LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacBook Pro videokaart stuk

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Skottskador

MacBook Pro videokaart stuk

Ongelezen bericht door Skottskador »

De videokaart van mijn MacBook Pro (2008, juni) is stuk, en nu kan mijn computer niet meer opstarten. NVIDA en Apple hebben toegegeven dat dit een fabricage fout is en binnen vier jaar gratis wordt vervangen. Nu heb ik mijn MacBook 4 jaar en 4 maanden (de garantie is dus al twee jaar verlopen). Ik ben langs geweest bij Apple en daar hebben zij mij verteld dat ik niet in aanmerking kom voor gratis vervanging van de videokaart/Logic board omdat ik 4 maanden over de termijn zit.
Nu is mijn vraag; als het een toegegeven fabricage fout is, moet Apple de vervanging sowieso kosteloos uitvoeren? Want ze hebben mij in principe een ondeugdelijk product verkocht, toch? Ik ben niet thuis in consumentenrecht, dus advies is welkom :)

Alvast bedankt!

Link Apple toegegeven fabricage fout:
http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL

henk51

Re: MacBook Pro videokaart stuk

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik ben niet thuis in consumentenrecht, dus advies is welkom
Neem eens contact op met consuwijzer,of het juridisch loket.
Garantie op videokaart is al verlengd van 1 naar 4 jaar er moet natuurlijk een grens zijn.
Videokaart kan ook op vele andere manieren defect raken.

gr Henk

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

henk51 schreef:
Ik ben niet thuis in consumentenrecht, dus advies is welkom
Neem eens contact op met consuwijzer,of het juridisch loket.
Garantie op videokaart is al verlengd van 1 naar 4 jaar er moet natuurlijk een grens zijn.
Videokaart kan ook op vele andere manieren defect raken.

gr Henk
Mogelijk dat de storing die te maken heeft met de fabricagefout zich moet openbaren binnen 4 jaar. Daarmee bedoel ik dat een desbetreffend defect zich zal openbaren binnen 4 jaar, gebeurt dit niet binnen 4 jaar, dan is de fabricagefout niet aanwezig.

Een defect na een dergelijk lange periode kan ook gewoon "een defect" zijn.

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Bel eens met Apple zelf leg het uit misschien dat je verder geholpen wordt.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt recht op een deugdelijk product volgens de wet:
http://www.consuwijzer.nl/vervoer/garan ... jk-product

Apple geeft zelf aan dat a) het product niet deugdelijk is en b) geeft geen deadline aan in het bericht van maart 2011 inzake kosteloze reparatie. Je mag er dan van uitgaan dat Apple kosteloos tot reparatie overgaat.

Maar omdat Apple en garantie als water en vuur zijn, zal dat in de praktijk niet lukken. Je zou Apple kunnen dagvaarden bij de kantonrechter, maar of je daar financieel wat mee opschiet? Wat kost zo'n reparatie eigenlijk?

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Als je voldoet aan de eisen zoals op de site van Apple staat moeten ze hem gewoon repareren anders belletje naar je rechtsbijstand.
Specifieke producten waarop dit van invloed is:

MacBook Pro 15-inch en 17-inch-modellen met NVIDIA GeForce 8600M GT-grafische processors
MacBook Pro (17-inch, 2,4 GHz)
MacBook Pro (15-inch, 2,4/2,2 GHz)
MacBook Pro (begin 2008)
Deze computers zijn gefabriceerd tussen mei 2007 en september 2008 (bij benadering)
Kijk ik naar wat jij schrijft betreft het een MacBook Pro uit juni 2008, dus voldoe je eraan.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Je hebt recht op een deugdelijk product volgens de wet:
http://www.consuwijzer.nl/vervoer/garan ... jk-product

Apple geeft zelf aan dat a) het product niet deugdelijk is en b) geeft geen deadline aan in het bericht van maart 2011 inzake kosteloze reparatie. Je mag er dan van uitgaan dat Apple kosteloos tot reparatie overgaat.

Maar omdat Apple en garantie als water en vuur zijn, zal dat in de praktijk niet lukken. Je zou Apple kunnen dagvaarden bij de kantonrechter, maar of je daar financieel wat mee opschiet? Wat kost zo'n reparatie eigenlijk?
In dat opzicht is een 4+ jaar goed werkend product, in het geval van een laptop, toch deugdelijk te noemen? De meeste laptops zijn na 4 jaar wel "op", zeker als ze zoals ontworpen, dus mobiel en niet stilstaand op een bureau, gebruikt worden. En zoals Apple en nVidia aangeven in het bericht, is er een hoger uitvalpercentage, maar dat is wat anders dan dat álle videokaarten automatisch veel te vroeg kapot gaan. Sterker nog, ze zouden het valide argument kunnen maken dat als een videokaart uit die serie wél 4+ jaar meegaat bij normaal gebruik, dit eentje is geweest waar dit issue niet op van toepassing is. Immers, als dit wel zo was, was het aannemelijk geweest dat deze al veel eerder dit defect had vertoont?

Het lijkt me dat dit zonder tussenkomst van een rechtsbijstandverzekering niet op te lossen valt met Apple, die wijzen naar die 4 jaar..

sjobke

Ongelezen bericht door sjobke »

Inmiddels is ook mijn verder nog in perfecte staat verkerende 15" MacBook Pro overleden aan het defecte videokaart probleem.

Retour gebracht voor reparatie, men bevestigd dat het inderdaad het videokaart probleem is, zoals in dit topic beschreven. Echter de regeling is afgelopen per 12-2012. Reparatie kosten bijna 600,- EU.
Amac (voorheen iFactors) kan me niet verder helpen, en lijkt zicht ook niet erg in te willen zetten voor de klant, en zeker niet als dit betekend dat men tegen de haren van Apple moet instrijken.

Wat je in mijn ogen mag verwachten van een 4 jaar oude laptop:
  • defecte of gedegradeerde accu
  • slijtage van letters op toetsenbord
  • teruglopend scherm contrast
Het (uiteindelijk) bezwijken aan een fabricage fout is toch echt het probleem van Apple. Ik als consument kan namelijk hier geen invloed op uit oefenen. Dit kan ik wel op alle bovenstaande punten.
Zo heb ik 6 maanden geleden een nieuwe accu gekocht, achteraf dom. Want nu blijkt dat het uitvallende scherm niet door een oude accu komt, maar door de fabricage fout. Eigenlijk had je mogen verwachten dat iemand bij Amac mij op die verlengde garantie regeling had moeten wijzen.

Zoals eerder in dit topic vermeld is een levensduur van 4 jaar niet per definitie goed te noemen. Mede als je kijkt naar de aanschafprijs, dan mag je verwachten dan een Apple laptop juist langer mee gaat als een goedkopere laptop van stel 350 EU.

Verder mag je verwachten dat Apple de consument laat weten dat er sprake kan zijn van een probleem met de videokaart, en dit vervolgens kan laten herstellen. Apple kiest ervoor om weinig bekendheid aan het probleem te geven, in de hoop dat een groot deel van de laptops oud genoeg is om te negeren.

Mijn laptop is nu nog steeds weg voor reparatie, en ik laat het hier natuurlijk niet bij zitten.
Update volgt...

Gesloten