LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overvverhitting Fujitsu-Siemens Scaleo P 300

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
michel_mpl

Overvverhitting Fujitsu-Siemens Scaleo P 300

Ongelezen bericht door michel_mpl »

Ik heb anderhalf jaar geleden een Scaleo P 300 met 3 Ghz processor gekocht, maar de laatste tijd heb ik er steeds meer problemen mee.

1. Zodra het systeem een tijdje aan staat (een minuut of tien) begint er een hoogfrekwente piep uit de kast te komen. Geen electronisch signaal uit een speaker maar een zeurend peipend geluid uit de kast zelf. Afhankelijk van de intensiteit waarmee de PC moet werken verdwijnt deze piep (hoe harder hij werkt, hoe minder hij piept)

2. Als het systeem een tijdje aan staat en gebruikt wordt valt hij spontaan uit en start opnieuw op. Nu wordt het systeem niet intensief en zwaar belast, dus aanvankelijk gebeurde het niet zo vaak. Ik dacht eerst dat het aan de schakelaar in de stekkerdoos lag, dus die heb ik vervangen, maar de laatste tijd gebruik ik de pc wat intensiever en hij klapt er nu een paar keer per dag uit. Uiteindelijk het programma speedfan erop gezet en nu blijkt het systeem drastisch oververhit (ook in ruststand al bijna 50 graden! Daarnaast geeft het programma verdachte metingen voor de -12V (-16,97V) en de -5V (-8,73V). Het systeem is in originele staat en zou dus niet overclocked mogen zijn, maar deze waarden vertrouw ik niet, in combinatie met de oververhitting. Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant als Siemens systemen gaat overclocken om specificaties te halen, maar toch...

Siemens gebeld over deze problemen, maar verder dan dat de garantie verlopen is (is in Nederland maar 1 jaar, in Duitsland 2 ??!!) komen ze niet. Advies is om het systeem bij een lokale reparateur na te laten kijken.
Op enkele andere forums heb ik een keer meer mensen met hetzelfde systeem en dezelfde problemen (zowel de piep als het uitvallen en dezelfde verdachte waarden in de metingen) gezien, dus ik heb het idee dat het een structureel probleem in het product is en niet incidenteel.
Word ik nu door siemens afgescheept met een excuus? Kunnen fabrikanten zich daadwerkelijk verschuilen achter garantietermijnen, ookal mag je van een product verwachten dat het langer mee gaat dan 1 jaar?

Hebben meer mensen met een Scaleo P dit probleem?

Bedankt voor jullie reacties

jor

Re: Overvverhitting Fujitsu-Siemens Scaleo P 300

Ongelezen bericht door jor »

Het verhaal lijkt erop dat de voeding op het punt staat het te begeven.het systeem sluit dan vanzelf af om verdere schade te voorkomen. Laat de voeding eens doormeten en zonodig vervangen. kosten rond de €50.- denk ik.Over garantie na 1.5 jaar kan je kort zijn, NEE dus.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Heel vaak is stof ook de oorzaak.

De consumenten weigeren nu eenmaal om 1 keer per jaar de computer schoon te laten maken.
Hun zeggen is:
Daar moet hij maar tegen kunnen.

Daar kan de computer dus niet tegen.

Als monteur zijnde zie ik veel computers, en daar zit toch een behoorlijk grote aantal zeer stoffige exemplaren tussen.

Al had je 3 jaar garantie, als de oorzaak van het uitvallen stof is, dan kun je naar die garantie fluiten.

jor

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 18 Jul 2007 23:47 door ikbenik

--------------------------------------------------------------------------------

Heel vaak is stof ook de oorzaak.

De consumenten weigeren nu eenmaal om 1 keer per jaar de computer schoon te laten maken.
Hun zeggen is:
Daar moet hij maar tegen kunnen.

Daar kan de computer dus niet tegen.

Ikbenik, Hier is vaak het probleem de merkcomputers! Deze en ook sommige computers die elders gekocht worden mogen op straffe van verlies van garantie Niet worden geopend. Zelf heb ik een zegel gevonden op een computer en het verwijderen van dit zegel verbrak dus de garantie. Dit zou ik zelf nimmer accepteren, de bedrijven willen de klant zo dwingen een eventuele upgrade door hun te laten verzorgen maar intussen kan de klant dus inderdaad het altijd ontstane stof niet weghalen. Maar goed, het blijft de verantwoording van de klant en deze moet dan na een jaartje aan de bel trekken om de boel te laten reinigen. Tot op dit moment gebruikt bv Dell nog steeds eigen moederborden en zelf een DVD-speler is moeilijk te plaatsen ( als je hem niet bij Dell koopt ) omdat de losse hulpstukjes waar hij mee word opgehangen niet los te koop blijken, Dell gebeld en men verteld ijskoud dat deze alleen in combinatie met de DVD-speler kunnen worden geleverd.

michel_mpl

Ongelezen bericht door michel_mpl »

Open gaat-ie nu in ieder geval. Ik ga maar eens speuren waar het irritante gepiep vandaan komt. Misschien heeft e.e.a. wel met elkaar te maken.

En inderdaad, het garantiezegel belet veel mensen zelf de kast te openen. Al ben ik ook wel eens een PC tegen gekomen met een lichtsensor op het moederbord, waardoor in de BIOS vrolijk werd aangegeven of de kast open was geweest of niet.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

De zegels zitten erop omdat het vaak gebeurt dat mensen een pc kopen, wat onderdelen omwisselen met onderdelen die stuk zijn in hun eigen pc en daarna brengen ze de pc weer terug omdat ie `niet is naar verwachting" of omdat ie "stuk is". Tegenwoordig mag je gewoon de zegels verbreken en de garantie vervalt niet meer. Wél wordt de pc extra gecontroleerd bij reparatie en worden serienummers van de electronica gecontroleerd. Frauderen wordt zo moeilijker.

Als je nu de pc openschroeft en schoonmaakt kan het probleem al opgelost zijn. Of zet er anders een nieuwe fan in (of laat dat doen), Dat kost je een tientje en je bent klaar.

Gesloten