LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PB laptop, wat zijn mijn rechten
PB laptop, wat zijn mijn rechten
Ik heb vorig jaar (9 maanden geleden) een dure laptop van PB gekocht bij dynabyte. van deze 9 maanden heeft hij er al bijna 7 bij de reparatiediensten gelegen.
de eerste keren omdat mijn cd-driver kapot was en verschillende drivers niet geinstalleerd waren.
Daarna vele zware crashes. Het enige wat ze doen is windows opnieuw installeren, wat voor een korte tijd helpt, maar de problemen komen vanzelf terug.
Zowel Dynabyte, al PB willen hem niet omruilen. Ik heb toch gewoon recht op een deugdelijk product? (en ik weet het, geen PB meer aaschaffen) Wat mag ik verwachten van de winkel of van PB. Sta ik in mijn recht om een ander exemplaar te vragen of geld terug te krijgen. Wat kan ik het beste doen, en hoe pak ik zo iets het beste aan
de eerste keren omdat mijn cd-driver kapot was en verschillende drivers niet geinstalleerd waren.
Daarna vele zware crashes. Het enige wat ze doen is windows opnieuw installeren, wat voor een korte tijd helpt, maar de problemen komen vanzelf terug.
Zowel Dynabyte, al PB willen hem niet omruilen. Ik heb toch gewoon recht op een deugdelijk product? (en ik weet het, geen PB meer aaschaffen) Wat mag ik verwachten van de winkel of van PB. Sta ik in mijn recht om een ander exemplaar te vragen of geld terug te krijgen. Wat kan ik het beste doen, en hoe pak ik zo iets het beste aan
Re: PB laptop, wat zijn mijn rechten
Je heb recht op een gooie product, maar de vraag is de product uberhaupt echt defect? Je schrift dat als een nieuwe OS is instaleert dat hij het wel doet voor een tijd. De meeste hardware defecten zijn meer consequent in de vorm van "hij doet of hij doet het niet". Als ik dit lees ik krijg de indruk dat de probleem is meer software gerelateerd. Mischien is je systeem niet goed beveilgt en je heb last van adware, viruses, spyware enzo. Het is beste mogelijk dat een of meerdere componenten zijn aan het degradeeren, maar zonder meer detail is het ommogelijk om te zeggen.
Je hebt de verkoper ruim genoeg de gelegenheid gegeven om het te repareren nu mag jij van hem verwachten dat je een goede nieuwe krijgt.
Het hangt er van af. Heb je dynabyte verteld dat het product niet goed was?
Als je deze vraag bevestigend kunt beantwoorden, dan heb je recht op je geld terug of een vervangend product van Dynabyte. Je mag kiezen in dit uitzonderlijke geval kiezen tussen de twee. Dat heeft vooral met de termijn van negen maanden te maken. Ik zou voor het geld gaan. Daarnaast heb je recht op een schade vergoeding.
Anders zul je de fabrikant/importeur eerst in gebreken moeten stellen en een redelijke termijn (4 weken) moeten gunnen om de problemen op te lossen. Daarna kun je een schade vergoeding eisen.
Om dit goed te beantwoorden moet ik weten op welke data je het product hebt aangeboden en hoe lang het product weg was / is. (kort en krachtig, lange teksten ga ik niet lezen)
Als je deze vraag bevestigend kunt beantwoorden, dan heb je recht op je geld terug of een vervangend product van Dynabyte. Je mag kiezen in dit uitzonderlijke geval kiezen tussen de twee. Dat heeft vooral met de termijn van negen maanden te maken. Ik zou voor het geld gaan. Daarnaast heb je recht op een schade vergoeding.
Anders zul je de fabrikant/importeur eerst in gebreken moeten stellen en een redelijke termijn (4 weken) moeten gunnen om de problemen op te lossen. Daarna kun je een schade vergoeding eisen.
Om dit goed te beantwoorden moet ik weten op welke data je het product hebt aangeboden en hoe lang het product weg was / is. (kort en krachtig, lange teksten ga ik niet lezen)
iverveer schreef:
Zo ja, dan is de oorzaak van de problemenen gevonden.
Pleur Norton eraf en installeer een andere virusscanner, Kaspersky bijvoorbeeld.
Heb je recht op teruggave van je geld?
Alleen van Norton, de rest niet.
Toevallig Norton als antivirus geïnstalleerd?Daarna vele zware crashes. Het enige wat ze doen is windows opnieuw installeren, wat voor een korte tijd helpt, maar de problemen komen vanzelf terug.
Zo ja, dan is de oorzaak van de problemenen gevonden.
Pleur Norton eraf en installeer een andere virusscanner, Kaspersky bijvoorbeeld.
Heb je recht op teruggave van je geld?
Alleen van Norton, de rest niet.
Was Norton een onderdeel van de koop?
Meestal zit er een probeerversie voor 2 tot 3 maanden op. Wordt standaard door PB meegeïnstalleerd.
Heb je dan recht op je geld terug?
Neen.
Je hebt er namelijk niet voor betaald.
Gewoon Norton erafhalen en een andere installeren.
Dat de probeerversie gratis mee wordt geleverd is niet een reden om je geld terug te eisen.
Heb je zelf een compleet pakket van Norton gekocht, dan heb je pech.
Het maakt niet uit of die samen met de computer gekocht is.
Je kunt dan hoogstens het geld van Norton terugeisen, maar een andere computer zeker niet.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Norton gewoon bagger is.
Is Norton als probeerversie meegeleverd?
Gewoon deïnstalleren en Kaspersky (of een andere) installeren en het probleem is opgelost.
Neen.
Gewoon Norton erafhalen en een andere installeren.
Dat de probeerversie gratis mee wordt geleverd is niet een reden om je geld terug te eisen.
Heb je zelf een compleet pakket van Norton gekocht, dan heb je pech.
Het maakt niet uit of die samen met de computer gekocht is.
Je kunt dan hoogstens het geld van Norton terugeisen, maar een andere computer zeker niet.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Norton gewoon bagger is.
Is Norton als probeerversie meegeleverd?
Gewoon deïnstalleren en Kaspersky (of een andere) installeren en het probleem is opgelost.
-
dat komt bij mij over als de huisarts die altijd hoofdpijn als diagnose vaststelt en dan een paracetamolletje adviseert
Met dat argument kom je niet ver. De rechten en plichten vloeien voort uit de hele overeenkomst. Gratis software maken van die overeenkomst ook onderdeel uit. Het gaat er om hoe het product uit de winkel kwam.BBCS schreef:Meestal zit er een probeerversie voor 2 tot 3 maanden op. Wordt standaard door PB meegeïnstalleerd.
Neen.
Normaal zou je in zo'n situatie goed kunnen aanvoeren dat je alleen recht heb op geld terug van dit software paket. Zie art 7:22 lid 1 sub b, maar hier speelt ook nog wat anders. Namelijk een lange herstel termijn. Vanwege dit laatste is m.i. geld terug voor het hele product wel mogelijk.
Ben ik het niet helemaal mee eens.Met dat argument kom je niet ver. De rechten en plichten vloeien voort uit de hele overeenkomst. Gratis software maken van die overeenkomst ook onderdeel uit. Het gaat er om hoe het product uit de winkel kwam.
Normaal zou je in zo'n situatie goed kunnen aanvoeren dat je alleen recht heb op geld terug van dit software paket. Zie art 7:22 lid 1 sub b, maar hier speelt ook nog wat anders. Namelijk een lange herstel termijn. Vanwege dit laatste is m.i. geld terug voor het hele product wel mogelijk.
Oke, Norton geeft problemen.
Oplossing is zeer eenvoudig:
Norton erafhalen en een goede virusscanner installeren.
Probleem opgelost.
En het is maar een probeerversie. Dus een licentie van een jaar moet je toch aanschaffen, dus dat is niet het probleem.
Ik kom ook vaak dergelijke zaken tegen, zeker na een herinstallatie van de computer via de recovery cd of partitie.
Dan kom ik ook de problemen van de TS tegen.
Wat ik dan doe is zoals ik al eerder aangaf:
Norton eraf en Kaspersky erop.
Resultaat:
Probleem opgelost.
Norton veroorzaakt vaak fatale fouten, vooral bij internet explorer.
Netwerkverbindingen en internetverbindingen vallen uit en is niet meer te herstellen.
Ik ben het er niet mee eens met jouw stelling dat ondanks dat Norton er gratis op zit, dat je dan recht hebt op je geld terug voor het gehele syteem.
Ik vind dat te ver gaan.
Dat Dynabyte die problemen niet kan oplossen, verbaast me niks. Ze hebben gewoon niet de expertise in huis.
En dat vind ik zeer kwalijk.
Mijn mening is dat alleen die winkels computers mogen verkopen die er ook werkelijk verstand van hebben en zelf support leveren.
Dan moet je mijn vorige bericht nog maar eens heel goed door lezen want mijn stelling is een andere, namelijk de klant heeft recht op zijn geld terug omdat het gehele systeem niet goed werkt en dit niet binnen een redelijke termijn is gemaakt.Ik ben het er niet mee eens met jouw stelling dat ondanks dat Norton er gratis op zit, dat je dan recht hebt op je geld terug voor het gehele syteem.
Ik heb jouw bericht goed gelezen.Dan moet je mijn vorige bericht nog maar eens heel goed door lezen want mijn stelling is een andere, namelijk de klant heeft recht op zijn geld terug omdat het gehele systeem niet goed werkt en dit niet binnen een redelijke termijn is gemaakt.
Als de problemen op andere vlakken ontstaan zijn dan Norton (omdat het systeem ook crashed als Norton eraf gehaald is) dan klopt het met wat je zegt en dan ga ik ook met je mee met wat je zegt.
Echter als Norton steeds de oorzaak is, dan heeft de TS geen recht op geld terug, enz.
Norton zat er inderdaad op en heb ik al gedeïnstalleerd. Maar dit lost het probleem niet op
24-04 t/m 22-05
29-05 t/m 11-07
sinds oktober is hij vaak 30 dagen weg, gevolgd door 2 weken dat hij het doet en daarna weer weg.
Exacte data weet ik zo niet precies meer, alleen van de laatste 2 kerenOm dit goed te beantwoorden moet ik weten op welke data je het product hebt aangeboden en hoe lang het product weg was / is. (kort en krachtig, lange teksten ga ik niet lezen)
24-04 t/m 22-05
29-05 t/m 11-07
sinds oktober is hij vaak 30 dagen weg, gevolgd door 2 weken dat hij het doet en daarna weer weg.
Wat was dan de aard van die crashes?
Hoe heb je Norton erafgehaald?
Als je dat niet goed erafhaald, met een speciaal programma, dan blijft Norton vaak nog gewoon actief.
Als je dat niet goed erafhaald, met een speciaal programma, dan blijft Norton vaak nog gewoon actief.
@iverveer: Misschien is het een idea om eens met de manager te spreken. Wijs hem er op dat de problemen al lang bestaan en jij gewoon je geld terug wil conform art 7:22 BW. Als ie daar niet mee akkoord ga dien je een klacht in bij consuwijzer. En kijk je of je er een geschillencommissie is waar je dit bij kunt aan kaarten. Anders zul je naar de rechter moeten.
Het geluid begint te haperen, het beeld bevriest, en dan krijg ik een blauw scherm.Wat was dan de aard van die crashes?
Ik heb norton gewoon gedeinstalleerd, vanuit het programma.
Ze kunnen hem niet terugnemen omdat ze hem weer moeten verkopen. Maar dan zijn ze toch dom bezig.Misschien is het een idea om eens met de manager te spreken. Wijs hem er op dat de problemen al lang bestaan en jij gewoon je geld terug wil conform art 7:22 BW. Als ie daar niet mee akkoord ga dien je een klacht in bij consuwijzer. En kijk je of je er een geschillencommissie is waar je dit bij kunt aan kaarten. Anders zul je naar de rechter moeten.
Ik heb vanuit consuwijzer ook nog een brief gedownload om de koop te ontbinden. Ik heb hem gisteren aangetekend verzonden. 's maandags zal ik naar consuwijzer bellen om de klacht door te geven
-
- Contacteer:
Heb je een optie, als laatste poging, om een schone Windows te installeren?
Dus niet met die #&(#$#*) herstel CD`s?
Want zeker herstel CD`s van de fabrikant worden vaak standaard met troep volgegooid (Norton bijvoorbeeld) en dat schiet niets op.
De installeren werkt soms, maar er zijn programma`s die instellingen aanpassen, die ook na weghalen niet teruggezet worden.
Als je een kennis hebt met een Dell bijvoorbeeld, zou je met de Dell Windows CD een installatie kunnen doen - en dan de PB licentie key kunnen invoeren - (installatiebron maakt niet uit als je een geldige en legale licentie hebt) om daarna te kijken of de kuren nog voorkomen.
Succes in elk geval
Dus niet met die #&(#$#*) herstel CD`s?
Want zeker herstel CD`s van de fabrikant worden vaak standaard met troep volgegooid (Norton bijvoorbeeld) en dat schiet niets op.
De installeren werkt soms, maar er zijn programma`s die instellingen aanpassen, die ook na weghalen niet teruggezet worden.
Als je een kennis hebt met een Dell bijvoorbeeld, zou je met de Dell Windows CD een installatie kunnen doen - en dan de PB licentie key kunnen invoeren - (installatiebron maakt niet uit als je een geldige en legale licentie hebt) om daarna te kijken of de kuren nog voorkomen.
Succes in elk geval
Pietje Bell computers zeggen de monteurs...
Deze worden telkens met andere goedkope onderdelen gemaakt en zijn daarom lastiger te repareren..
Maar ze kunnen bij goed gebruik ook jarenlang mee gaan, wel zou ik de PB garantie bij kopen, kost extra maar dan gaan ze bij importeur beter repareren dan de winkel die het elders uitbestede...
Ik weet niet of 6 maanden of jaar was dat je bij kan kopen, dus kijk even op de pb site..
Omdat door fout gebruik het ook kan komen en er steeds andere gebreken genoemd werden weet ik niet zeker of je een andere kunt claimen...
Na iedere reparatie word de pc meestal naar fabriek instelling terug gezet, en dus telkens als je deze terug kreeg kijken of Norton er weer op staat...
en verwijderen met Norton site omdat er anders sporen achter bleven die storen, de AGV anti virus is nog gratis en die erop voorkomt ellende..
Zorg wel voor voldoende geheugen, voor XP kan met 1gb maar Vista zal pas bij 2 Gb of meer goed blijven werken...
Als je dus Vista met 1 Gb of minder hebt is geheugen bijkopen de oplossing en anders Linux Ubuntu erop zetten als er een Nvidia geluids en video kaart in zou zitten, een SIS kaart werkt niet...
www.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/doemee/ hier vind je meer info...
Maar als je Windows wilt blijven gebruiken dus hoeveel geheugen heb je?
Ubuntu eerst via zelf gebrande live cd proberen voordat je gaat installeren, want met verkeerde video/geluidskaart zou je anders nog meer problemen kunnen krijgen, 40% van alle PB laptops hebben de goede en ik koop regelmatig dit soort slecht werkende Windows Laptops.....
Deze worden telkens met andere goedkope onderdelen gemaakt en zijn daarom lastiger te repareren..
Maar ze kunnen bij goed gebruik ook jarenlang mee gaan, wel zou ik de PB garantie bij kopen, kost extra maar dan gaan ze bij importeur beter repareren dan de winkel die het elders uitbestede...
Ik weet niet of 6 maanden of jaar was dat je bij kan kopen, dus kijk even op de pb site..
Omdat door fout gebruik het ook kan komen en er steeds andere gebreken genoemd werden weet ik niet zeker of je een andere kunt claimen...
Na iedere reparatie word de pc meestal naar fabriek instelling terug gezet, en dus telkens als je deze terug kreeg kijken of Norton er weer op staat...
en verwijderen met Norton site omdat er anders sporen achter bleven die storen, de AGV anti virus is nog gratis en die erop voorkomt ellende..
Zorg wel voor voldoende geheugen, voor XP kan met 1gb maar Vista zal pas bij 2 Gb of meer goed blijven werken...
Als je dus Vista met 1 Gb of minder hebt is geheugen bijkopen de oplossing en anders Linux Ubuntu erop zetten als er een Nvidia geluids en video kaart in zou zitten, een SIS kaart werkt niet...
www.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/doemee/ hier vind je meer info...
Maar als je Windows wilt blijven gebruiken dus hoeveel geheugen heb je?
Ubuntu eerst via zelf gebrande live cd proberen voordat je gaat installeren, want met verkeerde video/geluidskaart zou je anders nog meer problemen kunnen krijgen, 40% van alle PB laptops hebben de goede en ik koop regelmatig dit soort slecht werkende Windows Laptops.....
@D1RK
Jouw promotie van Ubuntu Linux komt wel een beetje 'opdringerig' over. In de meeste, van de vele topics waarin je post is het off-topic. Ik denk dat je op deze manier niet veel mensen enthousiast krijgt voor Ubuntu.
P.S.
http://www.sis.com/download/agreement.p ... /download/
Jouw promotie van Ubuntu Linux komt wel een beetje 'opdringerig' over. In de meeste, van de vele topics waarin je post is het off-topic. Ik denk dat je op deze manier niet veel mensen enthousiast krijgt voor Ubuntu.
P.S.
Natuurlijk werkt een SIS (video) kaart prima onder Linux. SIS maakt als één van de weinige fabrikanten zelfs Linux drivers.Als je dus Vista met 1 Gb of minder hebt is geheugen bijkopen de oplossing en anders Linux Ubuntu erop zetten als er een Nvidia geluids en video kaart in zou zitten, een SIS kaart werkt niet...
http://www.sis.com/download/agreement.p ... /download/