LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] voeding vernield pc.. garantie?
-
voeding vernield pc.. garantie?
Hallo,
Ik heb een voeding gekocht bij mycom een corsair ax750 professional gold.
Deze is 2x stuk gegaan.
De eerste keer is hij vervangen en alles deed het weer.
De 2e keer heeft hij mijn cpu en moederbord vernielt.
Hij zit nog in de garantie.
Mycom heeft hem getest op hun testsysteem en hun moederbord ging ook stuk.
Ze willen alleen de voeding vergoeden maar niet de cpu en moederbord!
De vraag is; heb ik daar werkelijk ook geen recht op?
mvg
Deze is 2x stuk gegaan.
mvg
Re: voeding vernield pc.. garantie?
Zoals ik het lees, ja. Maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 dingen. U zult hen allereerst aansprakelijk moeten stellen voor de schade, dus schade specificeren en schriftelijk aansprakelijk stellen. Doen ze hier niets op uit, rechtsbijstand inschakelen.benjaminhoi schreef:Hallo,
Deze is 2x stuk gegaan.
mvg
Volgens mij is dit weer een typisch gevalletje, verkopers kennen de wet niet. Jammer.
-
Verkoper zei dat de fabrikant het niet ging vergoeden omdat zij dan kunnen zeggen dat ik de schade mogelijk zelf heb veroorzaakt.vogels schreef:..recht op vergoeding van alle vervolgschade. Zij kunnen deze schade dan zelf weer claimen bij de fabrikant van de voeding. Dat is hun probleem.
Bedankt voor de reacties trouwens!
Je hebt de wettelijke garantie en de handelsgarantie. De enige voorwaarde die geld voor handelsgarantie is dat deze iets extra's moet beiden boven op de wettelijke garantie. Afgezien daarvan mag in de handelsgarantie allerlei beperkingen worden opgenomen. Het kan dus heel goed zijn dat u geen recht heeft om de vervolgschade vergoed te krijgen op grond van de handelsgarantie.
Dit is anders bij de wettelijke garantie. Maar dan draagt u in beginsel wel de bewijslast. Wanneer is de accu vervangen en wanneer is deze stuk gegaan?
Dit is anders bij de wettelijke garantie. Maar dan draagt u in beginsel wel de bewijslast. Wanneer is de accu vervangen en wanneer is deze stuk gegaan?
-
benjaminhoi schreef:Hij zit nog in de garantie.
alfatrion schreef: Wanneer is de accu vervangen en wanneer is deze stuk gegaan?
Het betreft hier geen accu, maar een voeding.
De garantie wordt niet betwist, dus de gevraagde data zijn niet van belang
TS dient wel aan te tonen dat gevolgschade komt door deze voeding, en niet bijvoorbeel door het verkeerd aansluiten of door gevolgen van ESD.
Bij een voeding is er ook nog vraag van het wel/niet vakkundig installeren natuurlijk. Maar vervolgschade wordt normaliter niet vergoed, wat ergens ook wel logisch is. Anders zou bijvoorbeeld mijn vakantie vergoed moeten worden als mijn digitale camera het begeeft, ik moet dan immers opnieuw op vakantie om de verloren foto's opnieuw te nemen. Ik chargeer wat, maar vervolgschade wordt normaliter dus niet vergoed.
Dit klopt niet. Gevolgschade is de schade die direct is toe te wijzen aan hetgene de schade heeft veroorzaakt en niet gemakkelijk voorkomen had kunnen worden. Jouw digitale camera veroorzaakt geen schade aan je vakantie als die kapot gaat. Je kunt immers je vakantie gewoon genieten en voort zetten. Als je boot naar Texel zinkt en je kunt daardoor je vakantie niet voortzetten of afmaken is het een ander verhaal.sjohie schreef:Bij een voeding is er ook nog vraag van het wel/niet vakkundig installeren natuurlijk. Maar vervolgschade wordt normaliter niet vergoed, wat ergens ook wel logisch is. Anders zou bijvoorbeeld mijn vakantie vergoed moeten worden als mijn digitale camera het begeeft, ik moet dan immers opnieuw op vakantie om de verloren foto's opnieuw te nemen. Ik chargeer wat, maar vervolgschade wordt normaliter dus niet vergoed.
Als een ondeugdelijk product een ander product kapot maakt is de leverancier van dat product weldegelijk aansprakelijk voor beide schades.