Zoals eerder opgemerkt is de consument hierin geen partij. Die heeft niets met de fabrikant te maken.
Klopt.
De reden dat ik het aangeef is dat men van mening is dat de winkelier de garantieclaim zelf moet oplossen en dat hij dan die kosten gemakkelijk bij de fabrikant moet kunnen declareren.
Op zich is daar niks verkeerd mee.
Echter, zoals ik al eerder aangaf, is de computerleverancier niet gemachtigd om dat zelf te doen.
De reden?
De monteurs die bij de autogarages werkzaam zijn, zijn erkende monteurs die een bepaalde opleiding genoten hebben om hun vak uit te mogen oefenen. De fabrikanten weten dan ook dat ze met goede monteurs te maken hebben die weten waar ze het over hebben.
In de consumentenelectronicabranche (en ook de computerbranche) is dat dus niet.
Daar mag dus iedere kneusje met twee linker handen de boel proberen te repareren.
Oke, als consument heb je daar in principe met deze problemen niks te maken, maar doordat de overheid de boel vrijgeeft en dat zelfs de grootste kneusje met twee linker handen zich computermonteur mag noemen, krijg je dit soort dingen.
Veel winkels die computers verkopen lossen dit op door de reparaties aan de fabrikanten uit te besteden.
Hoe ik het zelf oplos?
Als ik een laptop binnen zou krijgen, dan ga ik eerst zelf kijken wat er aan de hand is en dan met de fabrikant gaan overleggen of ik het onder de garantie zelf mag oplossen.
Als ik een ander product binnen zou krijgen (routers, harde schijven, enz, enz,) dan kijk ik eerst of het product te repareren is, zo niet, dan krijgt de klant een vervangend product, waarna ik het verder met de fabrikant afhandel.
In het geval van de TS zou ik zelf eerst de laptop openmaken om te kijken of het een thermische probleem is. Zo ja, dan verhelp ik het zelf. Zo nee, dan zal ik eerst met de fabrikant overleggen of ze het moederbord kunnen opsturen, waarna ik die zelf vervang. Kan dat niet, dan zal de laptop opgestuurd moeten worden.
Duurt de reparatie te lang, dan krijgt de klant een leencomputer, waardoor de klant toch verder kan werken.