LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantieperiode notebook

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Je leest NIET wat er staat, kijkt niet eens naar wat anderen als argument inbrengen en leest alleen je eigen verhaaltje op.

Was het nu nog een inhoudelijk verhaal, dan verdiende je nog enig respect..
Volgens het Quelle arrest is besloten dat de verkopende partij dus gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als de schade niet door de consument zelf is veroorzaakt.

Daarnaast beroepen veel mensen als er na de garantieperiode problemen zijn op de non-conformiteit.
Die non-conformiteit is niet gebaseerd op de koopovereenkomst en uitspraken van de fabrikant of winkelier, maar op de verwachtingen van de consument. En dat is dus verkeerd.

Zoals ik eerder aangaf zegt het Quelle arrest dus dat de consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur als de schade niet door de consument zelf is veroorzaakt. Daarmee wordt dus de verkopende partij verplicht om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking.

Ik zie dat dus niet los van elkaar.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door jor »

Als de richtlijn aangeeft dat je een wettelijke garantie hebt van 2 jaar, wilt dat dus niet zeggen dat je 2 jaar garantie hebt.

Met andere woorden:
Als je recht hebt op 2 jaar wettelijke garantie, wilt dat dus niet zeggen dat je recht hebt op 2 jaar kosteloze reparatie of vervanging.
Ik weet niet wat je gerookt hebt hoor. :?:

angel1978
Berichten: 11329
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zie dat dus niet los van elkaar.
Het doet er niet toe hoe jij dingen ziet !
De wetgever ( waar jij je aan dient te houden ) bepaalt hoe het zit en niet jij !

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat ik bedoel:

Als je een wettelijke garantie hebt van 2 jaar (zoals besproken in de Europese Richtlijn) dan wilt dat dus niet zeggen dat je altijd recht hebt op 2 jaar kosteloze reparatie of vervanging.

Die periode van kosteloze reparatie of vervanging valt onder handelsgarantie en niet onder wettelijke garantie.

De reden dat ik dit aangeef is dat er nog steeds mensen zijn die zeggen dat als je wettelijke garantie hebt van 2 jaar, dat je dus recht hebt op 2 jaar garantie.
En dat is dus niet juist.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door gravedigger »

Die periode van kosteloze reparatie of vervanging valt onder handelsgarantie en niet onder wettelijke garantie.
Jij zegt dus doodgewoon dat wetten niet gelden voor fabrikanten/importeurs. Wat zou jij op je bek gaan, als je dat werkelijk tegen een klant zou zeggen. Maar voorlopig geldt die regel nog niet. <aar bereid je er maar voor, dat dat binnen afzienbare tijd wel het geval zal zijn!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Het doet er niet toe hoe jij dingen ziet !
De wetgever ( waar jij je aan dient te houden ) bepaalt hoe het zit en niet jij !
Maar de wetgever straft dan wel de winkelier af als het product in de garantieperiode buiten de schuld van de consument kapot gaat.

Hij is dan volgens sommige verplicht om die reparatie of vervanging kosteloos uit te voeren.

Dus betekent dat de winkelier gedurende de economische levensduur garant moet staan voor de goede werking.

En als de winkelier dat niet kan (praktisch) dan kan hij dat dus niet verplicht worden (theoretisch).

En als de wetgever bedoelt dat de consument als de verkopende partij niet voor die kosten hoeven op te draaien, dan moeten ze er wel voor zorgen dat zowel de consument als de winkelier die kosten bij de fabrikant kunnen declareren.

En de pest is nu dat de fabrikanten na het verstrijken van de garantieperiode gewoon alle kosten mogen doorberekenen.

Door de winkelier het regresrecht te geven ben je er niet (al denken sommige van wel.)

Wat je nu ziet gebeuren is gewoon het resultaat dat de overheid 2 soorten regels hanteerd.

Wil je dat de consument zonder problemen gewoon gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging kan krijgen, dient de overheid er voor te zorgen dat de fabrikanten gedurende de economische levensduur via de winkelier de reparaties of vervangingen kosteloos dienen uit te voeren.

De winkelier heeft ook met de fabrieksgarantie te maken. Iets waar veel mensen toch blind voor zijn.

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan????

Daarnaast:

De overheid en ook Europa moeten onpartijdig zijn. Dus noch voor de consument, noch voor de winkelier, noch voor de fabrikanten zijn en voor één de partij te kiezen.

En in mijn ogen is Europa nu dus niet onpartijdig.

Daarnaast:

Als Europa aan de consument bepaalde rechten toekent, moet dat voor de gehele keten gelden (van fabrikant tot consument) en niet alleen voor de schakel winkelier-consument.

Moet ik nu nog duidelijker wezen????

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door puma73 »

Als je een wettelijke garantie hebt van 2 jaar (zoals besproken in de Europese Richtlijn) dan wilt dat dus niet zeggen dat je altijd recht hebt op 2 jaar kosteloze reparatie of vervanging.
dus de wetgever implementeert de europeese richtlijn is de consumentenwetgeving en vervolgens kan elke winkelier deze op zijn eigen manier uitleggen?
of geldt dat op eigen manier uitleggen alleen voor jouw?

de wet is voor iedereen gelijk, dat het verhaal niet in jouw belevingswereld past is een ander verhaal. dus 2 jaar garantie is 2 jaar garantie, en soms nog wel meer.

angel1978
Berichten: 11329
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar de wetgever straft dan wel de winkelier af als het product in de garantieperiode buiten de schuld van de consument kapot gaat.
Niet het probleem van de consument !
En als de winkelier dat niet kan (praktisch) dan kan hij dat dus niet verplicht worden (theoretisch).
Onzin !!!
Dat kan en doet de wetgever WEL !!!
dient de overheid er voor te zorgen dat de fabrikanten gedurende de economische levensduur via de winkelier de reparaties of vervangingen kosteloos dienen uit te voeren.
Daar zorgt de winkelier zelf maar voor ! die kan ook naar de rechter stappen !


De winkelier heeft ook met de fabrieksgarantie te maken. Iets waar veel mensen toch blind voor zijn.
Niet het probleem van de consument !
Moet ik nu nog duidelijker wezen????
Lijkt me niet ! Allemaal JOUW probleem als winkelier...
Jammer voor je :roll:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door puma73 »

Daarnaast:

Als Europa aan de consument bepaalde rechten toekent, moet dat voor de gehele keten gelden (van fabrikant tot consument) en niet alleen voor de schakel winkelier-consument.
dit is het echte verhaal,

al vele malen gezegd, voor jouw verhaaltje moet je bij jouw branche organisatie zijn. die kan lobbieen dat er een betere regeling detailhandel --> fabrikant/importeur komt. dat gedeelte heeft namelijk helemaal niks, maar dan ook niks met consumentenrecht te maken.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS, zou je voor mij eens artikel 7:21 lid 1+2 en 7:6 lid 1 willen citeren? En vervolgens dan artikel 7:21 lid 2 vet willen maken?
Geplaatst op 17 Okt 2008 09:13 door WillemV

Jij iedere keer met die economische levensduur. In de jurisprudentie wordt niet gesproken over economische levensduur maar over de gemiddelde levensduur. De economische levensduur wordt bepaald, met als beperking de technische levensduur, door de individuele gebruiker van dat product zelf. Neem het voorbeeld hierboven van de consument die Windows Vista direct vervangt door Linux. De economische levensduur voor deze gebruiker is misschien wel 10 jaar. Er van uitgaande dat de technische levensduur ook minstens 10 jaar is. De systeemeisen van Linux zijn namelijk véél lager dan van Windows Vista. Ook van nieuwe, toekomstige Linux distributies.

Toolboy

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door Toolboy »

BBCS je bent een strijder naar mijn hart.Alfatrion ook jij omdat je weet om te gaan met de absurde regeltjes in onze wetten.
Groet

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Maar de wetgever straft dan wel de winkelier af als het product in de garantieperiode buiten de schuld van de consument kapot gaat.



Niet het probleem van de consument !


Lekker gemakkelijk! :evil:
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.
aflevering van het ontbrekende;

b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Daarmee wordt bedoeld als een consument bij een winkelier een laptop koopt en als eis heeft dat die laptop een firewire aansluiting moet hebben en na de koop zit er op die laptop dus geen firewire aansluiting.
Dan moet de winkelier het zonder kosten ervoor zorgen dat die laptop een firewire aansluiting krijgt of de consument een laptop geven die wel een firewire aansluiting heeft.
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.
aflevering van het ontbrekende;

b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.


Geeft de winkelier jou als consument zijnde in de overeenkomst dat een laptop zeker 6 jaar zonder problemen mee moet gaan?????

Nee dus.

In de overeenkomst staat meestal 1 of 2 jaar garantie.
In de overeenkomst staat dus niet dat je gedurende de technische levensduur geen problemen hoeft te verwachten.
De fabrikanten geven standaard 1 tot 2 jaar garantie en je kunt garantie bijkopen tot meestal 3 jaar, soms 4 jaar.
Geven de fabrikanten aan dat je gedurende de economische levensduur geen uitval van de laptop hoeft te verwachten????

Nee dus.

Een aantal mensen zien het zo:

De fabrikanten geven aan wat de technische levensduur is. Dus 6 tot 10 jaar. Betekent dat je dan gedurende die periode recht hebt op kosteloze reparatie of vervanging?

Neen. Totale onzin.
Niemand heeft dat ooit beweerd en zeker niet de fabrikanten en winkelieren.
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.
aflevering van het ontbrekende;

b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Als de winkelier in de overeenkomst zet of tijdens de koop mondeling gezegd heeft dat je gedurende 6 jaar geen problemen hoeft te verwachten en er komen gedurende 6 jaar problemen, dan heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging.

Als de winkelier in de overeenkomst zet of tijdens de koop mondeling gezegd heeft dat je 1 jaar garantie hebt, dan kun je nergens op beroepen als er na 2 jaar problemen komen, dit omdat de laptop dan volgens de overeenkomst is.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

In het Quelle arrest wordt inderdaad aangegeven dat gedurende de economische levensduur geen kosten aan de consument mogen worden doorberekend als de schade niet door de consument veroorzaakt is.

Punt.

Dit is omdat het anders in strijd is met de Duitse grondwet, niet omdat het in strijd is met de Europese richtlijn.

Het hof heeft ook besloten dat Quelle in het ongelijk was, echter heeft het hof ook besloten dat het Europese Hof zich niet mengt in Nationale geschillen.

Een ander punt:

Een laptop die na 2 jaar kapot gaat, hoeft tijdens de koop geen gebreken hebben gehad.

Dus daarom vind ik het gevaarlijk om te zeggen dat een laptop die gedurende de technische of economische levensduur kapot gaat, dat het "gebrek" er tijdens de koop er al was en dat het later zich geopenbaard heeft.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat een defect dat zich na de koop openbaart niet per se tijdens de koop aanwezig hoeft te zijn is juist. Maar afgezien daarvan is het allemaal onzin. Eerst zou het volgens jou gaan om het Duits gerechtshof en nu horen we weer dat het Europees hof uitspraken doet op basis van het nationale recht.
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
Je bent gewoon steeds opzoek naar uitwegen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat een defect dat zich na de koop openbaart niet per se tijdens de koop aanwezig hoeft te zijn is juist.
Klopt, maar als een laptop kapot gaat, wilt dat dus niet automatisch zeggen dat de oorzaak een ondeugelijk product is.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ga aan dat je daar een punt had. ;)
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 okt 2008 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar afgezien daarvan is het allemaal onzin. Eerst zou het volgens jou gaan om het Duits gerechtshof en nu horen we weer dat het Europees hof uitspraken doet op basis van het nationale recht.
Eerst heeft het Duitse gerechtshof een uitspraak gedaan, en daarna het Europese gerechtshof.

Waar het om gaat is dat in Duitsland volgens de Duitse grondwet niet is toegestaan dat de verkopende partij gedurende de economische levensduur kosten bij de consument in rekening brengt.

Betekent dat het dan ook voor heel Europa van toepassing is?

NEEN!!!

Als volgens de Duitse wet de verkopende partij geen kosten in rekening mag brengen gedurende de economische levensduur, dan betekent dat niet automatisch dat de Nederlandse verkoper geen kosten mag doorberekenen in de economische levensduur als de schade niet door de consument veroorzaakt is.

Als volgens de Europese richtlijn de verkopende partij niet verplicht is om de reparatie of vervanging kosteloos uit te voeren en in Duitsland is de verkopende partij dat wel verplicht, dan gaat het Europese hof zich niet mengen in de Nationale regelgeving.

Dat is wat ik bedoelde.

Daarnaast zijn er diverse landen van mening dat de verkopende partij de reparatie of vervanging kosteloos moet uitvoeren en er zijn landen die van mening zijn dat de verkopende partij de reparatie of vervanging niet kosteloos hoeven uit te voeren.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Laat ik het zo zeggen:

De kopende partij moet gedurende de economische levensduur met het bewijs komen dat de schade veroorzaakt is door een ondeugelijk product. Kan hij dat niet bewijzen: gewoon alle kosten betalen en niks geen kosteloze reparatie of vervanging.

In de praktijk is het zo dat de kopende partij gewoon voor alle kosten opdraait na het verstrijken van de garantieperiode.

En de fabrikanten zijn daar helemaal op ingesteld.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door puma73 »

Betekent dat het dan ook voor heel Europa van toepassing is?

NEEN!!!

Als volgens de Duitse wet de verkopende partij geen kosten in rekening mag brengen gedurende de economische levensduur, dan betekent dat niet automatisch dat de Nederlandse verkoper geen kosten mag doorberekenen in de economische levensduur als de schade niet door de consument veroorzaakt is.
het quelle arrest is geïmplementeerd in de europeese richtlijn bbcs.

jij wilt of kunt het niet snappen.

het voldoet niet aan jouw wereldje van garantie regels dus ontkennen en ontkennen.

nogmaals, wat jij wilt bereiken moet je jouw brancheorganisatie inschakelen.

voor de rest is het consumenterecht volgens BW 7 van kracht.

sluit je toko of ga een cursus consumentenrecht volgen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

Een vraag:

Een computer die begeeft het na 2 jaar. De eigenaar is er normaal mee omgegaan.
Heeft die consument dan recht op gratis reparatie of vervanging?

Het antwoord:

Kan niet gezegd worden.
Dit omdat door onderzoek eerst moet worden aangetoont wat er mis is gegaan.

Ochja, de computer stond vlakbij een verwarmingsradiator.

In dat geval komen alle kosten voor rekening voor de eigenaar.

Reden?

De computer moet gekoeld worden en een computer die in de buurt staat van een verwarmingsradiator die ook nog warm is, zal de levensduur sterk verkort worden.

Of wat ik ook eens gezien heb: een tv boven een radiator geplaatst en dan vreemd opkijken dat die kapot gaat.

Wat ook gebeurd: de laptop op een oppervlak zetten en gebruiken die de koelgaten bedekken.

De oorzaak die ikzelf als monteur tegenkom bij computers die echt bezwijken:

- stof (waardoor de electronica door teveel aan warmte bezwijken.)
- door toch met de vingers in de computer gaan zitten en de chips aanraken. (door statische electriciteit is dan de electronica opgeblazen.)

Gesloten