LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terrugvragen geld voor een item, kan dat?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
qwerty2007

Terrugvragen geld voor een item, kan dat?

Ongelezen bericht door qwerty2007 »

Hallo.

Ik heb op Donderdag 11-10 een Harddisk die ik had besteld mogen ontvangen van een online-winkel.
Echter de verpakking voor een harddisk per post was dit keer zo karig dat ik dat niet voldoende achtte. Harddisks zijn heel gevoeliog voor stoten.
En dit zou de levensduur verkorten en de harddisk minder betrouwbaar maken. Dit vertrouw je geen persoonlijke data meer toe.

Ik heb gemaild met de winkel en mocht het voor een ruil onder RMA terrugsturen naar de winkel. Zij hebben het dan ook op 16-10 terrug ontvangen.
Echter, ik dacht dat het om een ruil zou gaan wat snel is,
maar wacht nogsteeds op antwoord wanneer ik nou een vervangende harddisk zal krijgen.
Ik heb speciaal vrij genomen om wat data te ordenen op mijn PC.
Maar wacht nu, niet door mijn fout, al een week op een nieuwe harddisk.
Ik wil daarom ook verzoeken het geld terrug te vragen aan de winkel
omdat het niet door mijn fout zo lang duurt en omdat ik snel een harddisk nodig heb.

Kan ik/mag ik als klant op deze gronden mijn geld terrugvragen, heb ik dat recht als klant?
Ik ben een leek op gebied van consumenten-rechten en ga ze morgen bellen met de vraag het geld direkt terrug te storten zodat ik snel elder een harddisk kan halen.

Vriendelijk bedankt.

kanovaarder

Re: Terrugvragen geld voor een item, kan dat?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Kopen op afstand.

Ja, in dit geval heeft u deze harddisk op tijd teruggestuurd en heeft u recht op geldteruggave binnen 30 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst van de harddisk.
Een argument waarom u deze heeft teruggestuurd was binnen die 7 (werk)dagen niet nodig.

In dit soort gevallen zult u de verdere correspondentie met deze webwinkel schriftelijk moeten voeren per aangetekende brief met bericht van ontvangst waarin u deze wijst op de verplichting tot terugbetaling van het reeds door u betaalde geld.
Verder is (nog) niet nodig.

Wanneer het er op gaat lijken dat de webwinkel niet tot snelle terugbetaling wil overgaan dan in een tweede brief een sommatie om binnen x dagen alsnog uw geld op uw rekening terug en de winkel wijzen op de extra kosten die te late of niet betaling met zich mee zal brengen.
Kom tegen die tijd maar terug als u weten wil hoe.

Grootvader.

qwerty2007

Hallo,

bedankt voor de reactie.

Schriftelijk betekent per geschreven brief. Is E-mail in dit geval niet ook mogelijk?

Bedankt

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

e-mail is wel mogelijk, maar als je een aangetekende brief verstuurt moet de ontvanger tekenen voor ontvangst. Kunnen ze later nooit zeggen dat ze die brief niet ontvangen hebben.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet (maar dat is niet persoonlijk voor jou, qwerty, het is meer algemeen) dat mensen per post dit soort dingen laten komen. Makkelijk, ja, maar veel goedkoper zal het niet zijn en in de winkel kun je veel makkelijker reclameren lijkt me. In de winkel ZIE je ook wat je hebt, via het net moet je het met een fotootje doen.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

ik bestel regelmatig bij bol.com electronica, en merk vaak toch dat dit veel goedkoper is
buiten dat ik de deur niet uit hoef is het aanbod ook veel groter en heb ik met slechts 1 winkelier te maken
de producten zijn vaak toch verpakt, en dus zie je vaak op het fototje op de website meer dan op de doos (doordat er meerdere foto's zijn van het product zelf, en niet enkel een foto van de doos)
ook kan je (bij bol.com in elk geval) recenties zien, volledige informatie ect.
nu zijn de reviews over sommige dingen (bijvoorbeeld security) niet kloppend met het product, zo leiden bijv. veel mensen die norton aangeschaft hebben aan placebo verschijnselen.
in ieder geval, ik denk dat wanneer je bij 1 goede webwinkel probeert al je spullen te kopen dat dat dan prima is
en (naar mijn mening) ook goedkoper
voorbeeldje, dragon naturally speaking is in de winkel minimaal 200 euro
en op het internet bij bol.com 160 euro
zegt genoeg als je het mij vraagt

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

In de winkel kun je afdingen. Zeker als je kunt aantonen dat je het product elders goedkoper kunt krijgen. Vorige week nog een UMC-kabel gekocht, was 7,40. Ik schrok van de prijs, zei dat ik even verder ging kijken. Bood de verkoper hem meteen aan voor 6 euro. En soms moet je even verder kijken, vorige week vond ik een speciaalzaak die zijn platte tv's aanzienlijk goedkoper aanbiedt dan de BCC en de Geschoren en Gefopt en dat soort zaken.

Maar je andere argumenten zijn zeker wel steekhoudend.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

afdingen is toch iets wat ik niet doe, en volgens mij veel andere consumenten ook niet
en vaak zijn de webwinkels al goedkoper (minder personeel, geen kassiers, geen winkel pand hogere omzet (internet verkoopt toch beter dan gewoon in de winkel)
ik denk dus dat webwinkels zoals bol.com wel voldoen aan de eisen van de meeste consumenten, en dat is duidelijkheid en betrouwbaarheid
tot nu toe heeft bol.com dit altijd redelijk perfect gedaan (1 keer kwam 'n toetsenbord later, hier werd ik over geïnformeerd)

qwerty2007

Roerganger heeft gelijk. Als het tegenzit ben ik uiteindelijk meer geld kwijt. Maar de keus voor online kopen is natuurlijk
niet van een op ander moment, prijzen zijn toch een belangrijk criterium voor kopers.
In winkels is alles toch wat duurder geprijsd, zker als je in een klein stadje woont als ik (Purmerend), waar
toch niet veel winkels zijn en die ook nog eens duur zijn.
Maar, het is geen excuus hoor, ik leer langzamerhand toch minder
en minder online te kopen. Want het bevalt me steeds en steeds zwaarder.
Wat ik nu heb valt nog mee natuurlijk, maar je wilt niet in een getouwtrek terrecht komen. Dat is nooit leuk. Blech..

Gesloten