Als de overheid de consument 3 jaar garantie toekent, moet dat tuurlijk voor alle ketens en schakels gelden.Hoe zou jij willen dat het werkt als het product langs de volgende keten is verkocht, Consument -> winkelier A -> winkelier B -> groot handel -> importeur -> fabrikant.
Dan kan de ene schakel gemakkelijk zijn recht krijgen naar de voorschakel.
Zo gemakkelijk is het.
Als je de rechten overal gelijk maakt, wel ja.Dus in plaatst van: De consument heeft van de recht op kosteloos herstel van winkelier A. Winkelier A heeft recht op vergoeding van winkelier B, die weer van de groot handel, die van de importeur, die van de fabrikant.
Maar als de consument recht heeft op 3 jaar garantie, terwijl de fabrikant maar 1 jaar garantie mag geven, probeer dan maar eens bij die fabrikant dat dan te declareren na het verlopen van de fabrieksgarantie.
Daar komt ook nog bij dat de fabrikant bij rechtzaken van te voren netjes in de media heeft aangegeven wat de consument van het product mag verwachten.
Aangezien de consument dan via de jurispudentie dan mag aannemen dat het product niet volgens ZIJN VERWACHTING voldoet, dus is daarmee de producteigenschappen van de consument naar de winkelier niet goed, terwijl het van de fabrikant naar de winkelier wel goed is.
Daarnaast moet er een systeem komen dat op een gemakkelijke manier de ene partij in de garantieperiode en daarbuiten de kosten zonder tussenkomst van de rechter kan declareren.
In de praktijk betekent dat het defecte product naar de fabrikant wordt gestuurd (of naar de voorschakels.)
Een ander aspect wat wel even vergeten wordt is dat de winkelier niet zomaar zonder toestemming van de fabrikant het product onder de fabrieksgarantie mag repareren.
Dus als ik een laptop zou verkopen van Acer en ik zou op eigen houtje de laptop repareren, kan ik nooit die kosten gemakkelijk bij Acer declareren. Want zo werkt het dus niet.