LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ruilen
Ruilen
Stel, je koopt een electronisch produkt (in dit geval een PC). Deze begeeft het binnen 24 uur (Harde schijf defect, buiten mij schuld om). Kan ik ik dan van de winkelier eisen dat hij dit product voor mij omruild, of heb ik maar te accepteren dat de monteur pas over 2,5 week tijd heeft om het apparaat bij thuis te repareren?
Alvast bedankt voor de info.
Marc
Alvast bedankt voor de info.
Marc
Re: Ruilen
een hd die beschadigd is van binnen valt niet te repareren maar zal vervangen moeten worden.
En ja, als een produkt binnen 24 uur begeeft heb je recht op je geld of direct een vervangend maar gelijkwaardig produkt.
mocht de winkelier weigeren, dan aangetekende brief, paar dagen bedenktijd dan naar de geschillencommisie.
En ja, als een produkt binnen 24 uur begeeft heb je recht op je geld of direct een vervangend maar gelijkwaardig produkt.
mocht de winkelier weigeren, dan aangetekende brief, paar dagen bedenktijd dan naar de geschillencommisie.
Elke aankoop kan binnen 8 werk-dagen ongedaan gemaakt worden... (standaard consumentenrecht) ...als je dat nu voorlegt aan de verkoper dan moeten jullie samen toch overeen kunnen komen dat het zover wat jou betreft niet hoeft te komen MITS hij (de verkoper) onmiddellijk reparatie of vervanging levert... lijkt me een redelijke voorstel...
Petertje, Petertje.....waar haal je die onzin nou toch vandaan?!!!Elke aankoop kan binnen 8 werk-dagen ongedaan gemaakt worden... (standaard consumentenrecht)
Marc24, op de website www.staiksterk.nl staat alle door jou gewenste informatie.
Veel succes!
Veel succes!
Dag Marc24,
Je zult de verkoper de gelegenheid moeten geven om het defecte produkt te (laten) repareren. Een periode van ongeveer drie weken is best nog redelijk en moet je gewoon accepteren. Groeten, Ton.
Je zult de verkoper de gelegenheid moeten geven om het defecte produkt te (laten) repareren. Een periode van ongeveer drie weken is best nog redelijk en moet je gewoon accepteren. Groeten, Ton.
Hoi AMG,
dit is nu precies hetgeen waar ik tegenopzie, ik koop nml. voor een goede 1000 euro een PC (voor mij echt een smak geld), die ik vervolgens nog een 2,5 week niet kan gebruiken.
Deed het probleem zich nu na een x aantal weken voor had ik gezegd "oke **** happens" ik heb garantie. Maar een PC die defect uit de doos komt... ik weet het niet.
Groeten Marc
dit is nu precies hetgeen waar ik tegenopzie, ik koop nml. voor een goede 1000 euro een PC (voor mij echt een smak geld), die ik vervolgens nog een 2,5 week niet kan gebruiken.
Deed het probleem zich nu na een x aantal weken voor had ik gezegd "oke **** happens" ik heb garantie. Maar een PC die defect uit de doos komt... ik weet het niet.
Groeten Marc
Ik was naar de winkel terug gegaan en had een nieuwe ge-eist. Je hebt namelijk een defect product meegekregen en dat kan echt niet. Zelf heb ik ook wel eens in 2 dagen een defect onderdeel terug genomen naar de winkel. Het werd ter plekke omgeruild. Indien het hier een PC betreft die niet zelf samengesteld is maar als geheel verkocht werd moet het ook in zijn geheel geruild worden. (Tenzij de winkel ook losse harde schijven en dergelijke verkoopt).
Offtopic: ik ben ook eens met een defect TV-toestel terug geweest. Het ding zat stuk in de verpakking. Ook meteen een nieuwe gehad.
Offtopic: ik ben ook eens met een defect TV-toestel terug geweest. Het ding zat stuk in de verpakking. Ook meteen een nieuwe gehad.
Wel een verplichting stel je koopt een lamp de verkoper is verplicht te vragen, wat je met die lamp wilt doen, doet hij dat niet en je geeft een andere bestemming aan die lamp en er gebeurt wat, er breekt brand uit b.v. omdat je die lamp in de kamer gebruikt, terwijl die lamp bestemd was om eendjes warm te houden, dan is de verkoper ten alle tijden aansprakelijk.
Want een lamp heeft velen bestemmingen. Er zijn lampen maar er zijn ook veiligheidslampen.
Want een lamp heeft velen bestemmingen. Er zijn lampen maar er zijn ook veiligheidslampen.
blablabla
koper heeft recht op z'n geld binnen 8 dagen, daarna heeft hij recht op een gelijkwaardig produkt of een reparatie binnen redelijke tijd, zo niet dan alsnog geld terug.
Duurzame produkten zit automatisch bij wet (nieuw) 2 jaar garantie op ONGEACHT algemene voorwaarden van bedrijf.
Een produkt zoals een harddisk valt niet te repareren, en zal vervangen moeten worden, 3 weken is onredelijk lang. Tegen die tijd heeft de fabriek alweer 300000 stuks klaar.
koper heeft recht op z'n geld binnen 8 dagen, daarna heeft hij recht op een gelijkwaardig produkt of een reparatie binnen redelijke tijd, zo niet dan alsnog geld terug.
Duurzame produkten zit automatisch bij wet (nieuw) 2 jaar garantie op ONGEACHT algemene voorwaarden van bedrijf.
Een produkt zoals een harddisk valt niet te repareren, en zal vervangen moeten worden, 3 weken is onredelijk lang. Tegen die tijd heeft de fabriek alweer 300000 stuks klaar.
Update :
Vandaag alweer langs geweest bij de leverancier, maar deze weigert nog steeds de PC om te ruilen.
Zij beroepen zich op het feit dat hun op de doos van de PC een sticker hebben geplakt waarop staat " Voor dit product geldt NIET onze geld terug of retour binnen 8 dagen aktie."
De wet staat toch boven een door de winkelier verzonnen regel?
Welke stap kan ik nu nog ondernemen, de winkelier houdt voet bij stuk. (Ik heb hem al gewezen op het artikel in het consumentenrecht, maar dit schijnt hem niet veel te doen.)
Alvast bedankt,
Marc
Vandaag alweer langs geweest bij de leverancier, maar deze weigert nog steeds de PC om te ruilen.
Zij beroepen zich op het feit dat hun op de doos van de PC een sticker hebben geplakt waarop staat " Voor dit product geldt NIET onze geld terug of retour binnen 8 dagen aktie."
De wet staat toch boven een door de winkelier verzonnen regel?
Welke stap kan ik nu nog ondernemen, de winkelier houdt voet bij stuk. (Ik heb hem al gewezen op het artikel in het consumentenrecht, maar dit schijnt hem niet veel te doen.)
Alvast bedankt,
Marc
tja mark als je het niet voor de rechtbank wil uitvechten, wat nog langer duurt, ben je gewoon het dupe van de winkelier...
misschien volgende keer beter oppassen?????????
misschien volgende keer beter oppassen?????????
Inderdaad mark... die 8 dagen retour-recht is standaard consumenten recht en staat gewoon in het wetboek. Geen enkel contract of afspraak kan hier inbreuk op maken.. hoeveel onbenullige Isi's ook anders beweren... Leuk geprobeerd van dat bedrijf, maar het is pure intimidatie of met andere woorden een pure leugen.. Annuleren die aankoop als ze nu al zo moeilijk doen over de standaard rechten die jij als consument hebt en die niemand dus afgenomen kunnen worden, kan het nooit wat worden... als je dit laat gaan wordt het alleen maar erger...
Zo hoog wil ik het idd. ook niet opspelen, ik wacht wel braaf op de monteur.
Nogmaals bedankt voor de adviezen.
Nogmaals bedankt voor de adviezen.
Ik zou bijzonder graag willen weten in welk artikel en in welk wetboek dit staat.die 8 dagen retour-recht is standaard consumenten recht en staat gewoon in het wetboek
De huidige Nederlandse wetgeving zegt op dit punt: "Koop is koop".
Zie nogmaals http://www.staiksterk.nl
Nogmaals Petertje; je moet geen dingen zeggen waar je geen verstand van hebt!
Beste Isi,
het onderstaande heb ik geplukt van www.staiksterk.nl , vooral de laatste alinea is interresant. (Wat kan de koper eisen?)
Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1 dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2 dat het product wordt hersteld of vervangen;
3 dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4 dat de koopovereenkomst wordt ontbonden
Groeten Marc
het onderstaande heb ik geplukt van www.staiksterk.nl , vooral de laatste alinea is interresant. (Wat kan de koper eisen?)
Een defect aan het product
Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.
Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen.
De verkoper is eveneens aansprakelijk indien hij het uitblijven van het defect heeft gegarandeerd;
Zonder een dergelijke garantie gaat het om de vraag of de koper mocht verwachten dat het defect zich in deze periode zou kunnen openbaren. Het is dus zeker niet zo dat de verkoper voor elk defect kan worden aangesproken. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, bijvoorbeeld of het een merkartikel is, de prijs, de intensiteit van het gebruik en andere factoren. Van een goedkoop horloge mag bijvoorbeeld niet dezelfde levensduur worden verwacht als van een kostbaar horloge. Bovendien kan het defect veroorzaakt zijn door een verkeerd gebruik van het product door de koper.
Wat kan de koper eisen?
Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:
1 dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;
2 dat het product wordt hersteld of vervangen;
3 dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;
4 dat de koopovereenkomst wordt ontbonden
Groeten Marc