LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Hopman89
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2012 13:53

Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door Hopman89 »

Hallo,

Hier onder zal ik mijn situatie uitleggen, ik hoop dat iemand weet wat ik hier mee aan moet.


Ik heb een macbook pro 15'' uit 2010. in Juli dit jaar kreeg ik problemen met het beeldscherm. Bij enkele random handelingen viel opeens mijn scherm uit. Omdat mijn macbook gekocht is bij Capi-luxe (een elektronica winkel die op verschillende vluchthavens in Europa zit) moest ik hem naar hun opsturen zodat zij hem konden laten repareren. Na 4 a 5 weken kreeg ik hem weer terug en na een week had ik het zelfde probleem weer. Omdat ik mijn macbook elke dag nodig heb voor mijn studie (En ondertussen was het eind augustus dus begon mijn studie weer) heb ik gebeld met Capi-luxe om te bespreken of ik hem zelf naar het service center kon brengen. Ik woon zelf in Groningen en ik kon mijn macbook naar het service center in Zwolle brengen. Ondertussen is hij daar nu ook al 3 keer geweest en zijn ongeveer alles grote onderdelen vervangen ( Hardeschijf, videokaart en moederbord). De video kaart en moederbord zijn zelfs 2 keer vervangen omdat ze een verkeerde hadden geplaatst. elke keer was ik mijn macbook 1 a 2 weken kwijt.

Ondertussen heb ik aardig wat achterstand opgelopen voor mijn studie omdat ik speciale programma's gebruik die ik niet op een andere computer heb.

deze week heb ik gebeld met capi-luxe en het hele verhaal voorgelegd. Hun reactie aan de telefoon was: Wij hebben het service center veel geld betaald om uw laptop te repareren en het is hun fout dat hij nog niet gemaakt is. we vinden het heel jammer dat het zo moet gaan maar het enige wat we kunnen doen op dit moment is, u weer naar het service center laten gaan om het weer te laten maken want uw laptop is nu 9 dagen over zijn garantie en bij het service center heeft u nog 3 maanden....

Op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik blijf maar heen en weer reizen van Groningen naar Zwolle en ik heb ondertussen geen vertrouwen meer dat het ooit nog goed komt met mijn macbook.

Alvast bedankt voor reacties

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Hopman89 schreef:Hallo,

Hier onder zal ik mijn situatie uitleggen, ik hoop dat iemand weet wat ik hier mee aan moet.


Ik heb een macbook pro 15'' uit 2010. in Juli dit jaar kreeg ik problemen met het beeldscherm. Bij enkele random handelingen viel opeens mijn scherm uit. Omdat mijn macbook gekocht is bij Capi-luxe (een elektronica winkel die op verschillende vluchthavens in Europa zit) moest ik hem naar hun opsturen zodat zij hem konden laten repareren. Na 4 a 5 weken kreeg ik hem weer terug en na een week had ik het zelfde probleem weer. Omdat ik mijn macbook elke dag nodig heb voor mijn studie (En ondertussen was het eind augustus dus begon mijn studie weer) heb ik gebeld met Capi-luxe om te bespreken of ik hem zelf naar het service center kon brengen. Ik woon zelf in Groningen en ik kon mijn macbook naar het service center in Zwolle brengen. Ondertussen is hij daar nu ook al 3 keer geweest en zijn ongeveer alles grote onderdelen vervangen ( Hardeschijf, videokaart en moederbord). De video kaart en moederbord zijn zelfs 2 keer vervangen omdat ze een verkeerde hadden geplaatst. elke keer was ik mijn macbook 1 a 2 weken kwijt.

Ondertussen heb ik aardig wat achterstand opgelopen voor mijn studie omdat ik speciale programma's gebruik die ik niet op een andere computer heb.

deze week heb ik gebeld met capi-luxe en het hele verhaal voorgelegd. Hun reactie aan de telefoon was: Wij hebben het service center veel geld betaald om uw laptop te repareren en het is hun fout dat hij nog niet gemaakt is. we vinden het heel jammer dat het zo moet gaan maar het enige wat we kunnen doen op dit moment is, u weer naar het service center laten gaan om het weer te laten maken want uw laptop is nu 9 dagen over zijn garantie en bij het service center heeft u nog 3 maanden....

Op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik blijf maar heen en weer reizen van Groningen naar Zwolle en ik heb ondertussen geen vertrouwen meer dat het ooit nog goed komt met mijn macbook.

Alvast bedankt voor reacties
Wanneer de laptop gerepareerd wordt, heeft u 3 maanden garantie op de reparatie.
Aangezien de laptop inmiddels 3x in de garantie gerepareerd is geweest voor hetzelfde probleem, mag u nu een ontbinding van de koopovereenkomst vragen. U dient dan uw laptop retour te brengen en uw geld retour te ontvangen.

Oorspronkelijk had u alleen wat te maken met de winkel waar u de laptop gekocht heeft, niet met het reparatie bureau (om het zo maar even te noemen). Echter, heeft u zelf actie ondernomen om daarheen te gaan. Toch denk ik dat de garantie nogsteeds bij de verkoper ligt en dat zij het dus zouden moeten oplossen.
Maar ik denk dat deze kwestie niet van toepassing is daar uw laptop al 3x voor dezelfde reparatie is geweest.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is uit uw verhaal wel duidelijk dat u een ondeugdelijk product heeft ontvangen. Na meerdere reparatiepogingen is het niet gelukt het product weer conform de verkoopovereenkomst te maken.
U heeft het volgende recht: U kunt kiezen de koop te ontbinden of een vervangend gelijkwaardig product te laten leveren (ZONDER bijbetaling). Ook heeft u recht om alle reiskosten en overige kosten vergoed te krijgen zo daar sprake van is.
Dan nog even dit:
In tegenstelling van wat er vaak wordt beweerd is er geen enkele (wettelijke) regeling die stelt dat na 3x reperaren een nieuw product moet worden geleverd of ontbinding mogelijk is. In feite bestaat dat recht al veel eerder, namelijk als blijkt dat reparatie of vervanging niet mogelijk is of voor onredelijke overlast zorgt.
Een tweede misverstand is de garantietermijn van consumentengoederen. In nederland is deze termijn onbepaald en hangt mede (of eigenlijk voor een belangrijk deel) af van wat je er normalitair van mag verwachten. Een cv ketel gaat met gemak 15 jaar mee. Het is dan onredelijk om na 2,5 jaar geen garantie meer te hebben. Voor een macbook pro van 2000 euro geldt hetzelfde: u mag verwachten dat een laptop van dit kaliber en met deze prijs minimaal een jaar of 4-5 probleemloos meegaat.
Een derde misverstand betreft de garantie op reparaties. Deze is geen 3 maanden. Voor reparaties geldt hetzelfde als voor het originele product. De garantie is de termijn die je ervan mag verwachten. Diverse uitspraken van de rechter hebben aangetoond dat een reparatie onder garantie moet worden gezien als een verlate nakoming van de originele verkoopovereenkomst. Daaruit valt op te maken dat zowel de wettelijke garanties als de handels/fabriekgaranties opnieuw beginnen te lopen bij een reparatie.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Olaf, je haalt meerdere dingen door elkaar heen, maar even dit:

Bij een reparatie heb je:
- 3 maanden garantie op de reparatie
- Fabrieksgarantie op het geen dat er eventueel opnieuw ingezet is (hardeschijf, videokaart etc).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nicky_The schreef:Olaf, je haalt meerdere dingen door elkaar heen, maar even dit:

Bij een reparatie heb je:
- 3 maanden garantie op de reparatie
- Fabrieksgarantie op het geen dat er eventueel opnieuw ingezet is (hardeschijf, videokaart etc).
Nope, dit is pertinent onjuist. Bij een reparatie onder garantie, gaat de garantie opnieuw lopen vanaf het moment dat het gerepareerde product weer in bezit van de klant is gesteld. Dit wordt beschouwd als een vertraagde levering van een non conform product. Daarom gaat de garantie gewoon in alsof het product net is gekocht. Dit is de lezing van de rechter in Nederland betreffende reparaties.

Bij een reparatie buiten garantie zijn de termijnen korter. Ook dan geldt de regel dat je moet krijgen wat je redelijkerwijs mag verwachten.

stofzuigertje

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Was het 4x dezelfde storing?

Als na 3x het niet hersteld is mag je de koop ontbinden en geld terug eisen.

Als het echter niet geheel duidelijk is of het steeds hetzelfde probleem is is dat jammer.
Zie wetboek van herstel pogingen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Macbook Pro 4 keer gerepareerd zonder resultaat

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:Was het 4x dezelfde storing?

Als na 3x het niet hersteld is mag je de koop ontbinden en geld terug eisen.

Als het echter niet geheel duidelijk is of het steeds hetzelfde probleem is is dat jammer.
Zie wetboek van herstel pogingen.
Er is geen enkele juridische basis voor je bewering. De koop ontbinden mag zodra de verkoper niet wil of kan repareren en of vervangen. Het aantal pogingen is verder irrelevant.

Gesloten