LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Xando iMac met gele lichtvlekken in scherm

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
FrieMac

Xando iMac met gele lichtvlekken in scherm

Ongelezen bericht door FrieMac »

Omdat m'n oude iMac total loss ging heb ik half juni een iMac 21.5" gekocht bij Xando in Zwolle. Meteen na het aansluiten thuis was er een duidelijke gele zweem zichtbaar rond de randen en een gelige vlek onderin het scherm. Toen ik op Google zocht naar het probleem schrok ik. Wereldwijd zitten honderden gebruikers met hetzelfde defect. Er zit blijkbaar een fout in het productieproces.

Ik heb de computer terug gebracht naar Xando. De verkoper zag ook duidelijk dat het scherm niet deugde en het moest worden vervangen. Toen ik de iMac na 3 weken kwam ophalen werd gezegd dat het scherm vervangen, getest en ok was. Maar thuis was er meteen een duidelijke gele waas aanwezig, deze keer op andere plekken in het scherm.

Terug in de winkel heb ik gevraagd om een andere computer. Dat ging volgens de verkoper niet. Hij moest nogmaals gerepareerd worden. Mijn geld kon ik ook niet terug krijgen. Ik wilde afspreken dat ik mijn geld terug zou krijgen als deze reparatie niet zou lukken maar zelfs dat was niet mogelijk.

Ik was de iMac weer twee weken kwijt en bij uitpakken thuis zat er ... jawel, je raadt het al. Het derde foute scherm dus.

Xando zegt dat Apple de regel heeft 3 keer te repareren alvorens een andere oplossing te zoeken. Dat weiger ik. Na overleg besluit Xando de iMac om te ruilen voor één met dezelfde specs. Bij beoordelen in de winkel blijkt in deze iMac ook een gele zweem aanwezig te zijn. Dat wordt bevestigd door de verkoper. Ook het laatste exemplaar in het magazijn heeft last van het defect. De enige iMac die niet aan het euvel lijdt staat als demonstratiemodel opgesteld in de winkel (toeval?). Maar die stond al driekwart jaar dag in dag uit te draaien dus daarvoor ging ik 'm niet inruilen.

Nu werd het wel eens tijd om me m'n geld terug te geven, vond ik. Mooi niet dus. Het enige aanbod dat ze wilden doen is 'm omruilen tegen het instapmodel van de huidige generatie iMacs. Die heeft een half zo grote harde schijf en is €150,- goedkoper. Maar dat verschil vergoeden ze niet en de harde schijf kan ook niet geupgrade worden. Kan het nog gekker? Jazeker, lees verder...

Contact met 'de baas' gevraagd. Die gaat me doodleuk vertellen dat als 3 van de 4 iMacs in zijn winkel een gele waas heeft, dat blijkbaar de norm is en je dan niet van een afwijking kunt spreken. Vervolgens gaat hij zich achter Apple verschuilen. Ik heb hem uitgelegd dat ik met Xando een koopovereenkomst heb, en niet met Apple. En dat hij een deugdelijk product moet leveren.

Ondertussen zit ik nog steeds met een scherm dat niet ok is en ben ik de computer in 3 maanden tijd ruim een maand kwijt geweest aan ondeugdelijke reparaties.

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering. Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?

FrieMac

Re: Xando iMac met gele lichtvlekken in scherm

Zaak opgelost. Ik krijg m'n geld terug. Dank u Xando.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

FrieMac schreef:Zaak opgelost. Ik krijg m'n geld terug. Dank u Xando.
Heel leuk voor jou.
Vandaag is zondag,dus gisteren al opgelost, binnen 1 dag, maar toch het bedrijf in een slecht daglicht plaatsen!

hdpaddy

Ongelezen bericht door hdpaddy »

Misschien is hij net gebeld door de winkelier.
Koopzondagen
03 Okt 2010 12:00 - 17:00

Bovendien wordt ikzelf ook heel moe van de graai en ikke/ikke en de rest (lees: klant) kan stikken mentaliteit in winkeliersland.
Die mentaliteit kan men(de consument) blijkbaar alleen omdraaien via een medium als tros radar forum.
Mede door dit soort ervaringen koop ik alleen nog maar online, binnen 7 dagen recht op terugsturen.
heb je alleen nog maar TNT als struikelblok (ben je iig wel zeker dat het pakketje aankomt, bij je buren of bij jou :lol: )

FrieMac

tennis: ik kreeg inderdaad vrijdagnacht een email nadat de filiaalchef het probleem op internet was tegen gekomen. Het gedoe speelde al ruim 3 maanden.

tennis

FrieMac schreef:tennis: ik kreeg inderdaad vrijdagnacht een email nadat de filiaalchef het probleem op internet was tegen gekomen. Het gedoe speelde al ruim 3 maanden.
Winkel dus 24 uur open! :lol: :roll:
Bericht geplaatst: 01 okt 2010 21:27
Filiaalchef heeft van alle klanten thuis de gegevens! :roll:

hdpaddy

Ongelezen bericht door hdpaddy »

Je hebt nog nooit gehoord van VPN zeker Tennis :?:

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

De filiaalchef is misschien nog wel geruime tijd na sluitingstijd in het filiaal aanwezig om het een en ander (administratief) af te handelen, zo gek is dat niet....

Daarnaast is de melding hier terecht, ze hebben het uiteindelijk goed opgelost maar dat heeft wel enige tijd gekost.... (en wellicht is het juist door de melding hier goed opgelost)

tennis

jlthkoch schreef:De filiaalchef is misschien nog wel geruime tijd na sluitingstijd in het filiaal aanwezig om het een en ander (administratief) af te handelen, zo gek is dat niet....

Daarnaast is de melding hier terecht, ze hebben het uiteindelijk goed opgelost maar dat heeft wel enige tijd gekost.... (en wellicht is het juist door de melding hier goed opgelost)
Natuurlijk kan het, maar dan heeft hij veel administratief af te handelen.
Openingstijden
Maandag: 12.30 - 18.00
Dinsdag: 09.30 - 18.00
Woensdag: 09.30 - 18.00
Donderdag: 09.30 - 21.00
Vrijdag: 09.30 - 18.00
Zaterdag: 09.30 - 17.00

@hdpaddy
Natuurlijk ken ik VPN.
Trouwens TS heeft geschreven, dat dit euvel vaker voorkomt!
De filiaalhouder weet precies aan hand van de nickname hier, om welke klant het gaat, kom op! :idea:

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

tennis schreef:
jlthkoch schreef:De filiaalchef is misschien nog wel geruime tijd na sluitingstijd in het filiaal aanwezig om het een en ander (administratief) af te handelen, zo gek is dat niet....

Natuurlijk kan het, maar dan heeft hij veel administratief af te handelen.
Openingstijden
Maandag: 12.30 - 18.00
Dinsdag: 09.30 - 18.00
Woensdag: 09.30 - 18.00
Donderdag: 09.30 - 21.00
Vrijdag: 09.30 - 18.00
Zaterdag: 09.30 - 17.00

@hdpaddy
Natuurlijk ken ik VPN.
Trouwens TS heeft geschreven, dat dit euvel vaker voorkomt!
De filiaalhouder weet precies aan hand van de nickname hier, om welke klant het gaat, kom op! :idea:
Nou en dan heeft hij veel administratief af te handelen, waarom zou dat niet kunnen?
Aan de hand van de aankoopdatum en het reparatieverloop etc. kan hij dus inderdaad wel achterhaald hebben over wie het gaat. Dat het euvel vaker voorkomt, wil niet zeggen dat dat persé bij deze dealer hoeft te zijn, ze zullen er gerust geen 10-tallen verkocht hebben.

FrieMac

Ze zeiden dat ik de eerste was met dit probleem en gezien het slepende karakter van het conflict en het feit dat ik hem die middag nog langdurig in de winkel heb gesproken denk ik dat hij geen gegevens nodig had om mijn gezicht voor de geest te halen.

Het is overigens een vriendelijke man die altijd openstond voor discussie maar ook vast zit aan regels van bovenaf. Ze wilden het me die middag al telefonisch voorstellen maar konden me niet bereiken en een voicemail vonden ze te onpersoonlijk. Tja.

Misschien heeft het ook geholpen dat ik tegen de 'grote' baas van Xando heb gezegd dat ik onderweg was naar een rechtswinkel voor advies (dat is trouwens een aanrader, goed geholpen).

Ik geef toe dat ik het verhaal op forums heb gepubliceerd om een stok achter de deur te hebben. Die winkeliers proberen je ook zoveel wijs te maken.... 'Apple heeft de regel dat...', 'De beeldschermen worden gefabriceerd door een externe leverancier...', 'Het defect is een norm dus geen afwijking...' etc. Het enige waar ze zich niets van aantrekken is de nederlandse wet die zegt dat de winkelier (dus niet de fabrikant) een goed produkt moet leveren en dat reparatie of vervanging niet teveel tijd mag kosten.

Anyway, het gedoe is opgelost. Ik ga morgen een nieuwe iMac kopen. :)

tennis

FrieMac schreef:Ze zeiden dat ik de eerste was met dit probleem en gezien het slepende karakter van het conflict en het feit dat ik hem die middag nog langdurig in de winkel heb gesproken denk ik dat hij geen gegevens nodig had om mijn gezicht voor de geest te halen.

Het is overigens een vriendelijke man die altijd openstond voor discussie maar ook vast zit aan regels van bovenaf.
Ja, komt naar huis, kijkt meteen op Tros Radar Forum, of iets over zijn filiaal te lezen valt.
Jawel, en hij wordt bang en belde de klant dezelfde nacht op, om het dan wel te vergoeden, wat hij dezelfde dag heeft geweigerd.
Sorry, de leeftijd van sprookjes ben ik gepasseerd.
Het verhaal moet toch iets anders geweest zijn, dan kan ik het geloven!

Gesloten