LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opstartdiskette
Opstartdiskette
Is het met Windows XP Pro mogelijk om zoals je dat vroeger met 98 e.d. ook kon om een zogenaamde opstartdiskette te maken voor noodgevallen ?
Zo ja hoe ?
Zo ja hoe ?
Re: Opstartdiskette
Sorry ben op 't verkeerde forum
Hallo,
Helaas is dit niet meer mogelijk met XP,zeker als de schijf als ntfs is ingedeeld.Je kunt gewoon beter in de BIOS de cd-rom als eerste boot zetten en gewoon opstarten met de xp cd in de cd of dvd speler.
Groet
Helaas is dit niet meer mogelijk met XP,zeker als de schijf als ntfs is ingedeeld.Je kunt gewoon beter in de BIOS de cd-rom als eerste boot zetten en gewoon opstarten met de xp cd in de cd of dvd speler.
Groet
Ik heb op de microsoftsite bij de download top 50 een opstartdiskette(download) voor pro & home editie zien staan.
Ze zijn apart aangegeven en het kost je 6 diskette voor de home.
geen idee voor de pro version.
http://www.microsoft.com/downloads/sear ... laylang=nl
graag gedaan !!!
thethe2004 in the HOUSE
en gast, graag de volgende keer graag behulpzamer zijn....thanks
Ze zijn apart aangegeven en het kost je 6 diskette voor de home.
geen idee voor de pro version.
graag gedaan !!!
thethe2004 in the HOUSE
en gast, graag de volgende keer graag behulpzamer zijn....thanks
Allemaal bedankt voor jullie reacties en ik ga direct even kijken bij Bill Gates !
Wat een geklets allemaal. Het is in XPpro gewoon mogelijk een opstartdiskette te creeëren. Ik heb er zojuist nog 1 gemaalt
Het ligt er maar aan waar die opstartdiskette voor bedoeld is.
Heb je de harde disk geformateerd in NTFS ipv FAT - NTFS is te prefereren - kan je vanaf die opstartdiskette niks met je harde disk doen.
Dus allemaal geklets is wat kort door de bocht.
Heb je de harde disk geformateerd in NTFS ipv FAT - NTFS is te prefereren - kan je vanaf die opstartdiskette niks met je harde disk doen.
Dus allemaal geklets is wat kort door de bocht.
Natuurlijk kun je een opstartdiskette maken in XP. Maar zoals de voorganger al zei : Is het een NTFS partitie dan kom je er niet aan. Maar waar hij het mis heeft is dat je er wel aan kunt komen. Je hebt daar allerlei programmatjes voor. NTFSDOS bijvoorbeeld. Dan kun je gewoon een ntfs partitie benaderen onder DOS. Ook kun je gebruik maken van WindowsPE PEBUILDER. Je kunt dan gewoon in je XP een bootable CD maken die een schone XP opstart waarna je partities fijne te benaderen zijn. Verder heb je programma's als ERD2003, HIRENS BOOTCD en ga zomaar door. Er zijn diversen CD's beschikbaar waarmee je gewoon schoon kunt booten via je CD Rom of Diskette en toch aan je data kan komen. Heb je hulp nodig?? Mail me maar.
Bill gates zegt zelf:"
Met een Windows XP-opstartdiskette kunt u op computers zonder zelfstartend cd-rom-station een volledig nieuwe installatie van Windows XP uitvoeren. De opstartdiskette laadt automatisch de juiste stuurprogramma’s voor het cd-rom-station waardoor Setup wordt gestart. U kunt met de opstartdiskette geen upgrade van een Windows-besturingssysteem uitvoeren.
De opstartdiskette voor Windows XP Home Edition kan niet worden gebruikt voor een installatie van Windows XP Professional en andersom werkt dit ook niet".
Wie doet hier nou moeilijk ?
Gel.l over het formaat van de hdd !!
Win is het gelukt by the way ?
Met een Windows XP-opstartdiskette kunt u op computers zonder zelfstartend cd-rom-station een volledig nieuwe installatie van Windows XP uitvoeren. De opstartdiskette laadt automatisch de juiste stuurprogramma’s voor het cd-rom-station waardoor Setup wordt gestart. U kunt met de opstartdiskette geen upgrade van een Windows-besturingssysteem uitvoeren.
De opstartdiskette voor Windows XP Home Edition kan niet worden gebruikt voor een installatie van Windows XP Professional en andersom werkt dit ook niet".
Wie doet hier nou moeilijk ?
Gel.l over het formaat van de hdd !!
Win is het gelukt by the way ?
De vraag was of er een noodvoorziening was ingeval van problemen, want daar ging het in windows 98 met name om. De diskettes die jij aanreikt hebben te maken met een (her)installatie van XP ingeval een boot cd niet werkt. Lees je eigen link maar bij microsoft die je hebt aangedragen. Want waarom zou ik diskettes maken als ik gewoon van cdrom kan booten?
Al eens geprobeerd (van diskette) xp te herinstalleren? Zo ja, Hoeveel gegevens was je daarna kwijt? Natuurlijk kun je de tweede xp op een andere partitie installeren zodat je oorspronkelijke intakt blijft. WIl ze niet de kost geven die zich daarin vergist hebben en toch veel zaken kwijt zijn geraakt.
In geval van nood moet je eerst aan je gegevens kunnen. En indien die op NTFS staan zul je dus iets moeten hebben wat de ntfs partities zichtbaar en toegankelijk maakt.
Win wat ik altijd doe is het volgende:
Ik maak een image van mijn oorspronkelijke gecrashte schijf vai ghost. Die image zet ik op een andere partitie.
Vervolgens wis ik de eerste partitie installeer xp opnieuw al dan niet via de orginele cd of via een eerder image.
Dan open ik de image van de crash en haal daaruit de data die ik nog nodig heb.
En voila gaat altijd goed tot nu toe en ik ben nog nooit iets kwijt geraakt. De enige voorwaarde is dat je voldoende ruimte hebt op een andere partitie om je gecrashte schijf als image te dumpen.
Al eens geprobeerd (van diskette) xp te herinstalleren? Zo ja, Hoeveel gegevens was je daarna kwijt? Natuurlijk kun je de tweede xp op een andere partitie installeren zodat je oorspronkelijke intakt blijft. WIl ze niet de kost geven die zich daarin vergist hebben en toch veel zaken kwijt zijn geraakt.
In geval van nood moet je eerst aan je gegevens kunnen. En indien die op NTFS staan zul je dus iets moeten hebben wat de ntfs partities zichtbaar en toegankelijk maakt.
Ik maak een image van mijn oorspronkelijke gecrashte schijf vai ghost. Die image zet ik op een andere partitie.
Vervolgens wis ik de eerste partitie installeer xp opnieuw al dan niet via de orginele cd of via een eerder image.
En voila gaat altijd goed tot nu toe en ik ben nog nooit iets kwijt geraakt. De enige voorwaarde is dat je voldoende ruimte hebt op een andere partitie om je gecrashte schijf als image te dumpen.
Okay <MeZelf>, het is me duidelijk, ik heb voldoende ruimte op m'n HD.
Bedank, allemaal verder !
Bedank, allemaal verder !
Geplaatst op 04 Oct 2004 23:49 door Mezelf
--------------------------------------------------------------------------------
De vraag was of er een noodvoorziening was ingeval van problemen, want daar ging het in windows 98 met name om. De diskettes die jij aanreikt hebben te maken met een (her)installatie van XP ingeval een boot cd niet werkt. Lees je eigen link maar bij microsoft die je hebt aangedragen. Want waarom zou ik diskettes maken als ik gewoon van cdrom kan booten?
Wel omslachtig zoals jij je backup in ghost terug zet.Maak gewoon een diskette aan in ghost en start daar de pc mee op.Je kunt dan meteen je backup overschrijven over de oude of crash heen.
succes
GastWel omslachtig zoals jij je backup in ghost terug zet.Maak gewoon een diskette aan in ghost en start daar de pc mee op.Je kunt dan meteen je backup overschrijven over de oude of crash heen.
Doe jij het zoals jij het wilt doen. Lees nou eens eerst goed wat er staat en laat dat op je inwerken voordat je reageerd. Het probleem was: Ik wil tenminste nog mijn data redden op de gecrashte schijf die ik, omdat de pc is gecrashed, niet meer kan benaderen. Vandaar dat ik eerst een backup maak van de gecrashte partitie. Waarom moet ik alles twee keer uitleggen????
Je moet altijd je belangrijke dat op een tweede partitie zetten dan hoeft niet zo omslachtig te werken,of is dat te moeilijk voor jou
Gast,
Ga iemand anders schofferen. Je doet dit op meerdere plaatsen. Ik hoop dat het forum je er een dezer dagen vanaf gooit.
Waardeloos figuur.
Ga iemand anders schofferen. Je doet dit op meerdere plaatsen. Ik hoop dat het forum je er een dezer dagen vanaf gooit.
Waardeloos figuur.
op www.bootdisk.com kun je alle opstartdikettes maken
ook die voor windows XP
worden wel 6 diskettes maar werkt perfect
suc6
ook die voor windows XP
worden wel 6 diskettes maar werkt perfect
suc6