LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Pas op voor de Computerkrakers! Garantie tot aan de voordeur
Pas op voor de Computerkrakers! Garantie tot aan de voordeur
Ik heb de Samsung Syncmaster 226BW gekocht bij de Computerkrakers in Spijkenisse.
Toen ik naar een dode-pixel garantie informeerde, werd deze mij helaas niet aangeboden. In plaats daarvan mocht ik het scherm ter plekke op dode pixels controleren.
Op het eerste oog viel er geen dode pixel te zien en heb ik het scherm aangeschaft.
Thuis aangesloten, ging alles in eerste instantie goed, echter na anderhalve week gebruik van de monitor, ontekte ik toch een dode groengekleurde sub-pixel. Dit was natuurlijk teleurstellend voor mij en wat is dat ding irritant zeg!
Via e-mail informeerde ik toch naar mijn garantie, maar ik kreeg als antwoord dat de Computerkakers zich aan de ISO II normering van Samsung houdt. Dit houdt in dat ik minimaal 10 gekleurde, of 4 zwarte, en of 4 witte dode pixels moet hebben alvorens garantie te kunnen krijgen.
Wat verder tegenvalt van de monitor, is de mate van backlight bleeding. Toen ik de monitor kocht, stond deze in het daglicht en dan merk je dat niet.
Thuis computer ik echter vaak `s avonds met minder omgevingslicht. Bij een donkere achtergrond, valt dan op dat het witte licht van het backlight erg overheerst (bijvoorbeeld bij het bekijken van films). Niet echt mooi moet ik eerlijk zeggen.
Bij de aanschaf van de monitor is dit op geen enkele manier ter sprake gebracht. Ook het bijregelen van brightness of contrast helpt niet erg.
Om samen tot een oplossing te komen en op de hoop enige coulance te krijgen, heb ik de Computerkrakers bezocht om het een ander te bespreken. Helaas is dit niet gelukt. Aan de verkoper aan de balie heb ik mijn verhaal uitgelegd en aangegeven dat ik de monitor zwaar vind tegenvallen. Helaas kreeg ik een erg stugge en zeer klantonvriendelijke reactie van de jongeman.
Hij deed geen enkele poging om mij tegemoet te komen en bleef volhouden dat ik de enige was met deze klacht en dat het een goede monitor is. Hij had geen enkele interesse in hetgeen IK van de monitor vind.
Garantie kan ik volgens de Computerkrakers geen aanspraak op maken, omdat de monitor verder goed werkt.
Dat is net zoiets als een nieuwe auto kopen waarvan alleen de eerste en tweede versnelling werken. En dan als antwoord krijgen: Ja, hij rijdt toch?
Alleen is het niet erg comfortabel.
Toen ik naar een dode-pixel garantie informeerde, werd deze mij helaas niet aangeboden. In plaats daarvan mocht ik het scherm ter plekke op dode pixels controleren.
Op het eerste oog viel er geen dode pixel te zien en heb ik het scherm aangeschaft.
Thuis aangesloten, ging alles in eerste instantie goed, echter na anderhalve week gebruik van de monitor, ontekte ik toch een dode groengekleurde sub-pixel. Dit was natuurlijk teleurstellend voor mij en wat is dat ding irritant zeg!
Via e-mail informeerde ik toch naar mijn garantie, maar ik kreeg als antwoord dat de Computerkakers zich aan de ISO II normering van Samsung houdt. Dit houdt in dat ik minimaal 10 gekleurde, of 4 zwarte, en of 4 witte dode pixels moet hebben alvorens garantie te kunnen krijgen.
Wat verder tegenvalt van de monitor, is de mate van backlight bleeding. Toen ik de monitor kocht, stond deze in het daglicht en dan merk je dat niet.
Thuis computer ik echter vaak `s avonds met minder omgevingslicht. Bij een donkere achtergrond, valt dan op dat het witte licht van het backlight erg overheerst (bijvoorbeeld bij het bekijken van films). Niet echt mooi moet ik eerlijk zeggen.
Bij de aanschaf van de monitor is dit op geen enkele manier ter sprake gebracht. Ook het bijregelen van brightness of contrast helpt niet erg.
Om samen tot een oplossing te komen en op de hoop enige coulance te krijgen, heb ik de Computerkrakers bezocht om het een ander te bespreken. Helaas is dit niet gelukt. Aan de verkoper aan de balie heb ik mijn verhaal uitgelegd en aangegeven dat ik de monitor zwaar vind tegenvallen. Helaas kreeg ik een erg stugge en zeer klantonvriendelijke reactie van de jongeman.
Hij deed geen enkele poging om mij tegemoet te komen en bleef volhouden dat ik de enige was met deze klacht en dat het een goede monitor is. Hij had geen enkele interesse in hetgeen IK van de monitor vind.
Garantie kan ik volgens de Computerkrakers geen aanspraak op maken, omdat de monitor verder goed werkt.
Dat is net zoiets als een nieuwe auto kopen waarvan alleen de eerste en tweede versnelling werken. En dan als antwoord krijgen: Ja, hij rijdt toch?
Alleen is het niet erg comfortabel.
Re: Pas op voor de Computerkrakers! Garantie tot aan de voordeur
Klopt.
Alle monitoren vallen onder de categorie II (uitgezonderd als het anders staat aangegeven.)
Daarnaast heeft de winkelier je hierop ook gewezen.
Kun je dus nu aanspraak maken op een pixelfoutvrije scherm?
Het antwoord is nee.
Helaas voor je.
Is de winkelier verplicht om een pixelgarantie te geven?
Ook weer nee.
Veel monitoren uit de duurdere prijsklasse hebben vanuit de fabrikant een pixelgarantie en ook vallen deze schermen onder de categorie I.
Dit moet dan wel aangegeven zijn.
Als de winkelier voor de koop of tijdens de koop aangeeft dat er defecte pixels kunnen optreden en hoeveel het er dan mogen zijn, dan kun je nergens aanspraak op maken als je dan 1 of 2 defecte pixels krijgt.
Met alle respect, maar dat hoeft de verkopende partij in dit geval niet te doen.Om samen tot een oplossing te komen en op de hoop enige coulance te krijgen, heb ik de Computerkrakers bezocht om het een ander te bespreken.
Kijk, er zijn afspraken en regels gemaakt.
Daar moet de verkopende partij zich aan houden, maar jij als consument zijnde ook.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat de winkelier heus wel eens op zijn strepen mag gaan staan als hij in zijn volste recht staat en dat jij als consument je zin niet krijgt. Dan hoeft hij niet jouw zin te geven.
Als je geen scherm wilde hebben waarop geen pixelgarantie zat en je alleen een scherm wilde hebben uit de categorie I, dan had je niet met de koop accoord moeten gaan. En als de winkelier je hierop wel gewezen heeft en je toch met de koop accoord bent gegaan, dan kun je achteraf niet lopen klagen dat er 1 of 2 defecte pixels in het scherm zitten.
Nogmaals:
Dan had je niet met de koop accoord moeten gaan.
Echter als de verkopende partij je hierover voor of tijdens de koop niet hierover geïnformeerd heeft, dan heb je recht op een pixelvrij scherm, anders niet.
Zo simpel is het.
Hoewel ik je teleurstelling wel kan begrijpen vind ik niet dat dit aan het bedrijf verwijten kan worden.De meeste bedrijven geven zelfs deze service van uitpakken en eerst zien of alles oke is niet eens.In eerste instantie was hij dus goed en daarmee houd het voor het bedrijf op. Recht op garantie heb je niet en de clementie kreeg je al toen je het scherm mocht uitpakken en testen.Werk sinds kort zelf met een 17 inch laptop en ook deze mocht eerst ( thuis ) getest en bij welk mankement dan ook ( 1 subpixel bv ) kon ik hem binnen 24 uur omruilen.( Mycom Amsterdam).Mycom is bepaald niet de goedkoopste maar zeer soepel met dit soort zaken en daar betaal ik graag iets meer voor.Zou er echter nu na een maand een pixel stuk gaan dan is het een ander verhaal. Kortom, een dikke pech voor jou en geen reden de winkelier aan te vallen.Geplaatst op 09 Mei 2008 22:21 door ruftman
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb de Samsung Syncmaster 226BW gekocht bij de Computerkrakers in Spijkenisse.
Mvg Jor.
Dat van die dode pixel, kan ik helemaal begrijpen.
Mijn verhaal heeft echter ook een tweede gedeelte, namelijk de volgens mij extreme mate van backlight bleeding. Toen ik daarmee terug ging naar de winkel, waren ze geeneens bereid om de monitor even aan te sluiten om het probleem te bekijken.
Zonder maar iets gezien te hebben, concludeerden zij dat de monitor goed is. Toch wel knap om een diagnose te kunnen stellen zonder de patient gezien te hebben.
Kijk, als de monitor alleen een dode pixel had, of alleen die extreme beacklight bleeding, zou ik ermee kunnen leven. Echter een combinatie van 2 problemen, vind ik onacceptabel.
Mijn verhaal heeft echter ook een tweede gedeelte, namelijk de volgens mij extreme mate van backlight bleeding. Toen ik daarmee terug ging naar de winkel, waren ze geeneens bereid om de monitor even aan te sluiten om het probleem te bekijken.
Zonder maar iets gezien te hebben, concludeerden zij dat de monitor goed is. Toch wel knap om een diagnose te kunnen stellen zonder de patient gezien te hebben.
Kijk, als de monitor alleen een dode pixel had, of alleen die extreme beacklight bleeding, zou ik ermee kunnen leven. Echter een combinatie van 2 problemen, vind ik onacceptabel.
Ik had hiervoor nog nooit van de term Backlight bleeding gehoord.
Maar goed.
Het is wel een heel groot probleem, omdat het niet met een reparatie te verhelpen is, zelfs niet door vervanging door de dezelfde type.
Dit is dus een ontwerpfout.
Iedere LCD scherm heeft er wel iets last van, dus zwart zal nooit echt helemaal pikzwart zijn, maar normaal gesproken is dat niet hinderlijk.
Als de kleur zwart grijs ziet, dan zit er maar 1 ding op:
Naar de winkelier teruggaan en een nieuwe monitor van een andere type vragen en die moet dan onder garantie vervangen worden.
Als die andere monitor een duurdere is, dan is het wel redelijk als je het verschil zelf bijbetaald. Wettelijk is dit toegestaan.
Echter is het aan de winkelier of hij dat doet of niet (service).
Vind ik knap van ze, ik kan dat als monteur zijnde niet.Zonder maar iets gezien te hebben, concludeerden zij dat de monitor goed is. Toch wel knap om een diagnose te kunnen stellen zonder de patient gezien te hebben.
Wat zijn je rechten?
Over het pixelverhaal hebben we het al over gehad. Daar kun je verder niks mee.
Over het Backlight bleeding:
Als de winkelier tegenwerkt, dan heb je recht om de koop ongedaan te maken en dien je het aankoopbedrag in zijn geheel terug te krijgen (artkel 17 van wetboek 7).
Extreme mate van backlight bleeding is geen acceptabele eigenschap en behoort er ook niet in te zitten.
nog even het dode pixelverhaal,
http://www.computerconsument.nl/pages/u ... dartID=113
goh bbcs bestaat nu non conformiteit in een keer wel?
http://www.computerconsument.nl/pages/u ... dartID=113
goh bbcs bestaat nu non conformiteit in een keer wel?
Doe niet zo schijnheilig:goh bbcs bestaat nu non conformiteit in een keer wel?
Ik baseer de non-conformiteit op de uitspraken van de winkelier (wat de wet ook doet.)
Jij baseer jouw non-conformiteit op de uitspraken en mening van de consument.
En laat die laatste nu juridisch van geen belang zijn, hoe vervelend dat voor jouw klinkt.
Ik baseer mijn uitspraken heel vaak op de mededelingen van de fabrikanten, en jij op de meningen van de consumenten.
En hoe vervelend dat ook klinkt, maar de fabrikant is toch de enige die jouw precies kan zeggen wat je wel en niet van een product kunt en mag verwachten.
Een voorbeeld:
Een klant kwam bij mij voor een offerte voor een laserprinter die hoge aantallen moet kunnen printen.
Jouw instelling is gewoon een goedkope printer kopen en dan zeggen dat hij die bepaalde eigenschappen maar moet bezitten.
Ik doe dat anders:
Ik bel de fabrikant op en ik vraag aan hem of die printer die aantallen aan kan of dat de fabrikant een printer kan leveren die de eigenschappen bezit waar de klant om vraagt.
Als het aan jouw gelegen had, had die klant een printer gehad waarbij de onderdelen halverwege de uitdraaien om de oren hadden gevlogen. Dit omdat jij je baseerd op de uitspraken van de diverse consumentenorganisaties en andere personen, behalve de fabrikant.
Dit is dus een heel goed voorbeeld hoe jij er tegenaan kijkt en hoe ik er tegenaan kijk.
Hij erkent non-conformiteit maar voor de helft of een kwart.
Dat is toch wel heel vreemd, dit probleem is heel bekend en word op vele fora besproken.Geplaatst op 15 Mei 2008 23:27 door BBCS
Mvg Jor.
Ik erken alleen die non-conformiteit die in de wetboek staat en wel volgens de uitspraken van de winkelier.Hij erkent non-conformiteit maar voor de helft of een kwart.
Ik erken dus niet die non-conformiteit die gebaseerd is op de uitspraken of de mening van alle andere mensen/instanties, ed.
Betekend dit dan dat ik niet aan mijn verantwoordelijkheid houd of dat ik probeer om onder mijn verantwoordelijkheid te komen?
Neen! In tegendeel.
In de wetboek staat heel duidelijk dat de non-conformiteit dus betekent: dat het product dus niet conform de OVEREENKOMST is.
Dus dat betekend dus niet:
Dat het product niet conform de mening van de consument is.
Ook niet:
Dat het product niet conform de mening van de winkelier is.
Die koopovereenkomst is gesloten tussen de verkopende partij en de kopende partij.
Wat tegenwoordig te vaak voorkomt is dat de kopende partij achteraf spijt heeft of dat men achteraf een andere mening heeft.
De kopende partij heeft dan pech, had men dat maar voor of tijdens de koop moeten bedenken.
En als die koopovereenkomst volgens de wet gesloten is en dat er geen zaken in staan die in strijd is met de wet, dan zit de kopende partij daar ook aan vast, net als de verkopende partij.
Wat betekent dit dan in de praktijk?
Dat zowel de verkopende partij als de kopende partij aan dat contract moeten houden.
Dus als volgens de wet de verkopende partij de garantieperiode bepaald en tijdens de koop komen de verkopende partij als de kopende partij overeen dat op een product 2 jaar garantie zit:
Dan kan de verkopende partij achteraf niet zeggen dat de kopende partij maar 1 jaar garantie heeft.
Maar de kopende partij kan achteraf ook niet zeggen dat de kopende partij van mening is dat de kopende partij recht heeft op 3 jaar garantie.
Er is afgesproken 2 jaar garantie. Daar dient zowel de verkopende partij als de kopende partij zich aan te houden.
Wat je dus nog wel eens ziet is dat er instanties tegen de kopende partij zeggen dat men recht heeft op langer dan 2 jaar garantie.
Men kan zich dan beroepen op de non-conformiteit.
Waarop is deze dan gebaseerd? Op de Nederlandse wetboeken? Op de koopovereenkomst?
Neen! Deze zijn gebaseerd op meningen van andere partijen dan de wetboeken en uitspraken van de verkopende partij tijdens de koop.
En aan die meningen hoeft de verkopende partij zich totaal niet aan te houden. De verkopende partij hoeft zich alleen te houden aan de Nederlandse wetboeken en aan de uitspraken die hij tijdens de koop gedaan heeft.
Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen.Quote:
Geplaatst op 15 Mei 2008 23:27 door BBCS
Dat is toch wel heel vreemd, dit probleem is heel bekend en word op vele fora besproken.
Mvg Jor.
Ook heb ik hierover van de klanten nog nooit klachten gehad.
Als dat wel het geval was, dan was ik daarmee al veel eerder bekent mee geraakt.
Het fenomeen ken ik wel, dat was ook bij slecht afgestelde beeldbuis monitoren en tv's.
Want als je wilt dat wit echt wit was dan werd zwart dus grijs.
Gisterenmiddag heb ik mijn monitor bij de Computerkrakers afgeleverd om hem door hun technische dienst na te laten kijken. ’s Avonds werd ik gebeld dat ik hem weer op kon halen.
Zij gaven aan geen afwijkende fouten te hebben gevonden. Daarom kan ik geen aanspraak maken op de garantie. Ik heb in de winkel ter plekke een felle discussie met de figuur achter de toonbank over gevoerd.
Maar ja, waar sta je als consument in zo’n geval? Zij geven aan dat er niets mankeert aan de monitor, terwijl ik vind van wel. Te ver kun je ook niet gaan, want dan overtreedt ik de wet. En dan ben ik natuurlijke degene die het gedaan heeft.
Daarom maar de monitor weer aangenomen en meegenomen naar huis. Thuis aangekomen heb ik de doos geopend en het bleek dat ze vergeten waren om de stroomkabel en nog wat andere accessoires in te pakken. Toen ik de monitor op de monitorvoet plaatste, merkte ik dat deze ook anders was, want veel `lammer’ dan mijn eigen monitorvoet. Erg slordig dus van de Computerkrakers!
De grootste verrassing kwam echter toen ik de monitor aanzette. Deze monitor heeft namelijk geen van de problemen die ik in de topicstart aangaf. Dit is een perfect ding!
Ik heb een vermoeden, dat gezien hetgeen hiervoor gebeurd is, zij per ongeluk de verkeerde monitor aan mij hebben gegeven. Of het is toch een vorm van service die zij me willen aanbieden.
Dit betekent echter ook dat mijn oude, gebrekkige, monitor nog bij de Computerkrakers staat, en hun kennende, zal deze weer als zijnde nieuwe verkocht worden!
Pas dus op als u de komende een Samsung 226 BW bij de Computerkrakers koopt! Controleer deze heel erg goed, want de kans bestaat dat u een exemplaar meekrijgt met een groengekleurde dode subpixel en een extreme mate van backlight bleeding!
Ik heb de Computerkrakers er van op de hoogte gesteld dat zij de verkeerde monitor hebben meegegeven. Zodoende valt mij niets te verwijten. Ik ben benieuwd hoe ze er op reageren.
Zij gaven aan geen afwijkende fouten te hebben gevonden. Daarom kan ik geen aanspraak maken op de garantie. Ik heb in de winkel ter plekke een felle discussie met de figuur achter de toonbank over gevoerd.
Maar ja, waar sta je als consument in zo’n geval? Zij geven aan dat er niets mankeert aan de monitor, terwijl ik vind van wel. Te ver kun je ook niet gaan, want dan overtreedt ik de wet. En dan ben ik natuurlijke degene die het gedaan heeft.
Daarom maar de monitor weer aangenomen en meegenomen naar huis. Thuis aangekomen heb ik de doos geopend en het bleek dat ze vergeten waren om de stroomkabel en nog wat andere accessoires in te pakken. Toen ik de monitor op de monitorvoet plaatste, merkte ik dat deze ook anders was, want veel `lammer’ dan mijn eigen monitorvoet. Erg slordig dus van de Computerkrakers!
De grootste verrassing kwam echter toen ik de monitor aanzette. Deze monitor heeft namelijk geen van de problemen die ik in de topicstart aangaf. Dit is een perfect ding!
Ik heb een vermoeden, dat gezien hetgeen hiervoor gebeurd is, zij per ongeluk de verkeerde monitor aan mij hebben gegeven. Of het is toch een vorm van service die zij me willen aanbieden.
Dit betekent echter ook dat mijn oude, gebrekkige, monitor nog bij de Computerkrakers staat, en hun kennende, zal deze weer als zijnde nieuwe verkocht worden!
Pas dus op als u de komende een Samsung 226 BW bij de Computerkrakers koopt! Controleer deze heel erg goed, want de kans bestaat dat u een exemplaar meekrijgt met een groengekleurde dode subpixel en een extreme mate van backlight bleeding!
Ik heb de Computerkrakers er van op de hoogte gesteld dat zij de verkeerde monitor hebben meegegeven. Zodoende valt mij niets te verwijten. Ik ben benieuwd hoe ze er op reageren.
Eind goed al goed dan toch? De volgende keer eerst even de shopsurvey-database bekijken van tweakers.net.Zie je in ieder geval met wie je te maken heeft en hoe de service is.Ik heb een vermoeden, dat gezien hetgeen hiervoor gebeurd is, zij per ongeluk de verkeerde monitor aan mij hebben gegeven. Of het is toch een vorm van service die zij me willen aanbieden.
http://tweakers.net/shopreview/
Mvg Jor.
Dat helpt niet echt jor.
Want alleen webshops worden daar vermeld en alle andere winkels/detaillisten niet.
Want alleen webshops worden daar vermeld en alle andere winkels/detaillisten niet.
Met meer dan 1680 online-webshops/winkels is het overgrote deel aanwezig. In deze database kan je de ervaringen lezen van andere gebruikers.De boel neppen ( wat hier makkelijk is ) kan daar niet!.Je zult het bon-+ artikel nummer moeten geven om te kunnen reageren, negatief of positief.Op de site komen enorm veel bezoekers en dat geeft toch een goed beeld.Computers koop je bij computerwinkels en die vind je daar.Van de bezoekersaantallen kan je hier alleen dromen.Ook is het zogenaamde bashen van bv Microsoft of welke tent dan ook niet toegestaan en komt je na een waarschuwing direct op een ban te staan.
http://tweakers.net/stats/
http://tweakers.net/stats/
Pricewatch Shopreviews is een database met ervaringen en beoordelingen van computershops door bezoekers van Tweakers.net. Veel van deze shops zijn terug te vinden in de Pricewatch. Je kunt zelf reviews toevoegen door een shop op te zoeken en de link 'Review toevoegen' in de rechterkolom aan te klikken. Shopreviews is uitsluitend bedoeld voor hardware- en softwareshops die leveren aan particulieren.
Op dit moment bevat de database 13.420 reviews, verdeeld over 1.681 shops op een totaal van 2.849 shops. Mocht je dat te weinig vinden, dan kan je hier een shop toevoegen.
--------------------------------------------------------------------------------
Met alle respect, maar dat klopt niet.Computers koop je bij computerwinkels en die vind je daar.
Alleen winkels met een webshop staan daarin.
Winkels die geen webshop hebben komen er niet in voor.
Zelf heb ik geen webwinkel en ik kom daar dus niet in voor.
Zo is het ook met Computerkrakers, die hebben geen webshop en komen dus ook niet bij http://tweakers.net/shopreview/ voor.
De voorwaarden voor die shopreview:
bron: http://tweakers.net/reviews/331/3#review-shophowtoDe winkel bij mij om de hoek staat er nog niet in!
Nieuwe shops toevoegen kan wel, maar deze worden eerst door de Tweakers.net-crew gecontroleerd. Je kunt een leverancier toevoegen door op deze link te klikken. Let er wel op dat de leverancier niet al in de database voorkomt!
In principe staat de Tweakers.net-database open voor elke shop die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Een duidelijke online prijslijst en online bestelmogelijkheid
- Geen 'affiliate'-winkel of andere vorm van shops waarbij de bestellingen niet zelf worden afgehandeld.
- Eén handelsnaam per bedrijf/kvk-registratie
- Een inzichtelijk en courant assortiment
- Levering binnen en/of naar Nederland met duidelijke vermeldde verzendkosten
- Iedereen moet er kunnen bestellen (dus geen eisen als een studentenkaart of KvK-inschrijving)
Dus alle winkels die geen online prijslijst hebben en zeker geen online bestelmogelijkheid komen er niet in voor.
Ik denk dat als je computers/onderdelen enz wilt kopen iedereen zichzelf zo breed mogelijk dient te orienteren. . Ben je dus van plan de computer enz online aan te schaffen? vergeet de tweakers-shopsurvey dan niet.
Maar het word te veel offtopic en daarom stop ik ermee.Probleem van topicstarter is opgelost.
Het mag wel degelijk een gewone winkel zijn, als het maar een online prijslijst en online bestelmogelijkheid heeft.Het 1 sluit het ander toch niet uit.In principe staat de Tweakers.net-database open voor elke shop die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Een duidelijke online prijslijst en online bestelmogelijkheid
Maar het word te veel offtopic en daarom stop ik ermee.Probleem van topicstarter is opgelost.