LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Vista? Koop een Mac!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
djmaze

Problemen met Vista? Koop een Mac!

Ongelezen bericht door djmaze »

Inderdaad, ik heb nu een MacBook :)
Na veel ergernis met Vista, als power user, was ik het onding zo zat, dat ik van mijn geretourneerde belasting centjes een MacBook heb gekocht.
En ik moet zeggen... Ik wil nu al nooit meer terug.

Was zeer verbaasd dat OSX Leopard zoveel sneller opstart dan Vista en niet eens crasht.

MaffeDarkie

Re: Problemen met Vista? Koop een Mac!

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

*gaaaaaaaaaaaaaap*
En dit soort berichten zijn dus echt 'ten allen tijden' slaapverwekend.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

........

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

Ook ik ben een zeer tevreden Mac gebruiker maar ben wel realistisch dat ook Mac vast loopt alleen niet in die schaal zoals het bij een Windowssysteem voorkomt.

En niet iedereen heeft ruim €2000,- voor een laptop dus dan blijft een Vista machine over wat voor lichte en wat de meeste mensen doen (internetten, words, emailen) meer dan zat is.
Voor de games hoeft het niet meer ook voor de Mac zijn er genoeg games en voor de rest is het een gevoelskwestie. Mac OSX is een ander systeem dan Vista die trouwens wel verdacht veel op de Mac lijkt mar dat is weer een ander discussie.

Mijn advies is altijd geweest wil je een nieuwe pc voor een beetje internet en words e.d. dus de lichte programma's koop een goedkope pc dan ben je voor €500,- klaar.

Wil je meer b.v. video editing dan kan je denken aan een Apple aangezien dat een goeie PC voor het zwaardere werk net zoveel gaat kosten als een Mac en voor Games koop een Platstation of een Xbox.

Voor de rest is deze discussie Mac/PC al vele malen gevoerd en je komt er niet uit gelukkig daar bij zijn er teveel meningen.

En MaffeDarkie
*gaaaaaaaaaaaaaap*
En dit soort berichten zijn dus echt 'ten allen tijden' slaapverwekend.
ben ik het helemaal me eens.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Voor de games hoeft het niet meer ook voor de Mac zijn er genoeg games en voor de rest is het een gevoelskwestie.
Er worden steeds minder games voor de Mac gemaakt, dus wat dat betreft klopt jouw bewering niet.

Wat wel is, dat steeds meer windows games op de Mac draaien.

Dit heeft te maken dat er een speciaal windows-emulatieprogramma op de Mac draait, waardoor de normale games voor windows ook op de Mac draaien.

Dus dit betekent 2 dingen:

- De games hoeven niet meer speciaal voor de Mac geschreven worden, omdat de gamemaker met 1 versie beide platforms kan ondersteunen.

- Hierdoor zullen de games speciaal voor de Mac niet meer geschreven worden.

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Volgens mij is de strekking van queenfan ook niet dat de games speciaal voor de Mac worden geschreven, maar bedoelde queenfan dat games over het algemeen ook gewoon op een Mac draaien. En dat klopt.
Beetje jammer om queenfan op een woord te pakken terwijl je het waarschijnlijk wel begreep.

Maar de hele discussie over Mac en Vista.... Ik draai Vista op 2 PC's en het loopt vlekkeloos. En dan niet gewoon Word en Internet alleen, maar ook Videobewerking, Photoshop, Webdesign, wat je maar wilt. Dat een Mac ook vlekkeloos loopt wil ik best geloven. Ik ga alleen geen geld betalen voor een "hip" uiterlijk als ik datzelfde geld ook kan besteden aan betere hardware.
Ik heb met de specs van mijn huidige computer in de MacStore gestaan en ze konden dat niet leveren voor de prijs die ik bij een "gewone" computer winkel betaalde. Logisch, want een Apple ziet er wel supergelikt uit. :wink:

1 Nadeel van Vista? "Weet u het zeker?" "Weet u het zeker?" "Weet u het echt heeeeeel zeker?"!? JA IK WEET HET ZEKER! Anders had ik er niet op geklikt.... :x

MaffeDarkie

Ongelezen bericht door MaffeDarkie »

Ik ga alleen geen geld betalen voor een "hip" uiterlijk als ik datzelfde geld ook kan besteden aan betere hardware.
En dit is nu net één van de vele discussies die je her en der tegenkomt. Discussies omtrent Linux,MacOs, Windows, Beos etc. etc. kom je echt overal tegen en zelf heb ik hier genoeg in mee gediscussieërd. Conclusie is en blijft helaas dat Mac gewoonweg extreem duur is in tegenstelling tot Windows computers.

Ik heb eens een berekening gemaakt tussen beide systemen en kwam er al gauw achter dat ik een Mac (desktop) pas heb voor een bedrag van ca € 1400,- (incl. 17" TFT-scherm) terwijl ik eenzelfde configuratie (merk PC) van PackardBell voor € 699,- (19" TFT-scherm) heb en een Dell voor € 1120,- (incl. 17" TFT-scherm). In alle vergelijkingen hadden de Windows PC's meer geheugen, Windows Vista en meer schijfruimte.

Of je nu Windows, MacOS, Linux draait één feit blijft: Iedere gebruiker is anders, iedere gebruiker heeft andere wensen, iedere gebruiker heeft een andere inhoud in de portomonee. Er is voor ieder wat wils op de markt en het is ieders eigen keus.

Het is alleen jammer dat 'te'veel linux en mac users de windows gebruikers e.e.a. door de strot proberen te duwen.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik heb 1 keer een mac uitgeprobeerd en toch zit ik liever met mijn vista PC
vaak zit het probleem ook tussen het toetsenbord en de stoel

queenfan

ikbenik
Voor de games hoeft het niet meer ook voor de Mac zijn er genoeg games en voor de rest is het een gevoelskwestie.

Er worden steeds minder games voor de Mac gemaakt, dus wat dat betreft klopt jouw bewering niet.

Wat wel is, dat steeds meer windows games op de Mac draaien.

Dit heeft te maken dat er een speciaal windows-emulatieprogramma op de Mac draait, waardoor de normale games voor windows ook op de Mac draaien.
Even een quote van Electronic Arts, deze komt met veel spellen naar de Mac.
(Command & Conquer) C&C 3 en 214 Battlefield komen allebij naar de Mac.
Need For Speed en Harry Potter en de Order Of The Phoenix ook.
Madden en Tiger Woods spellen komen in augustus

Dit zijn geen spellen die je speelt via Parallels maar zijn gemaakt voor de Mac dus mijn beweringen kloppen daadwerkelijk wel.

Moppentappers

dat zijn juist wel spellen die in een emulator gedouwd zijn

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Ehm, het topic was niet anti Windows.
Ik heb ook een Windows machine met Windows 2000 er op en die werkt al jaren zonder problemen.

Als power user wil ik gewoon een systeem dat niet de hele dag zeurd over het feit dat ik geen firewall en geen virusscanner wil.
Laat staan mij de hele dag lastig vallen over dat een website phishing inhoud kan bevatten en dat ie, ook al heb ik popup blocker uit, steeds zeurt dat ik de Ctrl toets ingedrukt moet houden om de popup te kunnen zien.

En na installatie van een database server gewoon altijd crashed als ik naar het configuratie scherm ga.

Daarnaast heeft Vista een audio/video beveiligingsbeleid waardoor ik niet in high quality mijn muziek kan afspelen, laat staan zelf produceren in 24bit 96kHz modus. En dat allemaal omdat mijn high-end geluidskaartjes van 600 eurie niet worden ondersteund voor Windows Quality Protection dinges.

Vista is waarschijnlijk prima voor een thuisgebruiker die het niet erg vindt dat alles geblokkeerd is, maar mij lukt het niet.

queenfan

@ Moppentappers
dat zijn juist wel spellen die in een emulator gedouwd zijn
Nee dit is niet het geval, dit zijn spellen die ook gemaakt zijn voor de mac. En niet via een emulator zoals parallael, vm ware oid

Moppentappers

blijft opvallend dat er ineens zoveel spellen voor de mac komen
waar qua coding je zou verwachten dat EA er de ballen verstand van zou hebben

queenfan

Mac zit in de lift, meer en meer apple computers worden verkocht dus de markt voor games op een mac wordt interesant.

Maar goed nu weer back ontopic.

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

Een vriend van mij is op zoek naar een portable en was onlangs met hem in een computershop.

En moet zeggen, Vista ziet er zeer goed uit, vooral met zo'n crystal clear scherm.

Maar helaas, Windows schijnt op de één of andere manier iets tegen mij te hebben.

Zag iets wat mij interessant leek, klikte daarop waarop zich iets ging installeren en ja hoor, alvorens ik echt kon constateren wat er gebeurde, peng, einde verhaal.

Wellicht een erg kortstondige ervaring met het programma, maar tevens gezien de XP ervaring uit het verleden, voor mij voldoende aanleiding om het maar bij de Mac - en Vista voor gezien - te houden.

Want ik vind dat een computer net als een auto het moet doen als ik hem start en niet eerst moet gaan uitzoeken waarom het pokkeding het vertikt.

Geoffrey

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Want ik vind dat een computer net als een auto het moet doen als ik hem start en niet eerst moet gaan uitzoeken waarom het pokkeding het vertikt.
Oh ja, als je een Mac met een auto zou vergelijken, zou je een auto hebben die twee keer zo snel rijdt, tien keer zoveel benzine bespaart, veel meer accesoires in zich heeft......... en die maar op 5% van de snelwegen kan rijden :lol: .

jor

Ongelezen bericht door jor »

Maar helaas, Windows schijnt op de één of andere manier iets tegen mij te hebben.

Zag iets wat mij interessant leek, klikte daarop waarop zich iets ging installeren en ja hoor, alvorens ik echt kon constateren wat er gebeurde, peng, einde verhaal.

Wellicht een erg kortstondige ervaring met het programma, maar tevens gezien de XP ervaring uit het verleden, voor mij voldoende aanleiding om het maar bij de Mac - en Vista voor gezien - te houden.

Denk eerder dat jij wat tegen windows hebt dan omgekeerd. Het is je goed recht om voor een mac te kiezen maar kom nu alsjeblieft niet met dit soort onzinnige verhaaltjes. Een paar honderd miljoen XP gebruikers in de wereld en 50 miljoen Vista gebruikers zullen jou onzinverhaal gewoon naar de fabeltjeskrant verwijzen. Nogmaals, Ik heb niets tegen een Mac , maar sommige gebruikers lijken wel sekteleden en zetten zich af tegen alles waar microsoft op staat.

queenfan

@ Jor, ben het met jouw eens, ook ik ben overgestapt van windows naar Mac ook ik vond/vind het een verlichting maar men moet relaistisch zijn en constateren dat ook een Mac o.a.
- vastlopen (alleen stuk minder dan bij Windows maar toch)
- Ook Mac heeft een soort blauw scherm (meestal een geheugen probleem)

Dus nee een Mac is niet zaligmakend, maar vind het persoonlijk een verlichting maar zal mensen wel een objectieve mening geven en zal nooit afraden

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

"Denk eerder dat jij wat tegen windows hebt dan omgekeerd."

Kip en ei verhaal, want dat ik wat tegen Windows zou hebben komt omdat ik juist altijd tegen allerhande problemen aanloop.

Die anderen dus kennelijk niet hebben (overigens valt me op kantoor wel op dat diegenen die de meeste problemen met het systeem hebben altijd hoog opgeven dat bij hen thuis alles zo voortreffelijk draait) of erg vinden.
Of gewoonweg beter met computers om kunnen gaan.

Maar als gewone computergebruiker wil ik helemaal niet geconfronteerd worden met een onwillig systeem.

Wil daarmee verre blijven van de bewering dat een Mac geheel foutloos zou zijn of geen verbeteringen mogelijk zijn - anders hoefde Leopard natuurlijk ook niet -, maar als ik daarmee dezelfde problemen die ik met Windows ondervind zou hebben zou ik na de eerste Mac er direct mee gestopt zijn.

Ja, misschien is het ook wel gewoon een kwestie van perceptie en ligt het verschil in het feit of iemand graag aan zijn computer knoeit en fouten tackelen juist als een liefhebberij ziet of iemand die gewoon wil dat iets doet wat er van verwacht wordt.

Zoals bijvoorbeeld iets willen installeren en de opmerking krijgen dat je geen administrator rechten hebt (terwijl je als zodanig ingelogd staat). En aangezien ik dat ook bij anderen op diverse systemen heb meegemaakt kan niemand mij wijsmaken dat Windows op dat gebied kennelijk niet vaker de weg kwijt is.

Desondanks, of ik een opmerking zoals in bijgaande link wordt gemaakt dat
Windows betiteld als "a backward concept! :)" voor mijn rekening zou durven nemen, nee, daar acht ik mij totaal niet deskundig genoeg voor.

Dat soort opmerkingen laat ik aan anderen over die kennelijk diepgaander inzichten in de softwarewereld hebben:
http://blog.ceruleanstudios.com/?p=162

Gesloten