LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service HP onder de maat !!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Remco Egging

Service HP onder de maat !!

Ongelezen bericht door Remco Egging »

Beste allemaal,

ik kocht zon anderhalf jaar geleden een hp nx 7400 laptop en was daaar zeer tevreden over. Nu anderhalf jaar later stopt het scherm ermee, gewoon zwart en dus defect.

Ik neem condact op met HP maar zonder resultaat, ik wedr meteen gewezen op het feit dat ik geen consumenten product had gekocht maar een zakelijk ding waardoor ik geen enkele garantie meer had dan 1 jaar. Ik wees hun ophet consumenten recht en men verwees meteen de boel door naar custumor relations.

Begin juni heb ik de storing gemeld en er vervolgens vandaag een brief over mogen ontvangen, alleen stelt men het volgende : ik heb geen garantie ook niet volgens het consumentenrecht en daarmee is de kous af, men stelt wel voor om de laptop te repareren voor meer dan 500euro, iets wat de laptop ongeveer gekost heeft.

Wie heeft hier ook ervaring mee en wie heeft er misschien een goede tip om deze storing toch gratis of tegen een schappelijke prijs te kunnen oplossen.

Kortom dit is weer typisch een voorbeeld van je zoekt het maar uit, ik ben hier natuurlijk erg boos over zeker door het feit dat men zo ongeveer 2 maanden de tijd neemt om te reageren, iets wat men mij toch meteen had kunnen vertellen, streker nog als je belt weet niemand waar je het over hebt.

Graag verneem ik van deze of genen een goed idee of tip.

Remco Egging

BBCS
Contacteer:

Re: Service HP onder de maat !!

Ongelezen bericht door BBCS »

HP heeft toch gelijk, hoe vervelend dat ook voor je is.

Kijk, op alle producten die de consumenten mogen kopen, zit dus die consumentenbescherming.

Echter zijn er bedrijven die niet aan de consumenten verkopen maar aan alleen bedrijven, en op die transacties is die consumentenbescherming dus niet van toepassing.

Dus als jij je laptop bij de Makro gekocht hebt, heb je dus geen recht op de consumentenbescherming.

En als HP voor de zakelijke markt speciale types op de markt brengt die niet voor de consumentenmarkt bedoeld zijn en ook niet op de consumentenmarkt verkocht mogen worden, heb jij zeker geen recht op de consumentenbescherming bij HP.

Remco Egging

Ongelezen bericht door Remco Egging »

gelukkig hoef ik het niet met je eens te zijn, ik heb als consument die laptop gekocht , ook als is het een zakelijk apparaat, dat kon ik niet weten.

Gewoon op internet besteld bij een consumenten electronica zaak. Ook al is het een zakelijk apparaat, dan had men toch veel eerder moeten en kunnen reageren ! en dan nog moet een zakelijk apparaat meer dan 15 maanden kunnen werken, erg jammer dat je als ondernemer dan elk jaar maar iets nieuws moet kopen.

Werk jij toevallig bij HP? maar goed, nogmaals zakelijk of particulier de service is en blijft NIET optimaal.

BBCS
Contacteer:

gelukkig hoef ik het niet met je eens te zijn, ik heb als consument die laptop gekocht , ook als is het een zakelijk apparaat, dat kon ik niet weten.
Je hoeft met mij niet eens te zijn.
Kijk, als je dat laptop bij een bedrijf hebt gekocht die ook aan particuliere kopers (consumenten) verkoopt, heb je wel recht op de consumentenbescherming bij dat verkopende partij.

Echter hoeft HP je niet te helpen, omdat die laptop niet voor de particuliere markt bedoeld is.

Dus HP hoeft zich hierdoor niet aan de consumentenregels, omdat die laptop niet voor de consumentenmarkt bedoeld is.
Werk jij toevallig bij HP? maar goed, nogmaals zakelijk of particulier de service is en blijft NIET optimaal.
Ik werk niet bij HP.
Ik ben een zelfstandige ondernemer en ik heb een eigen computerbedrijfje.

Ik heb echter wel veel met HP te maken.

Je hebt zeker gelijk wat betreft dat de service van HP niet optimaal is.
Gewoon op internet besteld bij een consumenten electronica zaak. Ook al is het een zakelijk apparaat, dan had men toch veel eerder moeten en kunnen reageren !
HP hoefde niet eerder te reageren.

De reden hiervan is dat de consument altijd eerst naar de verkopende partij behoort te gaan. De fabrikanten hoeven niet aan de consumentenregels te houden als de consument zelf naar de fabrikant toe gaat.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Remco,

Dat HP er zo lang over doet om te reageren is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Ieder bedrijf zou in staat moeten zijn om binnen twee weken te reageren.

Mijn advies aan jou is om zo snel mogelijk een aangetekende brief naar de winkel (niet de fabrikant) te sturen.

Je ben gewoon beschermd door het consumentenrecht, maar artikel 7:23 BW zou roet in het eten kunnen gooien. Volgens dat artikel moet je het ondeugdelijke product binnen een bekwame tijd bij de winkelier melden, maar voor consumenten kan dat nooit minder zijn dan twee maanden.

Als het product zich buiten de garantie bevind moet je zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Daarvoor zou je juridisch advies en een technisch onderzoek mogen laten doen. Pas daarna weet je dat het product ondeugdelijk is en begint de meldingstermijn te lopen.

Als je kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is heb je volgens artikel 7:21 BW recht op kosteloos herstel of vervanging.

BBCS
Contacteer:

@alfatrion:

Ik vraag me wel af of de winkelier in dit geval kan terugvallen op het regresrecht.

Dit omdat de winkelier een product op de consumentenmarkt heeft gebracht, terwijl die niet voor de consumentenmarkt bestemd is.

alfatrion

Er is spraken van een consumentenkoop omdat de koper een consument is een de verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. (7:5 BW)

Als de consument gebruik heeft maakt van zijn wettelijke rechten, heeft de verkoper vervolgens recht op een vergoeding. (7:25 BW)

BBCS
Contacteer:

Er is spraken van een consumentenkoop omdat de koper een consument is een de verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. (7:5 BW)
Daar ben ik het mee eens.
Als de consument gebruik heeft maakt van zijn wettelijke rechten, heeft de verkoper vervolgens recht op een vergoeding. (7:25 BW)
Daar ben ik het normaal ook mee eens, in dit geval niet.

Want:

Die verkoper heeft een product aan een consument verkocht, terwijl de fabrikant dit niet toestaat.
Dat product was alleen voor de zakelijke markt.

alfatrion

Dit heeft veel weg van het betoog van winkeliers die bijvoorbeeld een TV op afstand verkopen en niet willen terug nemen binnen 7 omdat deze gebruikt is. Door dergelijke voorwaarden toe te voegen worden in het nadeel van de gene die er door beschermd afgeweken. Het gaat hier om dwingend recht dus dat is niet rechtsgeldig.

Het gaat hier om een artikel waar niet van mag worden afgeweken in het nadeel van de winkelier. Ik geef gewoon een korte samenvatting van wat er in die twee artikels wordt genoemd. Je zult met meer moeten komen dan "ik ben het er niet mee eens".

Misschien dat de overeenkomst tussen de winkelier en zijn leverancier hier nog wat aan kan veranderen, maar dan moet de inhoud daarvan toch eerst bekent zijn. "De fabrikant staat het niet toe" is geen bewijs.

BBCS
Contacteer:

Misschien dat de overeenkomst tussen de winkelier en zijn leverancier hier nog wat aan kan veranderen, maar dan moet de inhoud daarvan toch eerst bekent zijn. "De fabrikant staat het niet toe" is geen bewijs.
Vind jij.

Kijk, als een fabrikant producten op de markt brengt die alleen voor de zakelijke markt bedoeld zijn en niet voor de consumentenmarkt, dan kan de winkelier tegen de wil van de fabrikant dat product toch op de consumentenmarkt brengen, maar dan heeft die winkelier niet het recht op de regresrecht als er problemen zijn.
De fabrikant hoeft dan ook helemaal niet mee te werken.

Dat de winkelier dan bepaalde plichten naar de consument toe heeft is een ander verhaal.

Waar het hier om gaat:

De TS (consument) heeft een laptop die alleen voor de zakelijke die hij bij HP ter reparatie heeft aangeboden en HP weigert dit om verder in behandeling te nemen.

De vraag is dan of de TS dan tegenover de fabrikant rechten heeft.
Het antwoord is in dit geval nee.

Heeft de verkoper in dit geval dan rechten?
Ook weer nee, omdat dat product niet op de consumentenmarkt had mogen komen.

Bij zakelijke producten is er geen spraken van de consumentenbescherming.

Hierop doorgaand:

Als jij als consument zijnde van iemand een pasje krijgt van de Makro en je koopt daar een laptop, heb je dan recht op de consumentenbescherming of niet?

Het antwoord is nee.

Omdat er geen spraken is van een consumentenkoop.

alfatrion

Je vult allemaal onbekende factoren eigenhandig in. Zo kan de winkelier een andere leverancier hebben dan de fabrikant. En kan de overeenkomst met de fabrikant het niet verbieden dat een product aan consumenten worden verboden. Laat mij maar eerst de overeenkomst zien tussen de leverancier van deze winkelier en deze winkelier.

BBCS
Contacteer:

Zo kan de winkelier een andere leverancier hebben dan de fabrikant. En kan de overeenkomst met de fabrikant het niet verbieden dat een product aan consumenten worden verboden.
Geef daar dan maar eens een bewijs van.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

@Remco Egging
Dit spelletje spitsvondigheden gaat nog wel een pagina of 10 duren. Neem een wijze raad van me aan en zoek je hulp elders. Hier zal je het helaas niet krijgen :|

BBCS
Contacteer:

Luister gravedigger:

HP hoeft de TS in dit geval niet te helpen en al helemaal niet tegemoet komen.

Zie uitleg hierboven.

Maar jij zult wel weer een andere mening hebben (zoals gewoonlijk).

HP hoeft Remco Egging en ook die webwinkel niet tegemoet te komen en te helpen en die webwinkel heeft ook niet het recht op dat regresrecht, omdat die laptop alleen voor de zakelijke markt bestemd is en niet voor de consumenten.

En als de consumenten op wat voor manier dan ook toch over die dergelijke laptops die voor de zakelijke markt bestemd zijn beschikking krijgen, hebben ze bij de fabrikant dus niet het recht op die consumentenbescherming.

De reden?

Die laptops zijn in de zakelijke markt ingebracht en daar gelden die consumentenrechten niet en kan dus ook niet geclaimd worden.

Voor alle duidelijkheid:

Remco Egging heeft recht op de consumentenbeschermin naar die webwinkel toe, als die webwinkel ook aan consumenten levert.
Echter hoeft HP Remco Egging niet tegemoet te komen en hoeft HP die webwinkel niet tegemoet te komen.

Is het nu duidelijk of moeten we er inderdaad 10 pagina's aan besteden?

gravedigger

Remco Egging heeft recht op de consumentenbeschermin naar die webwinkel toe, als die webwinkel ook aan consumenten levert.
Kijk.
Als je dat nou net zo duidelijk in je eerste post had neergezet, dan was dit hele gehakketak niet nodig geweeat. Waarom voeren jullie dit soort discussies niet voortaan op MSN ofzo? Hier heeft de hulp vragende consument weinig aan.

BBCS
Contacteer:

De TS klaagt over de fabrikant en dan geef ik er antwoord op.

Toch vraag ik me af bij welke consumenten electronica zaak die laptop gekocht is.

gravedigger

BBCS.nl? O-)

BBCS
Contacteer:

That's not funny! :evil:

jor

Ongelezen bericht door jor »

Gravedigger heeft 100% gelijk!. met dat onderlinge gezeur help je helemaal niemand en dat zie je vaak op het forum, een bezoeker doet een hulpvraag en word vervolgens ondergesneeuwd met wellis/nietes reactie's. Daar word al vele maanden geen mens vrolijk van de de topic-starter geeft het op en hier gaat het nog pagina' verder.

BBCS
Contacteer:

Gravedigger heeft 100% gelijk!. met dat onderlinge gezeur help je helemaal niemand en dat zie je vaak op het forum, een bezoeker doet een hulpvraag en word vervolgens ondergesneeuwd met wellis/nietes reactie's.
Dat klopt op zich wel, maar vergeet niet dat hier op het forum mensen zijn die de consument altijd bijna alle rechten toekennen, wat niet altijd zo is.

Gesloten