LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door resp00112469 »

En dat denkt BBCS te kunnen bereiken door te zeuren op een consumentenforum. Hij is er meedere malen op gewezen, dat hij dan elders moet wezen. Uneto, KvK, MKB en de VVD zijn voorbeelden waar hij zijn beklag moet gaan doen. Maar dat durft ie niet. Hij valt liever consumenten lastig met de problemen van de "zielige winkelier".
Onzin, onzin en nogmaals onzin! De branchevereniging doet daar niets mee, omdat het Europese rgelgeving betreft.
Dit probleem heb ik ook dikwijls bij de UNETO aangekaard en men kan daar niets mee!
Ook het ministerie van Economische Zaken aangeschreven en de problemen voor gelegd.
Hun reactie was dezelfde, dus daar kwam ik ook niet verder mee.
Tenslotten nog een brief geschreven aan Mevrouw Jorritsma, het was destijds haar pakkie an, en daar kwam helemaal geen antwoord op.
Toen heb ik het maar opgegeven, omdat ik toch de zaak moest sluiten omdat ik 65 werd.
Men schijnt doof te zijn voor de winkelier en daarmee ben ik het volledig met BBCS eens!
Men kan wel wetsartikelen gaan oproepen, maar dit is pure theorie en de praktijk is heel anders!

Vr. Gr. Hans.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op Europees niveau wordt veel meer gelobbyed als in Nederland. En Nederland heeft nog genoeg ruimte om aanvullende regels te stellen. "Dat kunnen we niet" is een smoesje, men wil niet of ziet er het nut niet van in. Overgens zijn winkeliers altijd vrij zich te verenigen dus als BBCS zijn eigen brancheorganistatie start heeft ie misschien wel een gat in de markt gevonden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Een brancheorganisatie heeft geen zin.

We hebben hier te maken met wetsregels die alleen naar de consument kijkt.

Ik kan me nog herinneren dat de SER aan de minister heeft gevraagd om ook de kleine ondernemer te beschermen.

De minister vond dat niet nodig.

Dan zijn we uitgepraat.

Europa beschouwd de winkelier als oplichter.

Dan zijn we ook weer uitgepraat.

Europa en ook de Nederlandse wetgever behoren een onpartijdige houding aan te nemen, wat ze dus niet doen.

Naar de problemen van de consument luisteren ze wel, naar de problemen van de winkelier zijn ze doof voor.

En dan moet ik me als winkelier zijnde aan die idiote partijdige regels gaan houden die de partijdige wetsbedenkers hebben bedacht?

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Het leuke hiervan is dat wij zit nu anno 2009 en dit sort onderwerpen zijn nog steeds niet veranderd. Zeg dat jullie iets? Mij wel. Luister naar Magel mensen. Er zit wat wijzheid in zijn woorden.

Toolboy

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

Mag ik mijn voorkeur uitspreken voor de ouwe rot in het vak Hans.
resp .......

Zo is het en niet anders.

groet T

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door D1RK »

@ BBCS


Als je bepaalde merken weiger te verkopen heb je meer tijd om hier duidelijk te maken dat je liever goede producten verkoopt die wel te repareren zijn, of soldeer je graag aan een Fujitsu moederbord uit Laptop!

Ik selecteerde vooraf en verkocht meer dan ik sleutelde!
Helaas bedrijf verkocht en nu zie ik weer bepaalde merken en als het fout gaan hoef ik mijn eigen bedrijf niet meer terug!

Nu is de werkplaats vol en word 70% naar andere gestuurd!
Ik had altijd tijd over om spelletjes te spelen die op de PC stonden of ...
maar dat mag ik dus niet zeggen hier....

Ik had als 1 persoon minder werk dan nu 4 vakmensen!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

maar dat mag ik dus niet zeggen hier....
:wink:

De mensen zitten wel te zeuren op Acer, maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik toch behoorlijk wat Acer laptops en monitoren geleverd heb, en dat er op een paar na nooit echt problemen geweest zijn.

Qua desktopcomputers bouw ik zelf.

En als ik dan kijk naar Medion en Packard-Bell, dan is daar echt de ellende.
Als je bepaalde merken weiger te verkopen heb je meer tijd om hier duidelijk te maken dat je liever goede producten verkoopt die wel te repareren zijn, of soldeer je graag aan een Fujitsu moederbord uit Laptop!


Als ik een onderdeel moet gaan vervangen, dan waarom niet?

Soms is een bepaald onderdeel kapot, dan kun je óf het onderdeel vervangen óf een goedkope lapmiddel gebruiken.
De keuze daarvan ligt altijd bij de klant.

Koelingsproblemen los ik altijd zelf op.

Dus, huppakee de laptop uit elkaar, schoonmaken, de koelblokken eraf (soms moet dan de gehele laptop uit elkaar gehaald worden en het moederbord eruit), de boel schoonmaken, tussen de processor en het koelblok nieuwe warmtegeleidende pasta, en de boel kan weer in elkaar.

Wat veel mensen ook vergeten is hoe je met zo'n laptop omgaat.
Ga je er heel zuinig mee om, dan leert de ervaring dat er niet veel problemen zijn.
Sommige mensen gaan ruw (onwetend) met zo'n laptop overweg, en dan komen na een jaar de problemen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Cesar »

De mensen zitten wel te zeuren op Acer, maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik toch behoorlijk wat Acer laptops en monitoren geleverd heb, en dat er op een paar na nooit echt problemen geweest zijn.
Sta ik volledig achter, echter..... nu is mijn 5 mnd oude 7720G in reparatie.
Gebeld met Acer daar ik een driejarige verzekering heb.

Gevraagd of ik het apparaat kon afgeven doch dat moest ik helemaal niet.
Ik kreeg keurig een mailtje met de opdracht om UPS te bellen. Deze stond een uur later, echt, voor de deur.
Middels track & tracing gevolgd waar mijn p.c. was en deze ochtend een sms-je ontvangen van Acer dat het apparaat op het reparatiecentrum was gearriveerd.
Ik ben benieuwd of die snel iets vinden en hoelang het duurt.

De klacht was het regelmatig compleet vastlopen. Onwillekeurige momenten, tijdens verschillende programma's. Wel gaf Sisoft-Sandra aan dat geheugenbank 0 op gemiddeld 123 graden Celsius stond en de processor op gemiddeld 46 graden.[/quote]

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door magel725 »

Als je bepaalde merken weiger te verkopen heb je meer tijd om hier duidelijk te maken dat je liever goede producten verkoopt die wel te repareren zijn, of soldeer je graag aan een Fujitsu moederbord uit Laptop!

Ik selecteerde vooraf en verkocht meer dan ik sleutelde!
Helaas bedrijf verkocht en nu zie ik weer bepaalde merken en als het fout gaan hoef ik mijn eigen bedrijf niet meer terug!

Nu is de werkplaats vol en word 70% naar andere gestuurd!
Ik had altijd tijd over om spelletjes te spelen die op de PC stonden of ...
maar dat mag ik dus niet zeggen hier....

Ik had als 1 persoon minder werk dan nu 4 vakmensen!
Bedenk wel dat het verschil in defecten slechts maximaal 2% is. Gemiddeld gaat 1 tot 3% van de elektronica door een fabricagefout stuk binnen de garantietermijn. Het verschil tussen een goed merk en een slecht merk is in de regel dus twee laptops op de honderd. Het verschil met degelijke laptops en minder degelijke zit hem voornamelijk in de behuizing. De degelijke laptops kunnen wat meer mishandeling hebben, waardoor ze uiteindelijk langer mee gaan. Vooral na de garantieperiode komen deze punten pas naar voren en juist dan onstaat de goede of slechte naam door de service die dan geleverd wordt. Een goede of slechte naam krijg je voornamelijk wanneer je een ander zijn zelfveroorzaakt probleem oplost.

Bovendien zit er een prijsverschil in de merken en is de keuze aan de klant en niet aan de winkelier, volgens mij.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Bovendien zit er een prijsverschil in de merken en is de keuze aan de klant en niet aan de winkelier, volgens mij.
Klopt, maar als die klant vervolgens een veel mindere merk kiest, moet hij dan ook daar de consequenties van nemen.

Van een Packard-Bell en Medion kun je nu eenmaal niet hetzelfde verwachten als van een Compaq of een Toshiba.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Cesar »

Laptop weer terug binnen twee weken.
S'avonds opgestart en liep na 10 minuten weer vast.
Na het weekend, en 11 keer vastlopen, gaf Vista de melding dat er een hardwarefout was opgetreden in de videokaart.

Hij is dus weer in reparatie.

Het vervelende was echter dat ik had aangegeven dat ik al 5 maal een herinstallatie had uitgevoerd doch ik kreeg mijn laptop terug met de mededeling dat er een herinstallatie was uitgevoerd.

Niks gecontroleerd op warmlopen videogeheugen zoals ik al had aangegeven.

Ik heb nu als burobladachtergrond in Powerpoint een jpg gemaakt met de tekst: Niet herinstalleren maar kijken naar de videokaart welke op ruim 120 graden staat.
We wachten weer af. Nog 1 keer te gaan en dan ga ik bij de leverancier mijn geld terug halen, of een ander apparaat. Ik zit nog binnen de 6 maanden.

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 7:18 lid 1 schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Ik zou dat zou uitleggen dat deze termijn iedere keer opnieuw begint te lopen als je het product laat herstellen of vervangen op grond van wettelijke bepalingen. Dan geld als je het product 2, 6 en 9 maanden later ter herstel aanbood de derde keer ook binnen zes maanden is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik zou dat zou uitleggen dat deze termijn iedere keer opnieuw begint te lopen als je het product laat herstellen of vervangen op grond van wettelijke bepalingen. Dan geld als je het product 2, 6 en 9 maanden later ter herstel aanbood de derde keer ook binnen zes maanden is.
Maar zo werkt het dus niet.

Met na aflevering wordt dus de koop bedoeld.
Dus tot 6 maanden na het geleverde product aan de consument.

Oftewel wordt gewoon de factuurdatum gepakt.

Artikel 7:18 lid 1 zou dus moeten zijn:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aankoop openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door Cesar »

Dit betekent dus in gewoon Nederlands dat ik er geen boodschap aan heb wat de reden is dat het apparaat niet functioneert en dat de leverancier c.q. de fabrikant maar moet zorgen dat het wel functioneert.

Vervolgens kan ik stellen, na een paar reparaties, dat het een ondeugdelijk apparaat betreft en kan ik een ander apparaat eisen of mijn geld terug..

Juist of onjuist????

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit betekent dus in gewoon Nederlands dat ik er geen boodschap aan heb wat de reden is dat het apparaat niet functioneert en dat de leverancier c.q. de fabrikant maar moet zorgen dat het wel functioneert.

Vervolgens kan ik stellen, na een paar reparaties, dat het een ondeugdelijk apparaat betreft en kan ik een ander apparaat eisen of mijn geld terug..

Juist of onjuist????
Juist.

Gedurende de economische levensduur is de verkopende partij het aanspreekpunt en ook is hij verplicht om het probleem op te lossen.

Wat dit dus ook weer niet automatisch betekent is dat de verkopende partij dan ook verplicht is om gedurende deze periode garantie te geven gelijk aan deze periode.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aankoop openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Nee, na aflevering. Stel ik koop een duur jacht welke nog gebouwd moet worden. De koop sluit ik natuurlijk veel eerder dan dat het geheel wordt afgeleverd.

Daarom staat er "na aflevering".

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou dat zou uitleggen dat deze termijn iedere keer opnieuw begint te lopen als je het product laat herstellen of vervangen op grond van wettelijke bepalingen. Dan geld als je het product 2, 6 en 9 maanden later ter herstel aanbood de derde keer ook binnen zes maanden is.
Maar zo werkt het dus niet.

Met na aflevering wordt dus de koop bedoeld.
Het heeft natuurlijk alleen betrekking op de koop(overeenkomst). Die overeenkomst verplicht de winkelier een conform product te leveren en de eerste zes maanden na aflevering daarvan geld een omgekeerde bewijslast. Het lijkt me heel goed te verdedigen dat dit wel zo werkt, want de verkoper heeft geen conform product afgeleverd. (conform wil zeggen het product verkeerde in goede staat) Tevens geld dat een andere uitleg zou inhouden dat de verkoper onder de bewijslast uit kan komen door een paar keer een non-conform product te vervangen door een ander non-conform product af te leveren.

Het hele punt is nu juist dat het gebrek vermoed aanwezig te zijn ten tijden van aflevering. Als je na twee maanden een product vervang kun je moeilijk gaan beweren dat je dit exemplaar twee maanden daarvoor had levert. Ja, je kunt het wel beweren maar dat is dan wel een leugen en wel van het soort waarbij je heel snel door de mand valt.

Misschien dat ik bij herstel iets genuanceerder had moeten zijn in de zin dat het alleen geld voor die onderdelen waarin de gebreken zijn ondekt.
Cesar schreef:Dit betekent dus in gewoon Nederlands dat ik er geen boodschap aan heb wat de reden is dat het apparaat niet functioneert en dat de leverancier c.q. de fabrikant maar moet zorgen dat het wel functioneert.
Nee, de reden is wel van belang. Als jij het product hebt vernielt hoeft de verkoper niet te doen. Het betekent dat je de winkelier lekker naar de reden laat zoeken.
Cesar schreef:Vervolgens kan ik stellen, na een paar reparaties, dat het een ondeugdelijk apparaat betreft en kan ik een ander apparaat eisen of mijn geld terug..
Dit gaat alleen op voor ontbinding (je geld terug) maar niet voor vervanging.

Vervanging mag je namelijk al eisen vanaf de eerste keer. En de verkoper mag herstel of vervanging afwijzen als het een ander recht significant goedkoper is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Het heeft natuurlijk alleen betrekking op de koop(overeenkomst). Die overeenkomst verplicht de winkelier een conform product te leveren en de eerste zes maanden na aflevering daarvan geld een omgekeerde bewijslast. Het lijkt me heel goed te verdedigen dat dit wel zo werkt, want de verkoper heeft geen conform product afgeleverd. (conform wil zeggen het product verkeerde in goede staat)
Conform betekent niet dat het product in goed staat verkeerd.

Dus als een product non-conform is, betekent dat alleen dat het product niet conform de koopovereenkomst is en niets anders.

Als een fabrikant en winkelier aangeven wat jij als consument van een laptop mag verwachten en je gaat met die zaken accoord, kun jij als consument nooit beroepen dat jij meer ervan verwachtte.

Dus als de fabrikant en winkelier aangeven dat zij de goede werking van een laptop na 1 jaar niet meer kunnen garanderen, dan kun jij je niet beroepen op de non-conformiteit als de laptop na 1,5 jaar kapot zou gaan en jij ervan verwachtte dat het product een goede werking moet hebben van 3 jaar.

Ben jij het er niet mee eens dat van een bepaald merk de fabrikant de goede werking na 1 jaar niet meer kan garanderen, moet je dat merk niet kopen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 17 Jan 2009 02:30 door BBCS

Dus als de fabrikant en winkelier aangeven dat zij de goede werking van een laptop na 1 jaar niet meer kunnen garanderen, dan kun jij je niet beroepen op de non-conformiteit als de laptop na 1,5 jaar kapot zou gaan en jij ervan verwachtte dat het product een goede werking moet hebben van 3 jaar.
Pas wanneer de fabrikanten en winkeliers dit gaan aangeven, zal dit aspect relevant worden...:roll:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Kapotte Acer laptop, maandje over garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Pas wanneer de fabrikanten en winkeliers dit gaan aangeven, zal dit aspect relevant worden
Toch is het algemeen bekend dat de fabrikanten de verwachte levensduur gelijk stellen aan de fabrieksgarantieperiode.

Immers rekenen zij na het verstrijken van de garantieperiode gewoon alle kosten door.

Dus is het wel degelijk relevant.

Alleen willen de consumentenorganisaties dat niet horen.
Laatst gewijzigd door BBCS op 17 jan 2009 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten