| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Phishing, wanneer ben je de klos?
-
bodejosm43
Phishing, wanneer ben je de klos?
Vanmiddag kreeg ik een mailtje, waarin ik werd uitgenodigd om mijn msn-naam EN mijn wachtwoord op te geven, om te kunnen zien wie MIJ op de blokkeerlijst van msn had gezet. Ik heb een vermoeden dat hier sprake is van Phishing. Bovendien: om erachter te komen wie jou heeft geblokkeerd, kun je dat toch eenvoudig gevaarloos vanuit msn zelf doen?
Wie kan me er meer over vertellen? Uiteraard ben ik niet ingegaan op de uitnodiging. Misschien onnodig voorzichtig, maar ik heb geen zin om op deze manier de boot in te gaan.
Het is me een raadsel waarom iemand EN mijn msn-naam EN mijn wachtwoord daarvoor nodig heeft.
Wie kan me er meer over vertellen? Uiteraard ben ik niet ingegaan op de uitnodiging. Misschien onnodig voorzichtig, maar ik heb geen zin om op deze manier de boot in te gaan.
Het is me een raadsel waarom iemand EN mijn msn-naam EN mijn wachtwoord daarvoor nodig heeft.
Re: Phishing, wanneer ben je de klos?
Ooit was het wel mogelijk om via een speciaal programmaatje te kunnen zien wie jou had geblokkeerd, nu is dat niet meer mogelijk, dacht ik.
Het kunnen zien wie jou heeft geblokkeerd is dus geen ingebouwde functionaliteit van MSN Messenger zelf.
Maar die functionaliteit lijkt nu dus onmogelijk te zijn, dus geloof ik ook niet dat een ander dat wel kan en dus moet je maar niet inloggen op die site, daar dat beslist een phishing-gevalletje is.
Het kunnen zien wie jou heeft geblokkeerd is dus geen ingebouwde functionaliteit van MSN Messenger zelf.
Maar die functionaliteit lijkt nu dus onmogelijk te zijn, dus geloof ik ook niet dat een ander dat wel kan en dus moet je maar niet inloggen op die site, daar dat beslist een phishing-gevalletje is.
-
bodejosm43
Op een site waar ik vaak kom, zegt men dat het geen phishing is.
Nou, hoe het dan precies heet, doet er niet toe, Phishing, spoofing en Pharming komen op hetzelfde neer: het stelen van jouw identiteit om vervolgens onder meer je bankrekening te plunderen, en bestellingen op jouw naam te kunnen doen.
En daar heb ik dus echt geen trek in. Inmiddels heeft degene die mij dat mailtje stuurde, zijn gegevens prijsgegeven, en kwam erachter dat je een duur nummer moest bellen om de info te krijgen die ze je beloven. Ja, daaaaaaaaaag
Nou, hoe het dan precies heet, doet er niet toe, Phishing, spoofing en Pharming komen op hetzelfde neer: het stelen van jouw identiteit om vervolgens onder meer je bankrekening te plunderen, en bestellingen op jouw naam te kunnen doen.
En daar heb ik dus echt geen trek in. Inmiddels heeft degene die mij dat mailtje stuurde, zijn gegevens prijsgegeven, en kwam erachter dat je een duur nummer moest bellen om de info te krijgen die ze je beloven. Ja, daaaaaaaaaag
-
Dutch_com_freak
waarom zou je uberhout willen weten wie je geblokeerd heeft in msn?
das ook echt lekker belangrijk...
das ook echt lekker belangrijk...
-
bodejosm43
Dat is ook het punt niet. Dat interesseert mij ook helemaal niet.
Mijn uitgangspunt in dit topic is meer algemeen: op welk moment heb je persoonlijke gegevens prijsgegeven.
Toevallig ging dat mailtje nu over ''wie heeft je geblokkeerd op msn''. Het had ook over iets anders kunnen gaan.
Concreter zou mijn vraag kunnen luiden: ''geef je je persoonlijke gegevens prijs op het moment dat jij op enter drukt, of moet er nog meer voor gebeuren"?
Ik hoorde gisteren de term Keylogger. Ik vroeg me namelijk af of in een dergelijk mailtje, of bij het openen van een link in zo'n mailtje, een zogenaamde Keylogger verborgen kon zitten.
Mijn uitgangspunt in dit topic is meer algemeen: op welk moment heb je persoonlijke gegevens prijsgegeven.
Toevallig ging dat mailtje nu over ''wie heeft je geblokkeerd op msn''. Het had ook over iets anders kunnen gaan.
Concreter zou mijn vraag kunnen luiden: ''geef je je persoonlijke gegevens prijs op het moment dat jij op enter drukt, of moet er nog meer voor gebeuren"?
Ik hoorde gisteren de term Keylogger. Ik vroeg me namelijk af of in een dergelijk mailtje, of bij het openen van een link in zo'n mailtje, een zogenaamde Keylogger verborgen kon zitten.
Volgens mij staat in recente computerbladen wel informatie over wat phishing, keylogging en dergelijk is en hoe je besmet kunt raken.
Gezien je bezorgdheid hierover, lijkt het me zinvol om hier meer over aan de weet te komen.
Zorg ook dat je altijd als 'gebruiker met beperkte rechten' op je pc werkt en niet als 'administrator', zodat programma's die je start ook geen administrator-rechten hebben en zo minder kwaad kunnen.
Bezuinig ook niet op een recente Internet Security Suite...
Gezien je bezorgdheid hierover, lijkt het me zinvol om hier meer over aan de weet te komen.
Zorg ook dat je altijd als 'gebruiker met beperkte rechten' op je pc werkt en niet als 'administrator', zodat programma's die je start ook geen administrator-rechten hebben en zo minder kwaad kunnen.
Bezuinig ook niet op een recente Internet Security Suite...
-
bodejosm43
Norton Internet Security, plus Registry Mechanic draaien bij mij op de machine. Daar heb ik gewoon de reguliere prijs voor betaald. Lijkt me voldoende.
Het gevaar schuilt hem dan ook in de gegevens die je zelf nietsvermoedend verstrekt.
Het is gewoon erg vervelend, wanneer je een computer koopt, en als je je wel bewust bent van de gevaren, toch nog steeds kosten moet blijven maken om jezelf te beveiligen.
Het gevaar schuilt hem dan ook in de gegevens die je zelf nietsvermoedend verstrekt.
Het is gewoon erg vervelend, wanneer je een computer koopt, en als je je wel bewust bent van de gevaren, toch nog steeds kosten moet blijven maken om jezelf te beveiligen.
-
Dutch_com_freak
tenzij je het mailtje niet geopend hebt(en er geen links in hemt aan geklikt, wat vaak wel gebeurt) en meteen verwijderd heb je niets prijs gegevenMijn uitgangspunt in dit topic is meer algemeen: op welk moment heb je persoonlijke gegevens prijsgegeven.
Je moet je altijd bewust zijn dat je informatie achter laat voor anderen zelfs al klik je op een pagina op volgende om een andere pagina te bekijken verzend je al informatie over je ip Adres(computer adres) of als je de pagina binnen komt, wat weer tot gevolg kan leiden dat je aanvallen van buitenaf kunt krijgen. ook (als je eerst van een andere pagina af komt verspreid je gegevens over de pagina die je laatst bezocht. Tevens versprijd je (vooral met internet explorer!) gevens over bv land van afkomst (ook via IP) ingestelde resolutie van het scherm, aantal kleuren en nog van dat soort zaken (die soms erg intressant zijn voor de webmaster! in goede zin dan...)Concreter zou mijn vraag kunnen luiden: ''geef je je persoonlijke gegevens prijs op het moment dat jij op enter drukt, of moet er nog meer voor gebeuren"?
Bij het openen van een mailtje zou ik niet durven zeggen, ik neem voor de veiligheid aan dat dat mogenlijk zou zijn (ligt aan het gebruikte programma) tegenwoordig zijn weinig programmas echt veilig!Ik hoorde gisteren de term Keylogger. Ik vroeg me namelijk af of in een dergelijk mailtje, of bij het openen van een link in zo'n mailtje, een zogenaamde Keylogger verborgen kon zitten.
neem voor de grap deze paginas eens mee... het zijn alle 3 internet browsers met als hoofd grap Internet Explorer qua beveiliging en als sterkste beveiliging Opera (wat ik zelf ook gebruik!)
Internet explorer: http://secunia.com/product/11/
Microsoft Internet Explorer 6.x with all vendor patches installed and all vendor workarounds applied, is currently affected by one or more Secunia advisories rated Highly critical
Firefox: http://secunia.com/product/4227/
Mozilla Firefox 1.x with all vendor patches installed and all vendor workarounds applied, is currently affected by one or more Secunia advisories rated Less critical
Opera: http://secunia.com/product/4932/
The Secunia database currently contains 0 Secunia advisories marked as "Unpatched", which affects Opera 8.x.
dan kun je zien wat het bedrijf of de personen van wie het programma is er zelf aan doen om iets te repareren of derden dit gedaan hebben of dat er een tijdelijke oplossing is... tevens kun je zien in hoeverre je computer veilig is tegen aanvallen van buitenaf.
-
Dutch_com_freak
dat is overegens niet het belangrijkste.. je moet daarnaast er voor zorgen dat je niets aanklikt of start van internet waarvan je niet zeker weet of het wel of niet veilig is, bij cracks enz is het logisch dat je systeem "over de zijk" gaat nadat je die gebruikt hebt... ook illegale programmas zijn er vaak op gebrand om je systeem overhoop te halen.
Soms hoor ik trouwens mensen wel eens klagen over een bepaalde virus scanner maar dan denk ik.. als je constant je pc in gevaar brengt door vanalles en nog wat te starten dan ben je zelf niet goed bezig. Virus programmeurs zijn dagelijks bezig met nieuwe virussen te schrijven waardoor je steeds moet opassem voor je iets opend. en iets zal toch eerst geopend moeten worden of bekeken door de antivirus programma makers voor er een tegen oplossing voor komt.
En dat pc boertjes die dingen schrijven om mensen met klachten naar zich toe te trekken is nu ook een beetje afgezaagd...... ik ga mezelf nog meer werk op me nek halen dan dat ik al heb hoor
en ik ga zeker iets schrijven waarvan ik weet dat het moeilijk te verwijderen is.....
daar heb ik trouwens ook heel veel tijd voor 
Soms hoor ik trouwens mensen wel eens klagen over een bepaalde virus scanner maar dan denk ik.. als je constant je pc in gevaar brengt door vanalles en nog wat te starten dan ben je zelf niet goed bezig. Virus programmeurs zijn dagelijks bezig met nieuwe virussen te schrijven waardoor je steeds moet opassem voor je iets opend. en iets zal toch eerst geopend moeten worden of bekeken door de antivirus programma makers voor er een tegen oplossing voor komt.
En dat pc boertjes die dingen schrijven om mensen met klachten naar zich toe te trekken is nu ook een beetje afgezaagd...... ik ga mezelf nog meer werk op me nek halen dan dat ik al heb hoor