Inmiddels is ook mijn verder nog in perfecte staat verkerende 15" MacBook Pro overleden aan het defecte videokaart probleem.
Retour gebracht voor reparatie, men bevestigd dat het inderdaad het videokaart probleem is, zoals in dit topic beschreven. Echter de regeling is afgelopen per 12-2012. Reparatie kosten bijna 600,- EU.
Amac (voorheen iFactors) kan me niet verder helpen, en lijkt zicht ook niet erg in te willen zetten voor de klant, en zeker niet als dit betekend dat men tegen de haren van Apple moet instrijken.
Wat je in mijn ogen mag verwachten van een 4 jaar oude laptop:
- defecte of gedegradeerde accu
- slijtage van letters op toetsenbord
- teruglopend scherm contrast
Het (uiteindelijk) bezwijken aan een fabricage fout is toch echt het probleem van Apple. Ik als consument kan namelijk hier geen invloed op uit oefenen. Dit kan ik wel op alle bovenstaande punten.
Zo heb ik 6 maanden geleden een nieuwe accu gekocht, achteraf dom. Want nu blijkt dat het uitvallende scherm niet door een oude accu komt, maar door de fabricage fout. Eigenlijk had je mogen verwachten dat iemand bij Amac mij op die verlengde garantie regeling had moeten wijzen.
Zoals eerder in dit topic vermeld is een levensduur van 4 jaar niet per definitie goed te noemen. Mede als je kijkt naar de aanschafprijs, dan mag je verwachten dan een Apple laptop
juist langer mee gaat als een goedkopere laptop van stel 350 EU.
Verder mag je verwachten dat Apple de consument laat weten dat er sprake kan zijn van een probleem met de videokaart, en dit vervolgens kan laten herstellen. Apple kiest ervoor om weinig bekendheid aan het probleem te geven, in de hoop dat een groot deel van de laptops oud genoeg is om te negeren.
Mijn laptop is nu nog steeds weg voor reparatie, en ik laat het hier natuurlijk niet bij zitten.
Update volgt...