LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windows xp aktivatie + nieuwe hardware

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
SHRIKEE

Windows xp aktivatie + nieuwe hardware

Ongelezen bericht door SHRIKEE »

Ik heb vorige week een aantal nieuwe onderdelen gekocht voor mijn pc waaronder een moederbord en processor.
Tevens heb ik besloten om dan ook meteen maar over te gaan op windows XP pro.

De pc leek goed te werken, windows erop geinstalleerd en geaktiveerd.

Na een dag ofzo bleek het moederbord niet goed te werken met mijn geluidskaart (creative audigy 2 en videokaart, radeon x1300pro). Ik heb toen een RMA aangevraagd bij de leverancier welke geen hardware kan ruilen bij een 'combinatieprobleem'. Dikke onzin vind ik maargoed. Ik bij een lokale winkel in de stad een ander moederbord gekocht en windows opnieuw geinstalleerd. Nu werkt mijn XP code niet meer omdat deze geaktiveerd is op dat andere moederbord.

Ik met microsoft bellen deze kunnen niks voor me doen omdat de computer teveel gewijzigd is en dus eigenlijk een andere computer is geworden. Hun advies was mij te beroepen op de garantie welke bij de leverancier zit. Ik een RMA aanvragen voor windows bij hun.

Als antwoord kreeg ik dat ik omdat de windows geaktiveerd was en het moederbord niet zou werken ik een ander moederbord had moeten kopen van hetzelfde merk en model (wat dus niks oplost omdat de geluidskaart en videokaart er niet op werken) dan zou er niks aan de hand zijn.

Ze kunnen geen garantie geven op een reeds geaktiveerde windows.

Kortom: ik moet nu een nieuwe windows kopen omdat microsoft zo nodig zo'n stricte licentie moet maken. Wat alsik nou mijn pc geupgrade had. Dan had ik dus ook een nieuwe windows moeten kopen... Want bij een OEM licentie kan je de code niet verhuizen naar de nieuwe pc ( dit heb ik ook nagevraagd bij microsoft) Naaierij dus.

Wat is jullie ervaring hiermee en hebben jullie enige ideeën hoe ik dit op kan lossen?

Ik heb geen zin om een illegale windows te gebruiken. Ik wil wel updates kunnen downloaden en ik heb niet voor niks 150 euro aan windows uitgegeven om daarna maar een illegale te gaan gebruiken...

Alvast bedankt!

mr T.

Re: Windows xp aktivatie + nieuwe hardware

Ongelezen bericht door mr T. »

Wat alsik nou mijn pc geupgrade had. Dan had ik dus ook een nieuwe windows moeten kopen... Want bij een OEM licentie kan je de code niet verhuizen naar de nieuwe pc ( dit heb ik ook nagevraagd bij microsoft) Naaierij dus.
Nee, een upgrade is een aanpassing van dezelfde computer. Kortom: de machinegebonden licentie blijft gewoon geldig. Inderdaad kun he de OEM licentie niet naar een andere computer. Niet vanwege de techniek, maar wel vanwege de licentievoorwaarden van Micro$oft. dat ze roepen dat het eigenlijk gaat om een andere computer (waarop baseert men dit?) lijkt het meest op geldklopperij.

Dutch_com_freak

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Ik met microsoft bellen deze kunnen niks voor me doen omdat de computer teveel gewijzigd is en dus eigenlijk een andere computer is geworden. Hun advies was mij te beroepen op de garantie welke bij de leverancier zit. Ik een RMA aanvragen voor windows bij hun.
Dikke ONZIN!... als je microsoft belt (en dat doe ik ongeveer 3x in de week OOK voor totaal andere pc's omdat mensen besluiten een andere pc te kopen) doen ze daar niet moeilijk over.... zeker niet als je het moederboard veranderd... ik wil ook wel ff voor je bellen hoor...en ik durf te wedden dat ik hem gewoon geactiveerd krijg (mits windows orgineel is)..

joopataa

Ongelezen bericht door joopataa »

Lijkt ook wel een beetje op wie je aan de lijn krijgt bij microsoft.Twee weken geleden heb ik de videokaart vervangen + een nieuwe Sata harddisk, Hij moest opnieuw geactiveerd maar dat werkte zonder verder probleem. Nu ben ik een paar dagen geleden tegen een probleem aangelopen met de nieuwe disk en moest hem dus opnieuw vervangen. Nu kreeg ik wel een probleem ,want de activatie werkte niet meer omdat ik teveel had veranderd. Gebeld met microsoft en uitgelegd wat ik had gedaan, Zijn enige vraag was of dit nog steeds voor de rest dezelfde computer was en na mijn ja-antwoord keek hij iets na en kreeg ik een nieuwe activatiecode.Dit betreft dus een OEM-versie van XP-Home.Conclusie is dus, je moet er even om vragen maar met een legale Windowsschijf krijg je hem altijd weer aan de gang.

Joopataaa
Laatst gewijzigd door joopataa op 17 jul 2006 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dutch_com_freak

*proest* heb je hem toch wel legaal bij databyte gekregen?

SHRIKEE

@ mr.t;
Het is wat buitensporig wat ik gedaan heb, maar de comptuer zit in dezelfde kast zelfde dvdrom en writer.... ik heb het moederbord/cpu/ram/videokaart vervangen. En in mijn ogen gewoon een upgrade...

@ Dutch_com_freak;
1. je maakt mij dus in feite uit voor leugenaar. Onterecht daar je niet weet wie ik gesproken heb en hoe diegene reageert.

Als microsoft niet moeilijk doet over zoiets denk je dan dat ik hier post?

2. Ze doen dus wel moeilijk omdat vanuit het microsoft standpunt het moederbord het hart van de computer is en dus bepaalt wat voor computer je hebt.

@joopata;
Hoe heb jij de dingen opgelost? Ik heb ook aangegeven dat het om een nieuwe pc gaat en dat ALLEEN het moederbord veranderd is. Hun antwoord bleef hetzelfde.

Dutch_com_freak

in het (computer reparatie) bedrijf hebben wij minimaal 3x per week te maken met het bellen om windows weer eens te activeren. omdat dat altijd lukt en dat wij ook verschillende mensen aan de lijn krijgen en wij precies hetzelfde nummer bellen en soortgelijke dingen met pcs doen. ik zal nog wel eens een gesprekje opnemen, mocht ik er aan denken

SHRIKEE

als jij denkt dat je het wel red...

stuur maar een pm met het bedrijf waar je in werkt. misschien kunnen we wat regelen dan.

als je wilt natuurlijk

joopataa

Ik heb nadat ik voor de tweede maal in 9 dagen XP wilde activreren en hoewel het de eerste keer na het vervangen van de videokaart en harddisk probleemloos ging , Kwam ik er bij de tweede maal niet meer door ,ook niet na het invoeren van het ID-nummer waar om werd gevraagt. Ik werd toen doorverbonden met een gratis 0800 nummer en na een 5 min kreeg ik een man aan wie ik het uitlegde. Zijn enige vraag aan mij was, Is dit de computer waar XP bij aankoop op zat? en na mijn ja-antwooord moest hij even kijken en werd ik weer doorverbonden met een spraakcomputer die mij een nieuwe Activatiecode gaf. Hier lieg ik geen woord aan. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat bij mij nog het zelfde moederbord aanwezig is.

Echt succes gewenst Joopataa

ps nu ik even teruglees en zie wat jij allemaal hebt vervangen ben ik bang dat hun dit niet meer als dezelfde pc zien. Toch succes.

SHRIKEE

ik heb de windows gekocht samen met de onderdelen.
na de aktivering is alleen het moederbord vervangen...

ik ga nog eens proberen te bellen. misschien heb ik nu geluk.

SHRIKEE

Ik heb zojuist nog eens geprobeerd windows te aktiveren. Telefonisch.

Ik heb via een computer centrale een nieuwe code ontvangen...
Waarom het nou de 1e 2 keer niet kon is me een raadsel.

In ieder geval bedankt voor de reacties en tips!

joopataa

Jij ook bedankt voor de melding en veel plezier met de computer.

Joopataa

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Gewoon die Creative rommel verkopen en een goede videokaart en geluidskaart aanschaffen, en dan deze op je oude moederbord zetten.
Dan ben je ook van alle problemen af.

Het ligt niet aan Microsoft nog ATI nog RMA dat er problemen zijn gecreeerd door Creative.
Wel aardig van Microsoft om je licentie te resetten.
Kijk maar eens op Google met de zoekopdracht "soundblaster crash" ofzo

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

Dikke ONZIN!... als je microsoft belt (en dat doe ik ongeveer 3x in de week OOK voor totaal andere pc's omdat mensen besluiten een andere pc te kopen) doen ze daar niet moeilijk over.... zeker niet als je het moederboard veranderd... ik wil ook wel ff voor je bellen hoor...en ik durf te wedden dat ik hem gewoon geactiveerd krijg (mits windows orgineel is)..
Iemand anders moeten laten bellen?
Is dat op zich al niet onzinnig omdat je iets, langs de toch officiële weg, niet gedaan krijgt?

Had ook eens zoiets met Visual Basic; liet zich onder 95 gewoon installeren.

Wilde dat later ook onder XP doen, toen vroeg het programma ineens om een code met een cijfer meer dan op de verpakking stond.

Niet aan de gang te krijgen, helpdesk gebeld en die hadden nimmer hiervan gehoord.

Toen maar zelf een oplossing bedacht door een nul toe te voegen aan de code en vervolgens liet het programma zich wel installeren.

Over onzinnige zaken gesproken, dus.
Kun je bij Microsoft wel voor terecht.

Dat dat bedrijf nog immer de mensen zo gek weet te krijgen haar produkten af te nemen; een prestatie van Microsoft of hebben ze gewoon geluk dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is?

Dutch_com_freak

Gewoon die Creative rommel verkopen en een goede videokaart en geluidskaart aanschaffen, en dan deze op je oude moederbord zetten.
Dan ben je ook van alle problemen af.

Het ligt niet aan Microsoft nog ATI nog RMA dat er problemen zijn gecreeerd door Creative.
Wel aardig van Microsoft om je licentie te resetten.
Kijk maar eens op Google met de zoekopdracht "soundblaster crash" ofzo
Als je nou eerst eens je afvraagt hoe het werkt snap je miss dat het niet aan de leverancier ligt....

Teneerste... op het moment dat je je pc installeerd en je de eerste keer activatie uitvoert dan gaat de activatie kijken welke systeem onderdelen in de pc zitten voor het gemak zeg ik even dat alle onderdelen een nummer hebben.

alle nummers zijn uniek voor elk stukje hardware alle nummers worden achter elkaar gezet en gehusseld en gepuzzeld en weet ik het allemaal... affin unieke code... toch?

dat nummer stuur je naar microsoft... als eht de eerste keer is dan wordt hij gewoon geaccepteerd...

nu komt de truuk... de volgende keer als je her installeerd en je hebt niets verandert aan je pc dan is er niets aan de hand (die formule geeft immers de zelfde code..) verander je iets aan je pc dan is de code out of sync en het ligt er een beetje aan wat je vervangen hebt... als je bv alleen een hd vervangen hebt loop je de kans dat je gewoon kan activeren... heb je 2 of meer dingen vervangen.. (en dat kan ook in 1x.. bv de tv kaart! die ook een teletext gedeelte heeft en een in en output bv.. die appart in apparaatbeheer staan of niet) dan klopt er totaal niets van de configuratie meer en is de code ongeldig, je moet opnieuw activeren..

Dit gaat normaal gesproken goed... in de praktijk is dit vaak maar 3x.. of soms 2x of minder keer :)

ok lijkt simple verander ik niets dan kan ik opnieuw blijven installeren... FOUT dus...

na ongeveer 5x opnieuw installeren (of 2x binnen 3 maanden ongeveer) dan moet je ook activeren, de ene heeft hier meer last van als de andere zo blijkt uit de praktijk...

om even terug te komen op het moederboard verhaal... Windows ziet niet dat er een andere pc geinstalleerd wordt (tenzij het serie nummer ook als unieke code wordt gebruikt wat ik niet zeker weet) maar windows ziet...

- Een andere hardisk controller
- Een zelfde processor
- Een andere keyboard aansluiting
- Een andere USB hub
- Een andere Printer poort
- Een andere South and North Bridge
- en nog veel meer dingen...

Kortom hele andere code.. anders dan bij een hdtje wisselen... dus probeer je opnieuw te activeren en lukt dat niet meer omdat de code teveel is veranderd van het orgineel.

Soms lukt het overegens wel om hardware te wisselen die er altijd voor zorgt dat windows opnieuw geactiveerd wordt maar das vaak omdat er een zelfde type wordt ingezet of iets met vergelijkbare hardware. Soms is het gewoon geluk...

Ok.. maar blijven die gegevens dan altijd bewaard...dat moet toch een enorme berg informatie opleveren...

NEE...

[DEZE INFORMATIE IS ALLEEN TER LEER DOELEINDEN GESCHIKT! EN DIENT OOK ZO GEBRUIKT TE WORDEN! IK NEEM GEEN VERANTWOORDLIJKHEID OP MIJ BIJ HET GEBRUIKEN VAN ONDERSTAANDE METHODE!]

je kunt na ongeveer 3-4 maanden met een gerust hart de windows installatie op een andere pc gebruiken... maar let wel het kan zijn dat er als nog activatie nodig is dit is geen garantie! Microsoft is ook continue bezit met deze procedure aan te passen, dus niet alles kan letterlijk meer kloppen met de werkelijkheid nu maar zo was het tot voor kort nog wel. 8)

en nou niet meer zeuren dat fabrikanten de schulden hebben...

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ten eerste kun je nooit RMA aanvragen voor windows.
Ten tweede moet je met problemen met windows met een OEM licentie niet Microsoft bellen, maar met de verkoper van windows.

Ten derde. Ik heb zo vaak moederborden verwisseld en daarna Microsoft gebeld. Ik heb nog nooit problemen bij ze gehad.

Wel even belangrijk:
Als je windows met een OEM licentie opnieuw moet activeren, dan zal dat altijd via internet mislukken. Je moet dan windows via de telefoon activeren. Dit telefoongesprek kost je niets.
Dit heeft niets te maken dat de code niet goed is, maar dit is een maatregel van Microsoft om te voorkomen dat windows te vaak illegaal gecopieërd wordt en hierdoor willen ze gewoon een vinger in de pap houden.

Dutch_com_freak

lijkt me logisch... maar aan de andere kant toch wel irritant soms :) ff snel windows opnieuw installeren is er soms niet meer bij omdat men bv de licentie niet op de pc heeft geplakt (wat ik zelf ook een erg onhandige keuze vindt van microsoft om er stickers van te maken, maar ok ik begrijp het wel). ik heb hem zelf niet op de pc geplakt overegens :) als ze mijn pc jatten dan jatten ze niet me windows versie erbij :P

Vroeger gebruikte ik dan een eigen code omdat ik wist dat het orgineel was... maar nu kan dat dus niet meer... en das nou net de truuk :) :lol:

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daar heb ik wel een truukje voor! :lol:
Met een speciaal programma speur ik die codes op.
ik schrijf ze op of ik print ze uit.
Windows opnieuw installeren en deze code dan gebruiken.
(dit werkt alleen als windows nog gewoon werkt).
En anders is het dus dikke pech hebben.

Dutch_com_freak

ook Present hier :lol: maar is lastiger als je niet eens in veilige modus kan komen :( en persoonlijk heb ik dan toch liever de sticker :) ivb met controles enzo...

maar ff een leuk verhaaltje over die sticker! en een dozenschuiver!.... (schiet me ineens te binnen!.. nee deed geen pijn... Jammer he :P)

Ik had een pc van een klant op me bank staan (werkbank dus) ik probeer et kreng te activeren lukt niet.. ok ik wist dat het een nieuwe was van een andere zaak geen probleem dus affin... ik wil gaan bellen en voor dat ik de kans krijg belt de klant offie al klaar is...(*sjucht*)
affin hijs

Hijs bijna klaar hoor heb wat problemen met activatie nu maar komt goed...

"Oh? hoezo problemen?"

Jah dat komt vaker voor nix aan de hand

"Oh...tjah ik weet het ook niet het is wel een showmodel geweest.."

Pardon? (had het echt niet verstaan...)

"het is een showmodel geweest..en heeft in de winkel gestaan"

Ooohh maar dan is het duidelijk

(dan heeft of de winkel zelf of een klant het serienummer weten te bemachtigen, hij zit immers op de zijkant geplakt.. )

geen probleem ik ga hem voor u activeren komt u hem vanmiddag ophalen?

"Prima!"

affin ik gewoon bellen met ms.. nix aan de hand..ze zij wel iets over dat het een andere pc zou zijn maar ik leg uit dat het een showmodel is uit de winkel en ik kreeg gewoon netjes (na wat typ werk aan de andere kant van de lijn) de nieuwe code... werkt ook want de oude code moet ook nog bekend zijn :)

:lol: tipje dus als je een showmodel koopt kijk of het serienummer duidelijk te lezen is en of iemand hem zou hebben kunnen overgeschreven of een foto van heeft kunnen maken... Eigenlijk he... eigenlijk zouden ze bij ms er voor moeten zorgen dat die de vorige activaties niet meer werken als je activeerd en dat windows blijft controleren.. dan zou dit onmogelijk zijn nu is er ergens nog een pc actief met de zelfde activatie code.. maarjah ze gana er vanuit dat her-installeren (van die andere pc met gejatte code) geen zin heeft.

maar jah voor alles is een omweg :P (geen internet bv)

Iemand gaf me ooit de wijze woorden:

"Alles wat de mens beveiligd kan door de mens zelf ook gekraakt worden"

er is immers iemand ooit op het id gekomen dus waarom zou iemand anders daar ook niet op komen :)

Gesloten