LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gerritvanwijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2011 20:34

samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door gerritvanwijk »

Samsung levert harde schijven met een firmware fout die tot dataverlies kunnen leiden.
Ipv de fout openbaar te maken verzwijgen ze de problemen.

De patch om het probleem te verhelpen bestaat al sinds mid-december maar vandaag hoor ik pas van het probleem.
Nb winkels verkopen deze schijven nog steeds terwijl ze weten van de problemen.

http://tweakers.net/nieuws/72367/winkel ... mware.html

Dirkie
Berichten: 2988
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door Dirkie »

De patch om het probleem te verhelpen bestaat al sinds mid-december maar vandaag hoor ik pas van het probleem.
Uit je posting kan ik geen reden afleiden waarom Samsung je persoonlijk van deze (overigens wel degelijk ernstige) fout op de hoogte zou moeten stellen :mrgreen:

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door wiseger »

TS vraagt niet om persoonlijk op de hoogte gesteld te worden maar dat Samsung gewoon netjes algemeen bekend had gemaakt dat dit probleem bestaat zodat de veelal anonieme klanten tijdig de firmware kunnen bijwerken voordat er dataverlies optreed.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dataverlies is het gevolg van geen backups maken. Ook harddisks zonder fouten kunnen spontaan kapot gaan met dataverlies tot gevolg.

Dus backups maken, en als blijkt dat de Samsung disk faalt, de gewone garantieprocedure starten. Samsung (of welke andere opslagleverancier dan ook), kan nooit verantwoordelijk worden gehouden voor dataverlies.

alfatrion
Berichten: 22174
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper heeft jouw een ondeugdelijk product verkocht. Wanneer de schade onder de vijf honderd euro blijf kun je deze verhalen op de verkoper. Wanneer het meer is kun je de producten hiervoor aansprakelijk stellen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:De verkoper heeft jouw een ondeugdelijk product verkocht. Wanneer de schade onder de vijf honderd euro blijf kun je deze verhalen op de verkoper. Wanneer het meer is kun je de producten hiervoor aansprakelijk stellen.
Dat is veel te kort door de bocht!

De fabrikant laat steken vallen en jij gaat zoals gewoonlijk de verkopende partij aansprakelijk stellen.

De verkopende partij is hier niet fout, de fabrikant is fout.

Ik wil je er aan herinneren dat de fabrikant wel degelijk aansprakelijk en verantwoordelijk blijft voor het product die hij op de markt brengt.

De consument heeft als aanspreekpunt de verkopende partij, maar de verkopende partij heeft niet bewust een defect product geleverd (ik haat de term ondeugdelijk.)

Zoals jij het zegt, veroordeel jij de verkopende partij wegens wangedrag en dat is hier totaal niet op zijn plaats. Want de verkopende partij levert geen wangedrag.

Het probleem is dat de fabrikant een defect in de doofpot heeft willen stoppen en stilletjes een patch uitgebracht.
Daarmee heeft de verkopende partij nooit of te nimmer kunnen weten dat er een probleem was met de harde schijven, dus kun je de verkopende partij hierop niet veroordelen.

Nu dat het naar buiten is gekomen en de verkopende partij dit nu weet, dient de verkopende partij bij nu te leveren harde schijven de kopers daarvan op de hoogte te brengen.

Als de firmware update wordt uitgevoerd, is er bij mij weten niets meer aan de hand en is er geen schade omtrent hardwareproblemen.
Dus schades omtrent gegevensverlies kan zowiezo niet bij de verkopende partij geclaimd worden.

Om de azijnzeikers voor te zijn:
De verkopende partij is en blijft wel het aanspreekpunt van de consument en dient ook een eventueel probleem op te lossen, maar in dit geval is de verkopende partij niet in gebreken gebleven en kan ook niet verweten worden dat hij bewust een defect product geleverd heeft.
Het enige wat de verkopende partij kan doen is een firmware update uit te voeren op de harde schijf. Vervanging of geld terug is in dit geval niet van toepassing.

Schadevergoeding omtrent verlies van gegevens is ook niet van toepassing, omdat de verkopende partij de gegevens zelf niet heeft verwijderd en de koper is altijd zelf verantwoordelijk voor het maken van backups. Dit omdat de koper ten aller tijden rekening mee moet houden dat de harde schijf ieder moment kan bezwijken.

alfatrion
Berichten: 22174
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is een consumentenforum waarbij ik consumenten advies geef. Ik ga niet op klaag reacties van ondernemers dat het allemaal niet eerlijk is. Ik zou zeggen stuur dit door naar de VVD.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Dit is een consumentenforum waarbij ik consumenten advies geef. Ik ga niet op klaag reacties van ondernemers dat het allemaal niet eerlijk is. Ik zou zeggen stuur dit door naar de VVD.
Wat maakt het uit dat dit een consumentenforum is?

Als de fabrikant een fout maakt en in gebreken is, ga jij de winkelier aan de galg hangen.
Dat is echt absurd.

De winkelier is niet fout, de fabrikant is fout.

Jij stelt dat de winkelier in gebreken is gebleven door de consument een ondeugdelijke product te leveren.

Als de fabrikant de winkelier niet op de hoogte brengt dat er een fabricagefout is, kan de winkelier nooit vervolgd worden dat hij in gebreken is gebleven door een ondeugdelijke product te leveren.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door tiptoo »

@BBCS wat een onzin het is wel zeker de verkoper die je verantwoordelijk moet stellen. Die heeft dat produkt verkocht .

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door BBCS »

tiptoo schreef:@BBCS wat een onzin het is wel zeker de verkoper die je verantwoordelijk moet stellen. Die heeft dat produkt verkocht .
Wat is de titel?

samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Hoe kun je dan de winkelier daarvoor aansprakelijk stellen?


Voor alle duidelijkheid:

De consument dient zich bij problemen te wenden tot de verkopende partij. De verkopende partij is verplicht om het probleem op te lossen.

Echter kan in dit geval de verkopende partij niet verweten worden dat hij bewust een product met een defect geleverd heeft. Dat heeft hij niet.
Als de fabrikant zwijgt over een bepaald gebrek, kan nooit of te nimmer de verkopende partij vervolgd worden dat hij een bepaald gebrek niet gemeld heeft.

Dat de verkopende partij het probleem moet oplossen, daarover hoeven we niet te discussiëren. Maar de verkopende partij de zwarte piet toespelen is ronduit belachelijk.

stofzuigertje

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na een update werkt deze wel foutloos en dat gaat meestal automatisch zoals ik deze ook gebruik in mijn PC.

Voor Linux was dit niet nodig maar onder Windows XP wel en dat ging dus prima.
Niets mis met product mits je de update haalde.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: samsung verzwijgt ernstige harde schijf fout

Ongelezen bericht door TheLD »

Gewoon de verkoper aanklagen voor 660 miljard euro, netzo als dat mens die P. Diddy aanklaagt voor 9/11. Geen probleem, gewoon doen zeg ik!

Gesloten