Typisch voor de Redmonders!
Als een concurrent in hun ogen te gevaarlijk wordt gaan we niet terugslaan door betere producten te maken, maar starten we een campagne:
http://www.z24.nl/bedrijven/it_telecom/ ... oogle.html
En dan nog het liefst in het geniep.
Overigens iets wat ze van IBM overgenomen hebben; een firma die dat ook altijd deed maar ten tijde van Gates zat te pitten.
Iets wat bij Microsoft zo tussen de oren zit dat ze dat dus ten alle tijde trachten te voorkomen.
Overigens, in hoeverre zijn wij als consumenten mede schuldig aan dit gebeuren?
Zo brengt Microsoft een nieuw produkt uit en er wordt op afgevlogen, of het nu wel of niet goed is.
Daarmee het monopolie bestendigend en de betreffende firma kan in principe weer verder op haar lauweren rusten.
Overigens niet iets wat alleen Microsoft doet, ook in de Apple hoek gebeurd dat als je naar de iPod kijkt.
Het bedrijf uit Cupertino meent zich daar ook allerlei vrijheden te kunnen veroorloven met de software voor die apparaten om concurrenten buiten de deur te houden. En ook hier lukt het doordat de mensen die dingen in zulke getale kopen dat Apple zich ook in het geheel niet genoodzaakt ziet om dat beleid aan te passen.
Want kijk je naar de computermarkt, waar Apple een relatief zeer kleine positie inneemt, dan zie je dat ze heel anders optreden dan Microsoft.
Zowel met XP als met Vista lopen gebruikers aan tegen het probleem dat oude apparatuur het niet doet, waarbij Microsoft verdedigers in hart en nieren de schuld af schuiven op de leveranciers van de apparatuur die geen aangepaste drivers meer beschikbaar stellen.
Kijken we daarentegen naar het Apple gebeuren, dan zie je dat mijns inziens uit lijfsbehoud, Apple zich zoiets helemaal niet kon - en kan - veroorloven.
Toen OS X op de markt kwam was het een systeem dat niets meer gemeen had met de - wat ik er wel eens van gezien had - nu niet bijster geweldige oude OS-en. Maar toen ik met OS X begon in de versie 10.2 zat er wel een virtuele OS9 in waarmee voorzover ik weet de oude software en apparatuur gewoon draaide. Moest natuurlijk ook wel, want wat voor reden zou iemand hebben om OS X te gaan gebruiken als daar nog geen software voor was.
Waarmee Apple zichzelf definitief onderuit gehaald zou hebben.
Binnen OS X vond ik de versie 10.3 niet dusdanige voordelen opleveren, dat ik die aangeschaft hebt.
Met 10.4, het huidige Tiger, was dat een heel ander verhaal.
Een verschil dat je gewoonweg kunt benoemen als een overgang van XT naar Vista met dat verschil dat wel alles wat onder XT draaide het onder Vista ook deed. Niks geen problemen met mijn C1900 printer zoals ik met mijn Laserjet II met XP had gehad.
Ook met de software op een later gekochte iMac met Intel processor geen problemen. Het enige is dat bepaalde oudere programma's via Rosetta draaien en dus niet de volledige snelheid halen van een native versie. Een probleem wat deels weer ondervangen wordt door het feit dat de Intel-processoren sneller zijn. Dus ook hier, gewoon weer verder gaan als voorheen.
Kortom, ligt het nu aan de opzet van OS X die vernieuwingen als een soort modulaire aanpassing of toevoeging ziet die in Windows door de technische opbouw niet mogelijk is of zou het daar ook gewoon kunnen en doet Microsoft het er om? Daarbij geholpen door het monopolie dat zij hebben doordat zowel bedrijven en gebruikers uiteindelijk maar klakkeloos achter het bedrijf aan rennen.
Uit angst om van de mainstream afgesloten te raken, te weinig kennis van andere platformen of omdat de diploma's van de beslissers allemaal hun basis hebben in Microsoft software? En vanuit die positie zij ook de contacten hebben liggen.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Microsoft tegen Google en monopolies
-
Captain Pervert
Re: Microsoft tegen Google en monopolies
In hoeverre is dit in godsnaam interessant om te bespreken bij Tros Radar. Ga ermee naar computertotaal ofzo.
-
ikbenik
Ten eerste:
Waarom is Vista zo anders onder de motorkap dan XP?
Dat heeft toch te maken met het feit dat veel mensen het verdommen om hun computer fatsoenlijk te beveiligen, waardoor veel computers totaal onbeveiligd zijn.
Dus als de mensen de boel niet gaan beveiligen, heeft Microsoft het maar aangepakt.
Ten tweede:
De meeste grote veranderingen in de computerwereld is tegenwoordig echt wel gerelateerd aan de wensen die de mensen hebben.
Nu krijg je een afsplitsing:
Mensen die grote rekenkracht nodig hebben, grove grafisch geweld en perfect geluid en ook nog zeer grote opslagcapaciteit.
Aan de andere kant heb je mensen die een systeem willen die al dat grote niet willen hebben.
Maar pech voor de tweede groep, de eerste groep bepaalt toch wat er gaat gebeuren en daardoor wordt de tweede groep meegesleurd in de ontwikkelingen van de eerste groep.
Waarom is Vista zo anders onder de motorkap dan XP?
Dat heeft toch te maken met het feit dat veel mensen het verdommen om hun computer fatsoenlijk te beveiligen, waardoor veel computers totaal onbeveiligd zijn.
Dus als de mensen de boel niet gaan beveiligen, heeft Microsoft het maar aangepakt.
Ten tweede:
De meeste grote veranderingen in de computerwereld is tegenwoordig echt wel gerelateerd aan de wensen die de mensen hebben.
Nu krijg je een afsplitsing:
Mensen die grote rekenkracht nodig hebben, grove grafisch geweld en perfect geluid en ook nog zeer grote opslagcapaciteit.
Aan de andere kant heb je mensen die een systeem willen die al dat grote niet willen hebben.
Maar pech voor de tweede groep, de eerste groep bepaalt toch wat er gaat gebeuren en daardoor wordt de tweede groep meegesleurd in de ontwikkelingen van de eerste groep.
Heeft alles te maken met het uiterlijk. MS verkoopt de buitenkant. Dat wat binnen in het systeem zit is voor de meesten niet te bevatten, en is erg moeilijk te verkopen. MS heeft gewoon een erg grote/goede marketing afdeling. Vergelijk het met mobiele telefoons. Ze bellen allemaal even goed, maar daar gaat het allang niet meer om, het gaat om de megapixels/mp3 bluetooth etc.Overigens, in hoeverre zijn wij als consumenten mede schuldig aan dit gebeuren?
Zo brengt Microsoft een nieuw produkt uit en er wordt op afgevlogen, of het nu wel of niet goed is.
Daarmee het monopolie bestendigend en de betreffende firma kan in principe weer verder op haar lauweren rusten.
Als je er van uit gaat Linux evengoed is als MS lees dan dit even waarom linux niet verkoopt en MS wel :
http://www.desktoplinux.com/articles/AT3304051309.html
There's an old joke that begins like this: What if operating systems were airlines?
* Windows Airlines -- The terminal is pretty and colorful, with friendly stewards, easy baggage check and boarding, and a smooth take-off. After about 10 minutes in the air, the plane explodes with no warning whatsoever.
* Mac Airlines -- All the stewards, stewardesses, captains, baggage handlers and ticket agents look the same, act the same, and talk the same. Every time you ask questions about details, you are told you don't need to know, don't want to know, and would you please return to your seat and watch the movie.
* Linux Airlines -- Disgruntled employees of all the other OS airlines decide to start their own airline. They build the planes, ticket counters, and pave the runways themselves. They charge a small fee to cover the cost of printing the ticket, but you can also download and print the ticket yourself. When you board the plane, you are given a seat, four bolts, a wrench and a copy of the seat-HOWTO.html. Once settled, the fully adjustable seat is very comfortable, the plane leaves and arrives on time without a single problem, the in-flight meal is wonderful. You try to tell customers of the other airlines about the great trip, but all they can say is, 'You had to do what with the seat?'
De makers van hardware, drivers en software draaiend onder het MS platform omvat een groot marktaandeel. Als bedrijf zul je je dus vaak richten op dat deel van de markt dit betekent : volgen en meegaan.Kortom, ligt het nu aan de opzet van OS X die vernieuwingen als een soort modulaire aanpassing of toevoeging ziet die in Windows door de technische opbouw niet mogelijk is of zou het daar ook gewoon kunnen en doet Microsoft het er om? Daarbij geholpen door het monopolie dat zij hebben doordat zowel bedrijven en gebruikers uiteindelijk maar klakkeloos achter het bedrijf aan rennen.
Als MS doe je het erom, definieer een MS-standaard, en dus volgen alle bedrijven, en omdat die moeten volgen, wordt het een standaard als alle bedrijven gevolgd zijn. Probleem is dus dat het een MS standaard is.
Dit kan alleen doorbroken worden als er eerst een open standaard komt, die vervolgens door meerderen wordt gedragen. Lees bij voorbeeld maar eens de oude klassieker :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Video_2000
Het maakt dus eigenlijk niet uit wie het bedenkt, als de standaard maar open is voor iedereen en niet onder rechten valt. Die bedrijven die wel rechten hebben op een standaard varen daar natuurlijk zeer wel bij!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graphics_I ... nge_Format
Overigens was Bill in z'n jeugdige onschuld ook voor openstandaarden. Sinds MS veel geld verdient aan het tegenovergestelde zijn ze bekeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octrooi_op ... repatenten
Huh? Dit is toch het forum computers op de consumentensite Trosradar. M.a.w. dit is een site waar de belangen van consumenten behartigd worden. Sinds wanneer is een monopoly positie van een bepaald bedrijf goed voor de consument.Geplaatst op 24 Sep 2007 13:41 door Captain Pervert
In hoeverre is dit in godsnaam interessant om te bespreken bij Tros Radar. Ga ermee naar computertotaal ofzo.
Computertotaal is volgens mij juist minder geschikt voor dit onderwerp aangezien daar meer de technische aspecten van computers behandeld wordt.
@ Willem V,
Volkomen mee eens, een probleem met toetsenbord wat ik plaatste gaf op een computerforum nog meer slechte onzin antwoorden dan hier, ze weten veel, maar slaan regelmatig door.
Ik kreeg daar ook de foute antwoorden, ze doen alsof ze alles daar weten, maar ik ben vanaf 1978 al met computers bezig, maar weet dus ook wat wel en niet kan.
Helaas zijn er teveel programma's geweest die verloren hebben, en nu dit tegenovergestelde, het is nu eenmaal niet anders, vroeger was er teveel keuze, en je kunt niet alles doen als fabriekant.
Volkomen mee eens, een probleem met toetsenbord wat ik plaatste gaf op een computerforum nog meer slechte onzin antwoorden dan hier, ze weten veel, maar slaan regelmatig door.
Ik kreeg daar ook de foute antwoorden, ze doen alsof ze alles daar weten, maar ik ben vanaf 1978 al met computers bezig, maar weet dus ook wat wel en niet kan.
Helaas zijn er teveel programma's geweest die verloren hebben, en nu dit tegenovergestelde, het is nu eenmaal niet anders, vroeger was er teveel keuze, en je kunt niet alles doen als fabriekant.