Ik ben ontopic, maar ik ben bang dat je mij niet kunt volgen.
Het zit ingewikkelder in elkaar dan wanneer je een dvd speler gaat kopen.
Op het moment dat je de laptop gaat gebruiken met alleen de geïnstalleerde software, dan zou dat inderdaad onder het herroepingsrecht vallen, maar als jij andere software wilt gaan gebruiken, dan werkt de "basis" goed, maar kan het zo zijn dat een combinatie van andere software problemen geven en dan is het maar de vraag of het onder die herroepingsrecht valt.
Daarnaast is de wet koop op afstand niet bedoeld als er problemen met een product zijn om die onder de herroepingsrecht zou kunnen vallen, immers is dan de consumentenbescherming van toepassing.
Dat je na aanschaf van die laptop nog een hele 'installatie procedure' (zonder DVD) moet doen is niet relevant. Er is al voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig.
Ben ik het niet helemaal met je eens.
Bij sommige computers is het inderdaad zo dat op de harde schijf een basis immage staat en dat Windows dan binnen 30 minuten helemaal klaar is voor gebruik.
Echter wat steeds meer voorkomt is dat er gewoon een installatie versie van Windows op de harde schijf staat en dat na de installatie van Windows ook automatisch de overige programma's en drivers geïnstalleerd worden.
En dan gaat het verhaal van jouw niet op.
Bij Dell wordt de installatie zowel op een aparte DVD meegeleverd als op een verborgen partitie op de harde schijf.
Dan is er totaal geen spraken van een voorgeïnstalleerde computer.
Dan gaat het dus over appart meegeleverde verzegelde CD/DVD's. Dat 'herroepingrecht' is dus enkel van toepassing op apparte, los geleverde software (bij die laptop).
Als de fabrikanten van laptops nu een installatie versie van Windows meeleveren en geen "recovery" versie, dan valt Windows en de installatie van de diverse programma's niet onder het herroepingsrecht.
Dat die installatie ook op een verborgen partitie op de harde schijf staat doet er in dat geval er niet toe.
Het is niet zo dat ik hiermee onderuit het herroepingsrecht wil wringen, maar ik wil aangeven dat het ingewikkelder in elkaar zit en dat het maar de vraag is als de fabrikanten installatieversies meeleveren in plaats van recovery versies of dat dan wel onder die herroepingsrecht valt.
Bij recovery heeft men op een computer de volledige software geïnstalleerd en heeft men van die software die op die computer staat een image gemaakt. Dit werd veel gedaan bij Windows XP.
Dan spreekt men over een voorgeïnstalleerde computer, waarbij alleen de image teruggezet hoeft te worden. De gehele installatieprocedure duurt nog geen 30 minuten.
Microsoft staat dit niet meer toe.
Vandaar dat bij Vista dit anders geregeld is.
Iedere computer moet nu apart geïnstalleerd worden. En dat gebeurd dus ook als men een nieuwe computer koopt. Dan wordt de volledige installatie procedure gestart en als Windows geïnstalleerd is, worden de overige programma's en drivers geïnstalleerd.
Hierbij kan dus niet gezegd worden dat de computer voorgeïnstalleerd is. Want dat is dus in de praktijk niet zo. Een dergelijke procedure neemt toch gauw zo'n 1½ uur in beslag (als het al niet langer duurt.)
Kort samengevat:
Bij Windows XP is de laptop inderdaad voorgeïnstalleerd, bij Vista niet.