LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop nog steeds kapot na 7,5 week durende reparatie, geen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ThomSchraa

Laptop nog steeds kapot na 7,5 week durende reparatie, geen

Ongelezen bericht door ThomSchraa »

Ik heb op 19augustus 2015 een notebook van het merk MSI gekocht bij de webshop http://www.alternate.nl . De notebook had echter vaak last van zogenoemde blue screens, dat betekend dat er een hardware fout is. Toen na een aantal weken ook de audio poort kapot was gegaan heb ik de laptop terug gestuurd op 19-10-2015. Mij was toen verteld dat het ongeveer 3 weken zou duuren. Toen ik na 4 weken nog niks had gehoord heb ik zelf contact opgenomen en kreeg ik te horen dat ze mijn notebook terug hadden ontvangen van MSI maar dat die nu helemaal niet meer werkte en dat ze hem dus opnieuw moesten versturen. Toen hebben ik een mail gestuurd dat ik me laptop nodig had en het te lang vond duuren. Toen is mij een gratis headset en 2 maanden garantie verlenging aangeboden. Afgelopen maandag (30-11-2015) heb ik opnieuw contact gezocht met alternate met de vraag waar mij laptop blijft. Mij werd toen verteld dat hij onderweg was vanuit polen. Toen ik op donderdag 03-12-2015 nog niks had gehoord heb ik weer contact gezocht met alternate en kreeg ik te horen dat ze hem nog niet hadden en dat het wellicht na het weekend kon worden, Gezien ik de laptop Maandag 07-12-2015 nodig had voor mijn studie heb ik ze een deadline gegeven van zaterdag 05-12-2015 om 21.00 en dat ik anders een mail zou sturen naar de consumentenbond en kassa. Binnen 2 uur had ik een email dat ik de laptop de volgende dag (04-12-2015) terug zou hebben met de gratis headset en in plaats van 2 maanden garantie verlenging 12 maanden garantie verlenging. Toen ik vandaag (04-12-2015) na 7,5 weken eindelijk weer thuis had was ik erg blij. Ik ben hem toen meteen gaan testen om te zien of het probleem verholpen was. Het probleem met de audio was inderdaad verholpen maar het probleem met de bluescreens niet. Ik heb 2 keer getest met hetzelfde eindresultaat: een bluescreen. Ik heb toen meteen gebeld met alternate en ze het niet opgeloste probleem voorgelegd. De persoon aan de telefoon vertelde mij dat ze de blue screens niet hebben kunnen constateren en dat ik wellicht te weinig informatie had gegeven. De enige optie die ze me gaven was de laptop opnieuw aanmelden voor reparatie en dus weer ongeveer 3 weken te wachten. Ik heb hun toen verteld dat ik graag me laptop terug wil zodat ik een nieuwe laptop kan kopen voor me studie. Dit was volgens hun geen optie. Ik heb ze toen verteld dat het mogelijk gaat om een ondeugelijk product maar naar hun mening was dit niet zo. Ik heb ze toen medegedeeld dat ik de consumentenbond en kassa zal inschakelen en een klacht zal indienen. Die keuze was aan mij werd mij verteld. Wat moet ik nu doen en is er een manier om mijn geld terug te krijgen.

Julie4444

Re: Laptop nog steeds kapot na 7,5 week durende reparatie, geen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ThomSchraa schreef:De notebook had echter vaak last van zogenoemde blue screens, dat betekend dat er een hardware fout is.
Niet waar. Bluesceens kunnen evengoed door software worden veroorzaakt.
Het is belangrijk dat je exact uitstipt hoe je een bluescreen kan reproduceren zodat ze met die stappen het zelf kunnen veroorzaken wanneer ze je laptop hebben.

In principe hebben ze het recht om te pogen het product te repareren of anders voor een vervangend exemplaar te zorgen.

Ze zijn niet verplicht het product terug te nemen en geld te retourneren, echter heb je wel recht op een gelijkwaardig product. Eventueel ruilen voor een andere kan dus een optie zijn.

ThomSchraa

Julie4444 schreef:
ThomSchraa schreef:De notebook had echter vaak last van zogenoemde blue screens, dat betekend dat er een hardware fout is.
Het is belangrijk dat je exact uitstipt hoe je een bluescreen kan reproduceren zodat ze met die stappen het zelf kunnen veroorzaken wanneer ze je laptop hebben.

In principe hebben ze het recht om te pogen het product te repareren of anders voor een vervangend exemplaar te zorgen.

Ze zijn niet verplicht het product terug te nemen en geld te retourneren, echter heb je wel recht op een gelijkwaardig product. Eventueel ruilen voor een andere kan dus een optie zijn.
Ik heb ze al 7.5 weken de tijd gegeven om het te repareren. Als ik een onderdeel van het office 2016 pakket open loopt die vast en onstaat er een BSOD Het probleem zit hem in de processor. Dit is een probleem dat intel zelf erkend bij de I7 5700HQ series. Gezien het feit dat het probleem hem in de processor zit en die hetzelfde is als dag van aankoop lijkt mij dit een ondeugelijk product. Deze laptop is niet meer te koop bij alternate en als die vervangen word door hetzelfde type zal ik het probleem weerkrijgen volgens Intel.

Julie4444

Dat neemt niet weg dat de verkoper in principe het recht heeft je een gelijkwaardig product aan te bieden alvorens je de koop kunt ontbinden. Mochten ze weigeren en je met een aantoonbaar ondeugdelijk product blijft zitten kun je ze in gebreke stellen, eventueel gevolgd door juridische stappen.

ThomSchraa

Julie4444 schreef:Dat neemt niet weg dat de verkoper in principe het recht heeft je een gelijkwaardig product aan te bieden alvorens je de koop kunt ontbinden. Mochten ze weigeren en je met een aantoonbaar ondeugdelijk product blijft zitten kun je ze in gebreke stellen, eventueel gevolgd door juridische stappen.
Word met gelijkwaardig product bedoelt gelijkwaardig aan de specificaties of gelijkwaardig aan de prijs?

Julie4444

Specificaties. Het moet vergelijkbare functionaliteit hebben.

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

ThomSchraa schreef:
Julie4444 schreef:

Ik heb ze al 7.5 weken de tijd gegeven om het te repareren. Als ik een onderdeel van het office 2016 pakket open loopt die vast en onstaat er een BSOD Het probleem zit hem in de processor. Dit is een probleem dat intel zelf erkend bij de I7 5700HQ series. Gezien het feit dat het probleem hem in de processor zit en die hetzelfde is als dag van aankoop lijkt mij dit een ondeugelijk product. Deze laptop is niet meer te koop bij alternate en als die vervangen word door hetzelfde type zal ik het probleem weerkrijgen volgens Intel.
Legale versie van Office 2016?

Office verwijderd om te kijken, of dan geen BSOD is?

ThomSchraa

Ik heb ze al 7.5 weken de tijd gegeven om het te repareren. Als ik een onderdeel van het office 2016 pakket open loopt die vast en onstaat er een BSOD Het probleem zit hem in de processor. Dit is een probleem dat intel zelf erkend bij de I7 5700HQ series. Gezien het feit dat het probleem hem in de processor zit en die hetzelfde is als dag van aankoop lijkt mij dit een ondeugelijk product. Deze laptop is niet meer te koop bij alternate en als die vervangen word door hetzelfde type zal ik het probleem weerkrijgen volgens Intel.[/quote]

Legale versie van Office 2016?

Office verwijderd om te kijken, of dan geen BSOD is?[/quote]

Het gaat om de legale versie. Ik heb office nodig voor mijn studie niet gebruiken is geen optie. Ik heb hem al 2x opnieuw geïnstalleerd. Er zijn honderden mensen op internet die hetzelfde probleem hebben met de intel I7-5700hq series in combinatie met office 2015.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

ThomSchraa schreef: Het gaat om de legale versie. Ik heb office nodig voor mijn studie niet gebruiken is geen optie. Ik heb hem al 2x opnieuw geïnstalleerd. Er zijn honderden mensen op internet die hetzelfde probleem hebben met de intel I7-5700hq series in combinatie met office 2015.
Dat is niet echt een hardware fout.. gewoon een oudere versie installeren.

igen

Ongelezen bericht door igen »

Of je gaat OpenOffice oid gebruiken. Ikzelf doe alles met KoekelDocs.

ThomSchraa

Brainless schreef:
ThomSchraa schreef: Het gaat om de legale versie. Ik heb office nodig voor mijn studie niet gebruiken is geen optie. Ik heb hem al 2x opnieuw geïnstalleerd. Er zijn honderden mensen op internet die hetzelfde probleem hebben met de intel I7-5700hq series in combinatie met office 2015.
Dat is niet echt een hardware fout.. gewoon een oudere versie installeren.
Ik kreeg de foutmelding: Machine_Check_Exception. Volgens wikipedia betekend dat dat er een hardware fout is. https://en.wikipedia.org/wiki/Machine-check_exception

Julie4444

Ik zou hier niet op wikipedia vertrouwen als alwetende expert. Al eens geprobeerd met een andere textverwerker te werken?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper heeft in deze geen rechten alleen verplichtingen. De consument-koper heeft in beginsel recht op herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. De verkoper heeft de verplichting om dat uit te voeren. De verkoper heeft m.i. deze verplichting geschonden omdat er niet binnen 7,5 week een werkende laptop heeft geleverd. In dat geval krijgt de koper tevens recht op prijsvermindering en ontbinding, tenzij het gebrek te klein is om het laatste te rechtvaardigen. Een gebrek waardoor je applicaties geheel of deels niet kunt gebruiken is groot te noemen. Daarom kan de koper nu kiezen uit herstel, vervanging (met een zelfde exemplaar), prijsvermindering en ontbinding.

Als je van ontbinding gebruik wilt maken dan kun je het beste een brief sturen waarin jij je hierop beroept. Aangezien ze aangeven dat zij de blue screen of death niet zijn tegen gekomen, zou ik dit op film vastleggen. De film moet duidelijk maken dat dit eenvoudig te ontdekken was of dat het te ontdekken was op de manier waarop jij hebt opgegeven.

Detail is wel dat je garantie verspeelt zou kunnen hebben als je stelt dat je deze gebreken vanaf het begin af aan hebt ontdekt. Gebreken moet je namelijk binnen twee maanden melden nadat je deze hebt ontdekt.

Julie4444

Maar dan moet wel duidelijk zijn dat dit geen softwarematig probleem is, wat zoals het verhaal nu is niet is bewezen.

Wat wel het geval lijkt is dat hier 1 specifiek probleem bij 1 specifieke applicatie voorkomt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS moet bewijzen dat het gebrek nu aanwezig is (zie de kanttekeningen in mijn vorige bericht). De verkoper moet bewijzen dat het gebrek bij de levering afwezig was. Met andere woorden de verkoper moet bewijzen dat het geen hardware defect is en de geleverde software in orde was. (Dat laatste zal niet zo heel moeilijk zijn.)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Brainless schreef:Dat is niet echt een hardware fout.. gewoon een oudere versie installeren.
Je doet je nickname wel eer aan.

Als je google loslaat op deze fout, dan zit het probleem in CPU microcode.
Een nieuwere BIOS kan het fixen (niet elke fabrikant heeft die al), of een andere CPU

Paul_Laptop

Ongelezen bericht door Paul_Laptop »

16again schreef:
Brainless schreef:Dat is niet echt een hardware fout.. gewoon een oudere versie installeren.
Je doet je nickname wel eer aan.

Als je google loslaat op deze fout, dan zit het probleem in CPU microcode.
Een nieuwere BIOS kan het fixen (niet elke fabrikant heeft die al), of een andere CPU
De hardware is niet kapot. De software is niet goed geschreven. Het is DUS een software fout. Brainless heeft gelijk: probeer een ander software pakket. Open office doet bijvoorbeeld niet onder aan de betaalde office van MS (en is soms zelfs beter).

Paul_Laptop

Ongelezen bericht door Paul_Laptop »

even terug on topic: @ ThomSchraa, je laptop is voor zover ik met deze info kan beoordelen niks mis. Hardware matig zou het een prima ding moeten zijn en heeft alternate meer gedaan dan van ze verwacht mag worden. Dat de software niet werkt en achterblijft met updates ligt niet aan MSI of Alternate, dat ligt aan microsoft.

Welk onderdeel van MS office doet het niet goed? Kun je niet een alternatief verzinnen??

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Paul_Laptop schreef:De hardware is niet kapot. De software is niet goed geschreven. Het is DUS een software fout.
Naast office2016 is er ook andere software, welke in combinatie met deze CPU problemen geeft: virtualbox en VMware.
Software die op andere computers probleemloos draait.
probeer een ander software pakket. Open office doet bijvoorbeeld niet onder aan de betaalde office van MS (en is soms zelfs beter).
TS probeerde liever een andere computer, Dan werkt office2016 gewoon

Nerd009

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Als je een Intel Skylake CPU hebt dan zit er inderdaad een fout in de CPU waarvoor onlangs door Intel Microcode is vrijgegeven om dat te omzeilen. Op tweakers staat er een verhaal over. Ik gebruik Linux en daar is de Microcode update al beschikbaar zodra je gaat updaten met bijvoorbeeld Ubuntu. Deze microcode moet bij iedere boot van het systeem naar de CPU gestuurd worden. Het is wachten tot inderdaad zoals hier vermeld wordt jouw fabrikant van de laptop jou een BIOS update stuurt met daarin die Microcode.

Intel fikst bug die Skylake-chip laat vastlopen:
Maandag 11 januari 2016 10:40, 100 reacties • Feedback

Intel geeft toe dat er een bug zit in zijn Skylake-processors die ervoor kan zorgen dat de processor vastloopt. Het bedrijf wil een bios-update uitbrengen die het probleem verhelpt. Het probleem komt alleen voor bij het berekenen van bepaalde priemgetallen

http://tweakers.net/nieuws/107261/intel ... allen.html

Wat je kunt doen is Ubuntu downloaden en daarop gaan benchmarken. Over office van Microsoft is wel bekend dat hun nieuwste versie gegarandeerd Apple computers vast laat lopen en/of rebooten.

Feit is dat je computer zoals je merkt onbetrouwbaar is.

Mijn ervaring met Alternate was dit: Ik kocht een videokaart van 225 euro. Die videokaart werd zo heet rond de 95 tot 100 graden celsius. Ik belde Alternate op en vroeg waarom is dit zo? En ze zeiden werkt de videokaart goed? En ik zei ja, 'nou dan is toch goed zo!'

Daarna ging ik op zoek op internet en vond het guru 3d forum, je moest met Nibitor de bios van de videokaart uitlezen en met de hand zelf de bios opnieuw programmeren. Wat ik moest doen was de bios van de videokaart met NibiTor zo programmeren dat de ventilator gaat draaien en hoe snel die gaat draaien. Uiteindelijk was ik op dat forum die deze kaart had gerepareerd en andere mensen hebben deze handleiding toen gebruikt om hun eigen kaart te repareren. Nu 7 jaar later doet de videokaart het nog steeds goed, en dat laat ik zo want een bios programmeren is wat anders dan even wat settings aanpassen in een bios. Na het inprogrammeren van de Fan Temperature Slope en Voltages heb ik de videokaart geflashed met de zelfgeprogrammeerde BIOS. Daarna ging de fan wel draaien bij computerspellen zoals Crysis wat ik vloeiend kon spelen en de temperatuur was rond de 70 graden Celsius in de zomer geworden.

Tegenwoordig moet je steeds meer zelf kunnen repareren of aanpassen. Let op, flash de BIOS alleen met toestemming van de Laptop fabrikant. Bij een gewone computer of losse videokaart kan je de BIOS chip eruit halen en flashen met een programmer er is een site voor waar je je bios kan laten programeren als het fout gaat. Als een videokaart verkeerd is geflashed moet je 2 videokaarten in het systeem stoppen en met de goede videokaart de backup bios terug flashen in de aangepaste videokaart BIOS.

Bij laptops is het heel gevaarlijk een BIOS update te doen. Als het fout gaat betekent dat vaak een compleet nieuw moederbord. Daarom doe ik vrijwel nooit een BIOS update bij een laptop, tenzij toestemming van de fabrikant. ( Wat ik bij HP schriftelijk kreeg voor een laptop )

Als er een BIOS flash op een laptop fout gaat, moet je zoeken op 'bios emergency recovery' en merknaam. Zo heb ik een laptop kunnen repareren. Tot nu toe heb ik ongeveer iets minder dan 10 laptop hardware reparaties gedaan zoals Wifi kaartjes vervangen, SSD vervangen, Geheugen vervangen, maar ook helemaal los en de Webcam repareren. Echter ik repareer een laptop nooit tenzij het echt niet afwendbaar is. Er is vrijwel niets aan te repareren.

Gezien de Microcode update is de kans groot dat jij binnenkort moet gaan flashen, en zoals ik aangeef dat is gevaarlijk want de laptop kan kapot gaan. Zoek anders van te voren uit of er een bios emergency recovery voor jouw merk is. Bij HP laptops is dat een USB stick aanmaken van maximaal 1 Gigabyte met daarop een bios.bin en dan blind opstarten met een speciale toetsenbord combinatie, dan gaat de laptop de bios.bin zoeken en geluidjes maken en opeens doet ie het weer. Maar dat is niet het worst case scenario.

Gesloten