LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] warrenty zegel op de pc
warrenty zegel op de pc
Beste lezers,
onlangs heb ik een nieuwe pc gekocht bji een grote electro keten in Hengelo (OV)
Op deze pc zit een warrenty zegel, deze zegel sluit de kast dus af. Wil je de kast losmaken dan moet de zegel eraf.
Als deze zegel verwijderd wordt, is dan meteen alle garantie vervangen?
Mijn vraag is dus: Is zo'n zegel rechtsgeldig?
Allen alvast bedankt voor de antwoorden.
onlangs heb ik een nieuwe pc gekocht bji een grote electro keten in Hengelo (OV)
Op deze pc zit een warrenty zegel, deze zegel sluit de kast dus af. Wil je de kast losmaken dan moet de zegel eraf.
Als deze zegel verwijderd wordt, is dan meteen alle garantie vervangen?
Mijn vraag is dus: Is zo'n zegel rechtsgeldig?
Allen alvast bedankt voor de antwoorden.
Re: warrenty zegel op de pc
ja! tenzij je van de fabrikant toestemming krijgt dat je de kast open mag maken.Mijn vraag is dus: Is zo'n zegel rechtsgeldig?
maar die toestemming moet je dan wel zwart op wit hebben, dus niet via de telefoon.
Het omgekeerde geldt dan natuurlijk ook op zijn minst..
Er zal ergens moeten staan, dat garantie alleen bestaat bij intact zegel.
Wat de detaillist mede beoogt je te dwingen aanvullende kaarten bij hem te kopen, omdat voor inbouw de kast open moet. De vraag is of dat een onredelijk bezwarende eis is.
Er zal ergens moeten staan, dat garantie alleen bestaat bij intact zegel.
Wat de detaillist mede beoogt je te dwingen aanvullende kaarten bij hem te kopen, omdat voor inbouw de kast open moet. De vraag is of dat een onredelijk bezwarende eis is.
Wat een onzin. Het is net alsof je een auto hebt gekocht en niet onder de motokap mag kijken want dan vervalt de garantie. Je zult toch eens per jaar je pc moeten kunnen ontdoen van al het stof wat er in zit of als je dat wilt een geheugen module erbij plaatsen of iets dergelijks.
Op deze wijze dwingt je leverancier je terug te komen bij hem/haar. Of dit juridisch mag lijkt me sterk. Elk onderdeel (moederbord, videokaart, harddisk etc) heeft zijn eigen garantie van 2 a 3 jaar. Afhankelijk van de leverancier. Dat je een harddisk niet mag open maken is logisch. Een stofdeeltje en het ding is stuk. Maar een pc kast????? Je moet hier een jurist voor hebben.
Het is in tegenstelling tot een videorecorder een apparaat waar je nogal eens iets in bij stopt of uithaalt. M.a.w. wat zegt je leverancier als je bij een ander een kaart koopt en bij hem er in laat stoppen. Gratis toch hoop ik, want hij heeft dat zegel geplakt.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Op deze wijze dwingt je leverancier je terug te komen bij hem/haar. Of dit juridisch mag lijkt me sterk. Elk onderdeel (moederbord, videokaart, harddisk etc) heeft zijn eigen garantie van 2 a 3 jaar. Afhankelijk van de leverancier. Dat je een harddisk niet mag open maken is logisch. Een stofdeeltje en het ding is stuk. Maar een pc kast????? Je moet hier een jurist voor hebben.
Het is in tegenstelling tot een videorecorder een apparaat waar je nogal eens iets in bij stopt of uithaalt. M.a.w. wat zegt je leverancier als je bij een ander een kaart koopt en bij hem er in laat stoppen. Gratis toch hoop ik, want hij heeft dat zegel geplakt.
Hoop dat je er iets aan hebt.
wat jij verteld backup, is onzin.
voor je een pc. koopt moet je eerst de algemene voorwaarden lezen.
een fabrikant heeft het recht om dit te doen, mits de fabrikant deze bepaling in zijn algemene overeenkomst bij de griffie van de rechtbank in zijn woonplaats gedeponeerd heeft.
als jij maar 1 jaar garantie hebt op de pc.; standaard, dan mag jij nadat ene jaar je kast openmaken, maar binnen de garantieperiode niet.
geen ene jurist of eigenlijk een advocaat moet ik zeggen; een advocaat is toch wel meer dan een jurist, kan jou daar bij helpen, zou jij indien de kast verzegeld is, binnen dat jaar de kast openmaken, dan vervalt jouw garantie, uiteraard zul jij zeggen, ik stap naar de rechter, maar dat verlies jij gegarandeert.
ook de rechter kijkt naar de algemene voorwaarden van de fabrikant.
je hoeft het niet met mij eens te zijn, moet jij weten, het is je goed recht om een andere mening toegedaan te zijn, maar hetgeen ik zei, is wel zo.
mijn advies luidt dus ook als volgt: bezin eer gij begint.
voor je een pc. koopt moet je eerst de algemene voorwaarden lezen.
een fabrikant heeft het recht om dit te doen, mits de fabrikant deze bepaling in zijn algemene overeenkomst bij de griffie van de rechtbank in zijn woonplaats gedeponeerd heeft.
als jij maar 1 jaar garantie hebt op de pc.; standaard, dan mag jij nadat ene jaar je kast openmaken, maar binnen de garantieperiode niet.
geen ene jurist of eigenlijk een advocaat moet ik zeggen; een advocaat is toch wel meer dan een jurist, kan jou daar bij helpen, zou jij indien de kast verzegeld is, binnen dat jaar de kast openmaken, dan vervalt jouw garantie, uiteraard zul jij zeggen, ik stap naar de rechter, maar dat verlies jij gegarandeert.
ook de rechter kijkt naar de algemene voorwaarden van de fabrikant.
je hoeft het niet met mij eens te zijn, moet jij weten, het is je goed recht om een andere mening toegedaan te zijn, maar hetgeen ik zei, is wel zo.
mijn advies luidt dus ook als volgt: bezin eer gij begint.
Wat je zegt gast is klinkklare onzin. Je kunt je voorwaarden deponeren bij de kvk tot je een ons weegt. De rechter kan ze zo ongegrond verklaren. Niet elke voorwaarde is rechtgeldig. Anders zou je er toch gewoon inzetten: Garantie 1 maand. en ga zo maar door. Klant heeft zich bij de koop toch akkoord verklaard met de leveringsvoorwaarden. Zo werkt het niet. Ze moeten redelijk en billik zijn. Zo is het redelijk dat als ik twee jaar garantie heb dat binnen die termijn het apparaat wordt gerepareerd zonder dat ik daar kosten aan heb.
Stel ik zet het apparaat in de kast en na 23 maanden zet ik hem voor de eerste keer aan. Hij blijkt stuk. Heb ik nu toch afschrijving? Ja economisch, Maar technisch ????
Het ligt allemaal niet zo simpel zo als jij zegt. Je leest ook niet goed wat ik schrijf. Ik blijf van mening dat als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten men bij garantie wel eens bedrogen uitkomt. Aan de andere kant als ik een BMW koop en binnen de eerste twee jaar gaat er iets stuk of mis wat te maken heeft met het technische deel, dan wordt er nooit en te nimmer gepraat over betalen. Let wel we hebben het niet over een band of een ruitenwisser. (denk bij een pc aan een toetsenbord of muis).
Wellicht heb je nog nooit zoiets meegemaakt maar goede service en garantie bestaat en zeker als je het hebt over de a-merk producten.
Geef nou eens antwoord op de vraag waarom een consument moet opdraaien voor de kosten (of een deel ervan) van het kapot gaan van zijn pc binnen de afgesproken garantie termijn? Geef nou eens een goed steekhoudend argument.
Stel ik zet het apparaat in de kast en na 23 maanden zet ik hem voor de eerste keer aan. Hij blijkt stuk. Heb ik nu toch afschrijving? Ja economisch, Maar technisch ????
Het ligt allemaal niet zo simpel zo als jij zegt. Je leest ook niet goed wat ik schrijf. Ik blijf van mening dat als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten men bij garantie wel eens bedrogen uitkomt. Aan de andere kant als ik een BMW koop en binnen de eerste twee jaar gaat er iets stuk of mis wat te maken heeft met het technische deel, dan wordt er nooit en te nimmer gepraat over betalen. Let wel we hebben het niet over een band of een ruitenwisser. (denk bij een pc aan een toetsenbord of muis).
Wellicht heb je nog nooit zoiets meegemaakt maar goede service en garantie bestaat en zeker als je het hebt over de a-merk producten.
Geef nou eens antwoord op de vraag waarom een consument moet opdraaien voor de kosten (of een deel ervan) van het kapot gaan van zijn pc binnen de afgesproken garantie termijn? Geef nou eens een goed steekhoudend argument.
Moelijk of niet, origineel blijven?! Je post 2x bijna hetzelfde in 2 verschillende threads! Zie ook: de zin of onzin van garantie bijkopen. Anders ga je even iemand anders vervelen, Mezelf...
zolang jij met je fikken uit de kast blijft tijdens de garantie periode is er niks aan de hand, eigenwijs!Geplaatst op 04 Oct 2004 23:32 door Mezelf
--------------------------------------------------------------------------------
Wat je zegt gast is klinkklare onzin. Je kunt je voorwaarden deponeren bij de kvk tot je een ons weegt. De rechter kan ze zo ongegrond verklaren. Niet elke voorwaarde is rechtgeldig. Anders zou je er toch gewoon inzetten: Garantie 1 maand. en ga zo maar door. Klant heeft zich bij de koop toch akkoord verklaard met de leveringsvoorwaarden. Zo werkt het niet. Ze moeten redelijk en billik zijn. Zo is het redelijk dat als ik twee jaar garantie heb dat binnen die termijn het apparaat wordt gerepareerd zonder dat ik daar kosten aan heb.
als jij tijdens de garantie periode toch in je kast wilt komen om er iets bij te zetten, zul je toch eerst toestemming moeten vragen.
maarreh je bent zo verdraaid eigenwijs, jou brengt toch niemand het aan je verstand.
Nog even een aanvulling, ik heb bij de pc, ook drie jaar extra garantie gekocht.....
De kast mag dus niet open als het goed begrijp??
QBall,
Als je gast moet geloven wel. Maar daar kan ik niet zoveel waarde aan hechten. Hij heeft het over eigenwijze mensen, maar is denkelijk in zijn waarde aangetast als anderen een andere mening delen dan die van hem en begint dan net zo eigenwijs te doen. (wellicht zegeltjes plakken).
Ik denk dat een jurist die van consumentenproducten alles afweet hierop antwoord moet geven.
Een pc is een apparaat dat je kunt/mag uitbreiden met toeters en bellen. Door een garantiezegel dwingt de leveracier de koper om terug naar hem te komen. Maar wie zegt dat hij het gewenste onderdeel heeft en tegen de prijs kan en wil leveren waar jij het hebt gezien. En wie zegt dat hij een elders gekocht onderdeel er dan gratis inzet. En wie zegt dat de leverancier van het elders gekocht product dan nog garantie geeft als een andere leverancier er met zijn handen aan is geweest?
Kortom die garantiezegels: weg ermee. Geef liever een instructie erbij hoe je de zaken moet doen. En anders: Leveranciers: Plaats ook elders gekochte onderdelen gratis in de pc als je zegeltjes wil plakken.
Waarom hebben de a-merk pc's deze zegels niet/nooit? Waarom hebben a-merk pc's instructieboekjes erbij hoe je bijv geheugen moet uitbreiden? Waarom doet dit probleem zich met name alleen voor bij de witmerk pc's/ de eigenbouwers? Hebben die dan geen vertrouwen in hun product c.q. consument?
Als je gast moet geloven wel. Maar daar kan ik niet zoveel waarde aan hechten. Hij heeft het over eigenwijze mensen, maar is denkelijk in zijn waarde aangetast als anderen een andere mening delen dan die van hem en begint dan net zo eigenwijs te doen. (wellicht zegeltjes plakken).
Ik denk dat een jurist die van consumentenproducten alles afweet hierop antwoord moet geven.
Een pc is een apparaat dat je kunt/mag uitbreiden met toeters en bellen. Door een garantiezegel dwingt de leveracier de koper om terug naar hem te komen. Maar wie zegt dat hij het gewenste onderdeel heeft en tegen de prijs kan en wil leveren waar jij het hebt gezien. En wie zegt dat hij een elders gekocht onderdeel er dan gratis inzet. En wie zegt dat de leverancier van het elders gekocht product dan nog garantie geeft als een andere leverancier er met zijn handen aan is geweest?
Kortom die garantiezegels: weg ermee. Geef liever een instructie erbij hoe je de zaken moet doen. En anders: Leveranciers: Plaats ook elders gekochte onderdelen gratis in de pc als je zegeltjes wil plakken.
Waarom hebben de a-merk pc's deze zegels niet/nooit? Waarom hebben a-merk pc's instructieboekjes erbij hoe je bijv geheugen moet uitbreiden? Waarom doet dit probleem zich met name alleen voor bij de witmerk pc's/ de eigenbouwers? Hebben die dan geen vertrouwen in hun product c.q. consument?
Dus een vorm van intimiderende klantenbinding onder het motto misschien lukt het de initiele klant te overdonderen.
Aan de andere kant biedt het natuurlijk de leverancier ook enige garantie dat er niet in is geknoeid. Een van de grootste bronnen voor storingen is eventueel niet in een keer goed geplaatste kaarten, of bijvoorbeeld niet nemen van voorzorgen tegen statische elctriciteit bij het stoeien met componenten. Wat betreft het laatste, er zijn ook bedrijven die het daarmee niet zo nauw nemen, dus bescherming van de consument tegen knoeiende reparateurs is ook geindiceerd.
Er zijn genoeg storingen die uiteindelijk haar oorzaak vinden in onvoldoende vorzorg t.a.v. statische elektriciteit.
Aan de andere kant biedt het natuurlijk de leverancier ook enige garantie dat er niet in is geknoeid. Een van de grootste bronnen voor storingen is eventueel niet in een keer goed geplaatste kaarten, of bijvoorbeeld niet nemen van voorzorgen tegen statische elctriciteit bij het stoeien met componenten. Wat betreft het laatste, er zijn ook bedrijven die het daarmee niet zo nauw nemen, dus bescherming van de consument tegen knoeiende reparateurs is ook geindiceerd.
Er zijn genoeg storingen die uiteindelijk haar oorzaak vinden in onvoldoende vorzorg t.a.v. statische elektriciteit.
Neen de kast mag inderdaad niet door jou opengemaakt worden, als jij hen beld met de vraag of zij het goed vinden dat jij er een component bij zet, bijvoorbeeld geheugenuitbreiding; meestal hebben ze een helpdesk die door hen ingehuurd is geworden, dan zullen ze heus niet zo moeilijk doen, zij maken er dan een aantekening van, zodat zij weten indien er iets is, dat jij in je kast gezeten hebt om er iets bij te plaatsen, dit om een welles en nietes spelletje te voorkomen.Geplaatst op 05 Oct 2004 08:55 door Qball
--------------------------------------------------------------------------------
Nog even een aanvulling, ik heb bij de pc, ook drie jaar extra garantie gekocht.....
Totslot een opmerking naar die ander toe die vind dat ik in mijn eer aangetast ben, onzin.!
Waarom zou ik? Ik maak niet iedereen uit voor eigenwijs wel mensen die een andere mening toegedaan zijn en hoog en laag volhouden dat zij de kast wel open mogen maken die voorzien zijn van een verzegelingssticker, zonder toestemming te vragen.
Je moet maar zo denken, indien jij of wie dan ook toch die verzegelde pc. openmaakt om wat voor reden dan ook en de pc. gaat tijdens de garantie-periode kapot dan krijg jij een groot probleem, de fabrikant legt dan de schuld bij jou en tijdens een rechtszaak is het maar de vraag of jij in je gelijk gesteld wordt.
Trouwens weten jullie eigenlijk wel wat een rechtszaak kost?
Een heleboel geld iniedergeval!
Waarom zou je het dan riskeren? Om een juridisch conflict te vermijden waarbij je mogelijkerwijs veroordeeld wordt in alle gerechtelijke kosten, kun je maar beter op safe spelen en met je handen zonder hun toestemming uit de kast blijven.
Of je zegt nu keihard tegen mij, Adam ga toch fietsen met je verhaal je weet er niks van, waar bemoei je, je mee, wij weten het beter.
Oke dan merken jullie het vanzelf wel, ik hoop dan voor jullie dat jullie een advocaat kunnen vinden die van wanten weet en een wonder kan verrichten, ik kan jullie 100% op een brieffie geven dat jullie die zaak gegarandeerd verliezen.
Beste mensen ik zeg altijd maar zo, bezint eer gij begint.
Als iedereen dat nou deed, dan waren de problemen op deze wereld zo goed als verdwenen, maar nee zegt de consument, wij weten het beter, leuk voor trosradar overigens, zo blijft de forum instand en kunnen zij ook weer programma's maken om hun zendtijd te vullen.
Ok, uitgesproken deze vete..... anders gaat het persoonlijk worden en daar heeft niemand wat aan.
De pc is trouwens van Fujitsu Siemens (a-merk?)
Wel lastig dit, 2 totaal verschillende redeneringen over of het nou wel of niet mag....
Is er iemand die 100% uitsluitsel kan geven?
De pc is trouwens van Fujitsu Siemens (a-merk?)
Wel lastig dit, 2 totaal verschillende redeneringen over of het nou wel of niet mag....
Is er iemand die 100% uitsluitsel kan geven?
Nog even wat anders, ik zie hier zinnen voorbij komen als ondeskundig gebruik e.d.
Dit zal bij zeker niet het geval zijn. Ben namelijk systeembeheerder bij een groot bedrijf. Weet dus echt wel hoe je een pc moet upgraden e.d.
reden dat ik hem bij een groothandel heb gekoacht was vooral de prijs.... bij problemen kan ik hem zelf wel maken. Maar ja, nu zit ik dus met zo'n zegel....
Dit zal bij zeker niet het geval zijn. Ben namelijk systeembeheerder bij een groot bedrijf. Weet dus echt wel hoe je een pc moet upgraden e.d.
reden dat ik hem bij een groothandel heb gekoacht was vooral de prijs.... bij problemen kan ik hem zelf wel maken. Maar ja, nu zit ik dus met zo'n zegel....
Geplaatst op 05 Oct 2004 13:15 door Qball
Nog even wat anders, ik zie hier zinnen voorbij komen als ondeskundig gebruik e.d.
qbal, ik begrijp heel goed jouw probleem, maar weet je wat het is, sommige bedrijven zijn nu eenmaal verdomd lastig en rechters ook.
ik vraag mij ook weleens af van, waarom moet het zo, waar zijn sommige bedrijven mee bezig, de hele economie ligt op zijn gat, daar kan ik niks aan doen en jij ook niet, maar het is wel een feit wat zo is.
als ik het goed begrepen heb, wil jij er een rammodule bij zetten, vriend waarom vraag jij niet aan hen waarvan de pc. vandaan gekomen is, of jij dat mag doen.
het is een kleine moeite, ze zeggen heus geen nee, wat die fabrikant wilt is, dat iemand hen op de hoogte brengt van wat erin gekomen is c.q. erin komt, dit wat ik al reeds zei, getouwtrek te voorkomen, jij bent systeembeheerder zei je, natuurlijk jij weet heus wel wat je doet, maar vele niet, wat krijg je dan.? mensen die er geen verstand van hebben, maken hun kast open gaan erin zitten prutsen, vervolgens gaan ze lopen te klagen mijn computer is kapot, ik wil het laten repareren onder garantie-voorwaarden, dan zegt de fabrikant, wat zegt u, garantie terwijl u erin heeft zitten te prutsen vergeet het maar.
kijk je hoeft het niet met mij eens te zijn en ook niet met het standpunt van zo'n fabrikant, maar hun redenering is wel logisch en menselijk.
ik herhaal het nogmaals, vraag toestemming aan hen, het is een kleine moeite, zeggen ze bijv. nee, dan is er naar mijn inzien iets anders aan de hand, maar daar ga ik niet verder over induscussie.
ik wil jou dus in het kader van een mens is op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar, alleen voor waarschuwen wat de gevolgen zijn, indien jij toch zonder toestemming de kast openmaakt.
goede raad is duur, qball.
ik heb genoeg gezegd, ik heb naar mijn eer en geweten van alles gedaan om jou voor nare dingen te behoeden, verder kan ik je niet meer helpen.
heel veel succes ermee.
Na lang wachten aan de telefoon van Fujitsu Siemens heb ik iemand aan de lijn gekregen.
Antwoord op mijn vraag gekregen:
De pc is geheel van mij en mag uitgebruid worden zoveel als ik wil. De zegel mag er dus gewoon af. Als er iets kapot gaat moet ik doorgeven dat ik aanpassingen in het systeem heb gedaan (hier zit dan geen garantie op) het defect fujisu deel wordt gewoon gerepareerd binnen garantie.
De zegel kan dus gewoon verwijderd worden
Qball die veel eerder had moeten bellen, kost wat zo'n belletje maar dan heb je ook wat!
De pc is geheel van mij en mag uitgebruid worden zoveel als ik wil. De zegel mag er dus gewoon af. Als er iets kapot gaat moet ik doorgeven dat ik aanpassingen in het systeem heb gedaan (hier zit dan geen garantie op) het defect fujisu deel wordt gewoon gerepareerd binnen garantie.
Qball die veel eerder had moeten bellen, kost wat zo'n belletje maar dan heb je ook wat!
Nou qball, gefeleciteerd, ik ben blij dat je mijn raad opgevolgd hebt, prima gehandeld joh, nu weet je tenminste waar je aan toe bent, ze kunnen je nu tenminste niet meer beschuldigen.Geplaatst op 05 Oct 2004 14:41 door Qball
Na lang wachten aan de telefoon van Fujitsu Siemens heb ik iemand aan de lijn gekregen.
Heel veel plezier ermee en ik hoop, dat als ik eens wat heb waar ik mee zit, een beroep op jou mag doen.
Immers 2 weten meer dan een!
groet, Adam