LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC gekocht, werkt niet.

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Jos122

PC gekocht, werkt niet.

Ongelezen bericht door Jos122 »

Ik heb vorige week een complete HP pc gekocht bij een winkel, ze hadden aan aanbieding die ik op internet had gezien.

Ze hadden m op voorrad en ik kon hem gelijk meenemen, dus dat was mooi.
Maar, thuis aangekomen, blijkt dat de pc niet goed werkt. Hij schakelt steeds aan en uit. ik heb zelf geprobeerd de dag erna eerst windows opnieuw te installeren etc. maar niks hielp. Toen maar besloten de pc terug te brengen naar de winkel, en geld terug te vragen. De winkel wilt echter geen geld terug geven, maar biedt een reparatie aan. Mijn vraag is of de winkel dit mag doen? Kan ik mijn geld terug eiden of staan zij in hun recht met het aanbieden van reparatie. De pc is dus binnen een week na aankoop al defect gebleken.

BBCS
Contacteer:

Re: PC gekocht, werkt niet.

Ongelezen bericht door BBCS »

Je geeft al het goede antwoord:

staan zij in hun recht met het aanbieden van reparatie.

De pc is dus binnen een week na aankoop al defect gebleken.
Dat maakt niet uit.
Wat je vaak hoort is dat de winkelier verplicht is om het product om te ruilen als die binnen een week kapot gaat of iets mis mee is.
Dat is een broodje aap verhaal.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee. Ik zou de man wel even aan zijn jasje trekken en vragen hoe lang het gaat duren. Vraag dit bij voorkeur per e-mail. Als hij deze termijn met, zeg, twee weken overschrijd dan kun jij je hard gaan maken voor ontbinding. Het zelfde geld als het product stuk terugkomt.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

een verkoper moet altijd de kans krijgen om een product binnen "een redelijke termijn" te herstellen, danwel te vervangen. een redelijke termijn is altijd aanvechtbaar en een nooit vaststaand feit. Daarbij komt dat email nog steeds geen officieel iets is. Als de winkelier zegt 2 weken, en het duurt 4 weken, kan je niet zomaar de koop ontbinden. Hiervoor dien je de winkelier nog 1x de kans te geven het product te herstellen, en indien hij hierin in gebreke blijft, kan je hem dus in gebreke stellen, en van hieruit kan je de koop laten ontbinden.

Niet door een mail te sturen met de vraag hoe lang de reparatie duurt en als deze langer duurt dat je dan maar van de koop af komt.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Jos122 schreef: Maar, thuis aangekomen, blijkt dat de pc niet goed werkt. Hij schakelt steeds aan en uit. ik heb zelf geprobeerd de dag erna eerst windows opnieuw te installeren etc. maar niks hielp. De pc is dus binnen een week na aankoop al defect gebleken.
IK begrijp niet als de PC meteen niet werkte, dat je niet terug naar de winkel bent gegaan en zelf aan de slag gaat.
citaat: BBCS
Dat maakt niet uit.
Wat je vaak hoort is dat de winkelier verplicht is om het product om te ruilen als die binnen een week kapot gaat of iets mis mee is.

citaat einde

Nu is de PC na een week stuk gegaan, maar het had ook pas na 6 weken kunnen zijn, dan is het hetzelfde verhaal.

alfatrion

berndv schreef:Daarbij komt dat email nog steeds geen officieel iets is.
E-mail is gewoon als bewijs aan te voeren in een rechtzaak.
berndv schreef:Als de winkelier zegt 2 weken, en het duurt 4 weken, kan je niet zomaar de koop ontbinden.
De koper moet met een foutmarge rekening houden. Als de winkelier zegt 3 maanden, kun je dan sta je in je recht om vervanging te eisen.
berndv schreef:Hiervoor dien je de winkelier nog 1x de kans te geven het product te herstellen, en indien hij hierin in gebreke blijft, kan je hem dus in gebreke stellen, en van hieruit kan je de koop laten ontbinden.
Het in gebrekestellingstraject hoeft niet belopen te worden, omdat het een consumentenkoop betreft. Het recht op ontbinding ontstaat o.a. op het moment dat het product niet binnen een redelijke tijd is of zal worden hersteld of vervangen.
berndv schreef:Niet door een mail te sturen met de vraag hoe lang de reparatie duurt en als deze langer duurt dat je dan maar van de koop af komt.
De consument heeft in beginsel het recht om te kiezen tussen herstel of vervanging. Dat is slechts anders wanneer "de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering".

Zie art. 7:21 en 7:22 BW.

BBCS
Contacteer:

bayer113 schreef:
Jos122 schreef: Maar, thuis aangekomen, blijkt dat de pc niet goed werkt. Hij schakelt steeds aan en uit. ik heb zelf geprobeerd de dag erna eerst windows opnieuw te installeren etc. maar niks hielp. De pc is dus binnen een week na aankoop al defect gebleken.
IK begrijp niet als de PC meteen niet werkte, dat je niet terug naar de winkel bent gegaan en zelf aan de slag gaat.
citaat: BBCS
Dat maakt niet uit.

citaat einde

Nu is de PC na een week stuk gegaan, maar het had ook pas na 6 weken kunnen zijn, dan is het hetzelfde verhaal.

Ik citeer het bovenstaande:

Zoals ik hierin aangeef wordt vaak gezegd dat een winkelier verplicht is om een product gelijk om te ruilen als het product binnen een week defect gaat.
6 weken wordt ook soms genoemd.

Ook wordt vaak aangegeven dat een product binnen een bepaalde periode niet kapot mag gaan.

Dat alles klopt niet.

Een product kan altijd kapot gaan. En een garantieperiode wilt ook niet zeggen dat de winkelier je de garantie geeft dat het product niet kapot zal kunnen gaan.

Wat wel waar is:

Een product kan altijd kapot gaan. En een garantieperiode wilt ook niet zeggen dat de winkelier je de garantie geeft dat het product niet kapot zal kunnen gaan.
De fabrikant geeft aan dat het product vrij is van productiefouten, materiaalfouten en fabricage/montage fouten.
Mocht er in een bepaalde periode, die hij zelf bepaald en tegen welke condities, kapot gaat door productiefouten, materiaalfouten of fabricage/montage fouten, dan zal er kosteloze reparatie of vervanging worden uitgevoerd.
Er is totaal GEEN spraken van dat het product in de garantie periode niet kapot zou kunnen gaan.
Hier is wel een uitzondering op: en wel als de fabrikant bepaalde gebreken uitsluit.

Ook moet worden meegenomen dat als tijdens de koop bepaalde gebreken aan het product zijn of dat het redelijkerwijs bekent had kunnen zijn, dat de koper daar achteraf niet op terug kan komen. Dit is in de wet zo geregeld.

Dus het is helemaal niet zo dat je als consument zijnde gelijk een nieuw product kunt eisen en dat je daar gelijk recht op hebt. Ook al heb je het product pas 5 minuten. De winkelier heeft altijd het recht om het product te repareren. Dit dient uiteraard deugelijk te worden uitgevoerd.

Hopelijk is dit een duidelijk antwoord op de vraag:
De winkel wilt echter geen geld terug geven, maar biedt een reparatie aan. Mijn vraag is of de winkel dit mag doen? Kan ik mijn geld terug eiden of staan zij in hun recht met het aanbieden van reparatie. De pc is dus binnen een week na aankoop al defect gebleken.

alfatrion

BBCS schreef:Dus het is helemaal niet zo dat je als consument zijnde gelijk een nieuw product kunt eisen en dat je daar gelijk recht op hebt. Ook al heb je het product pas 5 minuten. De winkelier heeft altijd het recht om het product te repareren.
Dit is simpel weg niet waar. Je moet de zaken natuurlijk wel in het juist licht zien.

Artikel 7:21 en 22 BW beschrijven de rechten van de KOPER, niet die van de verkoper. Aangezien de verkoper geen recht om het product te herstellen, kan deze slechts een bepaalde eis (zoals ontbinding) weigeren op het moment dat aan de daarbij behorende voorwaarden niet wordt voldaan.

Artikel 7:21 lid 4 en 5 stellen dat, in afwijking van lid 2, een consument slechts dan geen herstel of vervanging toekomt in het geval dit onmogelijk is of de kosten van het ene recht buiten verhouding staat op de kosten van een ander recht. De winkelier kan dus soms een eis vervanging weigeren, maar zeker niet altijd.
De leden 1 en 2 van artikel 3 zijn een inleiding op de leden 3 tot en met 6 van dit artikel, waarin uitgewerkt is welke rechten de consument toekomen in geval van non-conformiteit. In titel 7.1 BW is in artikel 21 geregeld welke (bijzondere) rechten de koper in dat geval toekomen. Artikel 3 lid 3 bepaalt dat de consument in eerste instantie recht heeft om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Indien dit laatste zich niet voordoet heeft de consument de keuze tussen herstel of vervanging.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, pp. 6
Dit citaat heb ik al vaker gegeven, maar je blijft toch aan struisvogelpolitiek doen. Je denkt kennelijk dat als je maar vaak genoeg misleidend blijft herhalen, dat de winkelier altijd een "recht" heeft om het product te vervangen c.q. de consument nooit direct vervanging kan eisen, het daardoor meer waar wordt.

BBCS
Contacteer:

Ik ben het niet met je eens.

Als reparatie veel goedkoper is dan vervanging, dan kan van de verkoper niet verwacht worden dat het product vervangen wordt.

Als reparatie veel duurder is dan vervanging, dan kan van de verkopende partij niet verwacht worden dat het product gerepareerd wordt.

Als bij een computer de harde schijf kapot is, is het onzin om de gehele computer te vervangen: dan wordt alleen de harde schijf vervangen.

In het geval van de TS kan de oorzaak zijn dat de videokaart defect is.

Echter dient altijd eerst gekeken te worden wat de oorzaak van het probleem is, en dan te kijken of het product totaal vervangen wordt of dat het defecte onderdeel vervangen wordt.
Ook dient gekeken te worden of het probleem zich ook bij de winkelier zich voordoet.

Dit zeg ik zo uit pure ervaring.

Ik heb wel eens een klant gehad die aangaf dat de computer niets meer deed.
Bij controle bleek dat de computer het gewoon deed, alleen dat de internet verbinding niet meer functioneerde.

Ook ben ik wel eens bij een klant geweest waar de computer steeds uitviel.
De oorzaak daarvan lag niet aan de computer, maar aan een ondeugelijk verbinding in de groepenkast.

Het grote probleem is echter dat veel winkeliers totaal geen verstand van computers hebben (maar wel van verkopen) waardoor zij zelf niet in staat zijn om te kijken waar het probleem zich bevind.

Zo heb ik wel meer situaties meegemaakt dat het probleem ergens anders gezocht moet worden dan in het product zelf.

Dus op voorhand gelijk een nieuw product meegeven heeft ook in veel situaties totaal geen zin.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat de winkelier op zijn minst zelf mag onderzoeken of het door de klant beweerde juist is.

En wanneer hij dan toch dat onderzoek doet, kan hij een mogelijk probleem ook direct verhelpen.

Gesloten