Als jij vindt dat de fabrikanten alleen de perfecte schermen moeten leveren, ga dan bij de fabrikanten lopen zaniken, maar val mij er niet mee lastig!
Naar boven
Maar niemand hier valt jou toch lastig. Jij begon dit volkomen overbodige Dubbele topic! je had al een keer je gal gespuugd in je vorige topic en nu weer. k zet geen mens een mes op de keel en een aantal grote shops maken er helemaal geen enkel probleem van als je het scherm ( binnen 24 uur ) wilt ruilen. Jij kunt deze service niet bieden en geeft daarom af op anderen. Ook ik wil gewoon voor de bijna €450.- een perfect produkt ( gek he ). en accepteer dus geen pixelfouten, En voor de HONDERDSTE keer, Dat hoeft ook niet, Bij bv MyCom mag ik thuis beslissen of ik het scherm houd of omruil ZONDER kosten of vragen.Bij TFT's met pixelfouten gaat het scherm ook niet weer in de normale verkoop maar naar de stands op de computerbeursen in het land waar het scherm goedkoper en met vermelding van de eventuele fouten word verkocht.je begint echt zielig te worden, Ik begrijp zo langzamerhand je reactie's ook niet meer.Je hebt dan ook nog op de kassa-site je verhaaltje afgestoken.
Laatst gewijzigd door jor op 11 nov 2007 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ik kan wel enigsinds begrijpen dat het niet mogelijk is om alle schermen zonder pixelfouten af te geven.. maar ik zou er niet aan denken om ermee akkoord te gaan
Er mogen pixelfouten in zitten.
Alleen als dat niet het geval is, dan staat het op de dozen.
De consument mag er van uit gaan dat een product geen gebreken bevat wanneer daar geen melding van wordt gemaakt. Dergelijke mededelingen moeten voor de consument begrijpbaar zijn. Dit mag dus niet.
Gegarandeerde kwaliteit, gecertificeerd onder ISO 13406-2 , TCO '03 en Microsoft Vista.
Van de consument mag niet verwacht worden wat ISO 13406-2 , TCO '03 inhoud of dat zij de website van de fabrikant bekijken voordat zij het product kopen. De bovenstaande zin is dus onvoldoende en betekent in de praktijk dat de winkelier door de geschillencommissie/rechter zal worden veroordeeld om een monitor zonder pixelfouten te leveren. Daar zijn al voorbeelden van.
De fabrikanten hebben bepaald dat er pixelfouten in de schermen mogen zitten volgens het ISO 13406-2 norm.
Als er dan een pixelfout in zit, heb je als consument juridisch en wettelijk geen poot om op te staan als je een pixelfoutvrije scherm eist.
Ik ga de waarheid niet om zitten buigen in iets wat de consument graag wilt horen.
Je zou er verstandig aan doen de link die je zelf gegeven hebt nog wat nauwkeuriger te lezen, want op het moment verbuig je de waarheid (onbewust) in iets wat je zelf graag wilt horen. Ik lees namelijk:
Waarschuwing voor pixelfouten
Een winkelier moet de consument vóór aankoop duidelijk maken dat een monitor van een bepaalde kwaliteitsklasse een aantal pixelfouten mag bevatten. Dat kan mondeling of bijvoorbeeld met een specificatiekaartje in de winkel, als het maar in duidelijke termen gebeurt. Een verwijzing als "deze monitor voldoet aan de ISO-norm 13406-2" is voor een gemiddelde consument onbegrijpelijk.
Met andere woorden: als er niet wordt gemeld dat een product een zeker aantal defecte pixels kan hebben of dit wordt gemeld met alleen de aanduiding ISO-norm 13406-2 dan heeft de consument recht op een monitor zonder pixelfouten.
Wil de ondernemer uitsluiten dat de consument zich met succes beroept op non-conformiteit van het gekochte (artikel 7:17, lid 2 BW), dan is het aan de ondernemer om de geïnteresseerde koper vóór aankoop op de hoogte te stellen van het bestaan van de kans op pixelfouten in dergelijke schermen en van de daarmee samenhangende beperking van de aansprakelijkheid voor herstel van een dergelijk gebrek.
De winkelier vond dat de consument de pixel defecten maar moest accepteren omdat de norm van de fabrikant 6 pixel defecten toestond. De geschillencommissie oordeelde dat de winkelier een scherm zonder fouten moest leveren omdat deze niet had gemeld dat er 6 pixels defect konden / mochten zijn.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
Op basis van de inhoud van het deskundigenrapport moet worden aangenomen dat in elk geval vanaf de tweede helft van het jaar 2000 de stand der techniek zodanig is, dat een consument bij aanschaf van een TFT-beeldscherm niet langer zonder meer bedacht moet zijn op pixelfouten in een dergelijk beeldscherm. Bij de beantwoording van de vraag welke eigenschappen de koper van een dergelijk beeldscherm op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dient derhalve aangenomen te worden dat dat in elk geval een beeldscherm is waarin geen pixelfouten voorkomen. Komt er toch een pixelfout voor in het beeldscherm, dan dient dat in beginsel als een gebrek aan het scherm te worden beschouwd.
Wil de ondernemer uitsluiten dat de consument zich met succes beroept op non-conformiteit van het gekochte (artikel 7:17, lid 2 BW), dan is het aan de ondernemer om de geïnteresseerde koper vóór aankoop op de hoogte te stellen van het bestaan van de kans op pixelfouten in dergelijke schermen en van de daarmee samenhangende beperking van de aansprakelijkheid voor herstel van een dergelijk gebrek. Om een beroep op non-conformiteit met succes te weerleggen, zal de ondernemer moeten aanvoeren dat zij deze inlichtingen heeft verstrekt en zal zij dat, indien de consument dat betwist, ook aannemelijk hebben te maken. Blijkens mededeling van de ondernemer is in de onderhavige zaak geen van deze feiten vóór aankoop van de laptop aan de consument medegedeeld.
De consument had derhalve een goede reden om te klagen, toen hij ontdekte dat het beeldscherm een pixelfout vertoonde. Naar niet is weersproken, heeft hij dat zeer kort na de aankoop, in elk geval binnen acht dagen, ook gedaan, waarbij hij heeft verzocht om de laptop te ruilen tegen een goede. De ondernemer heeft dat geweigerd.
Onder de stukken bevindt zich een kopie van de kassabon van de ondernemer. Op deze bon staat onder meer de navolgende tekst vermeld: "Omruilen binnen 8 dagen, software binnen 24 uur in oorspronkelijke verpakking; alleen met originele aankoopbon."
Aldus geeft de ondernemer aan de consument te kennen dat deze het gekochte binnen 8 dagen na aankoop mag ruilen. Daarbij is geen enkele beperking opgenomen ten aanzien van de redenen om tot ruiling over te gaan.
In het onderhavige geval staat vast dat de consument niet tevreden was over de kwaliteit van het gekochte en dat hij op dat punt ook reden van klagen had. Voorts staat vast dat hij de ondernemer binnen de termijn van 8 dagen heeft verzocht de laptop terug te nemen in ruil voor een exemplaar dat wel aan zijn verwachtingen voldeed. Anders dan de consument op grond van de toezegging van de ondernemer op de kassabon mocht verwachten, heeft de ondernemer geweigerd de laptop te ruilen. De ondernemer heeft de laptop slechts in reparatie willen aannemen. Aldus heeft de ondernemer gehandeld in strijd met het bij de consument opgewekt vertrouwen dat hij de laptop, indien de consument daar niet tevreden over zou zijn, binnen 8 dagen voor een deugdelijk exemplaar mocht ruilen. Zijdens de ondernemer zijn geen feiten of omstandigheden aangevoerd ter rechtvaardiging van de weigering om te ruilen (bijvoorbeeld schade door eigen handelingen van de koper of iets dergelijks).
Op grond van het voorgaande moet worden geoordeeld dat de ondernemer ten onrechte heeft geweigerd de laptop te ruilen. De consument kan alsnog aanspraak maken op inruil van de laptop voor een gelijksoortig deugdelijk apparaat. Voor zover de ondernemer niet bereid of in staat is om een ander gelijksoortig apparaat te leveren, zal de commissie bepalen dat aan de consument een schadevergoeding toekomt. De omvang daarvan is gerelateerd aan de kosten van vervanging van het beeldscherm, door de deskundige geschat op ƒ 750,= tot ƒ 1.250,=. De commissie zal de vergoeding vaststellen op het gemiddelde van deze bedragen.
En dat was al een tijd geleden. Intussen hoeft de consument geen genoegen te nemen met pixelfouten. Ik heb ook nog nooit enig discussie hierover gehad met de computershop, Deze was/is bereid het scherm om te ruilen indien het scherm ( om welke reden dan ook ) niet beviel. Het is echter bij de vier TFT schermen nooit zover gekomen.Voor winkeliers als topicstarter is het jammer maar de praktijk leert gewoon dat er genoeg shops zijn die een TFT met pixelfout gratis omwisselen.