LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "nieuwe" tweedehands computer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
honest

"nieuwe" tweedehands computer

Ongelezen bericht door honest »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehandse computer, wil hem vooral gebruiken voor muziek te downloaden voor de mp3 speler en om te msnén en te hyven.
Windows XP zou er op moeten zitten en internet explorer 7 en mediaplayer 11.
Heb nu nog een compaq 7460 van weet ik hoe oud en die loopt continu vast.
Wat voor specificaties zou mijn nieuwe tweedehandsje moeten hebben, of is er iemand die zijn oude computer welke hiervoor geschikt is voor een redlijke prijs van de hand wil doen.

alfatrion

Re: "nieuwe" tweedehands computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zou ook kunnen overwegen om Windows er van af te gooien en FreeBSD er op te zetten.

honest

Bedankt voor de reactie.
Echter ik ben een nitwit op het vlak van computers en de software voor de mp3 speler vereist XP en mediaplayer 11.
Voor de rest doe ik niet veel op de computer behalve msn en hyves en marktplaats en natuurlijk trosradar.

fietsje

Ongelezen bericht door fietsje »

To be honest google maar eens op "gebruikte computers"

Je krijgt dan diverse links van shops waar je 2e hands computers voor een prikkie (100 - 300 ) euri kunt aan schaffen. Met garantie!!

We gebruiken zelf dan vaak merksystemen van bijvoorbeeld HP.
Die systemen zijn zo rond de 3 jaar oud en nog prima voor het doel dat jij noemt.

zo maar een systeempie voor 299 euri :
# Pentium D-925 (DualCore3.0GHz)
# 1GB DDR2 PC5300
# 80GB SATA
# DVD-RW
# Intel Graphics 256MB ShareMEM
# High Defenition audio
# Gigabit LAN
# 8x USB2.0
# 1x serieel, 1x parallel
# XP-Professional

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

alfatrion zijn commentaar is niet slecht.

Probeer eens Kubuntu http://www.kubuntu.org/getkubuntu
Die heeft ook een MP3 speler, genaamd: Amarok
En een hele goede internet browser: Firefox
En een msn messenger genaamd: Pidgin

Kost je helemaal niks en maakt dat oude beestje een stuk sneller dan met Windows XP
Snap alleen niet waarom je op zo'n oude AMD k6 500mhz bak Windows XP hebt geïnstalleerd

honest

Dank voor de reacties.

Heb op een advertentie site de volgende gevonden.
Pentium 4 2,6 GHZ
1750 MB intern geheugen
540 GB harddisk
Radion 9250 videokaart
Dvd speler
Dvd brander (Dvd Branden 8x)
Floppy disk
USB on front
Geluidskaart onboard

Lijkt mij goed genoeg voor mij. zit ook een 19 inch samsung Syncmaster 193P

Wat voor bod zou ik hierop moeten doen?

Ik heb overigens XP eropgezet vanwege de systeemvereisten van de software van de mp 3 speler creative mozaic

alfatrion

Echter ik ben een nitwit op het vlak van computers en de software voor de mp3 speler vereist XP en mediaplayer 11.
Ik zou je best op weg willen helpen. Daarnaast weet ik van FreeBSD dat het een hele uitgebreide maillinglijsten waar gebruikers elkaar helpen.

Juist vanwege de dingen waar je het systeem voor wilt gebruiken heb ik zo iets van misschien is dat wel wat voor je. Als media speler gebruik ik XMMS die veel weg heeft van Winamp (audio) en mplayer (video). Lynx, Opera en Firefox 3 zijn mijn internet brouwsers. Mutt is mijn emailer.
Wat voor bod zou ik hierop moeten doen?
Het hangt er vanaf hoe graag je deze machine wilt hebben. Verder hangt er erg af van vraag en aanbod.

Kijk ook eens wat een nieuwe eerstehandse PC je kost.. Al vanaf 250 euro.
http://www.paradigit.nl/

djmaze

honest schreef:Ik heb overigens XP eropgezet vanwege de systeemvereisten van de software van de mp 3 speler creative mozaic
Beetje jammer die MP3 speler. Tegenwoordig zijn er zo veel mp3 spelers die je gewoon via USB op elk besturingssysteem kan aansluiten of uitgevoerd zijn met microSD.
Beetje jammer van die ZEN speler van je. Koop je hem, moet je er gelijk een nieuwe PC bij aanschaffen met Windows omdat je niet weet hoe je een OS kan "hacken".

Volgende keer maar een betere keuze maken bij aanschaf van een product

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

die creative zen dingen werken prima anders, het feit dat ze niet werken op linux weegt niet op tegen hoe fijn die dingentjes werken

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Natuurlijk werkt een Creative Zen wel in Linux. Bijvoorbeeld m.b.v. Amarok:
Synchronizing, retrieving, playing, or uploading music to the following digital music players: iPod, iriver iFP, Creative NOMAD, Creative ZEN, MTP, Rio Karma and USB devices with VFAT (generic MP3 players) support.
http://tinyurl.com/kwbzd

djmaze

@WillemV je hebt helemaal gelijk!
Snap niet waarom moppentappers zo moeilijk doet met GNU/Linux bashing.

Maar voor iemand die nog nooit met GNU/Linux heeft gewerkt is het in den beginne niet makkelijk, en voor hem een soort van "hacking".
Er zijn natuurlijk zat fora en mailinglists om hulp te krijgen op dit gebied.

Dus zoals ik eerder zij: probeer eens Kubuntu kan je die 100'en euro's voor iets anders investeren (brommer/auto misschien?)

WillemV

Het wordt wel een beetje off-topic zo. Maar goed.
Geplaatst op 04 Nov 2008 23:07 door djmaze

Maar voor iemand die nog nooit met GNU/Linux heeft gewerkt is het in den beginne niet makkelijk, en voor hem een soort van "hacking".
Het leuke hiervan is dat de Creative Zen na inpluggen meteen zal werken in GNU/Linux. Amarok wordt namelijk standaard geïnstalleerd. Ik neem aan dat je in Windows eerst nog de met de Zen meegeleverde software moet installeren. :wink:

Maar je hebt een punt. Het is lastig om over te schakelen van Windows naar Linux. Andersom is natuurlijk precies hetzelfde van toepassing.

Een week of vijf geleden is een vriend van mij die echt wel verstand van computers heeft en altijd met Windows heeft gewerkt begonnen met GNU/Linux. In de eerste week heeft hij mij regelmatig gebeld met vragen hoe het e.e.a. te doen. Al met al hebben we die week zeker wel een uur of 4 vijf aan de telefoon gezeten. Daarna heeft hij mij niet meer gebeld. Afgelopen zaterdag was hij bij mij op bezoek en vroeg ik of hij nog steeds met Linux aan het 'spelen' was. Het antwoord was: "Jazeker, hartstikke leuk maar zoek nog één alternatief voor een toepassing die ik veel in Windows gebruik." Het ging over FTD. Dat is een programmaatje om op binaire nieuwsgroepen aan te kondigen dat je wat hebt ge-upload. Dat probleem was snel opgelost. Voor GNU/Linux is er OpenFTD. Ik heb hem er niet meer over gehoord dus het zal wel gelukt zijn om OpenFTD te installeren en te gebruiken.

Ik denk dat TS nog prima met die oude PC uit de voeten kan voor het doel waar die PC voor gebruikt wordt. Mits honest het er voor over heeft om wat tijd te steken in het 'ontdekken' van GNU/Linux (of FreeBSD). Het installeren van GNU/Linux is in ieder geval een eitje.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Het installeren van GNU/Linux is in ieder geval een eitje.
En wat dacht je van het updaten?

De computer hoeft géén één keer opnieuw worden opgestart.

Nu is het bekend dat Linux veiliger is dan Windows, en dan zou je verwachten dat er dan ook toch wat mensen zouden gaan overstappen.

Echter veel mensen willen dat niet, omdat ze zo aan het uiterlijk van Windows gehecht zijn.

Er zijn maar weinig mensen die de vertrouwde omgeving van Windows aan de kant willen zetten en daarvoor iets nieuws willen proberen. Ik spreek dan wel over de gemiddelde consument en leek op het gebied van computers.

alfatrion

Dat is een mythe. In veel gevallen is niet nodig om de computer opnieuw op te starten, maar als je de kernel update is dit wel nodig. Er zit een ongezonde emotionele lading op het niet rebooten. Bij het installeren en update van software van derden is het niet nodig om de computer opnieuw op te starten, maar door te rebooten test je of alles na een reboot nog werkt.

djmaze

@alfatron: Je hebt gedeeltelijk gelijk
Guru's kunnen zelfs een nieuwe kernel starten en de oude uitzetten terwijl de computer aan staat. Dit is handig om te testen of de nieuwe kernel werkt.
De thuisgebruiker zal idd bij een kernel upgrade ff rebooten.

GNU/Linux is niet veiliger dan Windows als er voor GNU/Linux net zoveel virussen in omloop zijn als voor Windows.
Probleem is dat iedereen onveilige programma's gebruikt zoals Outlook en Office. Als deze programma's leverbaar zijn voor GNU/Linux moet men nog maar eens kijken hoe veilig hun computer is.

Al met al heeft de TS nu keuze genoeg om een beslissing te nemen of hij een nieuwe computer aanschaft met Windows of GNU/Linux of de oude met GNU/Linux.

Veel plezier met je uiteindelijke keuze.

WillemV

Geplaatst op 05 Nov 2008 02:25 door BBCS
Bedoel je daarmee dat het updaten van GNU/Linux dan geen eitje is? Dat is in GNU/Linux zelfs nog beter geregeld dan in Windows. De vele (standaard) geïnstalleerde applicaties worden in GNU/Linux, tegelijk met Linux zelf, in één gang ge-updated.
Bij Linux is dat inderdaad véél minder vaak nodig dan bij Windows.

Geplaatst op 05 Nov 2008 17:40 door djmaze

Guru's kunnen zelfs een nieuwe kernel starten en de oude uitzetten terwijl de computer aan staat. Dit is handig om te testen of de nieuwe kernel werkt.
Daar hoef je echt geen guru voor te zijn. The magic word is "chroot". :wink: Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Gewoon omdat ik dat leuk vond. Maar alfatrion heeft een punt. Dat is helemaal niet interessant voor de thuisgebruiker.
GNU/Linux is niet veiliger dan Windows als er voor GNU/Linux net zoveel virussen in omloop zijn als voor Windows.
Dat is veel te kort door de bocht. Hoe kan jij dit weten zonder glazen bol die echt zou werken? Bovendien zullen er, op welk moment dan ook, nooit precies evenveel virussen voor beide OS-en zijn. Afgezien van de (technische) effectiviteit van al die afzonderlijke virussen.
Probleem is dat iedereen onveilige programma's gebruikt zoals Outlook en Office. Als deze programma's leverbaar zijn voor GNU/Linux moet men nog maar eens kijken hoe veilig hun computer is.
Ook weer veel te kort door de bocht. Het is opvallend dat de door jou genoemde applicaties ook, net als Windows, afkomstig zijn van Microsoft. Een OS dient 'baas in eigen buik' te zijn en 'gevaarlijke' applicaties te beperken in de toegang tot het systeem. In Linux is dat veel beter geregeld dan in Windows. In tegenstelling tot Windows heeft Linux geen register. Mede hierdoor hebben Windows applicaties in tegenstelling tot Linux toegang tot systeem bestanden.

De door jou genoemde programma's Outlook en MS Office kunnen m.b.v. Wine geïnstalleerd en gebruikt worden in Linux. Echter kan uitsluitend de wine directory van die specifieke gebruiker last krijgen van die Windows virussen. Dat is in Windows echt anders, slechter geregeld.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Geplaatst op 05 Nov 2008 02:25 door BBCS

Quote:

Bedoel je daarmee dat het updaten van GNU/Linux dan geen eitje is? Dat is in GNU/Linux zelfs nog beter geregeld dan in Windows. De vele (standaard) geïnstalleerde applicaties worden in GNU/Linux, tegelijk met Linux zelf, in één gang ge-updated.
Dat bedoelde ik ook.

Wat me ook opvalt in Linux, is dat als je een nieuwe printer aansluit, dat Linux de juiste driver zoekt, wat bij windows anders geregeld is.

Het installeren van nieuwe programma's gaat ook gemakkelijker. Je hoeft maar uit een grote lijst met beschikbare programma's een keuze te maken en het wordt geïnstalleerd.
De meeste programma's zijn niet onveilig.

Wat wel gebeurd is dat de "hufters" door reverse-engineering kijken hoe de programma's werken en zo een "beveiligingslek" creëren.
Quote:

Dat is veel te kort door de bocht. Hoe kan jij dit weten zonder glazen bol die echt zou werken? Bovendien zullen er, op welk moment dan ook, nooit precies evenveel virussen voor beide OS-en zijn. Afgezien van de (technische) effectiviteit van al die afzonderlijke virussen.

Technisch onmogelijk zou ik niet willen zeggen.

Oke, op dit moment worden op 90% van de computers Windows gebruikt.
Op dit moment is Linux behoorlijk veilig, maar blijft dat ook als nu op 90% van de computers Linux gebruikt zou gaan worden?

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Waarom gaat het over besturingssystemen waar TS pertinent geen interesse in heeft?
Dit lijkt me niet de juiste plaats voor deze discussie.

Pruim

Ongelezen bericht door Pruim »

Topicstarter schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehandse computer, wil hem vooral gebruiken voor muziek te downloaden voor de mp3 speler en om te msnén en te hyven.
Windows XP zou er op moeten zitten en internet explorer 7 en mediaplayer 11.
En vervolgens ontstaat er een discussie over windows/linux, en hoe je met kunstgrepen MS. office programma's kunt draaien op linux. :?

Ik geloof niet dat iemand die niets met computers heeft, en alleen maar een paar programmaatjes wil gebruiken voor windows, een discussie over linux interessant vindt.

Advies voor de topicstarter: Stap eens een media markt, saturn, bcc of iets dergelijks binnen. Dan kun je voor weinig een nieuwe computer kopen, en kun je nog jarenlang plezier hebben met je MP3-tjes en je MSN.

Anson

Ongelezen bericht door Anson »

Perfekt verwoordt betreffende deze topic. Ik dacht ook waar hebben de anderen het over en ik heb ook ff een zo goedkoop mogelijk PC bijv bij Alternate of Azerty in elkaar gedraait, maar dacht het scheelt niet zo veel en TS heeft het er ook niet over dus mondje gehouden.

Gesloten