LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederbord defect
Moederbord defect
Vier maanden geleden heb ik wat computer hardware gekocht bij een internet winkel. Ik heb vervolgens de computer hardware in elkaar gezet en alles werkte naar behoren. Totdat ik de computer een keer geheel spanningsloos maakte, doordat ik de net stekker uit de wandcontact doos had verwijderd. Daarna verscheen er een foutmelding. Later bleek dat het batterijtje op het moederbord nog maar 1.5 volt was i.p.v. 3 volt, opmerkelijk voor een moederbord van vier maanden oud. Batterijtje vervangen door een nieuwe en alles werkte weer. Echter, twee weken later weer rare problemen tijdens het opstarten. uit/aan en alles werkte weer. Elke twee weken heb ik nu steeds iets raars en als ik de computer uit/aan zet werkt het weer. Nu was ik dit een beetje zat en heb ik het bedrijf gevraagd wat ik hiermee moest. Het bedrijf heeft geadviseerd een RMA aan te vragen. Dit is gedaan en zij hebben het moederbord ontvangen, getest en zeggen dat het moederbord defect is.
Zij hebben het naar de leverancier gestuurd voor onderzoek, en zeggen dat ik na ongeveer 4 weken wel iets zal horen.
Is dit gebruikelijk, voor een product van vier maanden oud, dat vanaf het begin al vreemd doet en onbetrouwbaar is.
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Zij hebben het naar de leverancier gestuurd voor onderzoek, en zeggen dat ik na ongeveer 4 weken wel iets zal horen.
Is dit gebruikelijk, voor een product van vier maanden oud, dat vanaf het begin al vreemd doet en onbetrouwbaar is.
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Re: Moederbord defect
Dit komt wel eens voor, dat kan komen door het monteren/inbouwen van de overige randapapratuur tijdens het opbouwen van het systeem, dat vereist soms een delicate hand en goede antistatische maatregelen, maar soms een redelijk harde hand als je een onwillige CPU koeler op de bracket moet zetten. Dan is een paar kg druk zetten met een schroevendraaier op een metalen plaatje ter grootte van een duimnagel weer vereist.Bachatero schreef:Vier maanden geleden heb ik wat computer hardware gekocht bij een internet winkel. Ik heb vervolgens de computer hardware in elkaar gezet en alles werkte naar behoren. Totdat ik de computer een keer geheel spanningsloos maakte, doordat ik de net stekker uit de wandcontact doos had verwijderd. Daarna verscheen er een foutmelding. Later bleek dat het batterijtje op het moederbord nog maar 1.5 volt was i.p.v. 3 volt, opmerkelijk voor een moederbord van vier maanden oud. Batterijtje vervangen door een nieuwe en alles werkte weer. Echter, twee weken later weer rare problemen tijdens het opstarten. uit/aan en alles werkte weer. Elke twee weken heb ik nu steeds iets raars en als ik de computer uit/aan zet werkt het weer. Nu was ik dit een beetje zat en heb ik het bedrijf gevraagd wat ik hiermee moest. Het bedrijf heeft geadviseerd een RMA aan te vragen. Dit is gedaan en zij hebben het moederbord ontvangen, getest en zeggen dat het moederbord defect is.
Zij hebben het naar de leverancier gestuurd voor onderzoek, en zeggen dat ik na ongeveer 4 weken wel iets zal horen.
Is dit gebruikelijk, voor een product van vier maanden oud, dat vanaf het begin al vreemd doet en onbetrouwbaar is.
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Of door een constructie- of BIOSfout in het moederbord zelf. Zo is er ~10 jaar geleden een hele serie AMD Athlon moederborden van MSI geweest waar brakke condensatoren op geplaatst waren, maar dat openbaarde zich pas na meer dan een jaar gebruik. Ook zijn er plenty voorbeelden van BIOSsen die na uitkomen van het moederbord binnen een week al een update krijgen.
Het kan overigens ook aan een brakke harde schijf liggen, of een te licht bemeten voeding die in het rood wordt getrokken als de GPU goed begint te werken.
En niet onbelangrijk, heb je exact hetzelfde type batterij teruggeplaatst?
Re: Moederbord defect
Elke twee weken heb ik een van de onderstaande meldingen, al vanaf het begin, behalve dan nummer1, die is nu verdwenen:
1. CMOS checksum error. Defaults loaded.
2. Waiting for ME ready
3. The system has experienced boot failures because of overclocking failures or changes of voltages.
4. Last settings in BIOS setup may not coincidence with current HW states.
5. Er verschijnt soms de melding: FIX ME firmware.
Ik heb uiteraard exact hetzelfde batterijtje geplaatst, alhoewel, niet van hetzelfde merk.
Maar mijn vraag concreet is, is de webwinkel niet verplicht dit zelf af te handelen naar mij, voor een product dat nog maar net vier maande oud is, en nu naar mij een voorstel moet doen waar ik niet vier weken op moet wachten. Zij laten het nu over aan de fabrikant van het moederbord.
En, ja uiteraard is de hardware met alle voorzichtigheid geassembleerd, met alle antistatische voorzorgsmaatregelen die er zijn. Er is de standaard boxed cooler gemonteerd.
1. CMOS checksum error. Defaults loaded.
2. Waiting for ME ready
3. The system has experienced boot failures because of overclocking failures or changes of voltages.
4. Last settings in BIOS setup may not coincidence with current HW states.
5. Er verschijnt soms de melding: FIX ME firmware.
Ik heb uiteraard exact hetzelfde batterijtje geplaatst, alhoewel, niet van hetzelfde merk.
Maar mijn vraag concreet is, is de webwinkel niet verplicht dit zelf af te handelen naar mij, voor een product dat nog maar net vier maande oud is, en nu naar mij een voorstel moet doen waar ik niet vier weken op moet wachten. Zij laten het nu over aan de fabrikant van het moederbord.
En, ja uiteraard is de hardware met alle voorzichtigheid geassembleerd, met alle antistatische voorzorgsmaatregelen die er zijn. Er is de standaard boxed cooler gemonteerd.
Re: Moederbord defect
Je kunt je beroepen op de wettelijke garantie. Deze houd in dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, indien je een ondeugdelijk product hebt gekregen. Daar komt nog eens bij dat het gebrek zich heeft voortgedaan in de eerste zes maanden na aflevering. Dit heeft als gevolg dat de verkoper moet bewijzen een deugdelijk product te hebben geleverd, wanneer jij het tegendeel beweerd.
De verkoper mag het product best door een ander laten onderzoeken, maar mag de zaak daarmee niet vertragen. Voor alsnog zie ik niet in waarom het product niet binnen twee weken zou kunnen worden afgerond.
De verkoper mag het product best door een ander laten onderzoeken, maar mag de zaak daarmee niet vertragen. Voor alsnog zie ik niet in waarom het product niet binnen twee weken zou kunnen worden afgerond.
Re: Moederbord defect
Ik lees iets over fouten in voltages of in overclocking features, en er zijn moederborden die speciaal voor overclock liefhebbers gebouwd worden, en 1 van meest gebruikte technieken is spelen met het voltage. Maar het gebruik van die laatste opties, is A) voor gevorderden, en B) op eigen risico, wat duidelijk vermeld staat op de EULA, verpakking van zulke moederborden, en in het BIOS zelf bij de relevante opties.alfatrion schreef:Je kunt je beroepen op de wettelijke garantie. Deze houd in dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, indien je een ondeugdelijk product hebt gekregen. Daar komt nog eens bij dat het gebrek zich heeft voortgedaan in de eerste zes maanden na aflevering. Dit heeft als gevolg dat de verkoper moet bewijzen een deugdelijk product te hebben geleverd, wanneer jij het tegendeel beweerd.
De verkoper mag het product best door een ander laten onderzoeken, maar mag de zaak daarmee niet vertragen. Voor alsnog zie ik niet in waarom het product niet binnen twee weken zou kunnen worden afgerond.
Ik zou, als dat nog niet door TS gedaan is, eerst eens de restore to factory defaults optie proberen, en kijken of de voeding van de pc nog wel goed is.
Re: Moederbord defect
Het probleem in deze situatie is dat TS onderdelen gekocht heeft en dus geen compleet product. Als de onderdelen (bijvoorbeeld) niet op een ESD veilige werkplek zijn geinstalleerd dan wordt het een moeilijk verhaal.alfatrion schreef:Je kunt je beroepen op de wettelijke garantie. Deze houd in dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast, indien je een ondeugdelijk product hebt gekregen. Daar komt nog eens bij dat het gebrek zich heeft voortgedaan in de eerste zes maanden na aflevering. Dit heeft als gevolg dat de verkoper moet bewijzen een deugdelijk product te hebben geleverd, wanneer jij het tegendeel beweerd.
De verkoper mag het product best door een ander laten onderzoeken, maar mag de zaak daarmee niet vertragen. Voor alsnog zie ik niet in waarom het product niet binnen twee weken zou kunnen worden afgerond.
Re: Moederbord defect
De koper kan bewijzen dat het moederboard defect is geraak binnen zes maanden na aflevering. De verkoper kan niet bewijzen dat hij een conform moederboard heeft geleverd. Ergo de koper heeft recht op kosteloos vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Het ESD verhaal, dat erg overdreven is, doet daar niets aan af.
Re: Moederbord defect
Hoezo zou hij dat niet kunnen bewijzen?alfatrion schreef:De verkoper kan niet bewijzen dat hij een conform moederboard heeft geleverd.
Re: Moederbord defect
In principe moet de verkoper het met je afhandelen omdat jij met hun een contract hebt en met niemand anders. De verkoper mag echter best beslissen het bord te laten onderzoeken (op de mogelijkheid tot reparatie) door de fabrikant. Soms kan daar best wat tijd overheen gaan, maar het moet niet te gek worden. 4 tot 6 weken is opzich niet ongebruikelijk, maar veel langer moet het echt niet worden. Zowel, dan heb je recht de koop te ontbinden en je aankoopsom terug te krijgen.Bachatero schreef:Maar mijn vraag concreet is, is de webwinkel niet verplicht dit zelf af te handelen naar mij, voor een product dat nog maar net vier maande oud is, en nu naar mij een voorstel moet doen waar ik niet vier weken op moet wachten. Zij laten het nu over aan de fabrikant van het moederbord.
Dat zal ik graag geloven en tegenwoorden zijn de onderdelen een stuk minder gevoelig dan vroeger. Overigens is het zo, omdat je nog binnen 8 maanden na aankoop zit, de verkoper moet bewijzen dat het defect jou is aan te rekenen, wat wil zeggen dat het probleem is ontstaan door een gebruikers fout en niet al aanwezig was bij levering.En, ja uiteraard is de hardware met alle voorzichtigheid geassembleerd, met alle antistatische voorzorgsmaatregelen die er zijn. Er is de standaard boxed cooler gemonteerd.
Re: Moederbord defect
Heeft hij een testrapport van een onafhankelijk deskundig instituut dat dit specifieke moederbord grondig is getest en goed bevonden?Barman schreef:Hoezo zou hij dat niet kunnen bewijzen?alfatrion schreef:De verkoper kan niet bewijzen dat hij een conform moederboard heeft geleverd.
Re: Moederbord defect
Geen idee. Moet je bij alfatrion wezen. Die is altijd heel zeker van zijn zaak.olaf79 schreef:Heeft hij een testrapport van een onafhankelijk deskundig instituut dat dit specifieke moederbord grondig is getest en goed bevonden?Barman schreef:Hoezo zou hij dat niet kunnen bewijzen?alfatrion schreef:De verkoper kan niet bewijzen dat hij een conform moederboard heeft geleverd.
Re: Moederbord defect
Lijkt mij in eerste instantie ook mogelijk dat het aan de voeding ligt.
Het is trouwens niet ongebruikelijk dat als het toch het moederbord is het defect al zo snel voorkomt, omdat dit dan gaat om een DOA (dead on arrival, defect zat er al in bij aanschaf).
Bij producten zoals moederborden zijn er veel meer producten die kort na aanschaf een defect vertonen dan binnen de rest van de garantietermijn. Om eerlijk te zijn, heb nooit een defect moederbord gezien binnen de garantietermijn van minimaal 3 jaar, behalve in de eerste maand na aankoop.
Het is trouwens niet ongebruikelijk dat als het toch het moederbord is het defect al zo snel voorkomt, omdat dit dan gaat om een DOA (dead on arrival, defect zat er al in bij aanschaf).
Bij producten zoals moederborden zijn er veel meer producten die kort na aanschaf een defect vertonen dan binnen de rest van de garantietermijn. Om eerlijk te zijn, heb nooit een defect moederbord gezien binnen de garantietermijn van minimaal 3 jaar, behalve in de eerste maand na aankoop.
Re: Moederbord defect
Bedankt voor de reacties zover.
Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Ik zal laten weten hoe het afloopt.
Re: Moederbord defect
Goh, ik wist niet dat je als fabrikant al je producten individueel moet laten testen om onder onterechte garantieaanspraken uit te komen.olaf79 schreef:Heeft hij een testrapport van een onafhankelijk deskundig instituut dat dit specifieke moederbord grondig is getest en goed bevonden?Barman schreef:Hoezo zou hij dat niet kunnen bewijzen?alfatrion schreef:De verkoper kan niet bewijzen dat hij een conform moederboard heeft geleverd.
Re: Moederbord defect
Binnen 8 maanden is het toch echt verkoper die moet bewijzen dat de moederboard volledige werkend was bij het verlaten van de winkel en de defecten dus veroorzaakt zijn door een gebruikersfout.crazyme schreef:olaf79 schreef:Goh, ik wist niet dat je als fabrikant al je producten individueel moet laten testen om onder onterechte garantieaanspraken uit te komen.
Re: Moederbord defect
8 is volgens mij 6olaf79 schreef:Binnen 8 maanden is het toch echt verkoper die moet bewijzen dat de moederboard volledige werkend was bij het verlaten van de winkel en de defecten dus veroorzaakt zijn door een gebruikersfout.crazyme schreef:olaf79 schreef:Goh, ik wist niet dat je als fabrikant al je producten individueel moet laten testen om onder onterechte garantieaanspraken uit te komen.
En wanneer je een mb opblaast kun je met zoveel wetboeken zwaaien als je wil maar mag je toch echt zelf een nieuwe kopen. En dan hoeft de leverancier echt niet met onafhankelijke testrapporten te komen.
Re: Moederbord defect
Wanneer partijen het er over eens zijn dat de koper het product zelf kapot heeft gemaakt dan is dat natuurlijk zo. Maar realistischer is dat partijen naar elkaar kijken. En dan is "omdat mijn ogen blauw zijn" niet erg overtuigend.
Acht moet inderdaad zes zijn.
Acht moet inderdaad zes zijn.