LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Van Hi8 naar DVD. Wat heb ik nodig
Van Hi8 naar DVD. Wat heb ik nodig
Ik heb nog wat analoge filmpjes liggen, gemaakt met Hi8. Ik wil deze op DVD zetten. Heeft iemand hier ervaring in? Wat moet ik aanschaffen voor software en kabels?
-
Re: Van Hi8 naar DVD. Wat heb ik nodig
Software, afhankelijk van de kracht van de PC, maar ikzelf kies voor Adobe Premiere, maar er zijn ongetwijfeld nog legio andere programma's voor handen.
Heeft de camera een firewire -aansluiting? Zoja, dan heeft u een firewirekaart nodig voor in de pc, dat is niet erg prijzig en word meestal geleverd met bijbehorende kabel.
Met USB is de qualiteit erg zwak vanwege de lage snelheid waarmee het beeld kan worden overgestuurd naar de PC, dit gebeurt meestal 1 op 1 en dus hoe meer gegevens de PC kan ontvangen hoe beter het beeld.
Heeft de camera geen Firewire of USB? Dan is er videocapturekaart een oplossing, daar zijn echter zoveel verschillende mogelijkheden in dat ik niet durf te zeggen wat goed of slecht is, ik hoor alleen van mensen dat Pinacle een goed merk zou zijn.
Misschien dat iemand die wat proffesioneler bezig is met videobewerking er meer over kan vertellen...
succes
Heeft de camera een firewire -aansluiting? Zoja, dan heeft u een firewirekaart nodig voor in de pc, dat is niet erg prijzig en word meestal geleverd met bijbehorende kabel.
Met USB is de qualiteit erg zwak vanwege de lage snelheid waarmee het beeld kan worden overgestuurd naar de PC, dit gebeurt meestal 1 op 1 en dus hoe meer gegevens de PC kan ontvangen hoe beter het beeld.
Heeft de camera geen Firewire of USB? Dan is er videocapturekaart een oplossing, daar zijn echter zoveel verschillende mogelijkheden in dat ik niet durf te zeggen wat goed of slecht is, ik hoor alleen van mensen dat Pinacle een goed merk zou zijn.
Misschien dat iemand die wat proffesioneler bezig is met videobewerking er meer over kan vertellen...
succes
Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb wel eens gehoord dat met DVD-lab (Pro) kan.
Er zijn vele forums die het wel precies weten . Deze is er één van .
Er zijn vele forums die het wel precies weten . Deze is er één van .
Alvast bedankt!
Als je iemand weet met een hi8 digital camera en je hebt zelf een firewire kaart en een (willekeurig) vrij nieuw videobewerkingsprogramma dan kun je zo via die camera je filmpje in de camera laden en dan via het programma op een dvd branden
Ik maak ruim 2 jaar gebruik van Pinnacle systeem, eerst version 8 nu version 9. Mijn PC is uitgevoerd met een opname kaart die de analoge opname vertaald naar een digitale opname. Na het inlezen van de film op de PC is deze heel makelijk te bewerken. Knippen, geluid en menu's maken is geen probleem. Is dit gereed dan maak je onder menu "Film maken"een DVD. Mijn eerste DVD brander gaf wat problemen, met de Sony "Double Layer" zijn er geen problemen meer.
Als men uit meerdere hi8 films een DVD wil maken moet je veel schrijfruimte hebben. Op een schijf van 80 GB plaats ik ongeveer 6 films van 1 uur. Uit ervaring weet ik dat je films wil gaan combineren, stukjes uit verschillende films op een DVD. Ik ben tevreden over Pinnacle op een punt na; het geluid loopt weleens niet synchroon met het beeld. Hoe dit komt is mij niet bekend.
Als men uit meerdere hi8 films een DVD wil maken moet je veel schrijfruimte hebben. Op een schijf van 80 GB plaats ik ongeveer 6 films van 1 uur. Uit ervaring weet ik dat je films wil gaan combineren, stukjes uit verschillende films op een DVD. Ik ben tevreden over Pinnacle op een punt na; het geluid loopt weleens niet synchroon met het beeld. Hoe dit komt is mij niet bekend.
Allereerst heb je best wel een stoere computer en een hele hoop schijfruimte nodig!
Als je dit niet hebt (zoals ik) dan kan je kiezen (net als ik) voor de Dazzle 120 van Pinnacle, een extern apparaat waar je je camera op aansluit. (te koop bij Dixons ± €.149.-)
Deze zet analoog vervolgens om naar MPEG 2 en op je harde schijf.
Bij dit apparaat zit Studio 9 van Pinnacle, een bijzonder mooi en makkelijk programma om video te bewerken en op DVD te zetten.
Een professioneel resultaat is makkelijk te halen.
Echt een aanrader om op een eenvoudige en relatief goedkope manier je video om te zetten naar DVD!
Als je dit niet hebt (zoals ik) dan kan je kiezen (net als ik) voor de Dazzle 120 van Pinnacle, een extern apparaat waar je je camera op aansluit. (te koop bij Dixons ± €.149.-)
Deze zet analoog vervolgens om naar MPEG 2 en op je harde schijf.
Bij dit apparaat zit Studio 9 van Pinnacle, een bijzonder mooi en makkelijk programma om video te bewerken en op DVD te zetten.
Een professioneel resultaat is makkelijk te halen.
Echt een aanrader om op een eenvoudige en relatief goedkope manier je video om te zetten naar DVD!
Neem een digitale videocamera die Hi8 bandjes kan afspelen en een FireWire uitgang heeft.
Neem vervolgens een willekeurige Apple Macintosh computer met een G4 processor en DVD-brander en je kan aan de slag met iMovie en iDVD.
http://www.apple.nl
Ik doe het al jaren zo en het werkt perfect.
Nog geen dvd-tje is mislukt.
An Apple a day keeps Windows away!
Neem vervolgens een willekeurige Apple Macintosh computer met een G4 processor en DVD-brander en je kan aan de slag met iMovie en iDVD.
http://www.apple.nl
Ik doe het al jaren zo en het werkt perfect.
Nog geen dvd-tje is mislukt.
An Apple a day keeps Windows away!
-
mooi als je een apple hebt, anders lijkt het me nogal prijzig
Vind je € 599,- duur (inclusief dvd-brander!!) ?
Kijk maar eens op:
http://www.apple.com/nl/macmini/
De meeste mensen hebben immers al een scherm.
Kijk maar eens op:
http://www.apple.com/nl/macmini/
De meeste mensen hebben immers al een scherm.
-
jaja... apple is god...
genoeg promo gedaan nu?
Het lijkt me sterk dat iemand speciaal een apple gaat kopen om een Hi*-bandje op DVD te gooien, beetje een dure film voor 600 euro dan, vind je niet?
genoeg promo gedaan nu?
Het lijkt me sterk dat iemand speciaal een apple gaat kopen om een Hi*-bandje op DVD te gooien, beetje een dure film voor 600 euro dan, vind je niet?
Maar daarna gebruik je 'm toch voor al je andere digitale videobewerking.
Neem aan dat het niet voor 1 bandje is, maar ook voor verder toekomstig gebruik.
Bovendien, als je eenmaal hebt gewerkt met iMovie, dan ga je vanzelf meer films digitaal bewerken en monteren!
Neem aan dat het niet voor 1 bandje is, maar ook voor verder toekomstig gebruik.
Bovendien, als je eenmaal hebt gewerkt met iMovie, dan ga je vanzelf meer films digitaal bewerken en monteren!
-
je ziet de zaken in de verkeerde volgorde, volgens mij...
je koopt geen PC of een Mac om één film te bewerken en als dat bevalt er meer te doen, maar je zoekt een goedkope oplossing voor het op DVD krijgen van één filmpje en als dat bevalt ga je pas denken aan een PC of Mac voor het maken van meer filmpjes op DVD.
Maar goed,
ik kan net zo goed tegen een muur praten, je doet je apple-pitch en voor de rest maakt het je niet uit... soit, so be it. Succes met de verkoop.
je koopt geen PC of een Mac om één film te bewerken en als dat bevalt er meer te doen, maar je zoekt een goedkope oplossing voor het op DVD krijgen van één filmpje en als dat bevalt ga je pas denken aan een PC of Mac voor het maken van meer filmpjes op DVD.
Maar goed,
ik kan net zo goed tegen een muur praten, je doet je apple-pitch en voor de rest maakt het je niet uit... soit, so be it. Succes met de verkoop.
Beste Kiki,
Ik heb vele bruikbare reacties op je vraag gezien.
Wellicht ter aanvulling toch nog het volgende:
Bij Mediamarkt is software verkrijgbaar genaamd DEO4 voor VHS-casettes en elke videoafspeelapparatuur o.a. video's, TV, digicams enz.
Kort gelden was het in de aanbieding voor E 24,--.
Zelf heb ik een DVD recorder van het merk LITEON LVW-5004.
Hiermee kun je alle soorten CD''s en DVD's lezen en branden.
Het bijzondere is dat je een camcorder met V8 filmpjes middels 2 tulpstekkers aan de voorzijde kunt ansluiten, waarna je die op CD's kunt branden. Voor zover ik weet is dit de enige DVD recorder die deze mogelijkheid biedt.
Ik heb de recorder recent gekocht bij Expert voor E 219,--. Op het apparaat zit 24 maanden garantie.
Wellicht kun je iets met deze informatie.
Succces Piet
Ik heb vele bruikbare reacties op je vraag gezien.
Wellicht ter aanvulling toch nog het volgende:
Bij Mediamarkt is software verkrijgbaar genaamd DEO4 voor VHS-casettes en elke videoafspeelapparatuur o.a. video's, TV, digicams enz.
Kort gelden was het in de aanbieding voor E 24,--.
Zelf heb ik een DVD recorder van het merk LITEON LVW-5004.
Hiermee kun je alle soorten CD''s en DVD's lezen en branden.
Het bijzondere is dat je een camcorder met V8 filmpjes middels 2 tulpstekkers aan de voorzijde kunt ansluiten, waarna je die op CD's kunt branden. Voor zover ik weet is dit de enige DVD recorder die deze mogelijkheid biedt.
Ik heb de recorder recent gekocht bij Expert voor E 219,--. Op het apparaat zit 24 maanden garantie.
Wellicht kun je iets met deze informatie.
Succces Piet
hallo Kiki,
ik doe dit regelmatig en werk dan met Pinacle 9.0
werk er goed en is veelzijdig daarin.
eigenlijk is het enige wat je moet hebben op je camera is een DV aansluiting zodat je de camera kunt aansluiten met je PC via de eerder genoemde Firewire kaart (deze kost mocht je hem nog niet in je bezit hebben ± € 20,00)
als je camera geen DV aansluiting heeft kan het ook analoog maar dan moet je snel gezegd een kastje kopen die het analogen omzet naar digitaal, mar dat is vrij kostbaar.
het beste is dan nog dat je iemand in je omgeveing vraagt of je zijn evt camera kan lenen die dus de nodige DV aansluiting heeft.
hopende je voldoende informatie te hebben verleend,
met vriendelijke groet mike,
ps mocht je nog vragen hebben mag je me altiijd mailen.
ik doe dit regelmatig en werk dan met Pinacle 9.0
werk er goed en is veelzijdig daarin.
eigenlijk is het enige wat je moet hebben op je camera is een DV aansluiting zodat je de camera kunt aansluiten met je PC via de eerder genoemde Firewire kaart (deze kost mocht je hem nog niet in je bezit hebben ± € 20,00)
als je camera geen DV aansluiting heeft kan het ook analoog maar dan moet je snel gezegd een kastje kopen die het analogen omzet naar digitaal, mar dat is vrij kostbaar.
het beste is dan nog dat je iemand in je omgeveing vraagt of je zijn evt camera kan lenen die dus de nodige DV aansluiting heeft.
hopende je voldoende informatie te hebben verleend,
met vriendelijke groet mike,
ps mocht je nog vragen hebben mag je me altiijd mailen.
hallo kiki
volgens mij kan Hi 8 niet in een digitale camera afgespeeld worden, dus is je film analoog. Hiervoor heb je absoluut een analogecapturekaart nodig. Die van Pinnacle zijn erg gooed. Maar een annalogecapturekaart is prijzig. Mijn TIP; kijk op marktplaats voor een Pinnacle DC-10 kaart met als software Studio 8. Hiermee kun je best goed werk leveren. als je Windows XP hebt met moviemaker heb je de software niet eens nodig. Met Moviemaker gaat het ook best. Maar voor analoog heb je absoluut een capturekaart nodig. Kijk ook even op http://www.promo-it.nl/nonlineair/index.php of op
http://members.home.nl/s.nannenberg/Vid ... /index.htm
Hier staan goede tips voor mensen die met film bezig willen. VOORAL DE 2e SITE IS ERG GOED
succes Rob
volgens mij kan Hi 8 niet in een digitale camera afgespeeld worden, dus is je film analoog. Hiervoor heb je absoluut een analogecapturekaart nodig. Die van Pinnacle zijn erg gooed. Maar een annalogecapturekaart is prijzig. Mijn TIP; kijk op marktplaats voor een Pinnacle DC-10 kaart met als software Studio 8. Hiermee kun je best goed werk leveren. als je Windows XP hebt met moviemaker heb je de software niet eens nodig. Met Moviemaker gaat het ook best. Maar voor analoog heb je absoluut een capturekaart nodig. Kijk ook even op http://www.promo-it.nl/nonlineair/index.php of op
http://members.home.nl/s.nannenberg/Vid ... /index.htm
Hier staan goede tips voor mensen die met film bezig willen. VOORAL DE 2e SITE IS ERG GOED
succes Rob
hallo ik doe het op de goedkoopste manier ,en dat kost eenmalig 80 euro voor een wintv usb ,dat sluit je op je usb aan en daar gaat je videorecorder/camera /dvd speler enz op aan gesloten gewoon met tulp stekkers dan kan je het opslaan in je pc en van daar met willekeurig programma van je cd brander omzetten mar je kan het ook op gewoon cd zetten je kan namelijk kiezen heb je nog vragen mag je me bellen
003214543221 succes
bar van haren
003214543221 succes
bar van haren
Voor het over zetten van Video 8, Video HI8 en VHS naar DVD gebruik ik zelf de Pinnacle Moviebox die eenvoudig is aan te sluiten via de USB poort. Op de Movie box kan je een annaloge video camera of een VHS videorecorder aansluiten. Met het software programma Pinnacle STUDIO 9.0 kun je de videobeelden over zetten op je PC op AVI of MPEG formaat en vervolgens branden op DVD. Verder kun je met STUDIO 9.0 ook je video films bewerken en een leuke reportage maken.
Wil je echt gaan hobbyen met videobeelden moet je wel een goede en een snelle computer hebben het liefst met voldoende schijfruimte. Er wordt zelfs geadviseerd een externe harde schijf op je computer aan te sluiten om daar je films en bewerkingen op te slaan. Verder is het erg belangrijk de computer niet te traag te maken door allerlei onnodige software als chat en downloadprogramma's en games etc. te installeren
Wil je echt gaan hobbyen met videobeelden moet je wel een goede en een snelle computer hebben het liefst met voldoende schijfruimte. Er wordt zelfs geadviseerd een externe harde schijf op je computer aan te sluiten om daar je films en bewerkingen op te slaan. Verder is het erg belangrijk de computer niet te traag te maken door allerlei onnodige software als chat en downloadprogramma's en games etc. te installeren
-
@ rob52 >> Hi8 kan weldegelijk digitaal overgezet worden, ik heb een digitale camera en daar kunnen gewoon Hi8 -cassettes in. Via deze camera kan ik met firewire de beelden overzetten naar de Computer, eventueel bewerken en dan branden naar DVD.
@ Michellangelo
Bedankt dat je me succes wenst met de verkoop!
Ik verkoop inderdaad ...... Bang & Olufsen ..... maar dus geen Apple.
En heb ook geen aandelen Apple.
Helaas, want het gaat weer erg goed met ze.
Heb dus op geen enkele manier profijt van mijn "verkooppraatje", zoals jij het noemt.
Ben alleen een erg tevreden Mac-gebruiker...... al sinds 1988 .... dus lang voor het Windows-tijdperk.
Alle gebruikersproblemen die ik in dit forum (en op andere sites) lees heb ik niet als ik op m'n iMac werk.
Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen Michellangelo.
We zijn hier toch immers om elkaar te helpen met problemen!
En het is aan diegene dan de keus of hij/zij dat wel of niet doet.
En voor welke prijs.
Think Different!
Jos
Bedankt dat je me succes wenst met de verkoop!
Ik verkoop inderdaad ...... Bang & Olufsen ..... maar dus geen Apple.
En heb ook geen aandelen Apple.
Helaas, want het gaat weer erg goed met ze.
Heb dus op geen enkele manier profijt van mijn "verkooppraatje", zoals jij het noemt.
Ben alleen een erg tevreden Mac-gebruiker...... al sinds 1988 .... dus lang voor het Windows-tijdperk.
Alle gebruikersproblemen die ik in dit forum (en op andere sites) lees heb ik niet als ik op m'n iMac werk.
Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen Michellangelo.
We zijn hier toch immers om elkaar te helpen met problemen!
En het is aan diegene dan de keus of hij/zij dat wel of niet doet.
En voor welke prijs.
Think Different!
Jos