LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Batterij leeg van de computer: Datum instellingen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
gezondheid

Batterij leeg van de computer: Datum instellingen

Ongelezen bericht door gezondheid »

De datum instellingen willen niet meer opgeslagen worden omdat de batterij leeg is. Ik dien dan Functie 1 (F1) te kiezen om verder te gaan. De datum en tijd vind ik niet zo belangrijk. Maar kennelijk vind mijn browser dat wel. Je kunt om die reden niet gaan kijken op google.nl omdat de tijd/datum niet correct is. Verder slaat mijn anti virus op tilt. Nu wil ik de tijd en datum automatisch laten bij stellen via Windows 7 (optie instellingen voor tijd en datum wijzigen... vervolgens kiezen voor tabblad internettijd. Nu bijwerken maar welke server ik ook kies ik krijg steeds deze melding:
Er is een fout opgetreden bij een poging om een synchronisatie met time.windows.com uit te voeren.

De klok is op 28-3-2015 om 0:04 uur voor het laatst gesynchroniseerd
Wat kun je hier aan doen? Of hebben ze het systeem zo ingebouwd dat je verplicht bent om een nieuwe batterij te gaan kopen, om zoveel mogelijk geld uit je beurs te kloppen?

16again

Re: Batterij leeg van de computer: Datum instellingen

Ongelezen bericht door 16again »

gebruik europe.pool.ntp.org ipv time.windows.com
In taakbalk kun je klok zichtbaar maken, dubbelklik om tijd handmatig te zetten.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb geen ervaringen met hoe je de tijd automatisch kunt laten synchroniseren. Je kunt wel handmatig de tijd veranderen door op het klokje te tikken, maar dat zul je dan iedere keer moeten doen na het opstarten van je pc.
gezondheid schreef:Of hebben ze het systeem zo ingebouwd dat je verplicht bent om een nieuwe batterij te gaan kopen, om zoveel mogelijk geld uit je beurs te kloppen?
Deze opmerking is wel een beetje overtrokken vind ik. Als de batterij leeg is zal ie er in de regel al een aantal jaren trouwe dienst hebben opzitten. En een nieuw batterijtje (meestal de CR2032) kost rond de 1 euro en is vrij eenvoudig zelf te vervangen, daar hoef je echt geen computerexpert voor te zijn.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

En een nieuw batterijtje (meestal de CR2032) kost rond de 1 euro en is vrij eenvoudig zelf te vervangen, daar hoef je echt geen computerexpert voor te zijn
Is ook niet moeilijk, maar sommige mensen weten niet waar de batterij zit.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again

vogels schreef:
16again schreef:gebruik europe.pool.ntp.org ipv time.windows.com
In taakbalk kun je klok zichtbaar maken, dubbelklik om tijd handmatig te zetten.
Daarmee krijg je echt niet alle programma's goed werkend, die blijven denken dat het (bijv) 1999 is.
Waarom niet?
Software behoort de software en niet de hardware klok te gebruiken.
Ook de hardware klok zal met ntp sync op tijd gaan lopen, alleen door ontbreken van batterij zal hardware klok gegevens verliezen zodra netspanning verdwijnt

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
vogels schreef:
16again schreef:gebruik europe.pool.ntp.org ipv time.windows.com
Daarmee krijg je echt niet alle programma's goed werkend, die blijven denken dat het (bijv) 1999 is.
Waarom niet?
Software behoort de software en niet de hardware klok te gebruiken.
Ook de hardware klok zal met ntp sync op tijd gaan lopen, alleen door ontbreken van batterij zal hardware klok gegevens verliezen zodra netspanning verdwijnt
Volgens mij is het aan Software om te bepalen of deze hardware of software wil / kan / mag gebruiken en niet aan jou 8)

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Software gebruikt de hardwarematige klok bijvoorbeeld om te checken of een tijdelijke licentie nog geldig is. Vroeger werd dat omzeild door de windowsdatum even terug te zetten, maar om die "truc" te voorkomen checken ze de BIOS tijd tegen de OS tijd. Ook kan het een check zijn voor bepaalde antivirusscans. Het is dus gewoon aan te raden om die knoopcel te (laten) vervangen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:De datum instellingen willen niet meer opgeslagen worden omdat de batterij leeg is. Ik dien dan Functie 1 (F1) te kiezen om verder te gaan. De datum en tijd vind ik niet zo belangrijk. Maar kennelijk vind mijn browser dat wel. Je kunt om die reden niet gaan kijken op google.nl omdat de tijd/datum niet correct is. Verder slaat mijn anti virus op tilt. Nu wil ik de tijd en datum automatisch laten bij stellen via Windows 7 (optie instellingen voor tijd en datum wijzigen... vervolgens kiezen voor tabblad internettijd. Nu bijwerken maar welke server ik ook kies ik krijg steeds deze melding:
Er is een fout opgetreden bij een poging om een synchronisatie met time.windows.com uit te voeren.

De klok is op 28-3-2015 om 0:04 uur voor het laatst gesynchroniseerd
Wat kun je hier aan doen? Of hebben ze het systeem zo ingebouwd dat je verplicht bent om een nieuwe batterij te gaan kopen, om zoveel mogelijk geld uit je beurs te kloppen?
Om te synchroniseren moet de datum en tijd eerst rond de werkelijk tijd staan. Wat je dus doet is de datum en tijd handmatig instellen op een paar minuten voor of na wat het werkelijk is. Daarna druk je op sychroniseren en zal de windows tijd worden aangepast aan de tijd die de server doorgeeft.

16again

angel1978 schreef:Volgens mij is het aan Software om te bepalen of deze hardware of software wil / kan / mag gebruiken en niet aan jou
Het is niet aan de software, maar aan de programmeur.
Dit is hoe Linux met clock om gaat:
(open source, dus meer info bekend als Windows, wel dezelfde hardware)
http://linux.die.net/man/8/hwclock
The System Time is the time that matters. The Hardware Clock's basic purpose in a Linux system is to keep time when Linux is not running. You initialize the System Time to the time from the Hardware Clock when Linux starts up, and then never use the Hardware Clock again.

16again

sjohie schreef:Software gebruikt de hardwarematige klok bijvoorbeeld om te checken of een tijdelijke licentie nog geldig is. Vroeger werd dat omzeild door de windowsdatum even terug te zetten, maar om die "truc" te voorkomen checken ze de BIOS tijd tegen de OS tijd. ..... Het is dus gewoon aan te raden om die knoopcel te (laten) vervangen.
Tools om de software klok aan te passen, verzetten ook de hardware (=BIOS) klok.
Knoopcel vervngen is idd beste oplossing

gezondheid

Heb programma gevonden die de klok automatisch gelijk zet bij het opstarten. Is die batterij oplaadbaar?

angel1978

gezondheid schreef:Heb programma gevonden die de klok automatisch gelijk zet bij het opstarten. Is die batterij oplaadbaar?
Een batterij die gemiddeld 10 jaar mee gaat ( veelal de levensduur van een pc overtreft ) oplaadbaar?
Denk even na...

gezondheid

Maar zonder batterij kan het dus ook. De tijd en datum hoef ik niet te weten daarvoor heb je horloge of mobiel.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 mar 2015 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar zonder batterij kan het dus ook
Nee, dat ding zit er niet voor niets in.
De batterij houdt niet alleen de datum/tijd vast maar ook de configuratie van je machine. Vandaag of morgen ben je meer configuratie items kwijt (harddisk type bijvoorbeeld) en kan het wel eens zijn dat hij niet meer opstart.
Verder heb je de datum/tijd niet alleen nodig op je machine om te zien hoe laat het is maar ook in cookies bijvoorbeeld , transacties... en een heleboel andere dingen.

Leg er 4 in de kast en je kunt de komende 20 jaar vooruit.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

In principe is die batterij een backup batterij voor als de stroom wegvalt. Dus zolang de stekker in het contact zit, er stroom is en de powersupply stroomkrijgt (en dus niet de schakelaar op 0 staat) heb je die batterij in principe niet nodig. Althans bij de meeste moederborden want ik ken ook exemplaren die zonder batterij niet opstarten...

16again

bprosman schreef:De batterij houdt niet alleen de datum/tijd vast maar ook de configuratie van je machine. Vandaag of morgen ben je meer configuratie items kwijt (harddisk type bijvoorbeeld) en kan het wel eens zijn dat hij niet meer opstart.
Volgens mij is TS al elke keer de complete BIOS instelling kwijt. Dan worden BIOS defaults geladen, doorgaans werkt het systeem gewoon met die settings. Type hard disk staat bijv default op auto-detect

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:In principe is die batterij een backup batterij voor als de stroom wegvalt. Dus zolang de stekker in het contact zit, er stroom is en de powersupply stroomkrijgt (en dus niet de schakelaar op 0 staat) heb je die batterij in principe niet nodig. Althans bij de meeste moederborden want ik ken ook exemplaren die zonder batterij niet opstarten...
Klopt, zo lang er stroom op staat gaat het goed. Maar ik wil ze de kost niet geven die standaard bij geen gebruik de stekker uit het stopcontact halen.
gezondheid schreef:Heb programma gevonden die de klok automatisch gelijk zet bij het opstarten. Is die batterij oplaadbaar?
Ik ken zo geen opladers voor knoopcellen. Een dergelijke batterij is bij de action te koop. Ik geloof 8 stuks voor een euro. Koop ze regelmatig, wordt namelijk ook nog wel eens in kinderspeelgoed gebruikt.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

berndv schreef: Ik ken zo geen opladers voor knoopcellen...
Dat komt misschien omdat knoopcellen niet oplaadbaar zijn. Maar wellicht heeft forumlid gezondheid 's werelds enige oplaadbare knoopcel aan zijn blouse

angel1978

wieder schreef:
berndv schreef: Ik ken zo geen opladers voor knoopcellen...
Dat komt misschien omdat knoopcellen niet oplaadbaar zijn. Maar wellicht heeft forumlid gezondheid 's werelds enige oplaadbare knoopcel aan zijn blouse
Echt niet? Snel even conrad vertellen dat ze iets verkopen dat niet bestaat!!!!

Gesloten