LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] procedure defect component doorsturen naar fabrikant
procedure defect component doorsturen naar fabrikant
Hallo,
Ik heb computercomponenten gekocht bij Zercom uit Eindhoven.
Nu heb ik een defect component terug gestuurd naar Zercom.
Normale procedure is dat zij het component doorsturen naar de leverancier/fabrikant.
Nu heb ik van Zercom begrepen dat zij wachten met versturen naar de leverancier/fabrikant tot dat ze meer items hebben om te versturen. Het kan dus twee weken duren voordat ze het versturen.
Heeft iemand de kennis of dit überhaupt mag?
Zonder deze component heb ik niks aan mijn computer en betaal ik voor niks mijn internet provider en andere abonnementen die ik heb lopen voor mijn computer.
Groeten
Tombo2222
Ik heb computercomponenten gekocht bij Zercom uit Eindhoven.
Nu heb ik een defect component terug gestuurd naar Zercom.
Normale procedure is dat zij het component doorsturen naar de leverancier/fabrikant.
Nu heb ik van Zercom begrepen dat zij wachten met versturen naar de leverancier/fabrikant tot dat ze meer items hebben om te versturen. Het kan dus twee weken duren voordat ze het versturen.
Heeft iemand de kennis of dit überhaupt mag?
Zonder deze component heb ik niks aan mijn computer en betaal ik voor niks mijn internet provider en andere abonnementen die ik heb lopen voor mijn computer.
Groeten
Tombo2222
Re: procedure defect component doorsturen naar fabrikant
Als je zelf componenten zonder polsband voor statische elektriciteit monteerde... dan kan de garantie eventueel afgewezen worden.
Dat U geen vervangende onderdelen heeft is wegens het los kopen Uw probleem.
Binnen redelijke termijn zult U of nieuwe krijgen (reparatie is zeldzaam en duur) of afbericht dat het eigen schuld is.
Dus een trui die knetterde bij uittrekken draag ik daarom nooit meer als ik aan dit soort dingen sleutel.
Binnen redelijke termijn zult U of nieuwe krijgen (reparatie is zeldzaam en duur) of afbericht dat het eigen schuld is.
Dus een trui die knetterde bij uittrekken draag ik daarom nooit meer als ik aan dit soort dingen sleutel.
Tombo2222.
Dat mag tenzij anders vermeld in de koopovereenkomst.
Zij dienen dit binnen en redelijke termijn op te lossen en dat kan oplopen tot 6 weken. vrgr T
Dat mag tenzij anders vermeld in de koopovereenkomst.
Zij dienen dit binnen en redelijke termijn op te lossen en dat kan oplopen tot 6 weken. vrgr T
@ Toolboy,
BBCS heeft vaker geschreven over defecte onderdelen wegens......
juist zijn polsbandje wat ik helaas ook ooit niet gebruikte......
BBCS heeft vaker geschreven over defecte onderdelen wegens......
juist zijn polsbandje wat ik helaas ook ooit niet gebruikte......
De koper mag kosteloos herstel of vervanging eisen indien het product non-conform. De verkoper is verplicht om die keuze binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uit te voeren. Dat je abonnementskosten moet betalen is mogelijk te kwalificeren als ernstige overlast. In dat geval kun je dus ontbinden.
Ik neem hierbij aan dat je geen beroep wilde doen op de fabrieksgarantie maar op de wettelijke garantie, aangezien je het product naar de winkelier hebt gestuurd. Sowieso kun je met een beroep op 7:24 BW die kosten verhalen op de winkel. Ik vermoed dat je daarvoor naar de rechter moet en dat loont alleen als je dat zonder jurist doet.
Ik neem hierbij aan dat je geen beroep wilde doen op de fabrieksgarantie maar op de wettelijke garantie, aangezien je het product naar de winkelier hebt gestuurd. Sowieso kun je met een beroep op 7:24 BW die kosten verhalen op de winkel. Ik vermoed dat je daarvoor naar de rechter moet en dat loont alleen als je dat zonder jurist doet.
Dat kan de verkoper nooit bewijzen.stofzuigertje schreef:Als je zelf componenten zonder polsband voor statische elektriciteit monteerde...
Ik kan hier zo pissig over worden!Dat kan de verkoper nooit bewijzen.
Ik zie dat echte leken gewoon zonder bescherming met de tengels aan de chips zitten, en dan ook nog onnozel gaan kijken als blijkt dat de boel opgeblazen is.
Het zou voor leken verboden moeten worden dat ze zelf met de tengels in de computer gaan zitten.
Je weet donders goed dat het dan misgaat, en dan nog die onnozelaars de hand boven het hoofd houden?
Sorry, maar daar word ik dus pissig over.
Voor de leken zou de regel ingevoerd moeten worden:
Onderdeel defect?
Ga er maar vanuit dat de leek het ondeskundig behandeld heeft, en dat de leek dan maar moet bewijzen dat hij het materiaal wel deskundig behandeld heeft.
Ik durf te wedden dat zeker 90% van de defecte onderdelen gewoon te wijten is aan ondeskundig omgaan met het materiaal.
-
Het lijkt mij inderdaad vrij onredelijk om de winkelier de dupe te maken van zelfgemaakte fouten..
Vandaar dat ik het logisch zou vinden dat de regels alleen omtrend dergelijke componenten aangepast zou worden.
Maarja, Europa beschermd liever de consumenten met twee linkse handen op electronicagebied.
En die twee linkse handen maken meer kapot dan heel.
Dat is ook de reden dat ik nooit losse onderdelen lever aan een klant, maar zelf de computer in elkaar zet.
Ik heb wel eens een klant gehad die alle onderdelen los wilde bestellen en dat die klant dan zelf de computer ging bouwen.
Waarop ik antwoorde:
Geen probleem, maar dan vervalt ook gelijk alle garanties.
Maarja, Europa beschermd liever de consumenten met twee linkse handen op electronicagebied.
En die twee linkse handen maken meer kapot dan heel.
Dat is ook de reden dat ik nooit losse onderdelen lever aan een klant, maar zelf de computer in elkaar zet.
Ik heb wel eens een klant gehad die alle onderdelen los wilde bestellen en dat die klant dan zelf de computer ging bouwen.
Waarop ik antwoorde:
Alle garantie ? of jou garantie?. De fabrieksgarantie blijft er altijd en deze zullen zelf moeten beslissen of een klant de boel verpest heeft.Maar goed, jou zo langzamerhand kennende was/is dat koren op je molen.BBCS schreef:
Waarop ik antwoorde:
Buiten kijf staat (althans naar mijn mening )dat als klanten zelf met hun hardware aan de gang gaan de winkelier daar uiteraard geen garantie meer op (kan/hoeft) geven.
Ik bedoelde dus ook mijn garantie op alle onderdelen.Alle garantie ? of jou garantie?.
Klopt, maar dan mag de klant dat mooi zelf met de fabrikant regelen.De fabrieksgarantie blijft er altijd en deze zullen zelf moeten beslissen of een klant de boel verpest heeft.
[/quote]jor schreef: Buiten kijf staat (althans naar mijn mening )dat als klanten zelf met hun hardware aan de gang gaan de winkelier daar uiteraard geen garantie meer op (kan/hoeft) geven.
Dat zei ik dus.
Uiteraard dient de klant het dan lekker bij de fabrikant te claimen en heb jij als winkelier er geen zorg meer voor, dat heeft deze verspeelt door zelf aan zijn hardware te rommelen.
Ik heb verhalen gehoord hoe mensen zelf zitten te rotzooien en te klooien.
Een processor bijvoorbeeld kun je maar op één manier plaatsen, en ze krijgen het voor elkaar om de processor zo te monteren dat eigenlijk helemaal niet kan.
Ze proppen dan met grof geweld zo'n processor in het voetje.
Statische electriciteit is het andere punt.
Veel mensen bestempelen dit als regelrechte onzin, maar zijn dan verbaast hoe onstabiel hun computer wel niet is.
Een tijdje geleden was hier op het forum ook zo'n persoon.
Had al diverse keren het moederbord opgestuurd en kreeg weer een nieuwe, en bleef problemen houden.
Die persoon beschuldigde de webwinkel van oplichting, terwijl de oorzaak van de problemen bij hemzelf ligt en niet dat het moederbord niet deugd.
Tuurlijk kan er eens een moederbord tussen zitten die niet goed is, maar als het bij die klant steeds gedonder is, dan moet de oorzaak eerder bij de klant gezocht worden dan bij iemand anders.
Zelf zeg ik altijd tegen de klanten dat als ik het doe dat ze volledige garantie hebben en dat ze zeker weten dat het goed en vakkundig gemonteerd wordt.
Een processor bijvoorbeeld kun je maar op één manier plaatsen, en ze krijgen het voor elkaar om de processor zo te monteren dat eigenlijk helemaal niet kan.
Ze proppen dan met grof geweld zo'n processor in het voetje.
Statische electriciteit is het andere punt.
Veel mensen bestempelen dit als regelrechte onzin, maar zijn dan verbaast hoe onstabiel hun computer wel niet is.
Een tijdje geleden was hier op het forum ook zo'n persoon.
Had al diverse keren het moederbord opgestuurd en kreeg weer een nieuwe, en bleef problemen houden.
Die persoon beschuldigde de webwinkel van oplichting, terwijl de oorzaak van de problemen bij hemzelf ligt en niet dat het moederbord niet deugd.
Tuurlijk kan er eens een moederbord tussen zitten die niet goed is, maar als het bij die klant steeds gedonder is, dan moet de oorzaak eerder bij de klant gezocht worden dan bij iemand anders.
Zelf zeg ik altijd tegen de klanten dat als ik het doe dat ze volledige garantie hebben en dat ze zeker weten dat het goed en vakkundig gemonteerd wordt.
stofzuigertje schreef:Als je zelf componenten zonder polsband voor statische elektriciteit monteerde... dan kan de garantie eventueel afgewezen worden.
Zucht. Please.... En daar word je pissig over? Get a life.. Zelf ook op een TD gewerkt waar polsbandjes verplicht waren. Alleen gebruikten we die dingen nooit. Uitval als gevolg van statische electiciteit: <1%.BBCS schreef:Ik kan hier zo pissig over worden!Dat kan de verkoper nooit bewijzen.
Ik zie dat echte leken gewoon zonder bescherming met de tengels aan de chips zitten, en dan ook nog onnozel gaan kijken als blijkt dat de boel opgeblazen is.
Het zou voor leken verboden moeten worden dat ze zelf met de tengels in de computer gaan zitten.
Je weet donders goed dat het dan misgaat, en dan nog die onnozelaars de hand boven het hoofd houden?
Sorry, maar daar word ik dus pissig over.
Voor de leken zou de regel ingevoerd moeten worden:
Onderdeel defect?
Ga er maar vanuit dat de leek het ondeskundig behandeld heeft, en dat de leek dan maar moet bewijzen dat hij het materiaal wel deskundig behandeld heeft.
Ik durf te wedden dat zeker 90% van de defecte onderdelen gewoon te wijten is aan ondeskundig omgaan met het materiaal.
Om er nu direct van uit te gaan dat iemand zijn eigen onderdeel om zeep heeft geholpen vind ik minimaal vreemd. Aangezien deze meneer zelf heeft geconstateerd welk onderdeel defect is, schat ik zijn kennis toch wel iets meer dan gemiddeld. Bovendien, het onderdeel was dus defect en is daarom retour gestuurd naar de leverancier.
De vraag was dan ook wat een redelijke termijn is die mag worden genomen voor de reparatie/vervanging.
M.i. Ligt het er een beetje aan hoe oud het component is (DOA regeling). Bij een DOA heb je in principe recht op direct omruilen of een creditering van het component (voorwaarden van het bedrijf).
De regeling van kostenbesparen door bulk retour te sturen naar de leverancier vind ik ongepast. Als dit uitval betreft kan het ook wel 8 weken duren voor er genoeg onderdelen zijn van deze leverancier om een zending rendabel te maken. Ik zou hier dan ook niet akkoord mee gaan.
Met enige regelmaat klus ik in een computer. Kaart vervangen, geheugen er bij zetten. Ik bouw ook computers vanaf de grond af aan op. Ik heb nog nooit problemen gehad met statische elektriciteit.BBCS schreef:Ik zie dat echte leken gewoon zonder bescherming met de tengels aan de chips zitten, en dan ook nog onnozel gaan kijken als blijkt dat de boel opgeblazen is.
De IC waar ik mee werkte tijdens mijn studie elektronica kon ik gewoon aanraken.
In plaats van helemaal panisch worden kan de winkelier ook folders meegeven waarin staat waar de consument op moet letten. Geen wollen trui dragen en meer van soort tips. Dat is een stuk klantvriendelijker.
Voor computers is het toch vrij normaal dat er aan gesleuteld kan worden. De onderdelen zijn los verkrijgbaar. Wat moet je daar dan mee doen? Het onaanvaardbaar om dan de garantie te laten vervallen, dan had je het product maar niet los moeten verkopen.jor schreef:Buiten kijf staat (althans naar mijn mening )dat als klanten zelf met hun hardware aan de gang gaan de winkelier daar uiteraard geen garantie meer op (kan/hoeft) geven.
Geef je dan ook korting?BBCS schreef:Geen probleem, maar dan vervalt ook gelijk [mijn] garanties.
Dat was wel in de prehistorie.De IC waar ik mee werkte tijdens mijn studie elektronica kon ik gewoon aanraken.
De wereld van de chips is zo veranderd, dat 10 jaar verschil in de techniek te vergelijken is met een paar honderd jaar in een mensenleven.
Ik kan me nog goed herinneren de tijd van de Commodore 64.
En dat is nog niet eens zo lang geleden.
Tja, als ik dan bij mensen kom en ik maak de computer open, gaan sommige gelijk met de vingers in de kast en raken de chips aan en vragen dan wat het is.In plaats van helemaal panisch worden kan de winkelier ook folders meegeven waarin staat waar de consument op moet letten. Geen wollen trui dragen en meer van soort tips. Dat is een stuk klantvriendelijker.
Tja, de leed is dan al geleden.
Ik heb zo vaker storingen gehad waarbij men laks aan statische electriciteit had en als onzin bestempelde.
Voor computers is het toch vrij normaal dat er aan gesleuteld kan worden. De onderdelen zijn los verkrijgbaar. Wat moet je daar dan mee doen?
Dat is geen probleem, maar de mensen moeten wel hun voorzorgsmaatregelen treffen.
Doen ze dat niet, dan moeten ze zelf gewoon de gevolgen van dragen.
Heeft niks met klantvriendelijkheid te maken.
Als jij vind dat jij zonder voorzorgsmaatregelen aan een computer moet kunnen sleutelen, dan heb je het zeer mis.
De fabrikanten stoppen de onderdelen niet voor niets in een ESD veilige zak
en plakken niet voor niets de volgende stikkers erop:
BBCS schreef:
Geen probleem, maar dan vervalt ook gelijk [mijn] garanties.
Geef je dan ook korting?
Met enige regelmaat klus ik in een computer. Kaart vervangen, geheugen er bij zetten. Ik bouw ook computers vanaf de grond af aan op. Ik heb nog nooit problemen gehad met statische elektriciteit.BBCS schreef:Ik zie dat echte leken gewoon zonder bescherming met de tengels aan de chips zitten, en dan ook nog onnozel gaan kijken als blijkt dat de boel opgeblazen is.
De IC waar ik mee werkte tijdens mijn studie elektronica kon ik gewoon aanraken.
In plaats van helemaal panisch worden kan de winkelier ook folders meegeven waarin staat waar de consument op moet letten. Geen wollen trui dragen en meer van soort tips. Dat is een stuk klantvriendelijker.
Voor computers is het toch vrij normaal dat er aan gesleuteld kan worden. De onderdelen zijn los verkrijgbaar. Wat moet je daar dan mee doen? Het onaanvaardbaar om dan de garantie te laten vervallen, dan had je het product maar niet los moeten verkopen.jor schreef:Buiten kijf staat (althans naar mijn mening )dat als klanten zelf met hun hardware aan de gang gaan de winkelier daar uiteraard geen garantie meer op (kan/hoeft) geven.
Nee hoor!Geef je dan ook korting?BBCS schreef:Geen probleem, maar dan vervalt ook gelijk [mijn] garanties.
Ik hoef er toch niet voor te betalen omdat de klant ondeskundig met het materiaal om gaat?
Waarom is het redelijk dat de klant voor garantie moet betalen terwijl jij die op voorhand ongeldig verklaard? Ik vind het redelijk om dan geen garantie te verkopen.
Trouwens een klant die zelf een computer in elkaar wilt zetten gaat niet per definitie ondeskundig om met het materiaal. Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik zelf een in elkaar gezet en die doet het nog altijd. Beetje vreemde conclusie dat ik dan ondeskundig zou zijn omgegaan met het materiaal.
Als jij beweerd dat de klant verkeerd met het materiaal is omgesprongen dan moet je dat ook kunnen bewijzen. Uit het feit dat je de onderdelen los hebt verkocht volgt dat niet. Gewoon geen garantie verkopen is veel eenvoudiger.
Trouwens een klant die zelf een computer in elkaar wilt zetten gaat niet per definitie ondeskundig om met het materiaal. Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik zelf een in elkaar gezet en die doet het nog altijd. Beetje vreemde conclusie dat ik dan ondeskundig zou zijn omgegaan met het materiaal.
Als jij beweerd dat de klant verkeerd met het materiaal is omgesprongen dan moet je dat ook kunnen bewijzen. Uit het feit dat je de onderdelen los hebt verkocht volgt dat niet. Gewoon geen garantie verkopen is veel eenvoudiger.
Mijn punt is:Trouwens een klant die zelf een computer in elkaar wilt zetten gaat ondeskundig om met het materiaal. Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik zelf een in elkaar gezet en die doet het nog altijd. Beetje vreemde conclusie dat ik dan ondeskundig zou zijn omgegaan met het materiaal.
De fabrikanten wijzen niet voor niets op het gevaar van Statische electriciteit.
Ga je daar niet deskundig mee om, dan hoeft de winkelier en de fabrikant niet op te draaien voor de ondeskundigheid van de koper.
Raken de onderdelen door statische electriciteit beschadigd dan is de enige die daar de kosten van moet draaien de veroorzaker ervan: en dan is dat de koper.
Dus dan geen garantie, geen recht op garantie, omdat het dan onder eigen schade valt.
Zelf heb ik daar geen last van (van die klanten) omdat ik het altijd voor die klanten inbouw, en dan komen alle risico's voor mijn rekening. Alleen is dat nog nooit voorgekomen.
Dat zeg ik ook niet.Trouwens een klant die zelf een computer in elkaar wilt zetten gaat niet per definitie ondeskundig om met het materiaal. Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik zelf een in elkaar gezet en die doet het nog altijd. Beetje vreemde conclusie dat ik dan ondeskundig zou zijn omgegaan met het materiaal.
Als je verantwoord met de onderdelen omgaat en dat deskundig doet en je voorzorgsmaatregelen neemt tegen statische electriciteit, dan is er niks aan de hand en kun je dat als koper ook zelf doen.
Ik beweer ook helemaal niet dat de koper per definitie ondeskundig is.
Ten slotte gaan ook veel proffesionele computermonteurs daar ondeskundig mee om.
Het voordeel dat ikzelf heb is dat ik een electronica achtergrond heb en ook op die manier repareer, en die technieken kennen veel computermonteurs niet.
Denk aan thermische stresstesten. In de electronica zeer veel gebruikt om storingen op te sporen, echter bij veel computermonteurs totaal onbekend.
1. Klant wil de onderdelen los bestellen en zelf in elkaar zetten.BBCS schreef:Ik beweer ook helemaal niet dat de koper per definitie ondeskundig is.
2. Jij schrijft "Geen probleem, maar dan vervalt ook gelijk [mijn] garanties."
3. want "[jij] hoef[t] er toch niet voor te betalen [dat] de klant ondeskundig met het materiaal om gaat[!]"
Ik kan dat met de beste wil niet anders uitleggen dan "de koper gaat per definitie ondeskundig met het materiaal". Dit is een typische geval van wel de lusten maar niet de lasten.
Laat maar, BBCS heeft gelijk, je mag klanten weigeren of onder bepaalde voorwaarden verkopen als je dit vooraf duidelijk maakte.
Ik vergelijk deze onderdelen als een onderbroek, mag je ook niet passen en dan terug leggen.....
De kans op defect is klein maar moeilijk en duur te bewijzen.
Op locatie gebruik ik daarom witte handschoenen van katoen, en houd rekening met vloer en kleding....
Verder kan een fabriek van zowel moederbord als videokaart iets afwijken en als het niet makkelijk past kun je door kracht te zetten ook stuk maken.
Maar naast te strak is te los ook mogelijk dat het geen goed contract maakte.
Dus zoveel mogelijkheden en ze mogen eerst zoeken wat het is, en dat doet de importeur meestal, een handelaar heeft geen mogelijkheid om iets te meten waardoor het stuk ging.
Ik vergelijk deze onderdelen als een onderbroek, mag je ook niet passen en dan terug leggen.....
De kans op defect is klein maar moeilijk en duur te bewijzen.
Op locatie gebruik ik daarom witte handschoenen van katoen, en houd rekening met vloer en kleding....
Verder kan een fabriek van zowel moederbord als videokaart iets afwijken en als het niet makkelijk past kun je door kracht te zetten ook stuk maken.
Maar naast te strak is te los ook mogelijk dat het geen goed contract maakte.
Dus zoveel mogelijkheden en ze mogen eerst zoeken wat het is, en dat doet de importeur meestal, een handelaar heeft geen mogelijkheid om iets te meten waardoor het stuk ging.
Wat een onzin zeg: wel de lusten maar niet de lasten.Ik kan dat met de beste wil niet anders uitleggen dan "de koper gaat per definitie ondeskundig met het materiaal". Dit is een typische geval van wel de lusten maar niet de lasten.
Als een klant ondeskundig met het materiaal omgaat en waardoor het materiaal door statische electriciteit de boel vernield, dan hoeft de winkelier echt niet met die lasten te gaan zitten.
En iedereen die deskundig met het materiaal omgaat zorgt ervoor dat de statische electriciteit geen schade KAN veroorzaken!
Als jij zo nodig zonder voorzorgsmaatregelen met je vingers in de computer wilt gaat zitten, moet je dat zelf weten, maar dan komen wel alle kosten voor jouw rekening en kun je zeker geen beroep doen op de garantie.
Want waarom moet de verkopende partij voor de kosten opdraaien als jij zo nodig zonder beschermende maatregelen met je vingers in de computer gaat zitten?
Moederborden, geheugen, videokaarten, noem ze maar op, worden echt door statische electriciteit opgeblazen en vernield.
Ik heb zelf bij diverse bedrijven gewerkt, onder andere bij Digital in Nijmegen en ook ESD cursussen gehad.
Dus ik weet echt wel waar ik het over heb.