeken met de fabrikant en anders kan hij een beroep doen op het regresrecht via de rechter.
Je bent helemaal vrij om consumenten geen garantie te geven (dus te beperken tot de zes / acht maanden na aflevering in de wet) en (na die zes / acht maanden) dwars liggen tot dat consumenten naar de rechter stappen. Zij zitten met precies het zelfde punt.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Je klaagt dat ik niet zou luisteren en me niets aan zou trekken van stellingen tegen mijn verhaal.

Als eerste het luisteren. Luisteren is de kunst van de ander begrijpen. En dit doe je door feedback te geven en goede vragen te stellen. In het kort te reageren op het geen wat er schreven wordt. Dit heb op diverse momenten in deze draad gedaan.
Ohja, feedback en goede vragen gesteld? Hier komen ze:
1e en 2e post naar BBCS: "Grapjesmaker. Ik las op iusmentis al dat je net zou doen alsof je neus bloed. Zie nummer acht.
http://blog.iusmentis.com/2008/12/30/ja ... rtikelen-2. Het doet er in deze discussie niet toe of we van deze laptop mogen verwachten of ie 3 jaar of 6 mee zou gaan, omdat de laptop nog niet eens ander half jaar is meegegaan."

De formule die hanteert is in strijd met de Nederlandse wet. Kosteloos = kosteloos en dus niet een zoveelste deel van de reparatiekosten."

Dit gaat erover dat de winkelier geen afschrijving mag hanteren. Mag ik jou dan vragen waarom je in je laatste post wel vind dat dat mag en daarvoor niet? Ook in het PS3 topic ben je tegen die stelling en hier schrijf je ineens: "De inkomsten en uitgave geef je niet juist weer. Deze computer is aan het einde van de gemiddelde levensduur (ik ga uit van zes jaar), waardoor er bij ontbinding 1/6 van 700 moet terug betalen. Dat is ongeveer 115 euro. Herstel is onmogelijk en de kosten vervanging zijn buiten verhouding, waardoor hij dus geen 600 euro hoeft op te hoesen maar 115. ". Kun je dat uitleggen?

Post 3: "Denk je nu werkelijk dat als er in plaats van of naast het regresrecht een recht op herstel of vervanging van de winkelier komt de fabrikant je op eens wel met open armen ontvangt? Waarom zou de fabrikant dat doen als aan het afwijzen daarvan eveneens geen consequenties kleven vanwege het feit dat winkeliers nooit een rechtzaak starten?"

Volgens mij begin je goede vragen niet met de ander als fout af te schilderen. Iets dat "denk je nou werkelijk dat..." doet.

Post 4: "Wat wil je dan alternatief?

Regel 1 De winkelier heeft altijd gelijk.
Regel 2 Als de winkelier geen gelijk heeft zie regel 1.

Wel leuk voor jou, maar ik zie niet in wat hier rechtvaardig aan is."

Is dat feedback of een vraag? Volgens mij is het kritiek aangezien je zelf al een antwoord geeft op een negatieve manier.

Toen hij beweerde dat alle problemen opgelost zouden zijn op het moment dat het monetaire systeem vervangen zou worden door eentje in nature, heb ik vragen gesteld om er achter te komen waarom hij dat vind. Maar in plaatst van argumenten krijg ik in herhaling dezelfde stellingen. Daarop heb ik vervolgens feedback gegeven.
Welke vragen zijn dat dan? Behalve die sarcastische opmerkingen zie ik geen normale vraag staan?
Dat brengt me op de stellingen. Stellingen zijn een onderdeel van discussieren. Discussieren draait om de ander te overtuigen van je stellingen door deze met argumenten te onderbouwen. Helaas ontbreekt het toch aan argumenten die aangegeven waarom er iets gevonden wordt. Je kunt van alles stellen, maar dat maakt het nog niet waar. En dat men zich niets aantrekt van stellingen die niet waar zijn vind ik niet vreemd. Hij heeft ruimte gekregen om deze stellingen te onderbouwen.
En ze zijn onderbouwd. Niet helemaal correct, maar onderbouwd zijn ze wel. Dat je het er niet mee eens bent is je goed recht, maar dat kan ook op een andere manier, zonder een ander te kleineren.
Wie ben jij eigenlijk om met stenen te gaan werpen? Uit je recente berichten blijkt helemaal niet dat je de kunst van het luistert zelf zo goed verstaat.

Je legt mij stellingen in de mond die ik nooit geuit heb. Je speelt de discussie op de man om daarna je eigen stelling nog een keer te herhalen. Je gaat je in op mijn onderbouwing (nota bene een kamer stuk), maar herhaalt simpel weg nog een keer je eigen stelling.
Kortom: Je hebt de strekking van mijn post niet begrepen? Hoe heb je mijn post ervaren? Wat zie je erin?
Na je kritiek toon je dat je zelf niets aantrekt van mijn argumenten, door niet in te gaan op het argument dat ik reeds op pagina twee heb gegeven, dat de winkelier beschermd wordt met half-dwingend regresrecht en daarmee dezelfde beschermingsgraad geniet als de consument.

Je kunt wel blijven herhalen dat de winkelier niet beschermd wordt, maar daarmee is het nog niet waar!
De consument wordt extra beschermd. Zie de wetgeving die je goed kent. De winkelier wordt ook beschermd maar moet op een andere manier zijn gelijk halen. De winkelier heeft geen winkelierwijzer en consumentenrecht, hij heeft alleen recht.

Ik heb hiermee een poging gedaan om normaal te reageren en graag zie ik een constructief antwoord tegemoet.

Toolboy

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik lees dit al een poosje mee.
Er gaat iets heel erg fout!
De consument wordt deels beschermd maar de eindverkopende partij totaal niet.
Hier zal in mijn ogen snel een oplossing voor moeten komen.
De fabrikant zal een aantal gebruikers uren moeten aan/opgeven .
Dit moet op papier staan naar de eindverkoper toe.
Verder stel ik een verplichte coulance voor tav de ?? levensduur.

Groet T

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

In mijn eerste post luisterde ik inderdaad niet, maar daar zijn wel talloze discussies aan vooraf gegaan waarbij hiermee begon en uit eindelijk toe moest geven dat de winkelier geen herstel of vervanging kosteloos moet. Tot dat ie met creatieve antwoorden kwam "Het was een Duitse rechter", "Het Europees Hof staat in Duitsland". Hier wordt aantoonbaar gelogen.

Post 2 is feedback. Immers als je kosteloos moet herstellen maakt het niet uit of de levensverwachting drie jaar of zes jaar. Het ding ging na 13 maanden al kapot.

In post 3 zit mijn ongeloof verwerkt, maar de vragen zijn oprecht.

Post 4. Ik geef mijn eigen antwoord inderdaad alvast. Geen rechtzaken betekent geen geschillen en dat kan alleen als een van de twee partijen altijd gelijk krijgt.
Dit gaat erover dat de winkelier geen afschrijving mag hanteren. Mag ik jou dan vragen waarom je in je laatste post wel vind dat dat mag en daarvoor niet?
Omdat het om iets anders gaat. Herstel en vervanging valt onder 7:21 BW. In artikel 7:21 lid 2 staat dat de rechten uit lid 1 (herstel of vervanging) geen kosten in rekening mogen worden gebracht. Het Europees Hof heeft nog eens verklaart dat dit daarom geen ongerechtvaardigde verrijking (boek 6) zou kunnen opleveren.

Ook zonder dit lid zou de winkelier niet zomaar 5/6 van de herstel kosten in rekening mogen brengen, omdat herstel niet automatisch leid tot een verrijking van 5 extra jaren. Bij vervanging zou daar dan wel spraken van zijn.

Ontbinding valt onder 7:22 BW. Dat artikel kent niet een dergelijke bepaling. De consument zou zich dan dus wel ongerechtvaardigd verrijken als hij het volledige aankoopbedrag terug, omdat hij dan 5 jaar voor niets het product heeft kunnen gebruiken.
Kortom: Je hebt de strekking van mijn post niet begrepen? Hoe heb je mijn post ervaren? Wat zie je erin?
O, ik heb je heel goed begrepen? Oneindige garantie en 50 jaar liegen er niet om. Dat heb ik nergens gesteld, maar je duwt het mij wel in de mond.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=828884#828884

"Zoals jij selectief jurisprudentie kent ken ik hen ik het ook." is volgens mij een ander kleineren.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=827275#827275

Nadat ik een tekst van de wetgever gaf waarin hij aangeeft dat de keuze tussen herstel of vervanging in beginsel bij de consument kwam jij met "vervanging is toch niet aan de orde". Ik vind niet dat je luisterde aangezien je geen enkel tegenargument geeft.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=825428#825428

"En waarop is dat gebaseerd? De fabeltjeskrant?" valt volgens mij ook onder een ander kleineren.
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=825426#825426
De consument wordt extra beschermd. Zie de wetgeving die je goed kent. De winkelier wordt ook beschermd maar moet op een andere manier zijn gelijk halen. De winkelier heeft geen winkelierwijzer en consumentenrecht, hij heeft alleen recht.
Consumentenrecht is niet meer dan een benaming, net zoals verbintenissenrecht of internetrecht. Aan de benaming kun je geen bescherming ontlenen.

De consument is wettelijk bescherm omdat van zijn rechten contractueel niet in zijn nadeel mag worden afgeweken. Dit is bekent als half-dwingend recht. Het regresrecht van de winkelier valt daar ook onder. Zie 7:25 BW Ik heb al een paar naar het artikel verwezen.

Consumenten kunnen collectief naar de rechter gaan, en hierdoor winkeliers ook.

De consuwijzer geeft enkel informatie aan de consument. De winkelier kan dat vinden op websites als de consumentenautoriteit en kamer van koop handel.

Het enige wat de winkelier niet hebben, dat consumenten wel hebben is een consumentenauthoriteit die boetes kan uitdelen aan fabrikanten. Daar moet dan ook meteen bij gemeld worden dat het budjet daarvan dusdanig is dat alleen de grotere winkelier worden aangepakt. De kleine winkelier die vanuit zijn huis opereert zal met hen niet in aanraking komen. Een grote bedrijven UPC of Mediamarkt wel, maar daar heeft de kleine ondernemer dan ook meteen weer baat bij.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Waar het dus op neer komt in de praktijk is dat de fabrikant volledig buiten schot blijft buiten de garantieperiode. De winkelier neemt vervolgens de kosten niet voor zijn rekening en de consument betaalt de rekening.

In het zeldzame geval dat een consument naar de rechter stapt is het de winkelier die de kosten moet dragen.

In het extreem zeldzame geval dat de winkelier naar de rechter stapt is het de fabrikant die de kosten zal moeten vergoeden (als je gelijk hebt).

Degene die het produkt maakt blijft dus het langst buiten schot. Op papier kan de wet dan nog zo prachtig zijn; het werkt gewoonweg niet. De enige die er voordeel bij heeft is de fabrikant. De consument en de winkelier hebben een fors nadeel. Ik snap niet dat dat zo moeilijk is om te zien!

Toolboy

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Er is geen wet.
Die moet nog bedacht worden :wink: .
Het lijkt mij dat alle partijen een evenredig deel hebben tijdens die ???periode.

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Degene die het produkt maakt blijft dus het langst buiten schot. Op papier kan de wet dan nog zo prachtig zijn; het werkt gewoonweg niet. De enige die er voordeel bij heeft is de fabrikant. De consument en de winkelier hebben een fors nadeel. Ik snap niet dat dat zo moeilijk is om te zien!
In de ogen van de overheid en Europa is de winkelier altijd een oplichter.

Daarnaast houdt de overheid geen rekening met de winkelier, omdat de consument alleen met de winkelier te maken en niet met de achterliggende schakels.

Al heeft de consument alleen met de winkelier te maken, als de overheid of Europa de consument bepaalde rechten toekent, moeten die rechten en regels voor de gehele keten gelden.

Wat er nu gebeurd:

Europa zegt dat de consument bijvoorbeeld gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, maar vind het niet nodig om dit voor de gehele keten te laten gelden.

De winkelier wordt daarmee verplicht om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking, terwijl zijn voorschakels dat niet hoeven.

Dus:

Hoe kun je het verzinnen om de fabrikant het toe te laten staan om maar gedurende 1 jaar garant te laten staan voor de goede werking, terwij je de winkelier verplicht om gedurende de economische levensduur garant moet staan voor de goede werking.

Neem nu als voorbeeld die laptop:
Na 1 jaar rekent de fabrikant alle kosten en geeft maar 1 jaar garantie.

Als ik die laptop zou moeten verkopen en de fabrikant geeft aan dat zij de goede werking na 1 jaar niet meer kan garanderen, dan zal ik nooit of te nimmer die regelgeving van Europa opvolgen en ik zal dan nooit gedurende economische levensduur garant gaan staan voor de goede werking. Al verplicht Europa of de Nederlandse wetgever dat mij.
Dat verdom ik dus.
Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het niet kan.

Heel kort:

Als de fabrikant maar voor één jaar garant staat voor de goede werking, dan zal ik ook maar voor één jaar garant staan voor de goede werking, al is dat in strijd met wat Europa zegt.

Als Europa vindt dat ik als winkelier voor 3 jaar garant moet staan voor de goede werking, dan moet Europa eerst de fabrikant dwingen dat hij garant staat voor de goede werking, dan pas zal ik als winkelier zijnde die periode ook overnemen, niet eerder.

En als Europa de fabrikanten niet kan dwingen om dat te doen, dan kan Europa nooit de consument het recht geven dat de consument gedurende die 3 jaar het recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.

riethof
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2009 10:24

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door riethof »

Ik zit met hetzelfde probleem als Zusanne met een half jaar over de garantiedatum.
Ik heb hem bij IT,s gekocht, deze wou de kapotte laptop niet eens innemen, in plaats daarvan kreeg ik een foldertje in mijn handen gedrukt met een telefoonnumer van Acer, m.a.w. je zoekt het maar uit.
En dan kom je op hetzelde uit als Zusanne, hele hoge kosten.
Ik ben tevens ook naar een computerzaak geweest en deze reperateur vertelde mij dat hij echt regelmatig Acer laptops/notebooks aangeboden kreeg voor reparatie, haast allemaal met dezelfde klacht( hij doet niets meer, een zwart scherm)
Wordt het niet eens tijd dat Acer eens op de één of andere manier aangepakt gaat worden, dit moet zo langzamerhand voor vele gedupeerden de spuigaten uitlopen.
Aan ellenlange discussies wordt je ook niet veel wijzer van, ik zie liever, geen woorden maar daden.

Gesloten