LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Western Digital

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
NijMeGeN

Western Digital

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Even hulp gevraagd.

Ik heb een probleem met defragmenteren
als ik mijn C schijf defragmenteer dan stopt hij naar ongeveer 20% en geeft dan aan (enkele bestanden op dit volume kunnen niet worden gedefragmenteerd, controleer het derfragmentatie raport).
De Computerwinkel adviseerde me om een oplossing via lifeguard Tools van WD of powermax van maxtor te gebruiken, maar dat haalde ook niks uit.
mischien heeft iemand een oplossing, Bij Voorbaat Dank

Het gaat om een Western Digital raptor 10.000 RPM

Jan9

Re: Western Digital

Ongelezen bericht door Jan9 »

Je kan even je virusscanner uitzetten ( evt. kabel uit je modem ) , en een schijcontrole doen en dan defragmenteren.
Als dat niet lukt kan je dit proberen:
http://www.planet.nl/planet/show/id=694 ... /sc=b34ee3

NijMeGeN

Bedank voor de tip jan ik ga er mee aan de slag.

NijMeGeN

Ik denk toch dat ik de pc opnieuw moet installeren, want de vorige tip van jan haalde ook niks uit.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik snap een paar zaken even niet.
Waarom is het een probleem, als sommige bestanden niet gedefragmenteerd kunnen worden. Dit kan wel eens voorkomen en is meestal geen probleem. Wat stond er in het defragmentatie rapport.

Wat wel een probleem is, is een Computerwinkel, die adviseerd om bij een schijf van WD tools van Maxtor te gebruiken, lijkt me niet logisch.

Waarom zou je je PC opnieuw gaan installeren, als nog steeds niet duidelijk is, wat de oorzaak van (volgens mij niet bestaande) probleem is.

Kortom, wat is nu eigenlijk het probleem en wat is de aanleiding om zoveel ophef te maken over de schijfdefragmentatie?

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je moet eens een ander programma proberen, zoals Auslogics of Perfect Disk ofzo. Als hij na 20% afbreekt is dat vreemd, maar dat sommige bestanden niet gedefragmenteerd kunnen worden is normaal. Dat is soms antivirus ongein, maar vaak ook de windows swapfile

NijMeGeN

Doe maar effe kalm Dirkie, het probleem (ja Dirkie PROBLEEM) is opgelost.
Het is net wat captain pervert schreef dat het vreemd is dat hij naar 20% afbreekt.
Captain Perfert hij deed het dus ook als ik Kaspersky uit had staan.
En Dirkie ik ga er van uit dat een Computerwinkel mij een goed advies kan geven, maar die zelfde Winkel heeft het probleem opgelost.
Ook hun zeiden dat het niet goed was wat de pc deed.

p.s mischien de volgende keer toch maar gelijk naar ikbenik gaan.

Dirkie

NijMeGen, ik ben heel blij voor je, dat je probleem is opgelost, maar ik heb dan nog steeds de volgende vragen.

Wat was nu eigenlijk het probleem? Daarmee bedoel ik dus waarom ben je schijfdefragmentatie gaan doen? Daar moet een aanleiding voor geweest zijn.

En wat was nu de oplossing?

En voor alle duidelijkheid: ik was en ben nog steeds kalm. Ik werk namelijk zelf een deel van mijn tijd op een helpdesk voor computer problemen binnen mijn bedrijf. Vandaar dat ik gewend ben om door te vragen bij problemen.

NijMeGeN

Schijfdefragmentatie doe ik af en toe een keer (is volgens mij niks mis mee).
wat de oplossing was, hij heeft toch iets met een Tool gedaan hij had het over een Tool op cd zetten en dan vanaf de cd opstarten enz........
En het werkt allemaal weer zoals het altijd gewerkt heeft (hij defragmenteerd nu weer zonder onderweg aftebreken) en volgens mij is dat de bedoeling (maar ik kan het fout hebben).

Dirkie

Het af en toe doen van schijfdefragmentatie kan inderdaad geen kwaad, maar of het echt nodig is?
Bij normaal gebruik van een PC, dus wat internetten, emailen, teksten schrijven en af en toe iets met foto's doen, is het niet nodig.
Als je veel met grote bestanden werkt, zoals films ed, dan kan het inderdaad wel eens zin hebben om het doen, maar beter is het dan om die bestanden op een aparte schijf op te slaan.
En met de snelheid van huidige schijven leveren gedefragmenteerde bestanden ook niet echt problemen meer op.
wat de oplossing was, hij heeft toch iets met een Tool gedaan hij had het over een Tool op cd zetten en dan vanaf de cd opstarten enz........
Dit zou ik geen echte oplossing noemen, maar meer goed bedoelde computerhulp van een hobbyist.

Maar het belangrijkste is inderdaad, dat het probleem opgelost is, toch.

NijMeGeN

Precies, en of het een hobbyist is denk het niet, een hobbyist heeft volgens mij geen 4 winkels.

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

iemand met 4 winkels heeft vaak geen verstand van PC's of beschikt over irrelevante informatie of is niet recent

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een aantal opmerkingen:

Defragmentatie heeft wel degelijk zin, ook bij de nieuwe snelle harde schijven.
Als je met de computer werkt, dan worden op de schijf bestanden opgezet en ook weer gewist.
Dus als je een groot bestand op de schijf zet en later weer verwijderd, dan neemt dat bestand een x plaats in.
Wordt er een kleiner bestand eropgezet, dan is er nog ruimte en die wordt dan opgevult door een ander bestand en het resterend van dat bestand wordt op een andere plaats gezet.

Dus de bestanden raken versnipperd (gefragmenteerd).
Dus in plaats van dat een bestand aaneengeschakeld op de schijf staat, wordt dan het bestand verspreidt over de schijf erop gezet.

Als je dan het bestand opvraagt, dan moet de kop van de harde schijf meerdere bewegingen maken om het bestand op te halen. En dat kost tijd.

Bij defragmentatie wordt dus het bestand weer in z'n geheel aan één stuk op de schijf gezet.
Het voordeel dan is dat de schijfkop maar naar 1 plaats op de schijf hoeft te gaan om het bestand op te halen, en niet naar meerdere plaatsen. En dat resulteert dat het bestand sneller wordt opgehaald.

Ten tweede:
Het klopt inderdaad dat bepaalde bestanden op de schijf niet verplaatst kunnen/mogen worden.
Denk aan de essentiele bestanden van windows, maar ook het MBR (Master Boot Record).
Dat is een bestand waarin bijgehouden wordt waar iets op de schijf geplaatst is. Vergelijk het maar met een voorraadlijst waarop staat waar een product te vinden is in een magazijn.

Ten derde:
Virussen en spyware kunnen de defragmentatie ook saborteren.
Dus mislukt de defragmentatie vaak, dan kun je eerst scannen op spyware en virussen.
Daarbij kun je het beste gebruik maken van: Ad-Aware, Spysweeper, Spybot en Kaspersky antivirus.

Ten Vierde:
Wat wel een probleem is, is een Computerwinkel, die adviseerd om bij een schijf van WD tools van Maxtor te gebruiken, lijkt me niet logisch.
Toch is dat wel logisch, omdat de tools van WD op alle schijven van toepassing zijn.
Waarom zou je je PC opnieuw gaan installeren, als nog steeds niet duidelijk is, wat de oorzaak van (volgens mij niet bestaande) probleem is.
Wordt vaak gedaan en is vaak de grootste onzin.

NijMeGeN

precies ikbenik dat zijden ze hier in de winkel ook, heeft er toch nog iemand gereageerd die wel wat van computers af weet.

Gesloten