LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Netgear MS200 Stora NAS dwingt tot nemen van abonnement

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
bstikkel

Netgear MS200 Stora NAS dwingt tot nemen van abonnement

Ongelezen bericht door bstikkel »

Deze week ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een gloednieuw Netwerk opslag apparaat, oftewel een NAS, van Netgear, de Netgear MS200.
1 T harde schijf erin, voor 169 euro. Niet duur, wel veel geld.

In een normaal thuisnetwerkje gebruik je een NAS om iedereen in het gezin een eigen opslagruimte te geven, onafhankelijk van zijn of haar computer. Als de computer instort, de gegevens blijven behouden. Handig dus.

Je moet dan voor iedere gebruiker (ieder computerend gezinslid, bij ons allemaal dus) een gebruikersaccount aanmaken op de NAS.
Laat nou Netgear het áántal gebruikers - dat normaliter onbeperkt is - kunstmatig hebben beperkt tot maximaal drie. Daar zit je dan met vader, moeder en twee zoons.
O ja, het kán wel met een groter aantal gebruikers, maar dan moet je een Premium Account nemen, dat is dan 19 euro per jaar, alstublieft.

Wat Netgear hier doet is een auto verkopen met een kofferbak die met een aparte sleutel open moet. Hij is best bruikbaar hoor. Hij rijdt goed. Wilt u de ruimte in de kofferbak ook kunnen gebruiken? Wij verhuren de kofferbaksleutel voor slechts 20 euro per jaar... Netgear haalt hier een flauw truckje uit om aan de consument te blijven verdienen. Jammer, Netgear.

TheLD

Re: Netgear MS200 Stora NAS dwingt tot nemen van abonnement

Ongelezen bericht door TheLD »

Ga dan voor een Qnap of Synology.

bstikkel

Wat mij het meest stoort, is dat deze beperkingen (er blijken er inmiddels nog meer te zijn) niet vermeld worden bij de verkoopinformatie. Ook heb ik vanmorgen nog een keer de doos bestudeerd, maar niets hierover.
Inmiddels blijkt ook voor een draadloze verbinding in het thuisnetwerk (laptop naar router) een Premium Account nodig te zijn.
Netgear heeft gewoon bewust een aantal over het algemeen nodige functionaliteiten in de firmware afgesloten en opent die na aanschaf van het Premium Account van 20 euro per jaar.

bigrick67

Ongelezen bericht door bigrick67 »

Een vriend van me wees me op dit topic, ik heb zelf ook een Stora. De mijne heet MS2110-100PES en ik heb hem nu een week of 3, 4. Dik tevreden over. Een paar zaken hierboven kloppen niet. Zo staat er over de premium service wel degelijk wat op de doos en op de Netgear website; http://www.netgear.nl/producten/product ... rod=MS2110. Verder kost deze service $19.99 ofwel 13 euro nog wat. Om draadloos te verbinden met je laptop heb je dat niet nodig hoor. Dat van die drie gebruikers is wel irritant. Het abonnement is vooral voor de integratie met een webservice, mystora.com, en dat is echt een leuke optie. Je kan de data van de Nas er mee streamen naar je iPhone, Blackberry etc. Ik heb er een review over geschreven op Tweakers (ja wij zijn een beetje nerd) http://tweakers.net/productreview/14632 ... s2110.html

bstikkel

Hoi BigRick,

Bedankt voor je reaktie. :D Fijn om te horen dat er een andere oorzaak moet zijn voor het niet met een draadloze verbinding kunnen werken.
Ik had daar overigens donderdagmiddag Netgear over gebeld, en zij zouden mij hierover binnen twee uur terugbellen. Helaas is dat noch donderdag, nog vrijdag gebeurd :( . Ben benieuwd of er maandag nog wat komt.

Op de doos van de MS200 die ik gekocht heb, staat echt niets over de beperkingen van het 'zonder Premium' gebruik. Ook de productinformatie van mijn verkooppunt (Informatique in Bergschenhoek) vermeldt dit niet.

Ik ga proberen de draadloze verbinding alsnog tot leven te wekken met behulp van Informatique en Netgear.

Bedankt voor je reaktie !
Hartelijke groet,
Bram

bigrick67

Bram, om je een beetje op weg te helpen: zorg dat je laptop en de Stora allebei op dezelfde router werken en daar allebei een IP-adres van krjgen (DHCP). Je hoeft verder geen vast IP adres of portforwarding in te stellen. Wel moet je door de installatie procedure heen en dus een web-adres krijgen dat bijvoorbeeld 'bstikkel.mystora.com' heet.

bstikkel

Hoi BigRick,

Dank je wel voor de "op weg" tip. Ik heb maar één router, dus daar kan het probleem niet in zitten.

Ik heb drie andere pc's in huis die met een vaste lanverbinding met de router verbonden zijn, en - op twee van hen voorlopig - wordt het contact met de NAS wel gelegd.

Ik neem aan dat je met 'de installatie' de installatie van de desktoptoepassingen bedoeld, het deel waarmee de pc o.a. Store Agent in de taakbalk krijgt? Die installatie is ook uitgevoerd.

Als test heb ik de laptop ook even met een vaste netwerkkabel aangesloten en dan werkt alles prima. Op die manier heb ik bijvoorbeeld de printer kunnen installeren. Die werkt dus vervolgens weer niet, zodra ik weer over de draadloze verbinding werk.

8) Mocht je nog ideeën hebben, aarzel niet :D .
Hartelijke groet,
Bram

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

bstikkel schreef:Als test heb ik de laptop ook even met een vaste netwerkkabel aangesloten en dan werkt alles prima. Op die manier heb ik bijvoorbeeld de printer kunnen installeren. Die werkt dus vervolgens weer niet, zodra ik weer over de draadloze verbinding werk.
Zomaar een ideetje hoor. Weet niet of het onzin is wat ik nu ga schrijven omdat ik die Netgear niet ken. Maar hanteert firewall software wellicht andere 'regels' voor een draadloze verbinding dan voor een bedrade verbinding?

bigrick67

@Willem/Bram
Dat zou best wel eens kunnen. Ik heb er bij mij geen last van gehad.In ieder geval zou je uPNP in de router even kunnen aanzetten om te kijken of de software een poortje wil openzetten, als dat verschil maakt kun je dat voortaan handmatig vast instellen. Bij mij moest ik een oude NAS met een service op poortje 443 uitzetten anders werkte de Stora niet. Niet echt een probeem, die oude wilde ik met de Stora vervangen.

bstikkel

Willem en BigRick,
Ik ga jullie voorstellen proberen. Bedankt.
Ik laat het uiteraard weten als het gelukt is.

Groet,
Bram

bstikkel

Inmiddels heb ik de oplossing van het aanschakelen van de uPNP geprobeerd, dat wil zeggen, geconstateerd dat deze al aan staat.
Met de helpdesk van Netgear aan de telefoon en de computer gezeten (ze nemen na jouw toestemming je laptop gewoon even over...) en tijdens dat gesprek heeft de medewerker van Netgear de conclusie getrokken dat er iets niet werkt aan mijn Wifihardware. De broadcast werkt niet en daardoor zou de laptop de Stora MS200 niet zien.

Inmiddels hebben we wel een verbinding met de stora weten te leggen, omdat ik toch maar de proef met de Premium account heb aangezet. Zo weten ik tenminste dat ieder probleem dat zich nu nog steeds voordoet, een echt probleem is, dat niet door de afwezigheid van het Premiumgebeuren veroorzaakt wordt.

He, bedankt voor jullie meedenken.
Hartelijjke groet,
Bram

bigrick67

Hallo Bram,
Fijn dat het opgelost is. Wel een ingewikkeld iets, dat broadcast. Moet bekennen dat ik daar nog nooit van gehoord heb.

Gesloten