LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
13 10 14 heeft mijn dochter een MacBook Pro 13 Retina DC i5/2.8GHz /8GB/512GB/Iris Graphics gekocht bij de firma IVIZI, €1.700,00.
22feb geeft de laptop geen beeld meer. Iets meer dan 4 maanden oud. Wij brengen de macbook terug naar de winkel. Na 1 week informeert zij hoe het met de laptop staat. IVIZI geeft aan dat er vochtschade is en dat de reparatie bijna €2.000 bedraagt en dat ze dan maar beter een nieuwe kan kopen. Oh ja en het valt dus niet onder de garantie. Hoe kan er vocht inkomen? Ja dat weten zij ook niet, maar ze zullen een mail sturen met foto’s als bewijs dat er vochtschade is. Mijn dochter blijft een beetje verslagen achter aan de telefoon. Zij ontvangt de mail met een prijsopgave van €1.923,80 en 6 onscherpe foto’s. Er zijn een soort vage witte vlekjes te zien (omcirkeld).
In de brief staat:
Wij claimen niet te weten waar dit vandaan komt of welk type vloeistof
dit is geweest, we constateren enkel dat wij corrosie op verschillende
onderdelen terug hebben gevonden en dat dit de oorzaak is van het niet
functioneren van de MacBook. Enkele mogelijke oorzaken van corrosie
kunnen zijn:
* Knoeien van vloeistof over de MacBook;
* Condensatie door blootstelling aan vochtige lucht (bijv. in een badkamer of keuken);
* Condensatie door een te koude MacBook in een verwarmende ruimte ruimte te gebruiken
(de ventilatie trekt dan warme lucht de koude Mac in);
* Condensatie door de MacBook te bewaren in een onverwarmde ruimte(bijv. auto);
* Vervoer naast gekoelde of verwarmde etenswaren.
Mijn dochter weet dat geen van bovenstaande zaken gebeurd is. En als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer. Wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!
Ze haalt de laptop weer op bij Ivizi, wat zij bij Ivizi een beetje vreemd vinden, want hij is toch kapot. Dat vinden wij vervolgens dan weer vreemd, alsof zij iets te verbergen hebben.
Mijn dochter belt vervolgens met applecare, waar de medewerker zijn best doet om te kijken of de laptop nog iets wilt doen. De laptop geeft wel beeld, een mapje met een vraagteken erin, d.w.z. dat het besturingsprogramma niet gevonden wordt. Er wordt aangeraden om naar de Apple store in Amsterdam te gaan.
Wij ondernemen de reis naar Amsterdam van 2,5 uur met de trein. Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn. De medewerker komt terug met de mededeling dat er inderdaad vocht is geconstateerd en dat dit niet onder de garantie valt. Nogmaals de vraag hoe kan dat dan? Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant of bovenkant, maar via de scharnierkant. Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten.
Mijn dochter heeft nu al 4 weken geen computer en kan echt niet zonder, dus wij kopen een nieuwe laptop, die inmiddels ook nog duurder is geworden €1.995.
Wij gaan met 2 laptops naar huis.
Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is. Wij gaan naar een reparateur en deze schroeft de laptop open waar wij bij zijn. Eindelijk kunnen wij ‘de enorme schade’ zelf aanschouwen. Nou het ziet er eigenlijk helemaal niet zo dramatisch uit. En de medewerker hier zegt, het is helemaal geen vochtschade, maar de SSD schijf is gewoon doorgebrand en dat is een fabrieksfout. Water of vochtschade ziet er heel anders uit en is niet wit.
Wij laten het nog een 2e reparateur zien en deze zegt precies hetzelfde.
Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is en wie er verantwoordelijk is.
Welke procedure kunnen wij het beste kunnen volgen nu?
22feb geeft de laptop geen beeld meer. Iets meer dan 4 maanden oud. Wij brengen de macbook terug naar de winkel. Na 1 week informeert zij hoe het met de laptop staat. IVIZI geeft aan dat er vochtschade is en dat de reparatie bijna €2.000 bedraagt en dat ze dan maar beter een nieuwe kan kopen. Oh ja en het valt dus niet onder de garantie. Hoe kan er vocht inkomen? Ja dat weten zij ook niet, maar ze zullen een mail sturen met foto’s als bewijs dat er vochtschade is. Mijn dochter blijft een beetje verslagen achter aan de telefoon. Zij ontvangt de mail met een prijsopgave van €1.923,80 en 6 onscherpe foto’s. Er zijn een soort vage witte vlekjes te zien (omcirkeld).
In de brief staat:
Wij claimen niet te weten waar dit vandaan komt of welk type vloeistof
dit is geweest, we constateren enkel dat wij corrosie op verschillende
onderdelen terug hebben gevonden en dat dit de oorzaak is van het niet
functioneren van de MacBook. Enkele mogelijke oorzaken van corrosie
kunnen zijn:
* Knoeien van vloeistof over de MacBook;
* Condensatie door blootstelling aan vochtige lucht (bijv. in een badkamer of keuken);
* Condensatie door een te koude MacBook in een verwarmende ruimte ruimte te gebruiken
(de ventilatie trekt dan warme lucht de koude Mac in);
* Condensatie door de MacBook te bewaren in een onverwarmde ruimte(bijv. auto);
* Vervoer naast gekoelde of verwarmde etenswaren.
Mijn dochter weet dat geen van bovenstaande zaken gebeurd is. En als je in de winter je macbook niet van buiten naar binnen kunt meenemen of vise versa, is het toch geen laptop! Deze moet ingesteld zijn op vervoer. Wie weet deed de ventilator in de Macbook het wel niet en bleef er daarom condens achter? Dan is Apple toch weer in gebreke!
Ze haalt de laptop weer op bij Ivizi, wat zij bij Ivizi een beetje vreemd vinden, want hij is toch kapot. Dat vinden wij vervolgens dan weer vreemd, alsof zij iets te verbergen hebben.
Mijn dochter belt vervolgens met applecare, waar de medewerker zijn best doet om te kijken of de laptop nog iets wilt doen. De laptop geeft wel beeld, een mapje met een vraagteken erin, d.w.z. dat het besturingsprogramma niet gevonden wordt. Er wordt aangeraden om naar de Apple store in Amsterdam te gaan.
Wij ondernemen de reis naar Amsterdam van 2,5 uur met de trein. Daar aangekomen, wordt de laptop mee naar achteren genomen en open geschroefd, je mag er zelf blijkbaar niet bij zijn. De medewerker komt terug met de mededeling dat er inderdaad vocht is geconstateerd en dat dit niet onder de garantie valt. Nogmaals de vraag hoe kan dat dan? Het vocht is er niet ingekomen via de onderkant of bovenkant, maar via de scharnierkant. Dan zou je het technisch gezien al bijna met een spuitje erin moeten spuiten.
Mijn dochter heeft nu al 4 weken geen computer en kan echt niet zonder, dus wij kopen een nieuwe laptop, die inmiddels ook nog duurder is geworden €1.995.
Wij gaan met 2 laptops naar huis.
Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is. Wij gaan naar een reparateur en deze schroeft de laptop open waar wij bij zijn. Eindelijk kunnen wij ‘de enorme schade’ zelf aanschouwen. Nou het ziet er eigenlijk helemaal niet zo dramatisch uit. En de medewerker hier zegt, het is helemaal geen vochtschade, maar de SSD schijf is gewoon doorgebrand en dat is een fabrieksfout. Water of vochtschade ziet er heel anders uit en is niet wit.
Wij laten het nog een 2e reparateur zien en deze zegt precies hetzelfde.
Eigenlijk willen wij graag een onafhankelijk nieuw onderzoek laten doen, wat er nu werkelijk aan de hand is en wie er verantwoordelijk is.
Welke procedure kunnen wij het beste kunnen volgen nu?
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
De beste procedure is je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen (als je die hebt), of langs het juridisch loket gaan. Als je dit uit wilt vechten heb je deskundige hulp nodig.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Dus je hebt een laptop van €1700 die na 4 maanden kapot en waarop de fabrikant geen garantie verleent. Wat doe je? Je koopt precies dezelfde laptop nogmaals alleen betaal je nog wat extra.....
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
In principe heb je al onafhankelijk onderzoek laten doen en deze zeggen dat het defect niet komt door verkeerd gebruik maar door fabricagefout. Ik zou zowel apple als de verkoper hiermee confronteren en gelijk het aankoopbedrag terugeisen aangezien reparatie duurder is dan vervanging. Ook kun je het aankoopverschil tussen de nieuwe laptop en de oude laptop terug vorderen.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Ik denk dat je in het gunstigste geval straks met twee van die dure laptops zit. ze gaan jou nooit het aankoopbedrag van de nieuwe ( nieuwste) laptop vergoeden. Geld terug, dus koop ontbinden van de oude laptop zie ik ook niet gebeuren. als je het dus al zou winnen, dan zullen ze de laptop gewoon repareren.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Reparatie kost 2000 euro en een nieuwe 1900. Lijkt me logisch dat ze dan een nieuwe vergoeden.kokka schreef:Ik denk dat je in het gunstigste geval straks met twee van die dure laptops zit. ze gaan jou nooit het aankoopbedrag van de nieuwe ( nieuwste) laptop vergoeden. Geld terug, dus koop ontbinden van de oude laptop zie ik ook niet gebeuren. als je het dus al zou winnen, dan zullen ze de laptop gewoon repareren.
Bewijs is al geleverd dat het geen vochtschade is.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Reparatie kost TS 1900 euro. dat zijn natuurlijk niet de kosten die het repaircenter maakt.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
...en een nieuwe MacBook kost de firma IVIZI ook geen 1900 Euro.kokka schreef:Reparatie kost TS 1900 euro. dat zijn natuurlijk niet de kosten die het repaircenter maakt.
De consumentenprijzen voor vervanging of reparatie vergelijken lijkt mij gewoon een eerlijke vergelijking
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Normaal gesproken wel, maar zowel fabrikant als verkoper weigerden reparatie of vervanging. Dus nu is het heel simpel: Geld terug en de koop ongedaan maken. Aangezien vervolgschade ook voor rekening van de verkoper is, dient hij ook het verschil in aanschafprijs te vergoeden.16again schreef:...en een nieuwe MacBook kost de firma IVIZI ook geen 1900 Euro.kokka schreef:Reparatie kost TS 1900 euro. dat zijn natuurlijk niet de kosten die het repaircenter maakt.
De consumentenprijzen voor vervanging of reparatie vergelijken lijkt mij gewoon een eerlijke vergelijking
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
De juiste procedure is om de verkoper aansprakelijk te stellen. U kunt in deze brief aangeven dat u de laptop heeft laten onderzoeken en dat hieruit is gebleken dat harde schrijf is doorgebrand als gevolg van een productie fout.
Als het goed begrijp is het gewoon een kwestie van het vervangen van de SSD schrijf. Ontbinding is in dat geval geen mogelijkheid. De gevolgen hiervan zijn veelste hoog ten opzichte van de andere mogelijkheden die u heeft.
In dit geval ligt herstel voor de hand. Als u de verkoper schriftelijk heeft aangeschreven dan kun u dit op zijn kosten laten uitvoeren. In het andere geval zou ik de verkoper alsnog schriftelijk aan te schrijven.
U heeft ook recht op vergoeding van de onderzoekskosten die u heeft moeten betalen aan de twee reparateurs.
Als het goed begrijp is het gewoon een kwestie van het vervangen van de SSD schrijf. Ontbinding is in dat geval geen mogelijkheid. De gevolgen hiervan zijn veelste hoog ten opzichte van de andere mogelijkheden die u heeft.
In dit geval ligt herstel voor de hand. Als u de verkoper schriftelijk heeft aangeschreven dan kun u dit op zijn kosten laten uitvoeren. In het andere geval zou ik de verkoper alsnog schriftelijk aan te schrijven.
U heeft ook recht op vergoeding van de onderzoekskosten die u heeft moeten betalen aan de twee reparateurs.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Volgens mij heeft het doorbranden (en dus letterlijk oververhit raken) geleidt tot onherstelbare beschadigingen aan het moederbord. Er valt dus niks te repareren.
Bovendien zit de SSd bij de MacBook gesoldeerd op het Mb. Deze kun je niet zomaar vervangen. Dat betekent hele mb vervangen en dat is zeker zo duur als een nieuwe macbook.
Conclusie: vervanging lijkt me rechtmatige eis
Bovendien zit de SSd bij de MacBook gesoldeerd op het Mb. Deze kun je niet zomaar vervangen. Dat betekent hele mb vervangen en dat is zeker zo duur als een nieuwe macbook.
Conclusie: vervanging lijkt me rechtmatige eis
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Als dat zo is dan is het aannemelijk dat andere onderdelen hierdoor ook (verbogen) schade hebben opgelopen. En is vervanging met als gevolg ontbinding inderdaad de route. Voor een dekkingskoop is een apart wetsartikel.
Ah op een PC is het andersom; daar zitten de megabits op de SSDolaf79 schreef:Bovendien zit de SSd bij de MacBook gesoldeerd op het Mb.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Mb is moederbord, maar dat wist je vast al.alfatrion schreef:Als dat zo is dan is het aannemelijk dat andere onderdelen hierdoor ook (verbogen) schade hebben opgelopen. En is vervanging met als gevolg ontbinding inderdaad de route. Voor een dekkingskoop is een apart wetsartikel.
Ah op een PC is het andersom; daar zitten de megabits op de SSDolaf79 schreef:Bovendien zit de SSd bij de MacBook gesoldeerd op het Mb.
Het lijkt me dat als een SSD doorbrandt andere onderdelen ongeschadigd kunnen zijn, maar het Mb zelf mogelijk onherstelbaar beschadigd is.
Bovendien zou ik stellen dat TS de verkoper en fabrikant genoegzaam in de gelegenheid stelde om het defect te constateren en te concluderen dat vervanging SSD genoeg was om het product te repareren. Echter stelden zij (vermoedelijk expres) de verkeerde diagnose.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Een backup maak niet omdat je weet dat je harde schijf daarna kapot gaat. Een backup maak je voor het geval dat je harde schijf kapot gaat. En omdat je over het algemeen niet weet wanneer dat is (tenzij je de laptop na het maken van een backup in bad gooit of van de derde verdieping laat vallen) moet je dus altijd en regelmatig backups maken.MALLEBAL schreef:Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Het wit wat er bedoeld wordt is overigens geen resultaat van vochtschade. Apple plaatst witte 'vochtindicators' op een aantal plaatsen in je Macbook (en iOS apparaten). Deze indicators kleuren rood als daar vocht bij komt. Op deze manier kan vochtschade makkelijk geconstateerd worden.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Nee backup maak je omdat je een reserve kopie wilt hebben van je (belangrijke) data voor welk geval ook. Overigens is het goed mogelijk dat de dochter van TS al een backup heeft in de iCloud.Dirkie schreef:Een backup maak niet omdat je weet dat je harde schijf daarna kapot gaat. Een backup maak je voor het geval dat je harde schijf kapot gaat. En omdat je over het algemeen niet weet wanneer dat is (tenzij je de laptop na het maken van een backup in bad gooit of van de derde verdieping laat vallen) moet je dus altijd en regelmatig backups maken.MALLEBAL schreef:Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Tja, ik zou zeggen: haal de HD eruit en koppel die via verloopstukje aan een werkende machine... Maar je hebt een Macbook, dus dat zal wel onmogelijk zijn. Nog een reden om geen geld te verspillen aan over-priced apple producten. Dat ze ongelooflijk slechte garantie en nog ergere reparatie-opties bieden mag nou toch wel eens algemeen bekend zijn. Koop een willekeurig Windows apparaat en dan kun je vaak genoeg zelf gewoon je crashes oplossen met goedkope(re) onderdelen en wat gereedschap, naast het feit dat je dan ook nog betere garantie hebt en een stuk goedkoper apparaat.MALLEBAL schreef:Helaas heeft mijn dochter geen back-up gemaakt van haar harde schijf, (je gaat er niet van uit dat een laptop al na 4 maanden crasht) en wilt laten nakijken of de harde schijf nog te redden is.
Re: Macbook Pro 4 maanden oud winkel geeft geen garantie
Tsja, helaas nemen veel concurrenten de slechte gewoonten van Apple over. Hoe ultra dunner een laptop is hoe groter de kans dat er vrijwel niks zelf is te vervangen, soms zelfs niet eens de batterij.