LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verkeerd geadviseerd, nu een miskoop
verkeerd geadviseerd, nu een miskoop
Ik heb bij de Mediamarkt een Sony Vaio VPC-S11 gekocht omdat deze Windows Professional als besturingssysteem heeft. Daarmee is het ook mogelijk om (virtueel) onder XP te werken. Na installatie bleek dit niet te werken. Later las ik op het net dat in het BIOS van de laptop deze optie (hardware virtualization) eerst moet worden aangevinkt. Dit laatste kan echter niet in de Vaio, terwijl het nu juist het motief was om deze laptop te kopen. De verkoper zegt steeds dat we 'naar een oplossing gaan zoeken' (ik dacht: een BIOS upgrade of zoiets) maar afgezien van het toezenden van wat nutteloze websitelinks gebeurt er niks. Op de bon staat dat computers niet kunnen worden teruggebracht (binnen de termijn van 2 weken die voor andere producten geldt). Kan ik redelijkerwijs eisen dat de laptop toch wordt teruggenomen? Ik vind dat ik verkeerd ben voorgelicht, zeker toen ik het onderwerp voorafgaand aan de verkoop zelf ter sprake bracht: ik zoek een laptop waarmee ik kan werken met zowel xp en 7.
Re: verkeerd geadviseerd, nu een miskoop
Die vraagstelling is multi interpretabel :Jan Sch schreef:Ik vind dat ik verkeerd ben voorgelicht, zeker toen ik het onderwerp voorafgaand aan de verkoop zelf ter sprake bracht: ik zoek een laptop waarmee ik kan werken met zowel xp en 7.
U bedoelt : een laptop waarmee u tegelijkertijd met beide besturingsystemen kunt werken.
De verkoper kan hebben begrepen : de laptop moet xp en 7 kunnen draaien. Beide afzonderlijk zal vast wel gaan.
Overigens :
Dat u het niet aan de praat kunt krijgen wil niet zeggen dat het niet kan.
Ik denk wel dat meneer Sch weet wat hij wil en wat hij kan. De vraag is of hij recht heeft om de laptop terug te geven (ruilen of geld terug). Ik denk zelf van niet. Foutieve informatie verschaffen door de verkoper is natuurlijk waardeloos, maar ik denk niet voldoende om recht te hebben op restitutie van het aankoopbedrag. De koper is nog altijd zelf verantwoordelijk voor de beslissing om het produkt te kopen.
Wanneer het product niet voldoet aan eisen welke expliciet vooraf zijn gesteld dan lijkt het mij redelijk om het product terug te doen. Het is immers bruikbaar.
Alles staat of valt met de wijze waarop die "eis" is overgedragen. Mompel je tijdens het gesprek tussen neus en lippen door dat het leuk zou zijn wanneer je 2 besturingsystemen kunt draaien dan is dat geen harde eis.
Een dergelijke vraag is voor een koper niet te controleren, hij afhankelijk van de verkoper. Een klant moet natuurlijk ook een inschatting maken of de verkoper wel verstand van zaken heeft. Stel je deze vraag in de mediamarkt aan het zaterdaghulpje dan moet je niet raar opkijken wanneer het antwoord niet blijkt te kloppen. (juridisch gezien moet in verstrekte informatie natuurlijk altijd kloppen)
Alles staat of valt met de wijze waarop die "eis" is overgedragen. Mompel je tijdens het gesprek tussen neus en lippen door dat het leuk zou zijn wanneer je 2 besturingsystemen kunt draaien dan is dat geen harde eis.
Een dergelijke vraag is voor een koper niet te controleren, hij afhankelijk van de verkoper. Een klant moet natuurlijk ook een inschatting maken of de verkoper wel verstand van zaken heeft. Stel je deze vraag in de mediamarkt aan het zaterdaghulpje dan moet je niet raar opkijken wanneer het antwoord niet blijkt te kloppen. (juridisch gezien moet in verstrekte informatie natuurlijk altijd kloppen)
Als het probleem niet opgelost kan worden heeft de TS wel degelijk het recht om de koop ongedaan te maken.
Dit omdat de laptop niet die eigenschappen heeft welke in de afspraak is besproken en is afgesproken.
Dus de laptop is niet conform de afspraak/koopovereenkomst geleverd.
Dit omdat de laptop niet die eigenschappen heeft welke in de afspraak is besproken en is afgesproken.
Dus de laptop is niet conform de afspraak/koopovereenkomst geleverd.
-
Beste,
Dat is dus de vraag. Zoals de stelling hier wordt neergezet is het dus voor meer uitleg vatbaar.
Maar nog afgezien van dat,
In ieder geval heb je als het alleen mondeling is besproken een probleem.
Accepteert de verkoper dat hij jouw verkeerd heeft voorgelicht? , anders is het jouw woord tegen het zijne. Het is tenslotte geen zaak die je normaal mag verwachten bij de aankoop van een PC.
Blijkt maar weer eens dat als je iets speciaals wilt je dit eerst zelf moet na zoeken in de fabrieksspecificatie in plaats van allen het woord van de (junior)verkoper te geloven
Dat is dus de vraag. Zoals de stelling hier wordt neergezet is het dus voor meer uitleg vatbaar.
Maar nog afgezien van dat,
In ieder geval heb je als het alleen mondeling is besproken een probleem.
Accepteert de verkoper dat hij jouw verkeerd heeft voorgelicht? , anders is het jouw woord tegen het zijne. Het is tenslotte geen zaak die je normaal mag verwachten bij de aankoop van een PC.
Blijkt maar weer eens dat als je iets speciaals wilt je dit eerst zelf moet na zoeken in de fabrieksspecificatie in plaats van allen het woord van de (junior)verkoper te geloven
Windows 7 professional heeft een voorziening onboard om XP te simuleren.
Hierbij wordt bij Windows 7 professional een XP licentie meegeleverd.
Dus kun je op voorhand al uitgaan dat dit moet werken.
Als dat op een laptop niet werkt, dan heeft de fabrikant van de laptop een groot probleem. Die is dan in gebreken gebleven.
Als dat op een laptop niet werkt, dan heeft de fabrikant van de laptop een groot probleem. Die is dan in gebreken gebleven.
-
Beste,
Dit is dus niet iets wat je normaal gesproken mag verwachten bij een laptop.Het is normaal dat je maar 1 besturingssysteem gebruikt. Al het andere is speciaal.
Nee dus ..Windows 7 professional heeft een voorziening onboard om XP te simuleren.
Dit is dus niet iets wat je normaal gesproken mag verwachten bij een laptop.Het is normaal dat je maar 1 besturingssysteem gebruikt. Al het andere is speciaal.
Zoals ik het begrijp heeft de verkoper een aanbod gedaan, welke was een Sony Vaio VPC-S11 met Windows 7 Professional. De koper heeft dit aanbod aanvaard en daarmee is een koopovereenkomst tot stand gekomen.
Microsoft heeft aangegeven Windows 7 Professional met een XP modus komt. Hiermee kun je XP applicaties draaien op een virtual PC.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ws-xp-mode
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ts/compare
De verkoper is gehouden aan deze mededeling, omdat hij (zo neem ik aan) niet aannemelijk kan maken dat hij dit in duidelijk taal heeft weersproken.
De koper had dan een gerechtvaardigd vertrouwen om er van uit te gaan dat deze functie ook op dit apparaat werkte. De verkoper moet daarom of binnen een redelijke termijn een oplossing verzorgen of de koop ontbinden. De koper doet er verstandig aan om de verkoper schriftelijk aanmanen tot herstel van het gebrek of ontbinding indien de verkoper dat niet binnen een redelijke termijn kan.
Microsoft heeft aangegeven Windows 7 Professional met een XP modus komt. Hiermee kun je XP applicaties draaien op een virtual PC.
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ws-xp-mode
http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ts/compare
De verkoper is gehouden aan deze mededeling, omdat hij (zo neem ik aan) niet aannemelijk kan maken dat hij dit in duidelijk taal heeft weersproken.
De koper had dan een gerechtvaardigd vertrouwen om er van uit te gaan dat deze functie ook op dit apparaat werkte. De verkoper moet daarom of binnen een redelijke termijn een oplossing verzorgen of de koop ontbinden. De koper doet er verstandig aan om de verkoper schriftelijk aanmanen tot herstel van het gebrek of ontbinding indien de verkoper dat niet binnen een redelijke termijn kan.
U vraagt wij draaien. Of beter gezegd MS:
http://www.winmag.nl/artikel/2328305/up ... ude-pc%27s
Dus hardware virtualisatie is niet meer een vereiste met deze update. Veel plezier met je Sony laptop.
http://www.winmag.nl/artikel/2328305/up ... ude-pc%27s
Dus hardware virtualisatie is niet meer een vereiste met deze update. Veel plezier met je Sony laptop.
Allen die de moeite hebben genomen te reageren, bedankt.
Ik had mij van te voren verdiept in de specificaties waaraan de laptop moest voldoen en er twee gesprekken over gevoerd met een verkoper (geen zaterdaghulp). Echter, wat ik niet wist (en de verkoper kennelijk ook niet) was dat Sony in de Vaio's de hardware virtualisatie in het BIOS permanent op ''disabled'' heeft gezet. Toen ik - helaas pas na de koop - ging googlen las ik over alle ophef die dit m.n. in de media in de V.S. vorige jaar al heeft gegeven. Het is duidelijk dat verkoper even weinig hiervan wist als ik. Naar mij mening is het Sony die in gebreke is gebleven door het onthouden van essentiële informatie bij de specificaties. Sony gaf bij navraag echter niet thuis en schreef slechts: "als u ontevreden bent over ons product, kunt het terugbrengen bij de Mediamarkt." Was het maar zo simpel...
Bedankt voor de tip over de recente update van MS. Als ik het mag geloven, is het probleem hiermee opgelost. Wel vreemd dat Sony mij dit vorige week niet wist te vertellen (de update is van 17-3-10).
Ik had mij van te voren verdiept in de specificaties waaraan de laptop moest voldoen en er twee gesprekken over gevoerd met een verkoper (geen zaterdaghulp). Echter, wat ik niet wist (en de verkoper kennelijk ook niet) was dat Sony in de Vaio's de hardware virtualisatie in het BIOS permanent op ''disabled'' heeft gezet. Toen ik - helaas pas na de koop - ging googlen las ik over alle ophef die dit m.n. in de media in de V.S. vorige jaar al heeft gegeven. Het is duidelijk dat verkoper even weinig hiervan wist als ik. Naar mij mening is het Sony die in gebreke is gebleven door het onthouden van essentiële informatie bij de specificaties. Sony gaf bij navraag echter niet thuis en schreef slechts: "als u ontevreden bent over ons product, kunt het terugbrengen bij de Mediamarkt." Was het maar zo simpel...
Bedankt voor de tip over de recente update van MS. Als ik het mag geloven, is het probleem hiermee opgelost. Wel vreemd dat Sony mij dit vorige week niet wist te vertellen (de update is van 17-3-10).
Sony Bios,
op het forum www.helpmij.nl staat iets over Bios instellingen aanpassen zodat het wel werkte....
Dus probeer dat Windows forum eens.
Een ex forum gebruiker die nu Linux heeft...
op het forum www.helpmij.nl staat iets over Bios instellingen aanpassen zodat het wel werkte....
Dus probeer dat Windows forum eens.
Een ex forum gebruiker die nu Linux heeft...
Er is veel te vinden over het flashen van BIOS, maar dat kan een fatale afloop hebben. Met een net gekochte laptop nog onder garantie ga ik in elk geval dat risico niet aan.
-
@Stofzuigertje:
We zullen je missen op het forum...Een ex forum gebruiker die nu Linux heeft...
Je begrijpt het verkeerd.seagoing racer2 schreef:Beste,
Nee dus ..Windows 7 professional heeft een voorziening onboard om XP te simuleren.
Bij Windows 7 prof zit dit standaard erbij.
Bij de home niet.
Vandaar mijn opmerking.
De reden dat dit erbij zit, heeft te maken dat in het bedrijfsleven nog genoeg software zit die wel onder XP draaien, maar niet onder windows 7.
Ik heb zelf de informatiedag bijgewoond van Microsoft.
En als ik een laptop met Windows 7 prof zou kopen, dan weet ik dat ik ook een XP licentie erbij zit, en mag ik wel degelijk verwachten dat dit ook op die laptop draait.
Nee, dus.BBCS schreef:Je begrijpt het verkeerd.seagoing racer2 schreef:Beste,
Bij Windows 7 prof zit dit standaard erbij.
Bij de home niet.
Vandaar mijn opmerking.
De reden dat dit erbij zit, heeft te maken dat in het bedrijfsleven nog genoeg software zit die wel onder XP draaien, maar niet onder windows 7.
Ik heb zelf de informatiedag bijgewoond van Microsoft.
En als ik een laptop met Windows 7 prof zou kopen, dan weet ik dat ik ook een XP licentie erbij zit, en mag ik wel degelijk verwachten dat dit ook op die laptop draait.
Ook bij Windows 7 Professional zit dit er niet 'bij' dit is een onderdeel van VirtualPC welke gewoon los van de website van Microsoft ge-download moet worden.
Tot voor kort was XP modus alleen beschikbaar voor processoren welke
Hardware Virtualizatie ondersteunden, wat de meeste processoren voor
een laptop niet hebben.
Bij mijn Vaio zat naast een voorgeinstalleerde W7 ook een XP licentie. De keuze was aan mij om de virtuele versie te draaien (waarvoor wel een extra download van Microsoft nodig was, maar die werkt alleen op 7 Prof en Ultimate) of een downgrade naar XP te doen.
Inmiddels werkt virtueel XP ook zonder BIOS aanpassing, maar is erg traag. Ik heb dan ook besloten om naar XP te downgraden. Hij is lekker snel en zonder al die show tierelantijnen uit W7.
Inmiddels werkt virtueel XP ook zonder BIOS aanpassing, maar is erg traag. Ik heb dan ook besloten om naar XP te downgraden. Hij is lekker snel en zonder al die show tierelantijnen uit W7.