LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Je bent weer bezig de consument af te z**ken. het is een vaststaand feit dat vele leveranciers binnen de it de consument met smoesje en andere onzin verhalen met een kluitje het riet insturen en gewoon niet van plan zijn hun verantwoordelijkheid t.a.v. garantie te nemen.


helemaal niet dombo!

In jouw ogen dient de winkelier gelijk het defecte product om te ruilen of het geld terug, anders is die winkelier in jouw ogen bezig om onder zijn verantwoordelijkheden uit te komen.

Wat een onzin zeg.

Als bij een laptop de harde schijf defect is, is het onzin om de gehele laptop te vervangen.

En als reparatie net zo goed is, is vervanging ook onzin, en al helemaal het geld teruggeven.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Je kunt op voorhand zonder onderzoek niet zeggen dat een product niet voldoet aan de overeenkomst, al is een product defect.

Je bent weer bezig de consument af te z**ken.
Huh??????

Een zeer vreemde conclusie!!!! :shock:

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Je bent echte een leuke mannetje Puma. Je heb wel hartstikke gelijk in zo ver dat ik me woorden te kort schiet om jou to omschrijven. Ik heb zo een idee dat je bent een keer bruut misbruikt door een winkelier en wilt wraak nemen door te blaaten op dit forum. Kom op de bank liggen jongen en leg je verhaal maar uit. Ik luister wel. Mischien er is nog hoop voor je.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Je bent echte een leuke mannetje Puma. Je heb wel hartstikke gelijk in zo ver dat ik me woorden te kort schiet om jou to omschrijven. Ik heb zo een idee dat je bent een keer bruut misbruikt door een winkelier en wilt wraak nemen door te blaaten op dit forum. Kom op de bank liggen jongen en leg je verhaal maar uit. Ik luister wel. Mischien er is nog hoop voor je.
Een luisterend oor is nooit verkeerd. :lol:

Ik begrijp trouwens niet waarom hij mij zo hard aanvalt.
Ik word hier door hem neergezet als de grootste crimineel. :cry: Onbegrijpelijk. :shock:

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ik denk dat hij spoort niet helemaal, of is hele erg kwaad over iets van het zijn verleden.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door gravedigger »

Bulldog wil je weer on-topic gaan? Persoonlijke aanvallen zjn niet nodig op dit forum!

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Wel als bepaalde figuuren gaat constant mensen om de tuin leiden met hun onzin. Maar goed, ik snap wat je bedoel en dit hoort niet direct bij de gesprek idd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Het lijkt erop dat de verkoper geen HP service punt is, en dan is het voor de verkoper gewoon lastiger.


dit is complete onzin, hij is verkoper en wel of geen servicepunt is voor de KOPER niet van belang, de KOPER heeft een contract met de VERKOPER dus die zal de rommel moeten oplossen. hij wil toch graag het geld, nou dan moet hij niet zeuren, maar zich aan ZIJN WETTELIJKE verplichtingen houden.
Mijn geld en dat ik de centen krijg?

Weet je wel hoeveel ik er dan aan overhoud?

Dat zal ik je voorrekenen:

Van een laptop die een verkoopprijs heeft van €1025,01, is de btw die erop zit € 163,66. De inkoopprijs is daarvan €749,00 en het bedrag dat ik dan verdien is dan € 112,35.

Dus hoezo krijg ik de centen?

Dacht je soms dat ik dan dat €1025,01 in mijn eigen zak steek?

Op een laptop van € 422,87 verdien ik maar € 46,35.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het grootste gedeelte van de verkoopprijs afgegeven wordt en dat ik dat niet kan houden.

Wat ik ermee wil zeggen is dat er meer bij komt kijken en dat ik het verkoopbedrag beur, wil dus niks zeggen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 00:10 door BBCS

Mijn geld en dat ik de centen krijg?
Bedoeld wordt dat jij het volledige aankoopbedrag inclusief BTW van de klant in ontvangst neemt in ruil voor een (hopelijk) deugdelijk product.
Wat ik ermee wil zeggen is dat er meer bij komt kijken en dat ik het verkoopbedrag beur, wil dus niks zeggen.
Wel vanuit de positie van de klant, daar gaat het om. Die betaald jou gewoon €1025,01. Als dan het product ondeugdelijk is, heeft die klant gewoon dat product bij jou gekocht en hiervoor jou €1025,01 overhandigd.

Even een ander 'praktijk' voorbeeld. Jij koopt een nieuwe auto bij de dealer. Je rijdt met die nieuwe auto gewoon rustig naar huis en parkeert hem bij jou in de garage. De volgende dag wil je natuurlijk graag een stukje met je nieuwe auto gaan rijden. Maar hij start niet. Jij belt de dealer en hij zegt, oei, da's vervelend. We komen er meteen aan om de auto op te halen en gaan kijken wat er aan de hand is. En inderdaad staat er na een half uurtje een sleepwagen van de dealer voor de deur (niet van de importeur / fabrikant :wink:) en neemt je nieuwe auto mee naar de garage. So far so good... Kan gebeuren.

Een paar uur later belt de dealer jou op met de mededeling dat de kleppen verbrand zijn maar dat zij geen toestemming van de importeur hebben om dit te repareren. De auto moet naar de importeur, je zal de auto minstens 5 tot 6 weken kwijt zijn en je krijgt geen vervangende auto. Zou jij dit accepteren? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik denk het niet. En de marge van dealers op nieuwe auto's is heel laag. Waarschijnlijk lager dan op PC's en laptops. Ondertussen heeft die dealer wel jouw, laten we zeggen € 32.000,= in z'n zak. En nee, de hoogte van het (aankoop)bedrag maakt niet uit. Dat heeft geen invloed op de marge. Met andere woorden, de dealer moet ook een hoger bedrag aan de importeur 'afdragen'.

Het soort zwakke (voor de consument irrelevante) argumenten als "we kunnen en mogen er niets aan doen, het apparaat moet terug naar de fabrikant" worden alleen maar gebruikt in de consumenten computer handel en in mindere mate ook in de (overige) consumentenelektronica handel.

Ik geloof wel dat jij er 'last' van hebt. Maar daar kan de consument toch niks aan doen? De klant heeft met deze 'problemen' simpelweg niets te maken. Hij heeft het product bij jou gekocht.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Het soort zwakke (voor de consument irrelevante) argumenten als "we kunnen en mogen er niets aan doen, het apparaat moet terug naar de fabrikant" worden alleen maar gebruikt in de consumenten computer handel en in mindere mate ook in de (overige) consumentenelektronica handel.


Dit heeft puur te maken dat garages uit naam van de fabrikant wel de fabrieksgaranties zelf mogen afhandelen en in de consumentenelectronica niet.

Waar dat aan ligt?

Simpel. In de autobranche is het zo dat je pas aan de auto's mag gaan sleutelen als je daarvoor een erkende monteur bent.

In de computerbranche mag iedereen zich computermonteur noemen.

En aangezien dat de fabrikant volgens de wet altijd verantwoordelijk blijft voor zijn product, stellen die fabrikanten nu eenmaal hoge eisen aan de monteurs die de garantieclaims goed afwikkelen. Het moet goed gebeuren en niet door een kneusje met twee linkse handen die meer kapot maakt dan goed voor het product is.

Daar heeft het mee te maken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs

met jouw hele (zielige) verhaal heeft de consument niks van doen. is absoluut niet relevant bij de afwikkeling van de garantie.

jouw verhaal is een (dubieuze) smoes om onder problemen uit te komen die je steeds vaker hoort.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 08:13 door BBCS

Dit heeft puur te maken dat garages uit naam van de fabrikant wel de fabrieksgaranties zelf mogen afhandelen en in de consumentenelectronica niet.
Ik geloof je meteen. Dan heeft de autobranche dit prima opgelost. Nu de computerbranche nog. Doe je best en neem contact op met je branche vereniging. Zoals eerder opgemerkt is de consument hierin geen partij. Die heeft niets met de fabrikant te maken. De wetgever heeft dit principe onderschreven en hier specifieke wetgeving voor gemaakt in o.a. BW 7. Alleen wordt de wet regelmatig en stelselmatig door veel ondernemers in de computerbranche overtreden. Vandaar die campagne van de overheid. Voor alle duidelijkheid. Ik beweer dus niet dat jij tot deze groep ondernemers behoort. Echter jouw constante 'geklaag' hierover op een consument forum, doet dit wel vermoeden.

alfatrion
Berichten: 22182
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik hoor niets meer dan een veelvoud aan smoesjes waarmee getracht wordt om maar goed te praten dat de consument bedonderd wordt. Dat mag ik toch wel zo stellen, dacht ik zo.

De consument betaald het volledige bedrag aan de computerboer en heeft daarmee volledig aan zijn verplichtingen voldaan. Achteraf blijkt dat de computerboer zich niet aan zijn verplichtingen heeft gehouden. Maar in plaatst dat deze zich verantwoordelijk opstelt komt deze met smoesjes aan zetten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Zoals eerder opgemerkt is de consument hierin geen partij. Die heeft niets met de fabrikant te maken.
Klopt.
De reden dat ik het aangeef is dat men van mening is dat de winkelier de garantieclaim zelf moet oplossen en dat hij dan die kosten gemakkelijk bij de fabrikant moet kunnen declareren.

Op zich is daar niks verkeerd mee.

Echter, zoals ik al eerder aangaf, is de computerleverancier niet gemachtigd om dat zelf te doen.

De reden?

De monteurs die bij de autogarages werkzaam zijn, zijn erkende monteurs die een bepaalde opleiding genoten hebben om hun vak uit te mogen oefenen. De fabrikanten weten dan ook dat ze met goede monteurs te maken hebben die weten waar ze het over hebben.

In de consumentenelectronicabranche (en ook de computerbranche) is dat dus niet.
Daar mag dus iedere kneusje met twee linker handen de boel proberen te repareren.

Oke, als consument heb je daar in principe met deze problemen niks te maken, maar doordat de overheid de boel vrijgeeft en dat zelfs de grootste kneusje met twee linker handen zich computermonteur mag noemen, krijg je dit soort dingen.
Veel winkels die computers verkopen lossen dit op door de reparaties aan de fabrikanten uit te besteden.

Hoe ik het zelf oplos?

Als ik een laptop binnen zou krijgen, dan ga ik eerst zelf kijken wat er aan de hand is en dan met de fabrikant gaan overleggen of ik het onder de garantie zelf mag oplossen.
Als ik een ander product binnen zou krijgen (routers, harde schijven, enz, enz,) dan kijk ik eerst of het product te repareren is, zo niet, dan krijgt de klant een vervangend product, waarna ik het verder met de fabrikant afhandel.

In het geval van de TS zou ik zelf eerst de laptop openmaken om te kijken of het een thermische probleem is. Zo ja, dan verhelp ik het zelf. Zo nee, dan zal ik eerst met de fabrikant overleggen of ze het moederbord kunnen opsturen, waarna ik die zelf vervang. Kan dat niet, dan zal de laptop opgestuurd moeten worden.
Duurt de reparatie te lang, dan krijgt de klant een leencomputer, waardoor de klant toch verder kan werken.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 09:35 door alfatrion

Ik hoor niets meer dan een veelvoud aan smoesjes waarmee getracht wordt om maar goed te praten dat de consument bedonderd wordt. Dat mag ik toch wel zo stellen, dacht ik zo.
Inderdaad. Maar ik heb de indruk dat veel detaillisten en met name winkelpersoneel zelf niet eens in de gaten hebben dat ze de consument bedonderen en in strijd met de wet handelen. Het wordt allemaal maar volstrekt 'normaal' gevonden dat je een product wat kapot is en onder de garantie valt zomaar 5 tot 6 weken kwijt bent omdat het ter reparatie opgestuurd moet worden naar de fabrikant.
De consument betaald het volledige bedrag aan de computerboer en heeft daarmee volledig aan zijn verplichtingen voldaan. Achteraf blijkt dat de computerboer zich niet aan zijn verplichtingen heeft gehouden. Maar in plaatst dat deze zich verantwoordelijk opstelt komt deze met smoesjes aan zetten.
Precies. Tenzij de consument de computerboer met vals geld heeft betaald. :) Echter heeft de computerboer dan voldoende (rechts)middelen om betaling van 'echt' geld van deze consument af te dwingen. Ook als deze consument te goeder trouw was en niet wist dat hij met vals geld betaalde. Die klant kan dan niet zeggen: "Computerboer, ga jij maar naar meneer X op adres Y. Meneer X heeft mij namelijk weer betaald met dat valse geld." En dit is wat nu precies heel vaak gebeurt in de computer handel, de klant doorverwijzen naar een derde, de fabrikant.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 11:06 door BBCS

De monteurs die bij de autogarages werkzaam zijn, zijn erkende monteurs die een bepaalde opleiding genoten hebben om hun vak uit te mogen oefenen. De fabrikanten weten dan ook dat ze met goede monteurs te maken hebben die weten waar ze het over hebben.

In de consumentenelectronicabranche (en ook de computerbranche) is dat dus niet.
Daar mag dus iedere kneusje met twee linker handen de boel proberen te repareren.

Oke, als consument heb je daar in principe met deze problemen niks te maken, maar doordat de overheid de boel vrijgeeft en dat zelfs de grootste kneusje met twee linker handen zich computermonteur mag noemen, krijg je dit soort dingen.
Iedereen mag aan auto's sleutelen. Wellicht zijn er minimale vestigingseisen van de overheid om zelf een garage te openen. Die zijn er voor computerboeren ook. Hoeveel oplichters en slechte monteurs met een onderneming in de autobranche zijn er wel niet? Met andere woorden, de autobranche met betrekking tot officiële merkdealers heeft deze problemen zelf opgelost. Hier heeft de overheid niets mee van doen gehad. Gewoon de zoveelste smoes dus. Nogmaals, nu de computerbranche nog. Al is het alleen maar voor de merk computers. Want daar treden nu juist de meeste 'problemen' op.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Inderdaad. Maar ik heb de indruk dat veel detaillisten en met name winkelpersoneel zelf niet eens in de gaten hebben dat ze de consument bedonderen en in strijd met de wet handelen. Het wordt allemaal maar volstrekt 'normaal' gevonden dat je een product wat kapot is en onder de garantie valt zomaar 5 tot 6 weken kwijt bent omdat het ter reparatie opgestuurd moet worden naar de fabrikant.
Een product dat in de garantie valt en opgestuurd moet worden naar de fabrikant voor reparatie is dus niet in strijd met de wet.

De verkopende partij mag dan wel niet de consument doorverwijzen naar de fabrikant, maar de verkopende partij mag wel de hulp inroepen van de fabrikant en als een laptop door de verkopende partij naar de fabrikant wordt gestuurd, is dat dus niet in strijd met de wet.
En dit is wat nu precies heel vaak gebeurt in de computer handel, de klant doorverwijzen naar een derde, de fabrikant.
Dit komt dus ook weer dat mensen die totaal geen verstand van computers hebben computers mogen verkopen.

Vaak erger ik me aan die gasten die totaal geen verstand van computers hebben toch veel computers verkopen. En als er dan iets met de computer aan de hand is, dat ze de consument keihard doorverwijzen naar de fabrikant en zelf er de moeite niet voor nemen.
Die gasten leveren soms ook nog veel goedkoper en daardoor kunnen die kleine computerbedrijfjes die wel de kennis in huis hebben het vaak niet meer bolwerken. Dit omdat die "snelle jongens" een dermate ziekelijke lage winstmarges hanteren, dat daardoor de gehele markt kapot gaat.

De gevolgen daarvan zien we dus al.

Door dit probleem op te lossen moeten we niet naar de consumentenwet kijken, maar wel dat de overheid de winkels die computers verkopen deskundige personeel in dienst nemen en hebben.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door BBCS »

Nogmaals, nu de computerbranche nog. Al is het alleen maar voor de merk computers. Want daar treden nu juist de meeste 'problemen' op.
Is het jou ook opgevallen? :wink:

Bij laptops hebben we er nog niet de keuze om zelf die laptops te bouwen, maar bij desktopcomputers wel.

En een hele grote feit is dat zelfbouwcomputers veel stabieler zijn, ook nog veel minder problemen hebben en ook nog veel langer meegaan dan een merkcomputer.

Dat is ook de reden waarom dat ik zelf (behalve laptops) geen merkcomputers lever.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Sep 2008 11:25 door BBCS

Een product dat in de garantie valt en opgestuurd moet worden naar de fabrikant voor reparatie is dus niet in strijd met de wet.
Inderdaad. Maar wel wanneer de consument (daardoor) het product te lang kwijt is. Daar ging het over in die quote.
In artikel 21 BW 7 lid 3 staat:
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
Als ik mijn computer 5 tot 6 weken kwijt zou zijn, is dat geen redelijke termijn en heb ik daar ernstige overlast van. Dát is in strijd met de wet. Maar zoals gezegd, de hele branche vindt het maar normaal dat je je net gekochte product wat defect is 5 tot 6 weken ter reparatie kwijt bent. Je leest hier zelfs wel eens verhalen van mensen die hun product langer dan drie maanden kwijt zijn. :roll: Onacceptabel.
Door dit probleem op te lossen moeten we niet naar de consumentenwet kijken, maar wel dat de overheid de winkels die computers verkopen deskundige personeel in dienst nemen en hebben.
Nee. De overheid hoeft dat niet te doen. De autodealer branche heeft deze problemen ook zelf opgelost. Die consumenten wetgeving is er gewoon. Het enige wat de overheid beter zou kunnen doen, is zorgen dat partijen deze wetgeving beter naleven. Bijvoorbeeld door de rechtsgang van de consument makkelijker en goedkoper te maken.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: nieuwe laptop compaq werkt niet goed

Ongelezen bericht door gravedigger »

Geplaatst op 18 Sep 2008 08:13 door BBCS


Simpel. In de autobranche is het zo dat je pas aan de auto's mag gaan sleutelen als je daarvoor een erkende monteur bent.

In de computerbranche mag iedereen zich computermonteur noemen


Geplaatst op: 18 Sep 2008 11:06 Onderwerp:

De monteurs die bij de autogarages werkzaam zijn, zijn erkende monteurs die een bepaalde opleiding genoten hebben om hun vak uit te mogen oefenen. In de consumentenelectronicabranche (en ook de computerbranche) is dat dus niet.
Daar mag dus iedere kneusje met twee linker handen de boel proberen te repareren.
Een topic waarin jij verschijnt, is net als een slecht t.v. programme in de zomer. Ellenlange herhalingen en niets nieuws!!!

Gesloten