LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel te hoge reparatiekosten Media Markt

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Drien

Veel te hoge reparatiekosten Media Markt

Ongelezen bericht door Drien »

Iets meer dan drie jaar geleden heb ik een Asus ultrabook (zenbook ux31e, 900 euro) bij de Media Mark gekocht. Helaas is, terwijl ik rustig achter mijn laptop zat, het moederbord kapot gegaan. De 24 maanden garantie zijn natuurlijk voorbij, maar de Media Markt hanteert echter het volgende:
Heeft u geen recht meer op garantie, maar is de economische levensduur van het artikel nog niet verstreken? Als het product buiten uw schuld kapot is gegaan binnen de economische levensduur, dan repareren of vervangen wij het artikel ook. Als de economische levensduur van het artikel hierdoor wordt verlengd, betaalt u wel een deel van de reparatiekosten, omdat u het nieuwe product veel langer zult kunnen gebruiken dan het oorspronkelijke product.
Ik heb toen vol goede moed mijn laptop terug gebracht bij de Media Markt, maar helaas heb ik vandaag een prijsopgave ontvangen waarin een bedrag staat waaruit blijkt dat ik een heel nieuw moederbord moet betalen (680 euro, zo duur is reparatie ook als ik hem direct naar Asus had gebracht). Ik heb toen direct de Media Markt gebeld en uitgelegd dat ik hier niet mee eens was. Als ik de volledige reparatiekosten moet betalen, betekent dat dat de Media Markt het normaal vindt dat een dure laptop al binnen 3 jaar vanzelf kapot gaat. Maar de reactie van de Media Markt was dat ze niks aan de prijs konden veranderen en dat ik de keuze heb om de laptop te laten repareren of om deze kosteloos teruggestuurd te krijgen.

Reparatiekosten van 680 euro voor een Asus laptop van 900 euro die nog geen 3 jaar oud is en buiten mijn schuld vanzelf kapot gaat: ik vind het buitensporig. Als klant voel ik mij totaal niet geholpen. Geen enkele laptop wordt gemaakt met het idee dat deze na 3 jaar de geest geeft.

Kan iemand mij adviseren wat ik nu moet doen??

sjohie

Re: Veel te hoge reparatiekosten Media Markt

Ongelezen bericht door sjohie »

Drien schreef:Iets meer dan drie jaar geleden heb ik een Asus ultrabook (zenbook ux31e, 900 euro) bij de Media Mark gekocht. Helaas is, terwijl ik rustig achter mijn laptop zat, het moederbord kapot gegaan. De 24 maanden garantie zijn natuurlijk voorbij, maar de Media Markt hanteert echter het volgende:
Heeft u geen recht meer op garantie, maar is de economische levensduur van het artikel nog niet verstreken? Als het product buiten uw schuld kapot is gegaan binnen de economische levensduur, dan repareren of vervangen wij het artikel ook. Als de economische levensduur van het artikel hierdoor wordt verlengd, betaalt u wel een deel van de reparatiekosten, omdat u het nieuwe product veel langer zult kunnen gebruiken dan het oorspronkelijke product.
Ik heb toen vol goede moed mijn laptop terug gebracht bij de Media Markt, maar helaas heb ik vandaag een prijsopgave ontvangen waarin een bedrag staat waaruit blijkt dat ik een heel nieuw moederbord moet betalen (680 euro, zo duur is reparatie ook als ik hem direct naar Asus had gebracht). Ik heb toen direct de Media Markt gebeld en uitgelegd dat ik hier niet mee eens was. Als ik de volledige reparatiekosten moet betalen, betekent dat dat de Media Markt het normaal vindt dat een dure laptop al binnen 3 jaar vanzelf kapot gaat. Maar de reactie van de Media Markt was dat ze niks aan de prijs konden veranderen en dat ik de keuze heb om de laptop te laten repareren of om deze kosteloos teruggestuurd te krijgen.

Reparatiekosten van 680 euro voor een Asus laptop van 900 euro die nog geen 3 jaar oud is en buiten mijn schuld vanzelf kapot gaat: ik vind het buitensporig. Als klant voel ik mij totaal niet geholpen. Geen enkele laptop wordt gemaakt met het idee dat deze na 3 jaar de geest geeft.

Kan iemand mij adviseren wat ik nu moet doen??
3 jaar zou je wel ongeveer de economische levensduur van een laptop kunnen noemen, alhoewel de brancheorganisatie ICT Waarborg spreekt van 5 jaar, maar daar is Mediamarkt geen lid van zo te zien, dus dan heb je dáár ook niet zoveel aan.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die vragen om 50/50 voor te stellen, want na de 2 jaar garantie is het gewoon een groot grijs gebied, zeker met een product als een laptop, wat door het beoogde gebruik sowieso al een lastig product is in dit kader, aangezien het bedoelt is om veel mee te nemen, neer te zetten ,etc etc. Met zeg een LCD tv is het makkelijker, die staat stil en heeft geen bewegende delen.

Overigens kan een moederbord ook nu kapot gaan door een schok/tik van zeg een jaar geleden, welke jij niet waarschijnlijk niet meer herinnerd omdat de laptop het gewoon bleef doen, terwijl er door die tik bijvoorbeeld een beginnende beschadiging aan de heatpipe, of processor-socket is ontstaan, die pas nu catastrofaal is geworden.

Drien

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Het geeft me in ieder geval wat duidelijkheid over de situatie.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Drien schreef:Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Het geeft me in ieder geval wat duidelijkheid over de situatie.
Helaas niet. Als jij kunt bewijzen dat het interdaad buiten jouw schuld om is dat het defect is opgetreden heb jij recht op kostenloze reparatie of vervanging. De NL wet stelt geen maxium garantieduur. De 2 jaar is dan ook de fabrieksgarantie, wat een aanvulling is op de wettelijke garantie.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

olaf79 schreef:
Drien schreef:Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Het geeft me in ieder geval wat duidelijkheid over de situatie.
Helaas niet. Als jij kunt bewijzen dat het interdaad buiten jouw schuld om is dat het defect is opgetreden heb jij recht op kostenloze reparatie of vervanging. De NL wet stelt geen maxium garantieduur. De 2 jaar is dan ook de fabrieksgarantie, wat een aanvulling is op de wettelijke garantie.
Zal niet meevallen hoe te bewijzen dat het apparaat zonder jouw schuld om defect is gegaan. Slijtage is geen garantie lijkt me. Heb je tips voor de TS hoe deze dit kan aanpakken, én dat ze op korte termijn een werkende computer heeft?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

riddert schreef:
olaf79 schreef:
Zal niet meevallen hoe te bewijzen dat het apparaat zonder jouw schuld om defect is gegaan. Slijtage is geen garantie lijkt me. Heb je tips voor de TS hoe deze dit kan aanpakken, én dat ze op korte termijn een werkende computer heeft?
Bij normaal gebruik gaat een moederbord niet zomaar kapot na 3 jaar gebruik. Als er sprake is van waterschade had dat wel vermeld geworden.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Ik zou hem kostloos terug laten sturen en een offerte aanvragen bij een plaatselijk reparatie bedrijf.

Drien

Wat snuffel1 zegt is waar. Er is geen wet maar een richtlijn. Daarom kan de media markt de economische levensduur van mijn laptop gewoon op 3 jaar zetten. Wat dan wel weer apart is, is dat een eventuele verzekering van je laptop meestal 5 jaar duurt. Ook de belastingdienst hanteert een afschrijving van 5 jaar als je een laptop voor je bedrijf koopt.
Maar goed met de Media Markt kom ik dus niet verder. Ik ga of een nieuwe laptop kopen of hem laten repareren bij een plaatselijk reparatie bedrijf voor ongeveer 400/500 euro.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:Bij normaal gebruik gaat een moederbord niet zomaar kapot na 3 jaar gebruik. Als er sprake is van waterschade had dat wel vermeld geworden.
Jij kan wel van alles vinden maar het is algemeen bekend dat je na een bepaalde tijd als eigenaar moet bewijzen dat een product niet goed is. Normaal gebruik voor een laptop openklappen, iets ermee gaan doen, soms even rondlopen terwijl de laptop aan staat, laptop is dichtklappen, in een tas/rugzak doen, op pad gaan, tas achter in de auto gooien of om je schouder hangen, thuis komen, laptop op de bank openklappen, dichtklappen, terug in de tas als deze nog warm is, en de andere dag herhaald zich dat.... Toon dan na 3 jaar maar eens aan dat het moederbord niet goed was

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

olaf79 schreef:Bij normaal gebruik gaat een moederbord niet zomaar kapot na 3 jaar gebruik. Als er sprake is van waterschade had dat wel vermeld geworden.
Jij kan wel van alles vinden maar het is algemeen bekend dat je na een bepaalde tijd als eigenaar moet bewijzen dat een product niet goed is. Normaal gebruik voor een laptop openklappen, iets ermee gaan doen, soms even rondlopen terwijl de laptop aan staat, laptop is dichtklappen, in een tas/rugzak doen, op pad gaan, tas achter in de auto gooien of om je schouder hangen, thuis komen, laptop op de bank openklappen, dichtklappen, terug in de tas als deze nog warm is, en de andere dag herhaald zich dat.... Toon dan na 3 jaar maar eens aan dat het moederbord niet goed was

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Drien schreef:Er is geen wet maar een richtlijn. Daarom kan de media markt de economische levensduur van mijn laptop gewoon op 3 jaar zetten.
1. Europese richtlijnen (European directives) geven landen een resultaatsverplichting. Je kan een richtlijn dus zien als een wet voor de lidstaten.

2. Nederland heeft deze richtlijn juist geïmplementeerd. In Nederland geld dat je de koper de bewijslast draagt voor zijn stelling dat het product bij aflevering ondeugdelijk was (uitzondering daar gelaten is dit zo als het product buiten jouw schuld defect is gegaan) en dan heb je recht op kosteloos herstel. Hier kan de MediaMarkt zich niet aan onttrekken door achteraf te melden dat de levensverwachting 3 jaar is. Je moet overigens pas iets bewijzen als de tegenpartij dat gemotiveerd bewijst. Hier geldt: zwijgen = erkennen.

3. De term economische levensduur wordt hier misbruikt. Deze term is afkomstig vanuit het bedrijfsleven en beschrijft het omslagpunt waar vanuit een economisch motief beter een nieuw product gekocht kan worden.

De centrale vraag is: hoe komt het dat de laptop kapot is? Als het antwoord is productiefout of miste de eigenschap kwaliteit o.i.d. dan heb je een zaak.

Uit onderzoek onder fabrikanten blijkt dat 21% van alle laptops binnen 3 jaar kapot terug komt. En uit onderzoek van C't blijkt dat een nieuwe computer gemiddeld 6 jaar meegaat. Dus 5 a 6 jaar lijkt mij een goed uitgangspunt.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij normaal gebruik gaat een moederbord niet zomaar kapot na 3 jaar gebruik. Als er sprake is van waterschade had dat wel vermeld geworden.
"Volgestofte" ventilatoren en koelroosters ?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als een processor te heet wordt dan gaat de computer uit ter bescherming.

Gesloten