De bewijslast is het zelfde, zie het uitgebreide kamer stuk op de vorige pagina en art. 7:25 BW, en iedereen kan zijn recht halen. De consument kan niet afdwingen dat de winkelier naar de rechter gaat om op zijn beurt zijn gelijkt te halen. Eveneens kan de winkelier de consument niet tegenhouden om bij de rechter zijn gelijk te halen.
Kijk, en daar zit het dus:
Tussen de verschillende schakels gelden verschillende regels.
De fabrikant hoeft zich niet aan de consumentenregels houden, maar als de winkelier dan die kosten bij de fabrikant wilt verhalen, is hij verplicht om een rechtzaak te starten.
En daar moeten wij dus vanaf.
Voor alle schakels de dezelfde regels.
Heeft de consument recht op 3 jaar garantie?
Dan moeten voor ALLE SCHAKELS 3 jaar garantie gelden, en niet zoals nu verschillende garantietermijnen.
Voorbeeld:
De consument heeft recht op 3 jaar garantie, de fabrikant geeft 1 jaar garantie (wat wettelijk is toegestaan.)
Als de winkelier dan die kosten van die garantie bij de fabrikant wilt gaan claimen buiten de garantieperiode van de fabrikant, moet hij een rechtzaak starten.
Dat is onacceptabel. En daar moeten we vanaf.
Heeft de consument recht op 3 jaar garantie, dan moet de fabrikant ook 3 jaar garantie geven.
Dat is dus mijn punt.