| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederbord laptop kapot paradigit
Moederbord laptop kapot paradigit
Hallo,
Twee jaar geleden heb ik een laptop van paradigit gekocht.
binnen een jaar was mijn moederbord kapot. Heel jammer maar ik had nog garantie. Nu een jaar later is hij weer kapot en het valt buiten de garantie.
Ik heb mijn laptop weggebracht, maar een nieuw moederbord kost 480€ wel heelveel. Na de vraag waarom dit zo duur is kreeg ik het antwoord "moeilijk leverbaar".
heeft iemand ervaring met de kosten voor een nieuw moederbord en/of paragit in deze kwestie!!
Twee jaar geleden heb ik een laptop van paradigit gekocht.
binnen een jaar was mijn moederbord kapot. Heel jammer maar ik had nog garantie. Nu een jaar later is hij weer kapot en het valt buiten de garantie.
Ik heb mijn laptop weggebracht, maar een nieuw moederbord kost 480€ wel heelveel. Na de vraag waarom dit zo duur is kreeg ik het antwoord "moeilijk leverbaar".
heeft iemand ervaring met de kosten voor een nieuw moederbord en/of paragit in deze kwestie!!
Re: Moederbord laptop kapot paradigit
De prijs die u voor een nieuw moederbord moet betalen is m.i. veelste hoog. U zou eventueel op de pricewatch van tweakers.net kunnen kijken hoe duur een moederboard is die u nodig heeft. U zou ook best eentje van de concurent kunnen nemen.
Dat het moederbord binnen het jaar defect is geraakt is aanleiding om te onderzoeken of het wel een deugelijk product is. Een moederbord hoort namelijk veel langer mee te gaan dan een jaar. Als het moederbord ondeugelijk is paradigt verplicht een aanzienlijk deel van de kosten voor haar rekening te nemen.
Dat het moederbord binnen het jaar defect is geraakt is aanleiding om te onderzoeken of het wel een deugelijk product is. Een moederbord hoort namelijk veel langer mee te gaan dan een jaar. Als het moederbord ondeugelijk is paradigt verplicht een aanzienlijk deel van de kosten voor haar rekening te nemen.
Oke bedankt voor de snelle reactie! Waarom is paradigit verplicht een aanzienlijk deel van de kosten voor haar rekening te nemen?
-
wallybally
Omdat de verwachte levensloop van zo'n laptop meer dan een jaar is.
Ook al geeft een leverancier maar 1 jaar garantie, is hij toch verantwoordelijk voor tegenvallende prestaties.
Ook al geeft een leverancier maar 1 jaar garantie, is hij toch verantwoordelijk voor tegenvallende prestaties.
Paradigit hoeft niets te doen zonder bewijs van ondeugelijkheid. De daadwerkelijke levensduur van beide moederboarden is voor mij een indicatie dat het defect te wijten is aan het moederboard. De levensverwachting van moederborden licht op zo'n 5 jaar. Met andere woorden: het had veel langer mee moeten gaan.Waarom is paradigit verplicht een aanzienlijk deel van de kosten voor haar rekening te nemen?
Let op: een indicatie is nog geen bewijs.
-
ikbenik
Als de winkelier tijdens de koop aangaf dat het apparaat zeker een jaar meegaat en daarna kan hij niets zeggen, dan heb je geen poot om op te staan.Omdat de verwachte levensloop van zo'n laptop meer dan een jaar is.
Hiermee bedoel ik het volgende:
Steeds meer mensen zeggen:
Een computer is een computer en een computer gaat een x tijd mee.
Zo is het dus niet.
Dit kan per merk en per type verschillen.
De winkelier kan je daarbij goed informeren.
Echter is het zo dat steeds meer winkelier datgene vertellen wat de consument graag horen wilt. Dus de werkelijkheid word dan niet gezegd.
De prestaties worden bepaald door de fabrikant.Ook al geeft een leverancier maar 1 jaar garantie, is hij toch verantwoordelijk voor tegenvallende prestaties.
Als de fabrikant het apparaat maakt voor 1 jarig gebruik en dit ook aangeeft dan mag je niet verwachten als consument dat het apparaat probleemloos 2 jaar meegaat.
Dus als er dan na 1½ jaar problemen zijn dien je gewoon het volledige reparatiebedrag te betalen.
Als jij als consument vindt dat die computer 3 jaar mee moet gaan en de fabrikant zegt maar 1 jaar, dan kun je hoog of laag springen, maar je zult nooit gelijk krijgen.
Daarintegen als de fabrikant zelf aangeeft dat het product minstens 2 jaar mee moet gaan en na 1½ jaar heb je problemen, dan kun je je beroepen op tegenvallende prestaties waarvan de fabrikant heeft aangegeven dat die prestaties moet halen.
Dus van een notebook van €500,- mag je niet hetzelfde verwachten dan van een notebook van €1500,-.
In de wetboek staat letterlijk:
Van een goedkope horloge mag je niet hetzelfde verwachten als van een duur horloge.
kan ik ergen kijk wat de verwachtelevensduur is op de website kan ik dat zoort dingen niet vinden.
in welk wetboek staat dit strafrecht burgelijk wetboek??In de wetboek staat letterlijk:
Van een goedkope horloge mag je niet hetzelfde verwachten als van een duur horloge
-
ikbenik
heden ten dage is dat ook niet verstandig.kan ik ergen kijk wat de verwachtelevensduur is op de website kan ik dat zoort dingen niet vinden.
Dit heeft te maken dat als een winkelier niet datgene zegt wat de consument graag wilt horen, dat die winkelier door de huidige maatschappij keihard wordt afgestraft.
De huidige maatschappij accepteert niet dat de winkelier de werkelijkheid verteld maar eisen dat de winkelier datgene verteld wat de maatschappij graag horen wilt.
Dus de winkelier die mooie praatjes vertelt is de held en de winkelier die gewoon de werkelijkheid zegt wordt door de huidige maatschappij gehaat en door de meeste consumenten vermeden.
-
ikbenik
Wetboek 7 Artikel 23
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
1. De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
ik heb zelf ook nog even verder gezocht en mischien heeft iemand anders hier nog iets aan.
http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /nwwet.htm
http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp
http://www.hetjl.nl/hetjl/
http://wetten.overheid.nl/
vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7
http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /nwwet.htm
http://www.justitie.nl/publicaties/broc ... rantie.asp
http://www.hetjl.nl/hetjl/
-
ikbenik
Het probleem dat er nu veel onduidelijkheid over garantie en verwachtingen zijn is dat veel consumentenorganisaties een bepaalde mening hebben.
Nu is dat geen probleem, echter wat ze er ook bij zeggen is dat je aan hun mening rechten mag ontlenen.
Dus als de fabrikanten en winkeliers zeggen dat op een printer 1 jaar garantie zit en de consumentenorganisaties zijn van mening dat op printers 3 jaar garantie hoort te zitten, dan zeggen de consumentenorganisaties dat je recht hebt op 3 jaar garantie.
Wat ze willen is een eenheid in de periodes.
En zo werkt het dus niet.
Bij de consumenten worden op die manier valse verwachtingen geschept.
Want steeds meer consumenten denken dat je van bijvoorbeeld een goedkope printer hetzelfde mag verwachten als van een dure printer.
Hetzelfde geldt ook voor computers.
En als ervaren computermonteur kan ik beamen dat het verhaal van de consumentenorganisaties niet opgaat.
Tuurlijk is het zo dat je van een dure computer veel meer mag verwachten als van een goedkope.
Daarnaast is het zo dat veel mensen totaal verkeerd kopen.
Ik maak het wel eens mee dat mensen een hele goedkope computer kopen en dat ze dan de eisen gaan stellen. En dan komen ze bedrogen uit.
Van een goedkope notebook die bijvoorbeeld €500,- gekost heeft en na een jaar zijn er problemen, dan moet je gewoon de volledige kosten zelf betalen.
Bij een notebook van €2000,- mag je ook meer van verwachten.
De fabrikanten geven dat ook heel duidelijk aan.
Alleen steeds meer consumenten zijn daar blind voor. Zij zijn van mening dat zij de producteigenschappen en de productverwachtingen zelf ten aller tijden bepalen, wat dus niet het geval is.
Als verkoper zijnde moet ik ook aan de mensen vragen wat ze ermee willen doen en daarbij het geschikte product bij zoeken die het beste bij hun wensen past.
Een tijdje terug vroeg een man aan mij hoeveel een computer bij mij kost.
Ik vroeg aan hem wat hij ermee wilde doen. Hij wist dat niet.
Ik zei tegen hem dat als hij dat niet wist, dat ik hem niet kon helpen.
Je moest eens horen hoe hij tegen mij begon te schelden!
Waar ook veel mensen de fout in gaan is om bij een aanbieding bij de kruidenier de goedkoopste printer te kopen en daarna beginnen te zeuren dat de patronen snel leeg zijn. (bekend verhaal, of niet?)
En als je dan aan de mensen vraag hoeveel ze dan printen, dan is wel eens het antwoord: heel veel.
Die mensen hadden veel beter een laserprinter kunnen kopen.
En als je dan aan de mensen vraagt waarom ze dan geen laserprinter gekocht hebben is het antwoord:
De aanbieding was lekker goedkoop en is altijd goedkoper dan de laserprinter.
Nu is dat geen probleem, echter wat ze er ook bij zeggen is dat je aan hun mening rechten mag ontlenen.
Dus als de fabrikanten en winkeliers zeggen dat op een printer 1 jaar garantie zit en de consumentenorganisaties zijn van mening dat op printers 3 jaar garantie hoort te zitten, dan zeggen de consumentenorganisaties dat je recht hebt op 3 jaar garantie.
Wat ze willen is een eenheid in de periodes.
En zo werkt het dus niet.
Bij de consumenten worden op die manier valse verwachtingen geschept.
Want steeds meer consumenten denken dat je van bijvoorbeeld een goedkope printer hetzelfde mag verwachten als van een dure printer.
Hetzelfde geldt ook voor computers.
En als ervaren computermonteur kan ik beamen dat het verhaal van de consumentenorganisaties niet opgaat.
Tuurlijk is het zo dat je van een dure computer veel meer mag verwachten als van een goedkope.
Daarnaast is het zo dat veel mensen totaal verkeerd kopen.
Ik maak het wel eens mee dat mensen een hele goedkope computer kopen en dat ze dan de eisen gaan stellen. En dan komen ze bedrogen uit.
Van een goedkope notebook die bijvoorbeeld €500,- gekost heeft en na een jaar zijn er problemen, dan moet je gewoon de volledige kosten zelf betalen.
Bij een notebook van €2000,- mag je ook meer van verwachten.
De fabrikanten geven dat ook heel duidelijk aan.
Alleen steeds meer consumenten zijn daar blind voor. Zij zijn van mening dat zij de producteigenschappen en de productverwachtingen zelf ten aller tijden bepalen, wat dus niet het geval is.
Als verkoper zijnde moet ik ook aan de mensen vragen wat ze ermee willen doen en daarbij het geschikte product bij zoeken die het beste bij hun wensen past.
Een tijdje terug vroeg een man aan mij hoeveel een computer bij mij kost.
Ik vroeg aan hem wat hij ermee wilde doen. Hij wist dat niet.
Ik zei tegen hem dat als hij dat niet wist, dat ik hem niet kon helpen.
Je moest eens horen hoe hij tegen mij begon te schelden!
Waar ook veel mensen de fout in gaan is om bij een aanbieding bij de kruidenier de goedkoopste printer te kopen en daarna beginnen te zeuren dat de patronen snel leeg zijn. (bekend verhaal, of niet?)
En als je dan aan de mensen vraag hoeveel ze dan printen, dan is wel eens het antwoord: heel veel.
Die mensen hadden veel beter een laserprinter kunnen kopen.
En als je dan aan de mensen vraagt waarom ze dan geen laserprinter gekocht hebben is het antwoord:
De aanbieding was lekker goedkoop en is altijd goedkoper dan de laserprinter.
Je haalt er dan op zo'n minst het wettelijk minium uit van 2 jaar.Als jij als consument vindt dat die computer 3 jaar mee moet gaan en de fabrikant zegt maar 1 jaar, dan kun je hoog of laag springen, maar je zult nooit gelijk krijgen.
Het staat er niet letterlijk in, omdat het wetboek flexible moet zijn. De verwachtingen moeten passen bij de aard van het product.In de wetboek staat letterlijk: Van een goedkope horloge mag je niet hetzelfde verwachten als van een duur horloge.
@koenkran:www.wetboek-online.nl burgelijk wetboek 7 artikel 17 lid 2
In deze bij zin wordt de aard van het product expleciet genoemt. Daarvoor is de prijs een indicatie.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsme de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Als de winkelier tijdens de koop aangaf dat het apparaat zeker een jaar meegaat en daarna kan hij niets zeggen, dan heb je geen poot om op te staan.
kan ik ergen kijk wat de verwachtelevensduur is op de website kan ik dat zoort dingen niet vinden.
heden ten dage is dat ook niet verstandig.
Als de winkelier dat niet op schrift heeft staan heeft deze juist geen poot om op te staan.
-
ikbenik
Typisch een reactie van een consument die over de rug van de winkelier beter wilt worden.Quote:
Als jij als consument vindt dat die computer 3 jaar mee moet gaan en de fabrikant zegt maar 1 jaar, dan kun je hoog of laag springen, maar je zult nooit gelijk krijgen.
Je haalt er dan op zo'n minst het wettelijk minium uit van 2 jaar.
Van de winkelier wordt verwacht dat hij de waarheid spreekt.
Spreekt hij de waarheid, dan wordt hij keihard afgestraft omdat de maatschappij van de winkelier wilt horen wat hun graag willen horen.
Bij de consument wilt het er maar niet in dat je op electronica nooit zekerheid kan geven hoelang iets mee gaat zonder problemen.
Kijk maar naar een beeldbuistv.
Op de beeldbuis heb je vaak 5 jaar garantie, op de electronica vaak 1 jaar.
Op electronica wordt heel vaak tussen de 1 en de 3 jaar garantie gegeven.
Op bijvoorbeeld nieuwe daken op huizen wordt 15 jaar garantie gegeven.
Hoe krom kan het zijn?
De winkelier kan maar 1 of 2 jaar garanderen dat er geen fouten komen, de consument wilt 5 jaar horen.
Dus de winkelier die zegt wat de conument graag wilt horen en 5 jaar zegt, is het lievertje van de consument maar belazerd wel de dezelfde consument.
Want na 4 jaar zijn er problemen en moet de consument gewoon voor de reparatie betalen, omdat het niet onder garantie valt volgens de winkelier.
-
ikbenik
De aard van het product en de productverwachtingen worden door de fabrikant bepaald.Het staat er niet letterlijk in, omdat het wetboek flexible moet zijn. De verwachtingen moeten passen bij de aard van het product.
Dus per type en per merk kan dit verschillen.
Er is géén eenheid in.
Wat je vaak hoort is dat als men vraagt hoelang een wasmachine mee hoort te gaan dan hoor je een x jaar zeggen.
En dat klopt dus niet.
Omdat het van een goedkope machine 3 jaar kan zijn en van een dure 8 jaar. Per merk verschilt dit en ook per type.
Je hoort ook vaak zeggen dat je in een bepaalde periode nooit geen problemen kunt verwachten.
Dat is ook weer niet waar.
Er kan altijd iets mis gaan.
Je hoeft het niet te verwachten, maar je mag het ook niet uitsluiten dat het gebeurd!
Mijn laptop koste destijds 1400E dus daar mag je wel wat van verwachten neem ik aan!
-
ikbenik
Tegenwoordig is het zo dat men te hoge verwachtingen heeft van de producten.
Men luistert niet naar de adviezen en de productverwachtingen van de fabrikant, maar men luistert naar de aanbevelingen van de consumentenorganisaties.
En als de consumentenorganisaties nu hetzelfde zouden zeggen als de fabrikanten dan was er geen probleem, maar de organisaties geven een hele andere verwachting dan wat de fabrikanten opgeven.
Vergeet ook niet dat we in de weggooimaatschappij leven.
Dus bijna alles is gemaakt voor eenmalig gebruik.
Want hoe goedkoper, des te minder kun je eraan repareren.
Een reparatie is nu eenmaal nu bijna duurder dan vervanging van het product.
Dus de maatschappij heeft gekregen waar het om vroeg en dan is het nog niet goed.
Men luistert niet naar de adviezen en de productverwachtingen van de fabrikant, maar men luistert naar de aanbevelingen van de consumentenorganisaties.
En als de consumentenorganisaties nu hetzelfde zouden zeggen als de fabrikanten dan was er geen probleem, maar de organisaties geven een hele andere verwachting dan wat de fabrikanten opgeven.
Vergeet ook niet dat we in de weggooimaatschappij leven.
Dus bijna alles is gemaakt voor eenmalig gebruik.
Want hoe goedkoper, des te minder kun je eraan repareren.
Een reparatie is nu eenmaal nu bijna duurder dan vervanging van het product.
Dus de maatschappij heeft gekregen waar het om vroeg en dan is het nog niet goed.