LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte garantie bij Targa

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
DiyErik
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2009 20:24

Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door DiyErik »

Targa komt garantie niet na. Op 7 januari 2009 een notebook Targa Traveller 1591 aangeschaft met 36 maanden Pickup & Return garantie en een beperkte garantie van 18 maanden op de accu.

Na zo’n twee maanden krijgt het Notebook problemen met het opladen van de accu. Hiervoor heb ik contact opgenomen met de Hotline. Deze laten het notebook op de afgesproken dag ophalen. Tot dan prima.

Een paar dagen later ontvang ik een prijsopgave voor reparatie omdat de schade niet onder de garantie zou vallen. De kosten bedragen €196,95, dit is 40% van de nieuwprijs!! Nu blijkt de voedingsaansluiting inwendig gescheurd.

Volgens Targa valt dit niet onder garantie omdat het om mechanische breuk gaat. Echter het notebook is uitwendig smetteloos, geen enkele beschadiging die wijst op mechanische overbelasting. Het notebook of de voedingsadapter zijn nooit gevallen, ook is er nooit iemand over de draden gestruikeld… Kortom het notebook is nooit blootgesteld aan krachten groter dan die men bij normaal gebruik kan verwachten. Toch is de aansluiting inwendig kapot gegaan. Naar mijn mening moet Targa dit gewoon herstellen. Het kan zijn dat de voedingsaansluiting af fabriek een scheurtje had of de aansluiting is te fragiel uitgevoerd.

Na diverse telefonische contacten blijft Targa bij het standpunt dat deze schade niet onder garantie hersteld kan worden. Ik heb zelfs geprobeerd hen tegemoet te komen, dit met een voorstel dat de materiaalkosten voor mijn rekening zijn. Zelfs hier wil Targa niets van weten, ze willen het onderste uit de kan!!

In deze situatie heb ik besloten het notebook zelf open te maken. De aansluiting is inderdaad gescheurd. Nu vond ik een identieke aansluiting bij een onderdelen leverancier voor de prijs van 9,50 incl. btw en verzendkosten! Ik vind de garantie en coulance van Targa zwaar onvoldoende. Bij Targa krijg je dus gewoon snel een koude douche. Als ik dit vooraf had geweten had ik zeker geen Targa gekocht!

stofzuigertje

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De stekker aansluiting is soms erg zwak dus als je aan het snoer rukte of ergens tegen aan stoot, het is een Notebook, geen Op Schoot boek.

Dus inwendige breuk is mogelijk en het onderdeel kost weinig maar de montage en controle moet ook betaald worden.

Dat de rest netjes is maakt niets uit, de stekkers werken als hefboom dus zowel de voeding als USB als overige aangesloten stekkers vormen een kwetsbare plek.

Dit is niet alleen Targa maar bij alle Notebooks ooit gemaakt en omdat er steeds meer direct op moederbord gesoldeerd word is gebroken moederbord mogelijk dus nog duurder....
Vroeger was het een blokje plastic met draad dus flexibel maar met het goedkoper worden en meer PC in minder ruimte krijg je dit.

Helaas moet ik dus Targa helaas voor U gelijk geven.

Tip; Als je eerst goed vooraf had gekeken is zelf herstellen sneller en goedkoper omdat je nu lange tijd zonder zat.

DiyErik
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2009 20:24

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door DiyErik »

Tip; Als je eerst goed vooraf had gekeken is zelf herstellen sneller en goedkoper omdat je nu lange tijd zonder zat.
Een apparaat zelf openmaken in de garantieperiode is bijna vragen om problemen, dit heb ik om die reden ook niet gedaan. Het was van buiten ook niet zichtbaar dat het een "eenvoudige" breuk was.

Ook gebruik ik het notebook nooit op schoot zoals even gesuggereerd werd.... de gebruiksaanwijzing waarschuwd om het notebook niet op schoot te nemen omdat hiermee de koeling afgesloten kan worden.

Het notebook is nooit anders gebruikt dan een voorzichtige gebruiker dat doet, kortom deze aansluiting is gewoon te zwak. Is dit soms een ingebouwde kassa voor de service-afdeling?

stofzuigertje

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Slechts een persoon die tegen het snoer 1x aanloopt of iets te ruw induwen of uit trekken is soms voldoende.
Ik moest ook mijn Notebook ooit zelf herstellen.

Maar ik koop Woensdag een Targa bij de Lidl, met 3 jaar garantie en zeer lage prijs.

Verder moet mijn zoon op de 14 jaar oude Toshiba Tecra meestal zoeken met de USB stekker voor deze reageerde, want een hefboom is sterker als je denkt.
Uw voeding heeft een controle lampje en daarom heb ik nu een USB hub met lampjes er tussen, maar 1 apparaat terwijl er 4 in passen maar ik zie nu tenminste of de printer of webcam contact maakt.

Slechts 1x tegen snoer lopen kan voldoende zijn.
Dus als het gebeurde is het gewoon jammer.
Dat uw notebook maar enkele maanden oud en onder garantie zit jammer, maar eerst zoeken, U heeft tenslotte een ingebouwd laad lampje had U dit zelf gratis kunnen ontdekken.

Batterij is door te meten en als je snoer schuin zou leggen werkt deze vermoedelijk weer.

DiyErik
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2009 20:24

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door DiyErik »

Als dit zo algemeen bekent is dat dit onderdeel zo kwetsbaar is dan moet de fabrikant er bij het ontwerp rekening mee houden. En dus zo maken dat het een vervangingsonderdeel is. Blijf ik toch bij mijn standpunt dat reparatiekosten a 200 euro niet in verhouding staat tot het prullerige plastic onderdeeltje dat vervangen dient te worden. En krijg ik het gevoel dat ik uitgeknepen wordt. Geen Targa meer voor mij en ga je toch met deze partij in zee dan weet je in ieder geval waar de coulance stopt. Dat is gelijk bij het begin!

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door WillemV »

@DiyErik

Met wie heb je de koopovereenkomst afgesloten? M.a.w. Heb je die laptop bij Targa zelf gekocht of heb je dat apparaat ergens anders aangeschaft.

stofzuigertje

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ben het volledig eens dat deze aansluitingen steviger of beter geprepareerd moeten worden.

Maar een Toshiba Tecra is wel flink duurder.
Door de concurrentie van Korea moeten ze erg scherp werken en met kleinere winstmarge.

Dus wie betaald er nog voor levensduur, ze verouderen snel en daarom zal het nog lange tijd duren voor het beter word.

Verder monteren diverse merken standaard onderdelen die hetzelfde zijn dus niet het Merk maar de toeleverancier moet eerst maatregelen willen nemen.

Als iets te lang mee gaat kost later omzet dus soms maken ze iets bewust met beperkte levensduur.
Ook bij twijfel afschuiven garantie komt voor dus was het wel stuk of wilden ze er onderuit komen?

Als Uw winkel vooronderzoek en reparatie zelf doet mag dat zonder verlies van fabrieksgarantie en heeft U deze Laptop ook sneller en meestal voordeliger indien buiten garantie weer terug!
Dus koop indien mogelijk bij een die ook zelf kan repareren!

DiyErik
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2009 20:24

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door DiyErik »

@WillemV

Met wie heb je de koopovereenkomst afgesloten? M.a.w. Heb je die laptop bij Targa zelf gekocht of heb je dat apparaat ergens anders aangeschaft
Targa bij Lidl gekocht. Alle garanties en support lopen via Targa zelf, dit vind ik prima. Laat de onderteuning maar geven door mensen die er verstand van hebben. Dit is vaak niet het specialisme van een supermarkt medewerker. Dit maakt mij niet uit want vragen over werking en software heb ik niet en daar wil ik dus niet voor betalen. Maar de enige beperking in de garantie is de accu, hier hadden ze dan ook in- en uitwendige breuk bij moeten vermelden. Als ik het notebook laat vallen en deze gaat kapot dan kan Targa er ook niets aan doen, maar als onderdelen niet bestand zijn tegen normaal gebruik dan wordt het toch een ander verhaal.

Ik ga niet weer ergens ik discussie, in dezelfde tijd heb ik het ding gerepareerd. Als mensen op dit forum zoeken op ervaringen met targa dan kunnen ze hier een ervaring vinden.

stofzuigertje

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Advies;

Bel Lidl 0800 5435463 want als grootste Targa verkoper van Nederland willen graag helpen.

Dit kan op werkdagen 8.30 tot 16.00 en zaterdag 9.00 en 12.00 uur!
Dit is gratis dus probeer het eens.

Als Lidl van leverancier zou veranderen kost dit Targa erg veel omzet.
Verder zijn het regelmatig MSI Computers!

Probeer het eens.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door gravedigger »

Targa bij Lidl gekocht. Alle garanties en support lopen via Targa zelf, dit vind ik prima. Laat de onderteuning maar geven door mensen die er verstand van hebben. Dit is vaak niet het specialisme van een supermarkt medewerker
Helemaal waar. Maar in de consumentenwetgevubg staat ook dat evt. problemen bij de VERKOPENDE partij moet worden gemeld. Zij zijn verantwoordelijk voor het oplossen van je probleem. Zij kunnen je vervolgens doorverwijzen naar de fabrikant. Volg je deze procedure niet, verlies je alle wettelijke rechten. omdat je Lidl niet de kans hebt gegeven om de opliossing te bieden.

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is niet helemaal waar. De verkoper kan zich beroepen op een artikel waardoor hij ontslagen word van zijn verplichten. Dat slaagt alleen wanneer hij kan aantonen dat de koper non-conformiteit eerder dan twee maanden geleden heeft vast gesteld. Wanneer er onderzoek of het raadplegen van een jurist nodig is dan begint deze termijn daarna te lopen.

Het moraal van het verhaal: je kunt rustig rechtstreeks naar de fabrikant., pas als zij te lang op zich laten wachten dan doe je er verstandig om een briefje te sturen naar de verkoper. In dit geval het hoofdkantoor van de Lidl. Vanwege de tijd raad ik aan dit per aangetekende brief te doen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door BBCS »

Het moraal van het verhaal: je kunt rustig rechtstreeks naar de fabrikant., pas als zij te lang op zich laten wachten dan doe je er verstandig om een briefje te sturen naar de verkoper. In dit geval het hoofdkantoor van de Lidl. Vanwege de tijd raad ik aan dit per aangetekende brief te doen.
Als de laptop nog bij de fabrikant is, kan de consument zich nooit of te nimmer zich bij de verkopende partij melden. Immers kan hij de laptop niet aan de verkopende partij overhandigen.

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door alfatrion »

Melden kan altijd. Als de verkoper zich niet te beroepen op het betreffende wetsartikel, dan is er zowiezo niets aan de hand. Daarnaast staat niet in het artikel dat het product binnen die periode ook bij de winkelier moet zijn. De winkelier moet in kennis zijn gesteld, wat in houd dat hij op de hoogte gesteld moet worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door BBCS »

@alfatrion:

Toch klopt het niet helemaal met wat jij zegt:

Oke, de wetgever zegt inderdaad dat de consument zich bij de verkopende partij moet melden.

Echter geeft de wetgever NIET aan wat er moet gebeuren als de consument zich eerst meld bij de fabrikant. Dit omdat de wetgever heeft aangegeven dat de consument bij constatering van een probleem zich moet melden bij de verkopende partij.

Echter als de consument zich eerst meld bij de fabrikant en als het product nog bij de fabrikant is en de consument meld zich bij de winkelier, dan zal de winkelier dit niet toestaan en aangeven dat het product door derden wordt gerepareerd: dus dat betekend vaak al gelijk einde garantie.

De wetgever gaat bij dit soort zaken ook uit dat het product nog bij de consument zal zijn en niet bij iemand anders.
Het lijkt mij ook logisch dat als de consument zich bij de verkopende partij meldt, dat de verkopende partij dan binnen een dag of wat bij het product moet kunnen zijn.

Alleen melden is niet voldoende.

Aan de andere kant is het ook zo dat als de consument zich eerst meld bij de fabrikant en dan pas bij de verkopende partij, dat de consument de kans van de verkopende partij ontneemt om te kunnen bewijzen dat het product wel conform de koopovereenkomst was.
Vooral in de eerste 6 maanden is dit van belang.
Want de verkopende partij moet dan met het bewijs komen dat het product conform de overeenkomst was en dat er geen gebreken waren.

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat lees ik niet in de wet, de MvT of de richtlijn. Op het moment dat de winkelier benaderd wordt kan hij aangeven dat de koper het product maar naar hem moet laten opsturen of dat hij er zelf achter aangaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door BBCS »

Op het moment dat de winkelier benaderd wordt kan hij aangeven dat de koper het product maar naar hem moet laten opsturen of dat hij er zelf achter aangaat.
En als een monteur van de fabrikant schade aan het product heeft gebracht, dan is de winkelier gepiepeld.

Theoretisch kan het goed met wat jij zegt, alleen ontneem je wel de winkelier de kans om te bewijzen dat het product wel conform de overeenkomst was.
Daarom ben ik er ook zo fel in om te zeggen: eerst naar de verkopende partij.

Wat ook kan gebeuren dat als het product defect is en het komt van de fabrikant vandaan, dat de winkelier duidelijk aangeeft dat het product defect is en gebruiksschade kan oplopen, dus dat de schade ontstaan is door ondeskundige reparatie.

Wat ik ermee wil aangeven is dat je in theorie mooi kunt aangeven dat als het product bij de fabrikant is dat je daarna de winkelier er op aanspreekt, maar in de praktijk kan het vaak totaal anders lopen.

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door alfatrion »

En als een monteur van de fabrikant schade aan het product heeft gebracht, dan is de winkelier gepiepeld.
Hoe is dat anders dan als ik zelf schade zou aanrichten?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Hoe is dat anders dan als ik zelf schade zou aanrichten?
Dan kan de winkelier gemakkelijker bewijzen dat de schade door jouwzelf veroorzaakt is.

Kijk, als een product een defect heeft, moet de verkopende partij bewijzen gedurende de eerste 6 maanden dat het product deugelijk was tijdens de koop.

Als de consument eerst naar de fabrikant gaat, kan de winkelier daarna niet oordelen of de schade wel of niet door de consument veroorzaakt is en of het product wel of niet conform de overeenkomst was.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door gravedigger »

de winkelier daarna niet oordelen of de schade wel of niet door de consument veroorzaakt is en of het product wel of niet conform de overeenkomst was.
Gaan we weer even terug naar de opebubgspost/ Targa is gekocht bij Lidl. Is Lidl personeel technisch genoeg onderlegd om dat te beoordelen?. Wat denk je zelf?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Slechte garantie bij Targa

Ongelezen bericht door BBCS »

Is Lidl personeel technisch genoeg onderlegd om dat te beoordelen?. Wat denk je zelf?
Dat is hun probleem. Dan moeten ze geen computers verkopen.

Als je geen verstand van computers hebt, moet je ze niet gaan verkopen.

De verkopende partij is de degene tot wie de consument bij problemen zich moet wenden en tot niemand anders. Niet tot de toeleverancier, niet bij de fabrikant, maar bij de verkopende partij. Ook als ze geen kennis van zaken hebben.

Gesloten