LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rotte Apple; G5 1.8 Dual

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
cindy2007

Rotte Apple; G5 1.8 Dual

Ongelezen bericht door cindy2007 »

Een aantal jaar terug heb ik een Apple G4 computer gekocht. Na een paar maanden begon de machine vreemd te doen; de ventilatiefans begonnen hard te draaien. Uiteindelijk kreeg ik 'kernel panics' en was het einde verhaal. Hij is toen driemaal in reparatie geweest. Waarna elke keer bleek dat hij opnieuw bleef vastlopen. Daarop heb ik een grote strijd met Mac-house gehad om de zaak netjes afgehandeld te krijgen. Een nieuwe G4 konden ze me niet geven omdat deze niet meer gemaakt werd. Daarop wilde ze dat ik een nieuwe G5 met bijbetaling zou aanschaffen. Maar ik had juist voor een G4 gekozen omdat ik dat grote bedrag niet op kon hoesten. Uiteindelijk hebben ze mij een tweedehands G5 gegeven en was het afgehandeld.

Maar binnen een paar maanden kreeg ik hetzelfde probleem als wat ik met de G4 had; een over de toeren draaiende ventilator, 'kernel panics' en het uiteindelijk niet meer willen opstarten. Daarop is de computer onder garantie in reparatie geweest. Zowel bij de G4 als de G5 hebben ze van alles vervangen; de harde schijf, het geheugen, de processor en het moederbord.
Na reparatie werkte de G5 weer. Nu ben ik drie jaar verder en ik heb wederom precies hetzelfde probleem. De computer liet de ventilatoren hard blazen, waarop het leek alsof hij zou gaan opstijgen. Ik kreeg rood/witte strepen op het beeldscherm en kernel panics. Hij start nu helemaal niet meer op.

Omdat ik nu 2 computers heb gehad met hetzelfde euvel, vraag ik me af of ik niet te maken heb met een fabricagefout. Officieel gezien heb ik geen recht meer op garantie. Maar voel er weinig voor om de computer te laten repareren. Apple berekent erg hoge prijzen. Waarschijnlijk zal het hele binnenwerk weer vervangen moeten worden, wat blijkbaar geen garantie geeft om een stabiele computer terug te krijgen. Mijn vertrouwen in de Apple computers is een beetje over. Ik overweeg over te stappen naar Windows.

Maar wat zijn mijn rechten als consument als blijkt dat het product ondeugdelijk is geweest (fabricage fout). Op internet lees ik dat bij de G5's 1.8 dual hetzelfde probleem vaak voorkomt. Hoelang moet volgens de wet een computer meegaan? Kan ik van de leverancier verlangen dat de computer na 3 jaar geen grote hardware-matige problemen mag gegeven? Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Cindy

Ali Bensalah

Re: Rotte Apple; G5 1.8 Dual

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Economische levensduur van een computer wordt volgens mij over het algemeen op een jaar of 3 gesteld.
Je zou nu gaan reclameren over een computer die economisch afgeschreven is.
Je begint een zaak; krijgt gelijk en je krijgt geld terug.
Meestal wordt dan over het deel van de afschrijvingsperiode dat je wel gebruik hebt kunnen maken van het apparaat dat deel van de afschrijving ingehouden op de schadevergoeding.
Per saldo zal je dus niets terugkrijgen en is het - financieel gezien - zinloos om je hier verder druk over te maken.

Technisch gezien moet je veel langer met dit soort apparatuur kunnen doen. Reparatie wordt echter na 3 jaar over het algemeen lastig tot onmogelijk - omdat er vaak nauwelijks onderdelen meer voor te krijgen zijn - vandaar ook dat ze dan economisch niets meer waard zijn.

R.de Korte

Re: Rotte Apple; G5 1.8 Dual

Ongelezen bericht door R.de Korte »

Het is typerend dat dezelfde problemen op twee verschillende computers zich voordoen. `Kernel Panics' ontstaan niet zomaar, ergens doet zich een conflict voor. Dat kan zitten in hardware (aangesloten apparaten), verkeerd geheugen (waar de G5 dual erg gevoelig voor is), een lege pram-batterij of (illegale) software. Probeer eens na te gaan wanneer het ontstond, misschien is er een lijn te ontdekken. Bij mij draait dezelfde computer al vijf jaar dagelijks zonder enig noemenswaardig probleem.

Leg je probleem ook eens voor op het Macfreak forum. Daar is vast wel iemand die je kan helpen.

Succes er mee.

Gesloten