LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Jaap W

SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door Jaap W »

In oktober 2000 heb ik een whiplash opgelopen bij een kop-staartbotsing. Daar ik op dat moment niet veel meer kon dan slapen, besloot ik om toch contact met school en klasgenoten te kunnen behouden om een PC te kopen. Deze PC heb ik in december 2000 samengesteld en gekocht bij VOBIS te Eindhoven. Bij deze samenstelling was en is de monitor nog steeds van het grootste belang, dit i.v.m met mijn gevoeligheid voor licht en contrast. Het merk van de monitor zal u niet verbazen: Sony en het gaat om het type: HMD-A200. Dit is een monitor waarbij het beeld voor mij niet zichtbaar trilt en waarvan de lichtopbrengst en contrast zo zijn dat ik er geen hoofdpijn van krijg. Op deze monitor zit 3 jaar fabrieksgarantie.

Helaas of misschien maar goed bleek afgelopen april dat deze garantie noodzakelijk was. Ik ben naar het bedrijf teruggegaan, waar ik het apparaat gekocht had. Daar kreeg ik te horen dat mijn monitor naar Sony opgestuurd moest worden (fabrieksgarantie) en dat de kosten voor deze verzending voor de klant waren. Hier was ik uiteraard niet blij mee! Een andere oplossing was om er zelf voor te zorgen dat het apparaat daar ( in Badhoevedorp ) terechtkwam. Ik besloot gezien de kosten van de te verzekeren verzending, het apparaat zelf van Eindhoven naar Badhoevedorp te brengen.

Bij het afgeven van de monitor had ik met de betreffende baliemedewerker afgesproken om bij binnenkomst van de gereedmelding aan te geven of ik het apparaat zelf op kwam halen of dat het kosteloos door jullie naar mijn thuisadres gestuurd zou moeten worden. Een goede twee en halve week later kreeg ik bericht dat het apparaat klaar stond om opgehaald te worden, vreemd, maar ja hij is in ieder geval gereed. Hierop heb ik op 28 april met de reparatielijn gebeld en na zo'n 30 minuten had ik dan toch iemand aan de lijn die er voor zou zorgen dat het apparaat naar mijn huisadres gestuurd werd. Dit bleek echter niet gelukt te zijn, want op 8 mei had ik na 15 minuten contact met een collega en het apparaat stond nog steeds bij Sony. Fouten maken is menselijk, dus de week daarna, kwam mijn monitor dan toch aan.


Toen ik zelf aan het einde van de week mijn monitor thuis (ik woon op kamers) uitpakte, bleek het front volledig bekrast te zijn. Omdat onder de kop reparaties op uw site geen e-mail correspondentie mogelijk is, besloot ik te wachten tot maandag om dan te bellen. Opnieuw belde ik naar de reparatie afdeling, waar ik weer te horen kreeg dat de wachttijd +/- 6 min bedroeg, maar tot mijn verbazing bleek het nu mogelijk om binnen de 30 minuten (na 29 minuten) weer iemand anders aan de lijn te krijgen. Hij vertelde me dat het apparaat dan toch weer naar Badhoevedorp moest komen om te constateren wat er mis was. Service blijkt niet de policy van Sony te zijn. Ze komen het apparaat niet kosteloos ophalen, wat mij normaal lijkt als een product beschadigd verzonden is of tijdens de verzending beschadigd is. Sony betaald de kosten naar de klant en niet de verzendkosten van de klant naar Sony, zelfs bij schadegevallen niet. Ik kon mijn monitor dus opnieuw van Eindhoven naar Badhoevedorp brengen (voor de 2e maal 2 x 137 Km). Toen kreeg ik van deze meneer een antwoordnummer, waarvan ik later van weer een ander te horen kreeg dat de kosten daarvan gewoon aan de klant doorberekend worden, wat ik kon gebruiken. Fijn zo'n "antwoordnummer".

Ik ben toen toch maar in de auto gestapt en naar Badhoevedorp gereden om daar mijn monitor met verhaal bij te kunnen staan. Ik kon volgens deze mevrouw bij gereedmelding beslissen of ik de monitor zelf op kwam halen of dat hij weer opgestuurd werd. Na 2 weken belde ik de computer of mijn apparaat klaar was en dat bleek zo te zijn. Echter een schriftelijke melding had ik nog niet gehad dus ik besloot een dag op de post te wachten. Nog geen gereedmelding, dan maar met de betreffende juffrouw bellen of hij echt gereed is. Ik had niet voor niets een rechtstreeksnummer van haar gekregen. Ik kreeg de zelfde juffrouw aan de lijn en die vertelde mij dat ze het uit ging zoeken en ze zou mij terugbellen. Ik zou de volgende dag namelijk in Utrecht zijn en dan kon ik dat stuk nog wel doorrijden. Maar helaas niemand belde en de volgende dag ook niet.

Ik besloot om zelf dan maar weer te bellen en kreeg een andere medewerker aan de lijn die me wist vertellen dat het apparaat klaar stond om op te halen. Aangezien ik niet meer in de "buurt" was, vroeg ik hem om het apparaat op te laten sturen. Na 2 weken nog geen monitor. Dus weer gebeld en weer een half uur aan de lijn gehangen. Krijg ik tot mijn verbazing te horen dat mijn monitor nog steeds klaar staat om opgehaald te worden. Nou, hij zou opgestuurd worden... oké gaan we voor zorgen.

Nu 2 dagen geleden, werd mijn monitor dus opnieuw per post (DHL) thuis gebracht. Eenmaal binnen, heb ik de doos toch met een beetje schrik opengemaakt. Wat zie ik, ze hebben het front netje met een folie afgeplakt en er nog een karton voorgezet ook. Prima! Nou uitpakken maar. Ik pak het apparaat aan de beide achter-/onderzijdes vast en de rechter beweegt. Zal wel een schroefje los zitten... Wat denkt u? Mooi niet dus! De schroevenhouder is gewoon uit de achterkap gescheurd. Volledig over de ...., wéér met Sony bellen. Ik had nu een internnummer, dus dat halfuur wachten dat was er voor mij niet bij. Ik werd doorverbonden opnieuw doorverbonden. Het apparaat moest wéér naar Badhoevedorp en de kosten blijken wederom voor mijn rekening. Dit pikte ik uiteraard niet en naar veel gesteggel, stelde ik dan ook voor, dat ik die 4 parkers er zelf wel uit zou schroeven om een nieuwe achterkap te kunnen plaatsen. De goede man besloot om mij toch een nieuwe achterkap op te sturen, dit ondanks de Sony policy: "naar klanten worden geen onderdelen opgestuurd". Ik zou niet meer op en neer hoeven en het probleem zou opgelost zijn als de kap niet ook nog eens een keer met transportschade aan zou komen.

De betreffende meneer zou nog contact met me opnemen over de levertijd van de achterkap. Maar toen ik vervolgens de monitor aansloot bleek dat al niet meer nodig te zijn. De monitor deed opnieuw NIETS, hetgeen waar hij de eerste keer voor ter reparatie aangeboden was. Terug bij af en een hoop ongemak en kosten verder dus. Anders gezegd één bult ellende; nu al twee maanden geen monitor, 2 maal op en neer gereden en de derde keer, volgens de Sony policy, in zicht. Sony denkt op geen enkele wijze mee. Drie maal defect in 2 maanden wat houdt dat in, ik hoor verhalen over het uitleveren van een nieuw apparaat.

Inmiddels heb ik een vergelijkbaar verhaal met naam en toenaam aan de directie van Sony Nederland te sturen, maar hoe nu verder te handelen?

Bennie
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jul 2003 18:08

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door Bennie »

Mjah... Volgende keer dus geen Sony kopen en al helemaal niet bij de Vobis. Overigens is dat "trillen" (de reden voor de keuze van Sony) gewoon een kwestie van goed je monitor instellen, ik heb thuis monitors van IIyama, Philips, Dell en nog een onbekend prutmerk en geen enkele heeft een trillend beeld. Gewoon de refreshrate instellen op 70 Hz of meer.

Wat u nu moet doen? Sja... zo te zien doet Sony er weinig aan. Het is schandalig dat u voor HUN fouten moet betalen. Mijn defecte IIyama monitor werd destijds gratis aan huis afgehaald en gerepareerd weer teruggebracht. Zo hoort het ook. Ik zou es beginnen met een telefoontje naar de klachtendienst van Sony, ik neem aan dat ze die hebben.

Fergie

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door Fergie »

Helemaal mee eens, een monitor moet goed in gesteld staan anders rammelt het ook aan de beste monitoren. Ook is de video kaart zelf hier overigens nog een bepalende factor in omdat die mischien wel/niet de voor de gekozen monitor juiste resolutie/refresh etc leverd.

Ik werk in een bruingoed zaak en kan je wel mede delen dat in zo
ongeveer alle gevallen de porto van de klant naar de producent voor
rekening van de klant is, ook bij reclamaties en ook binnen de garantie.
Overigens is er tegenwoordig een veelheid aan monitoren te leveren
met 1-5 jaar on-site garantie, dus bij je thuis. Mischien iets om de volgende keer in de gaten te houden ?.

Sony is overigens altijd traag, e-mail de volgende keer, dat scheelt een
hoop telefoon kosten.

Met vriendelijke groeten.

Jaap Winters

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door Jaap Winters »

Bennie en Fergie, inderdaad dat trillen, maar tevens het soort licht dat de monitor afstaat zijn de redenen geweest voor de aanschaf van deze Sony monitor.

Jullie verhaal over de videokaart en instellingen speelt een rol, maar als alle met dezelfde videokaart en instellingen zijn opgesteld, dan zie ik helaas door mijn whiplash het verschil. TFT bijvoorbeeld, al kost die zo'n ding 2.500 euro en is het Ilyama, het is het het blijft ellende voor mij.

Wat betreft je garantie Fergie, tijden veranderen, garantievormen veranderen. Ik heb zelf 6 jaar in een audio/video speciaalzaak gewerkt dus vertel mij daar niets over.

Wat betreft je e-mail, op die hele Sony-site staat alleen een webmaster-mail en verder noppa. Dat doen ze express!

Maar mijn brief aan de directie heeft gewerkt, vandaag is het "crashteam" geweest om hem op te halen. Nu nog afwachten hoe die terug komt....

gijs
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2003 22:33

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door gijs »

Volgens mij is jouw verkoper verplicht om de garantie-afhandeling te regelen. Vobis dus in dit geval.
Ikzelf heb een min of meer vergelijkbaar verhaal gehad met mijn Iiyama, alleen heeft dat dus zo'n 5+16+2 = 23 weken = 5,5 maand geduurd. Ik had de garantie-afhandeling toen ook op me genomen, omdat Iiyama het transport dus zelf regelde en ik zodoende niet met de lood-zware monitor de stad ik hoefde.

Het lijkt wel of geen enkele fabrikant van monitoren tegenwoordig nog fatsoenlijke garantie kan leveren. :(

Persoonlijk zou ik met die monitor dus naar het reparatiecenter gereden zijn (of het in elk geval voorgesteld hebben) en net zo lang daar gewacht hebben tot 'ie weer klaar was. Dat had ik ook Iiyama voorgesteld de laatste keer en toen waren ze ineens heeeeeeel erg snel hier met een vervoerder.

Waar worden Sony's eigenlijk gerepareerd? bij Teleplan of door Sony zelf?

Jaap Winters

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door Jaap Winters »

Gijs,

De garantie-afhandeling, dat klopt en die regelen ze ook. De transportkosten echter, daar zijn geen verplichtingen in en aangezien zij die moeten betalen naar Badhoevedorp (Sony regelt terug ONVERZEKERD), worden deze aan de klant doorberekend. Ik ken nog maar weinig bedrijven die die kosten voor hun rekening nemen.

Ik ben er dus reeds 2 maal geweest en de derde keer door hen of de transporteur die neem ik niet meer voor mijn rekening. Inmiddels is hij 2 weken geleden opgehaald. Klaar of terug is hij nog niet, dus dat wordt weer bellen.

dogo

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door dogo »

Goed dat ik dit nu lees, ik wil nl. net een nieuwe monitor kopen.
Sony is bij deze van mijn wishlist geschrapt. Iiyama geeft 3 jaar on-site garantie d.w.z. ze komen halen en weer terugbrengen. Pas meegemaakt met een net 1 jaar oude Iiyama monitor die defect was. De boosheid over een defect apparaat maakt plaats voor mildheid bij zo'n goede service.
Erg slechte beurt van Sony, temeer omdat hun monitoren al zo duur zijn.

gijs
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 jul 2003 22:33

Re: SONY monitor defect, beschadigd terug, beschadigd en defect

Ongelezen bericht door gijs »

Sorry dat ik zo laat pas weer reageer (maand lang hard geleerd op 3 tentamens en gehaald :) )
Maar goed, hoe de Vobis jouw monitor weer klaar wil krijgen is niet jouw probleem, als moeten ze die 86x de wereld rond laten vliegen.
Jij moet gewoon bij de Vobis aankloppen met de monitor, daar op de balie (laten) zetten en binnen een redelijke termijn (meestal wordt 2 weken gezien als redelijk) weer mee terug kunnen nemen.

Het heeft mij ook een paar jaar ellende met garanties gekost voordat ik de twitch in m'n hoofd kon maken om het door te krijgen.

Het is gewoon heel simpel.
Jij doet zaken met een winkel. Als die winkel je extra garantie bied voor bijv x euro extra, kun je daar op ingaan zodat je van het gezeik af bent als er iets mee is. Je hoeft het niet te doen, want een apparaat moet gewoon werken, zolang je dit redelijkerwijs mag verwachten. (monitor 3 - 5 jaar geloof ik, maar in elk geval 3 jaar zonder enig probleem, daarna zou je mogelijk een deel van de kosten moeten betalen)

Het is natuurlijk heel leuk dat monitorfabrikanten een 3-jaar onsite bieden (wat dat kan betekenen, zie mijn verhaal met Iiyama hierboven), maar feitelijk heb jij daar dus niets mee te maken.
Bij de Vobis moeten ze gewoon jouw monitor accepteren en zelf ervoor zorgen dat 'ie gerepareerd wordt. Jij hoeft alleen te zorgen dat die monitor van jou naar de Vobis komt.

Maar goed, hoe is het nu afgelopen met de monitor?

Gesloten