LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopen op afstand en pixelgrantie; Veelwebshops onbetrouwbaar

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kersnaam

Kopen op afstand en pixelgrantie; Veelwebshops onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door kersnaam »

Veel online computerwinkels zoals "Central Point Europe" en "PC Megastore" lakken de Wet overeenkomsten op afstand aan hun laars. Deze wet geeft de consument het recht om binnen 7 werkdagen het online gekochte product terug ter sturen zonder opgaaf van redenen. Eerstgenoemde firma geeft ook bij levering van een verkeerd product gewoon niet thuis. Zij gokken erop dat de klant het uiteindelijk wel opgeeft.

Zulke praktijken zijn alleen te stoppen door daar bekendheid aan te geven. Dergelijke shops stellen in hun voorwaarden dat de verpakking niet geopend mag zijn, maar de wet is er nu juist voor bedoeld om consumenten de mogelijkheid te geven om het product dat zij bij aankoop niet hebben kunnen zien thuis te beoordelen. Voldoet het niet aan de verwachtingen dan mag het product alsnog worden teruggestuurd. Je weet dan ook pas hoe betrouwbaar een internetwinkel is als je gegevens hebt over de aftersales (service na levering).

Ook al beweren veel computerwebshops vaak wat anders, zij zijn wettelijk gezien ook voor de garantie bij een product, het eerste aanspreekpunt.

Pixelgrantie is nog zo'n adder onder het gras. Wie pixelgrantie koopt betaalt vaak wel tot 65 euro extra voor zijn of haar monitor. Veel computerwebwinkels bieden zo'n garantie. Wat veel consumenten niet weten is dat deze winkels voor het versturen de monitoren eerst controleren en bijhouden welk scherm wel of geen dode pixels heeft. De webwinkels die niet vooraf controleren nemen bij pixelgrantie de monitor weer terug als de consument thuis dode pixels in zijn scherm ziet zitten. De pixelgrantie is meestal echter grove oplichterij t.o.v. mensen die geen pixelgarantie kopen.

Omdat de schermen met dode pixels ook verkocht moeten worden en niet terug kunnen naar de fabrikant worden deze verkocht aan mensen die geen pixelgarantie bij hun monitor hebben gekocht. Die worden dus gewoon belazerd en opgescheept met de rommel die een ander niet wou hebben.

Een dichte doos zegt niets. De monitordoos die je ontvangt is vaak al open geweest. Het openen en zonder sporen dichtmaken van de verpakking is voor webwinkels een eitje. Veel computerapparatuur wordt in de praktijk zelfs zonder dichtgetaped te zijn bij de webwinkel afgeleverd door het distributiecentrum van de fabrikant. De webshop kan er dus mee doen wat hij wil en na pixelcontrole plakt hij'm dicht als ware het een nieuwe monitor die direct van de fabrikant komt.

Mijn advies: Koop pc's en monitoren niet via internet want je weet niet wat je precies koopt. Je kunt nog zo in je recht staan, je recht krijgen is namelijk wat anders. Als je gaat procederen win je het wel want veel voorwaarden bij computerwebshops zijn in strijd met de Wet overeenkomsten op afstand, maar wie heeft daar zin in?

jrabel

Re: Kopen op afstand en pixelgrantie; Veelwebshops onbetrouwbaar

Ongelezen bericht door jrabel »

ik zou ook nooit een tft scherm via internet aanschaffen .
als je de prijzen vergelijkt op www.kieskeurig.nl etc dan kun je ook bij een reguliere winkel terecht en scheelt het vaak niets of hooguit enkele tientjes.
maar dan heb je ook geen gezeur achteraf
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

joopataa

Ongelezen bericht door joopataa »

Er zijn echt wel uitzonderingen die wel goede service geven. Ik heb nu in 18 maanden eerst een 17 inch TFT en pas een 19 inch TFT gekocht bij Mycom.nl. Als je hem zelf haalt in 1 van de winkels krijg je daar de garantie dat je de TFT thuis mag controleren op dode pixels en zelfs of hij bevalt of niet.Bij pixelfouten hoe klein ook kan de TFT kosteloos worden omgeruild.Heb er geen last van gehad, maar niet alle onlinezaken zijn onredelijk. Gewoon de juiste zoeken en nooit voor pixel-garantie betalen is mijn advies.

Joopataa

kersnaam

Ongelezen bericht door kersnaam »

Klopt, Mycom is inderdaad een van de weinige uitzonderingen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De algemene voorwaarden van winkliers zijn doorgaans niet in orde. Het maakt daarbij niet uit of je nu op afstand koopt of niet. Een offline winkel kan ook een model laten zien. Een monitor met dode pixels er in is reden om de koop te ontbinden, tenzij van te voren is gemeld dat er een bepaald aantal dode pixels in kunnen zitten.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een monitor met dode pixels er in is reden om de koop te ontbinden, tenzij van te voren is gemeld dat er een bepaald aantal dode pixels in kunnen zitten.
Dat geef ik altijd aan de klant door.
Dus een monitor met een kapotte pixel is geen reden tot ontbinding van de koop.
De reden?
Dat ik dan die monitor niet kan omruilen bij de leverancier.

En als er meedere pixels kapot zijn, dan ruilt de fabrikant die bij de klant thuis om.

joopataa

En hoewel ik het dan wel betreur zal ik dan de monitor toch liever bij bv Mycom kopen, Niet zozeer om de prijs ( gun een kleine verkoper best wat winst ) Maar wel omdat ik bij een pixelprobleem bij zelfs 1 foutje gewoon mag omruilen en dat kan dan bij ikbenik helaas niet. Begrijp ik wel maar dan haal ik hem toch bij de grote jongnes die daar geen probleem mee hebben.

Joopataa

alfatrion

Hij heeft met de markt te maken waarin dit voor komt. Fabrikanten kunnen het voor komen maar het goedkoper is, zo vermoed ik, om dat niet te doen. Zolang het maar in de overeenkomst wordt gemeld.

ikbenik

Ik ben een kleine zelfstandige.
De monitoren die ik lever bestel ik bij aanvraag. Dus ik heb geen voorraad monitoren.
Daarnaast is het zo dat de fabrikanten een bepaalde policy hanteren.
Heb je meer dan 2 pixels compleet kapot (zwart of wit) of je hebt meer dan 5 subpixels kapot dan ruilt de fabrikant het pas om.
Dus als er 1 pixel kapot is dan kan ik die nergens terugsturen.

Daarom vermeld ik het van te voren.

De reden dat de fabrikanten dit doen is om 1 redenen: de prijs zakt behoorlijk.
Omdat ze minder schermpjes in de afvalcontainer hoeven te doen, betekend dit dat de prijs per paneel afneemt. Moeten ze alleen de perfecte panelen verkopen en de rest weggooien, dan betekend dat dat de prijs per paneel hoger wordt.

Dit is de enige reden waarom je schermpjes tegenkomt met een kapotte pixel.
De redenen die de consumentenorganisaties roepen kun je vergeten, er is niets van waar.

joopataa

Er zijn best wel pixwlfoutvrije schermen te koop en die hoeven echt niet duurder te zijn. Voorbeeld is bv de Philips 19inch TFT 190X6FB00.
Dit scherm voldoet aan de ISO 13405-2 Claas1 norm en dit is een display Zonder defecte pixels. Kost bv €279.- Bij de grote zaken waaronder dan mycom. Dan zou je dit soort schermen moeten inkopen dan hoef jij je klant nooit teleur te stellen.

Joopataa

C200K

Ongelezen bericht door C200K »

@Joop,

desondanks heb je nooit garantie vanuit Philips dat er geen fouten in zitten.

Bijvoorbeeld: De 37PF9731D/10 (adviesprijs rond € 3800,00) wordt door Philips gezegd: De tv mag 0 helder oplichtende pixels hebben, maar wel 8 dode (donkere) pixels.

ikbenik

Ik vind het gedoe over een defecte pixel echt gezeur.
En dan bedoel ik het niet als verkoper maar als consument.

In het scherm van mijn notebook zijn ook 2 pixels kapot.

Als je het niet weet, dan zie je het niet!

Het valt helemaal niet op.

alfatrion

De industrie is de laatste jaren erin geslaagd het percentage schermen met defecte pixels sterk te verminderen. Een recent onderzoek naar 10 TFT-beeldschermen heeft aangetoond dat geen enkel scherm pixelfouten vertoonde. Dit onderzoek is verricht in de tweede helft van 2000. Dit is een aanwijzing dat de industrie inmiddels in staat is TFT-beeldschermen zonder pixelfouten op de markt te brengen.
http://www.computerconsument.nl/pages/u ... dartID=113

ikbenik

Dat bedoel ik dus!

alfatrion

U kunt vast niet hard maken dat dit niet waar is.

joopataa

Het door jou ( C200K ) opgeven nummer is niet van een computermonitor maar van een grootbeeld lcd TV. Door het emorme verschil in oppervlak kan Philips dit kennelijk op op het moment niet garanderen, Maar de opgeven Philips 19inch TFT word Wel verkocht met de 0 pixelfout garantie.Op de site van Mycom en andere internetzaken en ook op de philipssite staat te lezen dat de 19 inch TFT
190X6FB Voldoet aan de ISO-13406-2 Class 1. Dit is een display Zonder defecte pixels. Nu moet je geen appels met peren gaan vergelijken door dan een grootbeeld LCD TV op te noemen want dat staat er ook niet.Het gaat over dit type monitor.

Joopataa

Gesloten