LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wehkamp retour service computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Is Wehkamp's computer retour service redelijk?

Redelijk
4
67%
Niet redelijk
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

WillemV

Re: Wehkamp retour service computers

Ongelezen bericht door WillemV »

@BBCS

Wat je nu schrijft is niet relevant. We hebben het hier over een laptop met een voorgeïnstalleerde Windows licentie.

Een stukje uit jouw quote van je voorlaatste bericht:
Maar hoe zit het nu met de laptop waar de software op zit? Het is redelijk dat een consument de laptop test om te zien of deze voldoet aan zijn verwachtingen en de functievereisten zoals deze vermeld staan op de verkoopsite aanwezig zijn. Als er voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig is dan kan deze moeilijk gescheiden worden van de laptop en zal het herroepingrecht gelden voor het gehele product inclusief de sofware.
Dat je na aanschaf van die laptop nog een hele 'installatie procedure' (zonder DVD) moet doen is niet relevant. Er is al voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig.

In de volgende alinea uit die quote van jou:
Als de software apart geleverd en verzegeld is dan moet de consument de laptop dus zonder de software te installeren kunnen testen.
Dan gaat het dus over appart meegeleverde verzegelde CD/DVD's. Dat 'herroepingrecht' is dus enkel van toepassing op apparte, los geleverde software (bij die laptop).
Echter als de koper specifieke software zou willen gebruiken, dan zou dit onder maatwerk vallen en voor zover ik het weet wordt dat niet onder de wet koop op afstand gedekt.
En daar gaat het dus helemaal niet over. Probeer een beetje on-topic te blijven a.u.b.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ben ontopic, maar ik ben bang dat je mij niet kunt volgen.

Het zit ingewikkelder in elkaar dan wanneer je een dvd speler gaat kopen.

Op het moment dat je de laptop gaat gebruiken met alleen de geïnstalleerde software, dan zou dat inderdaad onder het herroepingsrecht vallen, maar als jij andere software wilt gaan gebruiken, dan werkt de "basis" goed, maar kan het zo zijn dat een combinatie van andere software problemen geven en dan is het maar de vraag of het onder die herroepingsrecht valt.

Daarnaast is de wet koop op afstand niet bedoeld als er problemen met een product zijn om die onder de herroepingsrecht zou kunnen vallen, immers is dan de consumentenbescherming van toepassing.
Dat je na aanschaf van die laptop nog een hele 'installatie procedure' (zonder DVD) moet doen is niet relevant. Er is al voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig.
Ben ik het niet helemaal met je eens.
Bij sommige computers is het inderdaad zo dat op de harde schijf een basis immage staat en dat Windows dan binnen 30 minuten helemaal klaar is voor gebruik.

Echter wat steeds meer voorkomt is dat er gewoon een installatie versie van Windows op de harde schijf staat en dat na de installatie van Windows ook automatisch de overige programma's en drivers geïnstalleerd worden.

En dan gaat het verhaal van jouw niet op.

Bij Dell wordt de installatie zowel op een aparte DVD meegeleverd als op een verborgen partitie op de harde schijf.
Dan is er totaal geen spraken van een voorgeïnstalleerde computer.
Dan gaat het dus over appart meegeleverde verzegelde CD/DVD's. Dat 'herroepingrecht' is dus enkel van toepassing op apparte, los geleverde software (bij die laptop).
Als de fabrikanten van laptops nu een installatie versie van Windows meeleveren en geen "recovery" versie, dan valt Windows en de installatie van de diverse programma's niet onder het herroepingsrecht.

Dat die installatie ook op een verborgen partitie op de harde schijf staat doet er in dat geval er niet toe.

Het is niet zo dat ik hiermee onderuit het herroepingsrecht wil wringen, maar ik wil aangeven dat het ingewikkelder in elkaar zit en dat het maar de vraag is als de fabrikanten installatieversies meeleveren in plaats van recovery versies of dat dan wel onder die herroepingsrecht valt.

Bij recovery heeft men op een computer de volledige software geïnstalleerd en heeft men van die software die op die computer staat een image gemaakt. Dit werd veel gedaan bij Windows XP.
Dan spreekt men over een voorgeïnstalleerde computer, waarbij alleen de image teruggezet hoeft te worden. De gehele installatieprocedure duurt nog geen 30 minuten.

Microsoft staat dit niet meer toe.
Vandaar dat bij Vista dit anders geregeld is.
Iedere computer moet nu apart geïnstalleerd worden. En dat gebeurd dus ook als men een nieuwe computer koopt. Dan wordt de volledige installatie procedure gestart en als Windows geïnstalleerd is, worden de overige programma's en drivers geïnstalleerd.
Hierbij kan dus niet gezegd worden dat de computer voorgeïnstalleerd is. Want dat is dus in de praktijk niet zo. Een dergelijke procedure neemt toch gauw zo'n 1½ uur in beslag (als het al niet langer duurt.)

Kort samengevat:
Bij Windows XP is de laptop inderdaad voorgeïnstalleerd, bij Vista niet.

LeoZ

Ongelezen bericht door LeoZ »

@BBCS::

Jouw adviezen zijn vast allemaal goed bedoeld en je bent vast een winkelier die het goed voor heeft met zijn klanten (consumenten)... maar je vindt dat sommige klanten (consumenten) rotte appples zijn... maar ik vind juist dat er toch zeker winkeliers c.q. VERkopers zijn die niet bepaald een goede reputatie hebben!!

Enne... dit Forum is vóór Consumenten !!!

Niet voor de .... "tegenpartij"

BBCS
Contacteer:

Enne... dit Forum is vóór Consumenten !!!

Niet voor de .... "tegenpartij"
Maakt niet uit! :wink:

Ik doel ermee dat je zaken van alle kanten moet gaan bekijken, vooral als er wetsartikelen bij betrokken zijn.

Het is heel gemakkelijk gezegd dat als er problemen met de software van een laptop is dat het onder garantie zou moeten vallen, omdat de consument dat zou willen.

Maar is dat ook zo?

Als je naar dit topic kijkt:

Tijdens de installatie van Windows op een laptop gaat er iets mis.

De vraag is:
Kun je de laptop dan binnen 7 dagen na aankoop terugsturen en je geld terugeisen?

Jij als consument zou gelijk zeggen:
Tuurlijk! Want je doet op dat moment een beroep op de wet koop op afstand. Dat betekent dat je zonder opgave van reden het product terugstuurd.

Maar kan dat zomaar?
maar je vindt dat sommige klanten (consumenten) rotte appples zijn... maar ik vind juist dat er toch zeker winkeliers c.q. VERkopers zijn die niet bepaald een goede reputatie hebben!!
Laat ik dit heel kort zeggen:

Tussen de consumenten zitten rotte appels en tussen de winkelieren zitten ook rotte appels.

Het nadeel van de huidige wetgeving is dat de winkelier geen verstand van de producten meer hoeft te hebben, dus je ziet dat veel winkeliers computers verkopen, terwijl je er geen sikkepit vanaf weten.
De wetgever heeft dit allemaal vrijgegeven.
De consument wordt daar echt niet beter van (behalve de aanschafprijs.)

In het geval van de TS:
De laptop had helemaal niet teruggestuurd behoren te worden. Wehkamp had bij de TS de laptop op behoren te halen, de boel in orde te maken en de TS een goed werkende laptop terug te sturen. Desnoods de TS gelijk een vervangende nieuwe laptop sturen. Dergelijke zaken vallen voor de fabrikant onder een DOA en wordt door de fabrikant gelijk omgeruild of geld terug.

pe1dnn

Ongelezen bericht door pe1dnn »

WillemV schreef:
Naar mijn mening is het 'advies' van de rechtsbijstandverzekering dan ook incorrect. Ik heb niet zo'n hoge pet op van dit soort verzekeringen. M.a.w. ze willen mijnsinziens gewoon van het gezeur af. Het kost hen nu eenmaal geld zodra ze je bij een dispuut gaan helpen...
Dat was niet aan de orde. We hadden al besloten de PC ter reparatie te sturen, dus het is geen extra werk, we waren er gewoon nieuwgierig naar en werden keurig geholpen. Ze hebben zelfs al een voorbeeldbrief gestuurd voor het geval er iets mis zou gaan bij de garantie (of als het veel te lang gaat duren). Overigens hebben ze ons al eerder geholpen en heb echt helemaal nooit de indruk gekregen dat ze op enige manier ook gezeur willen voorkomen; in tegendeel hebben ze mee gedacht en in het verleden al meer gedaan dan waar we op gerekend hadden. Maar misschien is dat per verzekering anders.

Mogelijk heb je gelijk en is het advies toch niet terecht, maar dan is het gezien de berichten hier op zijn minst discutabel en geen uitgemaakte zaak.
BBCS schreef:
Dell is naast de verkopende partij ook fabrikant.
Dat zie je toch verkeerd. DELL moet zijn moederborden en componenten ook weer inkopen en maakt die niet zelf. En zit wat dat betreft weer in het zelfde schuitje als de verkoper dat ook zij weer afhankelijk zijn van de Foxxconn, AMD, Intel, nVidia en VIA's van deze wereld. Als er dus een probleem is met een moederbord, harddisk of DVD drive dan zou in jouw visie ook DELL de schuld weer door moeten kunnen schuiven naar die fabrikant. Dat gaat dus niet want ook die zijn weer uit compomenten opgebouwd. Daarom moet een ieder in de keten zijn verantwoordelijkheid nemen, inclusief de verkoper. Alleen voor de consument is een uitzondering want die zou zonder dat een veel zwakkere positie hebben dan alle andere spelers in de keten. Alleen de verkopers kunnen er maar niet aan wennen dat ze niet meer kunnen zeggen "sorry, garantie is verlopen, pech voor u".

Ik heb inmiddels al een groot aantal van je bijdragen gezien en het enige wat ik zie is misbruik van een consumenten forum om te blijven hameren dat de verkoper uit de wind gehouden moet worden. Als vanwege consumenten recht de problemen niet naar beneden getrapt kunnen worden naar de consument dan omhoog schoppen naar de fabrikant. Dat zal best wel een groot probleem voor je zijn, maar ik ben daar als consument geen partij in dus vermoei me daar niet mee. Binnen de fabrieksgarantie periode nemen fabrikanten ook hun verantwoordelijkheid en zeggen ook niet dat het aan een kapotte geheugen chip ligt die door Micron, Hynix, Infinion of Samsung of wie dan ook gemaakt is en dat de schuld dus niet bij hun ligt. Als ze teveel uitval krijgen dan stoppen ze gewoon met die leverancier. Als jij veel retour krijgt van een bepaald merk dan ga je ook wat anders verkopen. Als je mij een niet conform apparaat levert dan moet je dat oplossen. Wat je er verder mee doet is niet een zaak voor de consument.

BBCS
Contacteer:

Ik heb inmiddels al een groot aantal van je bijdragen gezien en het enige wat ik zie is misbruik van een consumenten forum om te blijven hameren dat de verkoper uit de wind gehouden moet worden. Als vanwege consumenten recht de problemen niet naar beneden getrapt kunnen worden naar de consument dan omhoog schoppen naar de fabrikant.
Ik ben bang dat je het niet helemaal begrepen hebt met wat ik bedoelde.

Het gaat er helemaal niet om dat de winkelier uit de wind gehouden moet worden.

Het gaat erom dat voor de gehele keten de dezelfde regels moeten gelden.

Want het kan niet zo zijn dat voor de keten winkelier fabrikant totaal andere regels van toepassing zijn dan voor de keten winkelier-consument.
Want dan kan de winkelier de kosten die hij moet maken voor de rechten van de consument nooit bij de fabrikant halen, omdat het dan voor de fabrikant die periodes allang verstreken zijn en dat hij dan gewoon alle kosten in rekening mag brengen.
Daarmee creëer je problemen, je lost er niet problemen mee op.

Een mooi voorbeeld hiervan:

Een veel gehoorde klacht is dat na een bepaalde periode geen onderdelen meer leverbaar zijn van een product.
De winkelier moet gedurende de gemiddelde levensduur het product moeten kunnen repareren (zou ideaal zijn), maar veel onderdelen zijn dan niet meer leverbaar.
De winkelier kan het product niet repareren en moet dit dan maar op een andere manier oplossen. Wat niet ideaal is.
Als er dus een probleem is met een moederbord, harddisk of DVD drive dan zou in jouw visie ook DELL de schuld weer door moeten kunnen schuiven naar die fabrikant. Dat gaat dus niet want ook die zijn weer uit compomenten opgebouwd. Daarom moet een ieder in de keten zijn verantwoordelijkheid nemen, inclusief de verkoper.
Tuurlijk zou het ook anders kunnen. Dat de winkelier gewoon de reparatie uitvoert en dat die dan in samenwerking met de fabrikant de betreffende onderdelen zelf vervangt.

Tja, maar daarbij stuit je wel op een zeer grote hobbel.
Wat is namelijk het geval. De winkelier hoeft geen productkennis meer te hebben en als het op reparatie aankomt gaat het helemaal mis. Dit omdat veel winkelieren geen technische kennis hebben en domweg niet in staat zijn om zelf reparaties uit te voeren. Personeel in dienst nemen kost te veel, dus zie je dat veel winkelieren dit uitbesteden aan de fabrikanten.
Niet echt een bevordelijke situatie.

Ik ben heus wel voor een systeem dat de winkelier hierin veel meer verantwoordelijkheid krijgt, maar dat daar wel tegenover staat dat de winkelier gemakkelijker aan onderdelen moet kunnen komen.
Dat betekent wel dat veel winkelieren dan meer technische kennis in huis moeten hebben om zelf de problemen op te lossen.
Sommige fabrikanten werken hier zeer moeilijk aan mee, anderen gaan daar gemakkelijker mee om.
Als er dus een probleem is met een moederbord, harddisk of DVD drive dan zou in jouw visie ook DELL de schuld weer door moeten kunnen schuiven naar die fabrikant. Dat gaat dus niet want ook die zijn weer uit compomenten opgebouwd.
Geloof me maar, dat gebeurd dus wel. Alleen merk je daar als consument niet zoveel van. Behalve als er een serieuze probleem is, dan kan een reparatie langer duren, omdat de fabrikant dan eerst een oplossing moet gaan vinden.

BBCS
Contacteer:

Als jij veel retour krijgt van een bepaald merk dan ga je ook wat anders verkopen. Als je mij een niet conform apparaat levert dan moet je dat oplossen. Wat je er verder mee doet is niet een zaak voor de consument.
Breek me de bek niet open! :wink:
Dat weet ik uit ervaring. :cry:

Ik leverde van een product een bepaalde merk.
Daar kwam veel producten van terug, omdat die kapot gingen.
Ik gaf de klant daarvoor in de plaats een product van een ander merk dat beter was/is.
Nu kan ik wel die garantie (fabrieksgarantie) bij de fabrikant gaan opeisen, maar dan krijg ik een vervangend product en dat product wil ik niet meer aan de klanten leveren. Dus dat schiet ook niet op.

Dit soort zaken vallen onder de ondernemersrisico. De klanten mogen daar niet onder lijden.

pe1dnn

@BBCS
Het gaat erom dat voor de gehele keten de dezelfde regels moeten gelden.
Ik snap je probleem wel en misschien is er ook wel wat voor te zeggen, maar tenzij ik het helemaal verkeerd begrepen heb gaat dit forum alleen over de laatste schakel in de keten. Je sleept elke keer de rest van de keten erbij en die doet hier niet ter zake. De lezers hier kunnen er ook niets mee en hebben er ook niets aan. Als consument heb ik aan de rest van de keten totaal geen boodschap, tenzij schakels in de keten mij als consument additionele rechten geven.

Ik zou zeggen, zoek een forum voor winkeliers geschillen met toeleveranciers en leef je daar lekker uit. Als zo'n forum niet bestaat dan is er blijkbaar geen behoefte aan. Je kan er natuurlijk altijd zelf eentje oprichten. Maar ik vermoed dat je gewoon door gaat want dit is je al 100x gezegd. Dit is het laatste wat ik er over zeg want dit is zo off-topic als wat geworden.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 23 Jun 2009 21:05 door pe1dnn
WillemV schreef:
Naar mijn mening is het 'advies' van de rechtsbijstandverzekering dan ook incorrect. Ik heb niet zo'n hoge pet op van dit soort verzekeringen. M.a.w. ze willen mijnsinziens gewoon van het gezeur af. Het kost hen nu eenmaal geld zodra ze je bij een dispuut gaan helpen...
Dat was niet aan de orde. We hadden al besloten de PC ter reparatie te sturen, dus het is geen extra werk, we waren er gewoon nieuwgierig naar en werden keurig geholpen.
Daarom schreef ik het woord advies ook tussen accolades.
Ze hebben zelfs al een voorbeeldbrief gestuurd voor het geval er iets mis zou gaan bij de garantie (of als het veel te lang gaat duren). Overigens hebben ze ons al eerder geholpen en heb echt helemaal nooit de indruk gekregen dat ze op enige manier ook gezeur willen voorkomen; in tegendeel hebben ze mee gedacht en in het verleden al meer gedaan dan waar we op gerekend hadden. Maar misschien is dat per verzekering anders.
Ik kan alleen maar beamen dat dat een prima service van je rechtsbijstandverzekering is. Maar zoals je zelf al schrijft is dat inderdaad per verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk anders. Ik en mensen uit mijn directe omgeving hebben echt negatieve ervaringen wat dat betreft.
Mogelijk heb je gelijk en is het advies toch niet terecht, maar dan is het gezien de berichten hier op zijn minst discutabel en geen uitgemaakte zaak.
Het is inderdaad allemaal wat onduidelijk. Ik kan er geen jurisprudentie over vinden.

Ik hoop dat het probleem met de laptop van je zoon naar behoren wordt opgelost.

pe1dnn

Ik hoop dat het probleem met de laptop van je zoon naar behoren wordt opgelost.
De PC is vandaag opgehaald door UPS. Mocht er iets misgaan dan meld ik het wel weer maar dat zal dan in elk geval een ander topic worden want deze ging over de voorwaarden van terugsturen van, in dit geval, Wehkamp.

Ik ga er overigens van uit dat het goed geregeld wordt. Ik denk sowieso dat het meestal gewoon goed gaat, een forum als deze geeft natuurlijk snel een vertekend beeld omdat hier vooral de problemen gemeld worden waar het niet goed gegaan is.

Ik wil de mensen die geregeerd hebben bedanken voor hun inbreng. Dit is zeer waardevol en voor zover ik het kan beoordelen gezien de onderbouwing door de bank genomen ook kwalitatief prima bruikbaar, ook voor de leek die geen beroep kan doen op professionele ondersteuning.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

pe1dnn

Wat je hier post krijgt zowiezo een nieuw leven :lol:
Sc6 en hou ons svp op de hoogte.
Groet T

Gesloten