LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zuinige computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kweenie

Zuinige computers

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu ik er zo langzaam maar zeker over denk om mijn oude computer te vervangen door een nieuwe, en ook wat 'mooiere', computer, zit ik ook naar het energieverbruik te kijken. Ik vroeg mij daarbij af wat nu zuinige, maar toch goede/bruikbare, computers zijn. Ik vind het lastig om te vinden hoeveel ze in het dagelijks gebruik verbruiken.

Ik zit te denken aan een all-in-one computer, ook omdat hij in de woonkamer komt te staan, zodat ik eindelijk van van die lelijke bak en de kluwen snoeren af ben. Bij de MSI all-in-one gaan ze er prat op dat ze zo zuinig zijn, circa 50 watt ipv 250 bij een gewone pc. Dan zou ik denken dat andere all-in-ones ook wel veel zuiniger zouden zijn dan een gewone pc. Maar als ik kijk naar bv. de Apple iMacs, dan is het gewone verbruik niet zo heel makkelijk terug te vinden, en lijkt het erop of ze nog best wel veel verbruiken. Maar misschien dat het verbruik vooral hoger ligt door een groter beeldscherm.

Kan iemand mij verder helpen in de speurtocht naar een mooie, functionelen en zuinige computer?

BBCS
Contacteer:

Re: Zuinige computers

Ongelezen bericht door BBCS »

Vraag één:

Wat wil je met de computer gaan doen?

Want als je games wilt gaan spelen met grafisch geweld, dan kun je de zuinigheid wel vergeten.

Zuinig gaat ook gepaard met teruggang van rekenkracht, snelheid, enz.

De hedendaagse laptops die voornamelijk voor administratieve doeleinden gebruikt worden zijn relatief zuinig.

De hedendaagse processoren worden ook steeds zuiniger, dit omdat warmteproductie en koeling grote vraagstukken blijven.
Kan iemand mij verder helpen in de speurtocht naar een mooie, functionelen en zuinige computer?
Zolang dat je niet aangeeft wat je precies met de computer wilt gaan doen, kan niemand die vraag beantwoorden.

kweenie

Sorry voor mijn onduidelijkheid en wel erg algemene vraag. Het gaat om het normale huis, tuin en keukengebruik. Geen (complexe) games of zo, maar voornamelijk internetten, af en toe wat tekstverwerken en een bescheiden spreadsheetje. Daarnaast is het wel leuk als er af en toe een filmpje of muziekje op kan worden gedraaid.

In principe zou een relatief eenvoudig model dus volstaan, maar aan de andere kant zou ik ook niet blij worden als ik over een paar jaar met een zodanig verouderde computer zit dat hij de programma's van dat moment niet meer kan draaien.

Wat ik bij een normale PC voor idee heb is dat daar vooral de meest voordelige onderdelen in komen, en dat verbruik en uiterlijk op de tweede plek komen. Natuurlijk is de processor een belangrijke factor, maar er zitten meer onderdelen in de computer. Bij een laptop zie je dat er veel moeite wordt gedaan om zuinige en compacte onderdelen te kiezen. Dat spreekt mij dan meer aan, mits die onderdelen wel enigszins degelijk zijn.

Een bijkomstigheid is dat de computer ook nog geschikt moet zijn voor kleine kinderhandjes. Een laptop is daar wat te teer voor... Vandaar dat ik eigenlijk denk aan iets wat min of meer te technologie/zuinigheid (en stilte) van een laptop heeft, maar de 'degelijkheid' en ergonomie van een desktop.

BBCS
Contacteer:

Wat ik bij een normale PC voor idee heb is dat daar vooral de meest voordelige onderdelen in komen, en dat verbruik en uiterlijk op de tweede plek komen. Natuurlijk is de processor een belangrijke factor, maar er zitten meer onderdelen in de computer. Bij een laptop zie je dat er veel moeite wordt gedaan om zuinige en compacte onderdelen te kiezen. Dat spreekt mij dan meer aan, mits die onderdelen wel enigszins degelijk zijn.
Daar ben ik het niet mee eens.

Bij de meeste desktopcomputers is prestatie belangrijker dan energiezuinig, terwijl bij de laptop dat andersom is.

Henk25

Ongelezen bericht door Henk25 »

Voldoet Uw oude pc niet meer Kweenie? Anders zou ik hem gewoon nog een tijdje houden.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

vooral de meest voordelige onderdelen
Met zo'n opmerking lok je het bekende verhaal van BBCS uit over duurzaamheid, topkwaliteit enerzijds en de "troep" anderzijds. Hij zal je waarschijnlijk Medion adviseren, want je wilt voor een dubbbeltje op e eerste rang zitten ;)

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een laptop is zuinig en kwetsbaar dus voor U niet geschikt, ook nog diefstal gevoeliger.

Een desktop kast en monitor kan ook aangepast worden.
De oude monitor door TFT scherm vervangen en hoe groter en duurder des te hoger energie verbruik.

de kast zelf dan met nieuwe moederbord en processor en indien nodig geruisloze voeding en nieuwe harde schijf prima opgewaardeerd worden door PC speciaal zaak.
Dus oude (waardeloze) kast met nieuwe inhoud.
Ook de XP op oude harde schijf kun je overzetten zonder kosten op nieuwe en dan doen ze dan ook legaal voor U.
Dus Uw oude XP en alle mail adressen en wachtwoorden, foto's en verder kunnen dan veilig op nieuwe grotere PC staan.

Als je geen zware video kaart wilt is 300 Watt voeding voldoende, maar de nieuwste 400 watt voedingen kunnen soms zuiniger zijn.
Dus ga naar speciaalzaak die ook computers op maat kan maken en deze weten wat nog bruikbaar is.

Muis en toetsenbord kunnen zelfs oud blijven, koop geen totaal pakket met gevolg dat de rest rotzooi word, of geef de oude aan kinderen en neem zelf die laptop, dat is zuinig en kinderen kunnen op oude nog werkende alles verpesten....

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Met zo'n opmerking lok je het bekende verhaal van BBCS uit over duurzaamheid, topkwaliteit enerzijds en de "troep" anderzijds. Hij zal je waarschijnlijk Medion adviseren, want je wilt voor een dubbbeltje op e eerste rang zitten .

????? verklaar u nader zou ik zeggen gravedigger

T

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Verrassend, de ondernemers steken elkaar de helpende hand toe...
Nou, zal ik ook maar mijn duit in het zakje doen:

De kans dat je een reeel en goed onderbouwd advies van BBCS krijgt is minimaal. Onderbouwen doet BBCS namelijk niet aan..
BBCS heeft vaste merken waar hij fan van is en ook hele duidelijke merken waar hij het duidelijk niet mee op heeft...
Het voor een dubbeltje op de 1e rang zitten is dus zo'n duidelijk stokpaardje en zijn manier om het wat goedkopere segment ( bij voorkeur verkocht door Aldi of Lidl ) af te kraken..

Zou ook nog even vragen over hoe het zit met garantie.. Dan kan ie helemaal los

Het is niet anders helaas. :wink:

Moppentappers

Ongelezen bericht door Moppentappers »

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice ... iewconfig/
http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice ... iewconfig/
Met beide zul je wel de gewenste taken kunnen doen, alleen is de all-round daarin natuurlijk wat sneller.

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Maar als ik kijk naar bv. de Apple iMacs, dan is het gewone verbruik niet zo heel makkelijk terug te vinden, en lijkt het erop of ze nog best wel veel verbruiken. Maar misschien dat het verbruik vooral hoger ligt door een groter beeldscherm.
Misschien is een Mac mini een energiezuinig alternatief voor een iMac.

kweenie

Tsjonge, ineens wel veel reacties.

BBCS:
Da's ongeveer wat ik bedoel. Bij desktops wordt gekeken naar de prestaties (in verhouding tot de prijs), bij laptops wordt eerder naar het verbruik, bij een bepaald minimaal prestatienivo gekeken.

Henk25:
Mijn oude PC werkt nog wel, al wordt hij de laatste tijd wel wat trager, maar zoals ik al aangaf wil ik de computer graag in de woonkamer hebben en wil ik af van de grote bak en bijbehorende snoerenbende.

Gravedigger:
Ik wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Bij mijn aanschaffen is energieverbruik wel een van de belangrijke aspecten. Het valt mij op dat het bij energievreters als computers lastig is om achter het verbruik te komen, wat ik wel raar vind.

Stofzuigertje:
Zie ook Henk25: het gaat er om dat ik een mooiere, zoals een all-in-one oid., wil. Ik heb overigens naast de oude (met tft trouwens) ook een laptop van het werk. Ik wil dat de kinderen (en ikzelf...) in de woonkamer achter de computer kunnen. Daarom wil ik iets waardoor de woonkamer er niet meteen als een kantoor uitziet.

Angel1978:
Het maakt mij niet uit of het een aldi/lidl pc is of een topmerk, als hij maar voldoet. Zoals je wellicht hebt kunnen zien is het ene voorbeeld dat ik gaf ( http://www.apple.com/nl/imac/ ) een factor 2 à 3 duurder dan het andere voorbeeld ( http://www.msi.com/index.php?func=prodp ... cat_no=654 ). Prijs op zich is dus geen criterium, als er maar een reden is voor de hogere prijs.

Moppentappers en Vogels:
Zie ook Henk25. Ik ben juist op zoek naar een beetje mooie computer, zoals een all-in-one, en niet naar zo'n conventionele bak (sorry voor de oneerbiedige benaming). Vandaar dat ik die MSI en iMac noemde.

Wim2007:
Ik vind het raar dat een Mac mini zuiniger zou zijn dan een iMac. Je zou denken dat als de boel in twee apparaten gestopt zou worden, het er dan eerder minder zuinig van wordt. Of anders gezegd, waarom stoppen ze het innerlijk van die Mac mini dan niet in een iMac, zodat die ook zo zuinig wordt? Maar misschien is het toch wel een verstandig idee. Al krijg je dan weer die snoerenzooi en zo... (En is het wel onhandig dat er geen kaartlezer in de Apples zit.)

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

angel1978

Gaarne verstrek ik u het email adres van bbcs opdat u de blijkbare persoonlijke vete kan oplossen.
No worries klik m`n envelopje aan en ik zal u verder helpen.
Vriendelijke groeten T

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Blijkbaar heb je het emailadres van BBCS..
Wat een ander daarmee moet is mij een volkomen raadsel.

Als je de discussie zo graag schoon wil houden, begin dan eerst eens met het reageren op de TS i.p.v. op in dit geval gravedigger.
Vetes doen we hier niet aan.. vriendjespolitiek wel blijkbaar ;)
De een mag wel in de bres springen voor iemand, maar bij de ander heet het een vete.. tja ..

Ouwe aap

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

@Gravedigger en Angel1978

Jullie zijn een stelletje zielige kleuters, gewoon op zoek naar de "discussie". Hebben jullie echt niets anders te doen ?
BBCS geeft hier gewoon een normaal antwoord, begin dan niet weer over andere topics. Kun je het echt niet laten, daag hem dan uit in desbetreffende topic.

On topic : er zijn winkels die je goed kunnen adviseren omtrent het energie verbruik. Vertrouw je de verkoper niet, staat het ook nog eens op de prijskaart.
Er zijn heus wel zuinige desktops te vinden, alleen is de keuze wat beperkter denk ik.
En tja, wat je mooi vindt is heel persoonlijk uiteraard. HP en Acer hebben van die mini towers, vind je dat wat ?

kweenie

Ik heb bij computers in de winkel nog nooit gezien dat er ook het verbruik werd vermeld. Staat dat bij alle winkels of bij bepaalde winkels?

Die mini towers vind ik eigenlijk toch nog wat te log en te 'kantoor-achtig', maar het is inderdaad moeilijk om aan te geven wat mooi is en wat niet. Ik wil liever alles in een of eventueel een echt klein kastje. Bij HP zag ik trouwens ook de touchsmart staan, dat lijkt me dan wel weer wat. Maar ik weet niet hoe de kwaliteit daarvan is.

Ouwe aap

Ik had er laatst iets over gelezen in de krant, maar ik lees nu dat het wat tegen valt :

http://www.elsevierretail.nl/1074347/We ... waayen.htm

Ouwe aap

Gevonden, dit artikel las ik in de krant.

http://www.insnet.org/nl/insnl_headline ... 612&photo=

Succes met kiezen !

kweenie

Bedankt voor de links. Blijkbaar geeft bcc wel info over het verbruik. Helaas zit die niet bij mij in de buurt... Maar ik zal eens op hun site kijken.

BBCS
Contacteer:

In de computer zitten ook diverse ventilatoren om de diverse onderdelen te koelen.
Er is een merk geweest die bewust die ventilatoren langzamer lieten draaien om ook zo de geluidsproductie te verminderen.
Het nadeel daarvan was dat binnen in de computer de temperatuur te hoog werd.

Wil je een zeer zuinige computer, dan moet deze gebaseerd zijn op de laptop technologie.
Dus met een laptop achtige processor, 2½ inch harde schijven in plaats van 3¾ inch schijven.
Het liefste 1 harde schijf dan meerdere harde schijven.
Het voor een dubbeltje op de 1e rang zitten is dus zo'n duidelijk stokpaardje en zijn manier om het wat goedkopere segment ( bij voorkeur verkocht door Aldi of Lidl ) af te kraken..
Die computers uit de goedkopere segment zijn geen zuinige computers, in ieder geval wordt daar de nadruk gelegd op de zo goedkoop mogelijk dan zo zuinig mogelijk.
Dat is het verschil.

Gesloten