LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony PSP: Sony vertikt 2 jaar europese wettelijke garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
christi-jan

Sony PSP: Sony vertikt 2 jaar europese wettelijke garantie

Ongelezen bericht door christi-jan »

Hallo,

Ik heb sedert 8 december 2005 een sony psp gekocht, hij is me al eens kapot gegaan en heb toen met veel gedram (de sony reperatie service was gewoon niet te berijken voor de normale particulier) een gereviseerde terug gehad, deze bleek ook niet goed te zijn, namelijk de fonts bleken niet in de systeem software te zitten, en kon ik blind gegevens invoeren, een hels karwei dus en na een tijdje starte hij zelfs niet eens meer op althans, ik krijg het sony entertainment intro filmpje te zien en daar houd het mee op. Dus ik wou dus weer gebruik maken van m,n garantie recht, maar nu kan ik ineens 89 euro betalen om hem te laten repareren bij de sony psp service. (https://playstationservice.moduslink.com)

Want zo blijkt de garantie is om, dit geeft de service website ook duidelijk aan nadat je de aankoop datum hebt ingevult en op oke klikt.

Nou ben ik op de hoogte van de 2 jaar wettelijke garantie en heb ik dus nog garantie tot eind dit jaar.

Dus ik ben met de sony psp naar de winkel (intertoys) gegaan en zij hebben gebelt naar de sony service lijn (0495-574817) en we kregen te horen pas nadat we ze ermee confronteerde dat er een europese wettelijke garantie van 2 jaar is dat die 89 euro gebruikers kosten waren, voor het verzenden en opsturen, toch vreemd dat de de service website voor R.M.A. mij mededeelt dat de garantie om is.

Nou ben ik natuurlijk niet zo achtelijk als dat ze bij sony denken en heb ik op de https://playstationservice.moduslink.com site (waar je je R.M.A. moet aanmaken), een testje gedaan met aankoop datum een maand geleden in gevult, en dan zijn er ineens geen kosten meer, vreemde garantie.

Ook als ik bij aankoop datum 3 jaar geleden invul, krijg ik nog diezelfde 89 euro reperatie kosten.

Oke ik had dit opzich niet nodig want ik ben al jaren op de hoogte van de 2 jaar wettelijke garantie en maak daar ook gebruik van, maar het is wel de bevestiging.

wat moet ik hiermee aan ? ik heb zelf als particulier helaas geen poot om op te staan tegen een groot bedrijf als sony, en de totale onberijkbaarheid laat mij niet toe normaal te communiceren met sony, en word ik helaas afgedaan als de domme consument die niet begrijpt hoe de regeltjes inmekaar zitten.

Ik zat eerst te denken om maar gewoon een valse aankoop datum in te vullen op de bovengenoemde R.M.A. website, maar aangezien ik al een gereviseerde sony psp terug heb gehad, zal dat serie nummer hoogst waarschijnlijk in het bestand staan, plus de aankoop datum van mijn vorige, dus zal ik dan waarschijnlijk de psp pas terug krijgen als ik die 89 euro heb betaalt.

En het wrange is nog, als ik een tweedehandse psp koop voor 100 euro, en mijn kapotte verkoop voor een euro of 40 aan de hobbyman dan ben ik nog goedkoper uit ook.

Graag word ik op weg geholpen door jullie.

Vriendelijk bedankt alvast

groetjes Christi-Jan

ikbenik

Re: Sony PSP: Sony vertikt 2 jaar europese wettelijke garantie

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dus ik ben met de sony psp naar de winkel (intertoys) gegaan en zij hebben gebelt naar de sony service lijn (0495-574817) en we kregen te horen pas nadat we ze ermee confronteerde dat er een europese wettelijke garantie van 2 jaar is dat die 89 euro gebruikers kosten waren, voor het verzenden en opsturen, toch vreemd dat de de service website voor R.M.A. mij mededeelt dat de garantie om is.

De garantie is inderdaad gewoon om.
Nou ben ik op de hoogte van de 2 jaar wettelijke garantie en heb ik dus nog garantie tot eind dit jaar.
Er is helemaal géén wettelijke 2 jaar garantie.

In Europa is het een aanbeveling aan de lidstaten om de 2 jaar garantie te hanteren, echter is de Nederlandse wetgever hierin niet meegegaan.
Dus de Nederlandse wetgever hanteerd dus niet die 2 jaar garantie.
De Nederlandse wetgever is tot dit besluit gekomen omdat ze vinden dat de consument voldoende beschermd is.

Wat wel is, is dat er een wettelijke minimale garantie van 6 maanden is, en voor de rest zijn de fabrikant/winkelier helemaal vrij om deze periode te bepalen.

Zeggen zij 1 jaar, dan heb je ook maar 1 jaar garantie.
En dat je na het verstrijken van de garantieperiode nog recht hebt op gratis reparatie, is echt een fabeltje.

De Nederlandse wetgever gaat verder dan Europa en de winkelier/fabrikant moet in de verwachte levensduur (vaak komt deze overeen met de economische levensduur) meebetalen aan de kosten.
Hoeveel dat dit is, hangt af van de leeftijd van het product.
Hoe ouder het product, des te meer moet de consument zelf betalen.
Daar is een bepaalde formule voor.

Heeft de fabrikant bepaald dat het product 24 maanden mee zal gaan en het product zou dan 17 maanden oud zijn, dan dien je zelf 17/24 deel van de totale kosten zelf te betalen. De verzendkosten komen wel helemaal voor jouw rekening.

christi-jan

Maar hoe kan het dan als ik ga zoeken op computer forums dat bijvoorbeeld klanten van de mediamarkt wel 2 jaar garantie voor hun psp krijgen en zelf niet op zo,n service website hoeven te regelen maar mediamarkt zelf dit allemaal regelt ?

En verder, ik verzamel muziek instrumenten, synthesizers, drumcomputers, samplers, gitaren en de hele bijbehorende drama, ik heb dus redelijk vaak met garantie te maken en ik heb nog altijd gebruik kunnen maken van 2 jaar garantie en nooit ene cent betaalt en de winkels doen daar ook aan mee, soms heb ik winkels die beweren dat er maar 1 jaar garantie is maar zwikken meteen zodra je ze die 2 jaar "wettelijke" garantie onder hun neus duw, dus schijnbaar zijn ze er toch allemaal van op de hoogte, ook op synthforum.nl een forum met 12000 gear addictive leden wordt er hartelijk gebruik van gemaakt nadat dit eens ter sprake is gekomen een aantal jaar geleden.

Dus met andere woorden, ik heb het altijd bij het verkeerde eind gehad en nooit recht op garantie gehad als er 1 jaar om was ? ik begrijp er niet zoveel meer van.

vr groetjes Chris

ikbenik

soms heb ik winkels die beweren dat er maar 1 jaar garantie is maar zwikken meteen zodra je ze die 2 jaar "wettelijke" garantie onder hun neus duw, dus schijnbaar zijn ze er toch allemaal van op de hoogte,
Dus met andere woorden, ik heb het altijd bij het verkeerde eind gehad en nooit recht op garantie gehad als er 1 jaar om was ? ik begrijp er niet zoveel meer van.
Er is onder de mensen heel veel verwarring hieronder.
Dus je hebt gewoon geluk gehad dat de winkeliers dan ervoor zwichten.

EN je hebt inderdaad gelijk dat je na 1 jaar geen recht meer op garantie hebt.
Er zijn dan wel wettelijke bepalingen van kracht, maar die vallen niet onder de noemer garantie.

christi-jan

Jammer maar helaas dus, dankjewel voor je toelichtende informatie.

vr groet Chris

ikbenik

Graag gedaan! :lol:

Daar zijn we hier ook voor.

magel725

Ongelezen bericht door magel725 »

Het is zelfs nog sterker: je hebt geen recht op garantie. Je hebt recht op een deugdelijk produkt voor tenminste 6 maanden, of langer wanneer de winkelier dat aangeeft.

Het kan dus best dat anderen 2jaar geven op een artikel waar 1 jaar fabrieksgarantie op zit.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

nog nooit problemen met sony PSP service gehad, al 2 keer gewoon reparatie gehad en 1 zelfs gratis

ilkay

Ongelezen bericht door ilkay »

ik heb pas een maand geleden een psp gekregen ik heb er nog garantie op kunnen jullie het nazien? :(

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ga naar de winkel waar je je PSP gekocht hebt?

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

ik heb pas een maand geleden een psp gekregen ik heb er nog garantie op kunnen jullie het nazien?
Als je geen aankoopbon, garantiebewijs of bankafschrift hebt, ben ik bang dat je geen claim op de garantie kunt doen bij de verkopende partij. Dit omdat je moet kunnen bewijzen dat je het product bij die verkopende partij gekocht hebt.

Sommige fabrikanten behandelen uit eigen beweging soms wel de garantieclaims, omdat de dan kijken naar het serienummer.

Gesloten