LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacBook Pro dode pixels - buiten garantietijd?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
lisya

MacBook Pro dode pixels - buiten garantietijd?

Ongelezen bericht door lisya »

achtergrondinformatie:
- De laptop is op 13 maart 2008 gekocht
EERSTE REPARATIE
-half september 2008 (NA 5 MAANDEN) zijn meer dan 3 dode pixels (= DP) geconstateerd
-ik moest mijn computer week afstaan hetgeen altijd moeilijk is i.v.m. mijn werk
TWEEDE REPARATIE
-na een week, bij het ophalen en controle, heb ik opnieuw DP op mijn scherm geconstateerd, ik heb de comput. achter gelaten.
-na enkele dagen opgehaald, de scherm was ok.
AAN DERDE REPARATIE TOE
- in juli 2009 heb ik de eerste vage tekening van een DP gemerkt, ik kon helaas niet direct naar de winkel (buitenland) dit 10 maanden na de laatste reparatie![/size]
-in 18 augustus ben ik naar mac huis Raadhuisstraat (waar ik het gekocht heb) gegaan en hierover geklaacht. de antwoord was u garantie is 1 jaar en het is voorbij. Als u iets wil regelen moet u apple bellen en de factuur meenemen. Ze kunnen zien dat ik de computer daar gekocht heb incl datum maar dat was niet genoeg.
-mijn boekhouder was in buitenland dus kon ik niet aan mijn factuur komen. inmiddels mijn computer was 10 dagen bij Apple zonder enige resultaat. Ik heb mijn computer teruggehaald tot dat ik in het bezit van mijn factuur kon komen...
-het lastige is dat voor dat uberhaubt wat gedaan kan worden moet je je computer achter laten, dan is de vraag of het snel genoeg tot een oplossing kan koemen .....
-vanochtend heb ik besloten Apple zelf bellen, de antwoord na deze verhaal was 'u hebt maar 1 jaar garantie! wij kunnen niets doen'.
-ik heb een uur en 15 min aan de telefoon gehangen om duidelijk te maken dat ik dit niet accepteer, vanaf de koopdatum is het nu inmiddels 1 jaar en 7 maanden maar de scherm is nu voor de derde keer en vanaf -5maanden na aankoop- niet goed.
ik begrijp dat ik als consument recht op minstens twee jaar garantie heb, en dat mac store verplicht is dit te behandelen en mij niet direct naar Apple te sturen enz.
-mij is belooft morgen terug te bellen - maar geen belofte over vervanging van de scherm! Ik heb een erg dure computer dat niet eens de twee jaar haalt. Na een eerdere slechte ervaring overweeg ik niet meer een Apple te kopen de maat is vol. Er zijn inmiddels twee nieuwe DP op het scherm te zien het groeit zien der ogen.

als ik al de informatie over wettelijke regels lees is het voor mij nog niet duidelijk waar ik werkelijk recht op heb. Ik lees constant tegenstrijdige berichten. Wat is de eenduidige heldere Nederlandse/Eurepese wet in dit verband. Apple weigert dit te erkennen, dus als het morgen niet lukt, moet ik juridische stappen ondernemen, brieven schrijven en al dat gezeur ? ?

Lisya

alfatrion

Re: MacBook Pro dode pixels - buiten garantietijd?

Ongelezen bericht door alfatrion »

In dit geval heeft het er alle schijn van dat de verkoper jou een non-conform product heeft afgeleverd en dat herstel onmogelijk zal zijn. De derde reparatie is 10 maanden na de tweede, dus ligt de bewijslast bij jou, maar dat zal hier geen probleem zijn. Je staat nu in je recht om hetzij vervanging, hetzij prijsvermindering of hetzij ontbinding als het gebrek groot genoeg is. Als je er een gerechtelijke procedure van maakt zou je ontbinding kunnen proberen met als tweede eis prijsvermindering.

Apple is tot niets verplicht omdat de garantie is verlopen en zij jou het product niet hebben verkocht.
lisya schreef:als ik al de informatie over wettelijke regels lees is het voor mij nog niet duidelijk waar ik werkelijk recht op heb. Ik lees constant tegenstrijdige berichten. Wat is de eenduidige heldere Nederlandse/Eurepese wet in dit verband. Apple weigert dit te erkennen, dus als het morgen niet lukt, moet ik juridische stappen ondernemen, brieven schrijven en al dat gezeur ? ?
Ik zou je adviseren om eerst een brief te schrijven naar de winkel waarin je op het standpunt stel dat zij jouw een non-conform product hebben verkocht en jij ontbinding verlangt. Geef ook aan dat het aankoop bedrag binnen 14 dagen op je rekening gestort moet zijn en ze daarna in verzuim zijn en jij op hun kosten naar de rechter gaat.

Stel je op het standpunt dat de gemiddelde levensduur van soort gelijke laptops 5 jaar is. En jij voor het gebruik (60 - x) : 60 x 100% zult betalen. X is het aantal maanden dat jij de laptop heb gehad, met aftrek van tijd dat je deze kwijt bent geweest in verbant met de reparaties. In onderhandeling zou je de vijf jaar kunnen verminderen om tot een schikking te komen.

Daarna moet je hetzij een gerechtsdeurwaarder op zoeken (als je dit alleen wilt doen) of hetzij een jurist. Let er op dat de kosten van een jurist tot een bepaald maximum kunt terug krijgen. Sommige gerechtsdeurwaarders bieden daarnaast ook juridische diensten, en sommige doen het voor het maximum tarief.

P.S. Prettig dat je het zo duidelijk en leesbaar uit een hebt gezet! :)

lisya

Re: MacBook Pro dode pixels - buiten garantietijd?

Ongelezen bericht door lisya »

Dank voor je reactie

LB

Gesloten