LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen Dell??

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Ellen76

Wel of geen Dell??

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Hallo,

Onze PC is aan vervanging toe en nu zitten wij te denken aan een Dell desktop. Is er iemand die kan zeggen hoe het kwalitatief gesteld is met Dell en hoe de service op dit moment is? In het verleden waren daar nog wel eens klachten over.

alvast bedankt voor de reacties.

gravedigger

Re: Wel of geen Dell??

Ongelezen bericht door gravedigger »

{BBCS modus} Dell is troep!! C-kwaliteit [/BBCS modus}

Ellen76

oooh dat is wel een heel sterke mening, mag k vragen waar die op gebaseerd is, om zo een goed beeld te krijgen? Bij mij op het werk werken ze er ook mee, die zijn prima. Zit er dan nog verschil in pc voor zakelijk gebruik en prive van Dell?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Gewoon even Dell+garantie of Dell+service invoeren in zoeken, Lees en huiver!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ellen,

gravedigger is hier nogal sarcastisch ..
Als je hier wat langer bent, zou je weten wie BBCS is en ook zijn opmerking hierover snappen :wink: ( hoewel de mening waarschijnlijk wel gemeend is )

Wat betreft Dell:

De kwaliteit van de desktops is redelijk tot goed. Hier is in principe weinig mis mee en ook prima bruikbaar...
Waar wel een probleem zit is met de service !

Zoals je terecht opmerkt zit er inderdaad een verschil tussen de zakelijke markt en de particuliere markt..
Bij een zakelijke PC wordt er eigenlijk altijd een servicecontract bij genomen waarbij problemen met hardware direkt worden aangepakt...

Als particulier is dit te duur en dan kom je op de "normale" garantie uit die je hebt als consument... Deze garantie geldt natuurlijk gewoon, maar deze zal je wel moeten afdwingen bij Dell en daar schuilt vaak het probleem !
Als je een meegaande medewerker hebt, vervangen ze je PC gewoon door een nieuwe.. Heb je pech, dan zal je moeten gaan strijden ( en evt. zelfs naar de rechter ) om een goede reparatie te krijgen.
Daarnaast hebben ze geen winkels en dus zul je altijd de boel moeten laten opsturen en/of ophalen om een reparatie te krijgen.. Daarna is het afwachten hoe je het terug krijgt !

Omdat je voor dezelfde prijs van een Dell ook bij een winkel in de buurt een PC kan samenstellen ( en dan volledig naar eigen wensen ), zou ik je toch adviseren dit te doen !
De prijzen van een Dell liggen niet veel lager dan die van welke andere "normale" winkel... Dit is anders bij de ALDI/LIDL - PC's die wel beduidend lager liggen...
Gaat het je dus om de prijs, ga dan naar de ALDI / LIDL als deze een aanbieding hebben.

Anders is Dell een optie, maar dan kan je net zo goed naar een plaatselijke PC-winkel gaan ( heb je ook nog het gemak en de service erbij ).

angel1978

Gewoon even Dell+garantie of Dell+service invoeren in zoeken, Lees en huiver!
Tja, dat kan je bij elk merk doen ( HP, PB, ... ) en dan is het bijna onmogelijk om nog een pc te kopen :wink:
Informatie op fora is zelden heilig en op basis daarvan moet je dan ook zeker niet je beslissing nemen 8)

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Omdat je voor dezelfde prijs van een Dell ook bij een winkel in de buurt een PC kan samenstellen ( en dan volledig naar eigen wensen ), zou ik je toch adviseren dit te doen !

Dat is dus ook mijn advies. :lol:
De prijzen van een Dell liggen niet veel lager dan die van welke andere "normale" winkel... Dit is anders bij de ALDI/LIDL - PC's die wel beduidend lager liggen...
Met dito kwaliteit en service. :cry:

Het belangrijkste is om voordat je gaat kijken naar een nieuwe computer om eerst al je wensen op papier te zetten.

Teveel mensen maken namelijk nog steeds de grote fout door eerst een computer te gaan kopen en dan pas te gaan bedenken wat ze ermee willen doen.

Het grote verschil met Dell, ALDI/LIDL - PC's en zelfbouwsystemen is dat de zelfbouwsystemen een veel grotere betrouwbaarheid hebben en dat alle onderdelen heel universeel zijn. Dus gaat er iets kapot (wat altijd gebeuren kan) dan zijn er voldoende overige onderdelen om die te vervangen.

Veel mensen kijken bij aanschaf alleen naar de prijs.
Ook wordt er tevaak gekeken dat een systeem goed loopt.
Kan en mag allemaal wel zo wezen, maar je moet ook kijken wat nu als er problemen zijn? Als er toch defecten optreden?

Bij de ALDI/LIDL - PC's moet je die maar zelf op gaan sturen. Heb je geen backup van je gegevens kunnen maken?
Pech gehad, je bent ze gewoon kwijt.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ellen76. Op zich zijn DELL PC's niet beter of slechter dan andere merken. Alleen de prijs is gemiddeld wat aan de hoge kant. Zeker als je iets wil veranderen aan de standaard aanbieding, die op internet staan.
Voor wat betreft de service (niet voor een PC, maar voor mijn PDA) heb ik persoonlijk goede ervaringen, maar er zijn ook personen met slechte ervaringen.

Ik laat mijn PC's altijd samenstellen door een PC winkel bij mij in de buurt. Die bouwen een PC, die voldoet aan mijn eisen, nu en over een paar jaar. En als ik toch wil uitbreiden is dat ook geen probleem, want zo'n PC bestaat uit standaard onderdelen, die eenvoudig vervangen of ge-upgrade kunnen worden.
En zo kan het gebeuren, dat mijn oudste PC (een Pentium III met 512 MB geheugen) uit 2001 nog steeds heel goed werkt en dagelijks gebruikt wordt. En die DELL Optiplex GX110 (een oudje van mijn werk) van dezelfde leeftijd draait ook nog steeds perfect.

En de prijs is zeer concurrerend, maar dat maakt mij niet veel uit. Want ik betaal liever iets meer voor iets goeds, dan dat ik me constant moet ergeren aan iets goedkoops, dat niet goed werkt.

angel1978

Ik had BBCS al verwacht hier :roll:

Voor Ellen76 even voor de duidelijkheid..

BBCS heeft een computerwinkel en er dus alle belang bij dat het deze tak goed gaat... Daarnaast schopt deze erg graag tegen ALDI / LIDL / Dell aan omdat dit hem geld kost ( men gaat naar de concurrent ).

Dat kleurt zijn mening nogal ( hoewel deze niet altijd incorrect is ).

Dit ter info voor Ellen76 ( altijd weten met wie je te maken hebt ).

BBCS
Contacteer:

BBCS heeft een computerwinkel en er dus alle belang bij dat het deze tak goed gaat... Daarnaast schopt deze erg graag tegen ALDI / LIDL / Dell aan omdat dit hem geld kost ( men gaat naar de concurrent ).
Het gaat erom dat de kwaliteit van de producten goed is en ook dat de consumenten bij problemen goed en snel geholpen kunnen worden.

Want laten we wel wezen:

Als jij een computer bij ALDI / LIDL / Dell gaat kopen en je systeem crashed, dan moet je bij deze merken/zaken niet verbaast zijn als je gehele harde schijf leeg wordt gehaald.
Oftewel:
Ze voeren een recovery uit ZONDER een backup te maken van de persoonlijke gegevens.

En waarom zijn sommige winkelketens zo goedkoop?
Simpel, omdat ze met de kwaliteit en op de service beknibbelen.

En het is echt geen fabeltje dat merkcomputers niet tegen de zelfbouwsystemen op kunnen en dat die zelfbouwsystemen van veel betere kwaliteit zijn dan merkcomputers. Dat is een feit.

Een andere vraag is of zelfbouwsystemen veel duurder zijn dan de merkcomputers?

De ervaring leert dat zelfbouw soms nog goedkoper is.

Ellen76

Allen hartelijk bedankt voor de reactie's, hier kan ik wel wat mee. We gaan ons dus nog eens goed beraden. Wellicht dat we dan toch naar onze vorige verkoper teruggaan, die bouwt ze dus op naar je eigen wensen. Heeft altijd goede service verleent, moeten we denk ik nog wel even een beetje sparen, hij is nl wel wat duurder maar goede service e.d. is ook wel zo prettig. Onze pc is nu 6-7 jaar oud(is dat eigenlijk oud voor een pc?) en nu wel aan vervanging toe.

groetjes Ellen

angel1978

Ellen,

6 of 7 jaar is wel redelijk aan de leeftijd..

Maar vraag deze verkoper ook eens of het geen optie is om je huidige pc te upgraden naar je huidige wensen.

Met een nieuw moederbord, andere processor en een paar geheugenbankjes erbij kom je al een heel eind ! Misschien dat je hiermee wel veel goedkoper uit bent ! De rest hoeft in principe niet vervangen te worden ( meestal ).
Zorg er in ieder geval voor dat je je wensen goed helder hebt en laat je niet meer aansmeren dan je daadwerkelijk nodig hebt ! Dan hoef je echt niet zo duur uit te zijn ( afhankelijk van je wensen zou je tussen de 600 tot 1000 euro echt klaar moeten zijn ).

Vraag ook altijd nog een 2e offerte op bij een concurrent / collega...
Misschien is deze verkoper wel gewoon duur en/of levert hij meer dan je eigenlijk nodig hebt ! Vergelijken is nooit verkeerd !

BBCS
Contacteer:

Met een nieuw moederbord, andere processor en een paar geheugenbankjes erbij kom je al een heel eind ! Misschien dat je hiermee wel veel goedkoper uit bent ! De rest hoeft in principe niet vervangen te worden ( meestal ).
Ben ik het niet helemaal mee eens.

De huidige generatie computerkasten hebben betere koelingsmogelijkheden, daarnaast heeft vaak de oude voeding vaak net iets te weinig vermogen.

Tegenwoordig is een voeding van 350W of 400W normaal.

Bulldog14

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Hehe, het is meer in de richting van 600 tot 800 watts om een redelijk systeem te hebben. Doe maar 2 x 9800GT kaarten naast elkaar in SLI en het gaat de PSU flink belasten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bereken gewoon wat je nodig hebt.
http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Dell raad ik trouwens af.

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

Hebben onlangs een apart met Dell's en op Windows 2000 draaiend netwerk ontakeld na vijf jaar gebruik.

Ondanks dat ze op mij niet zo'n sterke indruk maakten is er pas kort voor het buiten gebruik stellen eentje kapot gegaan.

Ook Windows 2000 heeft daar al die tijd stabiel op gedraaid, al moet wel gezegd dat er in die vijf jaar niet zoveel aan het netwerk gesleuteld is.

Als je niet steeds wijzigingen aanbrengt en een beperkt aantal applicaties draait, dan schijnt Windows het vrij probleemloos te kunnen doen (althans 2000).

De nieuwe Dell met Vista is nog te kort in gebruik om daar echt iets ten aanzien van de betrouwbaarheid te zeggen.

Wel vind ik het beeld van de monitor niet echt scherp al zou ik niet durven zeggen waar dat hem precies in zit. Terwijl het toch om één van de grotere modellen gaat.

Ellen76

Nogmaals bedankt voor de reacties. Mijn man en ik hebben besloten toch te gaan voor een zelfbouw in de buurt ook met het oog op eventuele problemen, dan is het toch makkelijker als je ergens naar toe kan gaan. De zaak waar ik even was geweest nam ook echt de tijd ook al had ik aangegeven nog aan het oriënteren te zijn. Hij vroeg erg door, wat we allemaal wilden met het ding en kwam daarna met een goed onderbouwd verhaal. Ik kreeg ook niet het idee dat hij mij meer wilde verkopen dat dat we werkelijk nodig hebben. De uiteindelijke prijs was ook zeer schappelijk. (wel iets duurder dan dell maar nabijheid vind ik ook wel zo prettig, zulke wizzkids zijn we nl niet)

groetjes Ellen

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Dell is meestal een goede computer,
maar omdat ze eigen merkloze onderderdelen er in zetten
is het vaak lastig te zoeken.
Een Dell hoor bij bij Dell te laten repareren en dat kan soms wat langer duren.
Een zelf samen te stellen met soms eventueel nog redelijk jonge onderdelen uit de huidige met een upgrade set kom je verder.
Een plaatselijke winkel zal als deze ook repareerde en zelf deze samen stelde eerder en sneller repareren.

Ik heb dus ook iets uit een kleine winkel, als Linux gebruiker wil ik niets voor Windows betalen en hoef hem niet achteraf aan te passen met meer geheugen of grotere harde schijf, ook kan ik in plaats van DVD een Bleu Ray brander/speler laten monteren.
Hiermee bespaar ik dus op de Bleu Ray Hard Disk recorder en omdat ik nu 2 grote schijven heb, die maat is in huiskamer recorders niet leverbaar!

Zelf zit ik dus nog steeds achter het oude toetsenbord, waar ik blindelings de knoppen kan vinden dus die is ook niet nieuw!
Ook omdat op een nieuwe de Russische letters ontbreken die ik vaak gebruik, dus zoek een kleine firma en Google die eens, en kijk naast Radar ook op Kassa, en als niets te vinden en deze zaak al enige jaren bestaat, zou ik dus voor vrijwel dezelfde prijzen daar kopen en zeker geen Witgoedwinkel die het erbij doet, want enkele weken wachten omdat ze alles opsturen?

Op het Linux forum zitten maar enkele fabrieks computers en deze worden meestal zwaarder gebruikt dan gemiddeld.
Reclame lijkt vaak mooi maar ik koop liever een goed product wat repareerbaar is.

catreedan

Ongelezen bericht door catreedan »

ik heb nu al ruim twee jaar een dell computer en ben er zeer tevreden mee.
heb in het begin een service contract genomen, en na een jaar begaf mij geluidskaart het, en na gebeld te hebben stond er binnen 5 dagen een monteur op de stoep die deze verwisseld heeft.
voor de rest geen problemen.
houdt er wel rekening mee dat bij aanschaf je te maken krijgt met vista, dit programma schijnt vrij veel geheugen te vragen, dus zorg voor een destop met zeker minimaal 2048 mb interngeheugen en je harde schijf bv 320 gb

Gesloten