Ik lees hier op het forum een paar berichten van mensen die problemen hebben met Restore of Recovery.
Ik heb daar zelf ook problemen mee gehad, maar in de tussentijd wel wat tips verzameld.
Dus hierbij, wie weet heeft iemand er iets aan:
- Een windows 7 backup en restore werkt alleen als de nieuwe harde schijf identiek of groter is dan de oude. Bij een kleinere nieuwe harde schijf volgt bij de Restore de melding "no disk found" (ook als het alleen gaat om restore van een kleine partitie die makkelijk op de schijf zou moeten passen). Koop dus een grotere harde schijf als je voor de restore afhankelijk bent van de windows-backup.
- Kun je nog een backup maken, gebruik dan bijv. (ook) de freeware EASEUS. Hierbij is alleen de grootte van de partitie van belang: die moet op de nieuwe schijf passen (de fysieke positie op de schijf is van belang, als er een recovery-partitie is moet je die ruimte meetellen, meestal ca 16Gb).
- Bij zowel EASEUS als Windows kun je een bootdisk maken. Doe dat vooral, want als je harddisk kapot is heb je die nodig om de restore te kunnen starten.
- De zelf te branden Recovery-DVD's werken niet altijd. De kans op niet werken is groter als je de DVD's pas maakt als de harde schijf moeilijk gaat doen. Bovendien moet je bij een recovery alle software weer opnieuw installeren, dus een backup is beter. In plaats van de recovery-DVD's (of ernaast) zou je een backup kunnen maken van je nieuwe PC, nadat alle bloatware (office-trials, mcafee etc.) verwijderd is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Windows 7 Backup & Restore
Re: Windows 7 Backup & Restore
Logisch, omdat de image die gemaakt wordt nooit op een kleinere partitie gezet kan worden.
Prop maar eens een image van 60GB op een harde schijf van 40GB. Gaat je nooit lukken.
Prop maar eens een image van 60GB op een harde schijf van 40GB. Gaat je nooit lukken.
Eenmalige aanschaf en je hebt altijd een prima backup.
http://www.acronis.nl/homecomputing/pro ... DgodyDpyIw
http://www.acronis.nl/homecomputing/pro ... DgodyDpyIw
Een image van 60Gb past inderdaad niet op een 40Gb schijf. Maar windows restore kan ook geen image van een 60Gb partitie op een 250Gb-schijf zetten als de originele schijf 500Gb was. Dat lukt met EASEUS wel. Er zullen vast meerdere programma's zijn die dat kunnen, ik heb alleen deze geprobeerd en aangezien het freeware is, lijkt me dat een prima oplossing ipv of naast de windows-backup.